Elevplads Og Ferie
Fra : Tim Sørensen

Dato : 21-07-02 18:49

Jeg lige er blevet butikselev.

Arbejdsgiveren siger at jeg ikke har
så meget som 1 dags ferie det første år.
Kan det passe?

Skal jeg ikke have feriepenge af min elevløn?

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Tim Sørensen

Dato : 21-07-02 18:57

"Tim Sørensen" <dondata@vip.cybercity.dk> wrote
> Jeg lige er blevet butikselev.
>
> Arbejdsgiveren siger at jeg ikke har
> så meget som 1 dags ferie det første år.
> Kan det passe?
>
> Skal jeg ikke have feriepenge af min elevløn?

Jeg har kigget på http://www.retsinfo.dk/
men kunne ikke finde noget.

Jeg kunne godt tænke mig nogle refferater
til nogle paragraffer.

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Gevaldi

Dato : 21-07-02 19:25

Fundet via www.google.com:

http://www.arbejdsret.net/ferieloven-lovtekst.html

http://www.lederne.dk/Publikationer/Ferieloven/ferieloven.html#5

--
/Gevaldi (remove 369)
http://www.wintip.dk/

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-07-02 19:33

"Tim Sørensen" wrote:

> [...]

Nej, du skal have normal ferie, med løn, og det bør din fagforening
have oplyst dig om.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peden

Dato : 21-07-02 19:27

> Arbejdsgiveren siger at jeg ikke har
> så meget som 1 dags ferie det første år.
> Kan det passe?
>
> Skal jeg ikke have feriepenge af min elevløn?

Jo, men du skal først optjene feriedage, og ditto løn.
Tidligere optjente feriedage bliver vist efter gældende praksis annulerede
og du skal arbejde dig til nye, man må gå ud fra at feriepengene kan
udbetales, men ellers tror jeg ikke du skal regne med ferie.

(Ovenstående postulat er baseret udelukkende på udsag fra hhv.
håndværksmester, samt studievejledningen på en erhvervsskole.)

mvh
Peter Risager

Fra : Henning

Dato : 21-07-02 19:38

On Sun, 21 Jul 2002 19:48:32 +0200, "Tim Sørensen"
<dondata@vip.cybercity.dk> wrote:

>Jeg lige er blevet butikselev.
>
>Arbejdsgiveren siger at jeg ikke har
>så meget som 1 dags ferie det første år.
>Kan det passe?
Ja - og nej! Ansættes du før 1. juni har du krav på ferie, ellers
ikke. (Det er taget frit fra hukommelsen.) Er du medlem af en
fagforening, så spørg dem. Er du ikke medlem vil det være en god ide
at melde sig ind - koster kun ganske få kroner i elevtiden. Nej, jeg
er IKKE socialdemokrat, men har indset at fagforeninger er for alle.

>Skal jeg ikke have feriepenge af min elevløn?
Jo, men de opspares til næste år, dvs. efter 1. maj.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Ove Kristensen

Dato : 21-07-02 20:09

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> On Sun, 21 Jul 2002 19:48:32 +0200, "Tim Sørensen"
> <dondata@vip.cybercity.dk> wrote:
[klip]

> Ja - og nej! Ansættes du før 1. juni har du krav på ferie, ellers
> ikke.

Prøv at læs §8 i ferieloven, ifølge den har man ret til ferie uanset om man
har optjent feriepenge eller ej, man skal så blot selv betale hvis der ikke
er optjent feriepenge.

Mvh
Ove.

Fra : Henning

Dato : 21-07-02 20:45

On Sun, 21 Jul 2002 21:09:01 +0200, "Ove Kristensen"
<ovek@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>har optjent feriepenge eller ej, man skal så blot selv betale hvis der ikke

Selvfølgelig - det jeg mener er, at der er specielle regler for
elever/lærlinge, som har ret til feire _med_ løn såfremt de ansættes
før en given dato.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Ove Kristensen

Dato : 21-07-02 20:15

"Tim Sørensen" <dondata@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg lige er blevet butikselev.
>
> Arbejdsgiveren siger at jeg ikke har
> så meget som 1 dags ferie det første år.
> Kan det passe?
>
> Skal jeg ikke have feriepenge af min elevløn?

Prøv at læs ferielovens § 9 stk. 1 + 2 + 3 der omhandler
dit problem.
http://www.arbejdsret.net/ferieloven-lovtekst.html

Med venlig hilsen
Ove.

Fra : Ida Nielsen

Dato : 21-07-02 20:42

Som en anden i gruppe skrev - så har du ret til 5 ugers ferie med løn,
såfremt du er ansat inden 1 juni. Skulle du have ferie penge - og dermed
feriedag med ( optjent i andet ansættelsesforhold) bliver disse dog
modregnet. ( Eks du har optjent 4 feriedag inden du starter i lære. Du har
så krav på 25 dage minus de 4 dag = 21 fra din læreplads) MEN dette gælder
som sagt kun hvis du er startede i læreforholdet inden den 1 juni.

Er du startede efter den 1 juni - har du som alle andre krav på 5 ugers
ferie - men denne skal så afholdes for egen regning. Og du vil først have
krav på fuld ferie med løn det efterfølgende ferie år.

Så for alt komme med den samme opfordring som alle andre - kontakt din
fagforening, og meld dig ind hvis du ikke allerede har gjort det. Her kan de
råde og vejlede dig - således at du og din arbejdsgiver begge er helt på det
rene med sådanne spørgsmål.
Desuden kan fagforeningen være dig behjælpelig hvis du har andre spørgsmål
eller konflikter med din læreplads. For håbentlig er denne den første og
sidste som i støder på.
Held og lykke med pladsen
Venlig hilsen
Ida Nielsen