Privatvejsloven
Fra : Mogens

Dato : 21-07-02 18:03

Sammen med 9 andre parceller deles vi om en privat fællesvej samt en
sti. Sidstnævnte ligger mellem vores og en anden parcel.

Stien er nu grundet kraftigt regnskyl ødelagt, og Kommunen har som
vejmyndighed skrevet til de to parceller (os incl.) og pålagt os at
retablere stien for vores egen regning. Vi føler dette temmeligt
uretfærdigt, idet vi og den anden parcel har egne stier, hvorfor vi
overhovedet ikke bruger den fælles sti. Det er således kun de 8 øvrige
parceller som nyder gavn af stien.

Kommunen skriver at det "normalt" er de tilstødende parceller som har
vedligeholdelsespligten (altså i Kommunens definition naboen og os).

Vi har forlangt vejsyn, men hvad kan vi egentlig gøre, og kan vi ikke
som minimum kræve at alle 10 parceller skal deles om udgiften ?

vh/Mogens

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-07-02 18:41

Mogens wrote:
> [...]
>
> Vi har forlangt vejsyn, men hvad kan vi egentlig gøre, og kan vi ikke
> som minimum kræve at alle 10 parceller skal deles om udgiften ?

Der er ikke mig bekendt nogen som helst bestemmelser om stier,
så start med at anmode kommunen om bemyndigelse til at udstede
krav om vedligeholdelsespligt,
især da kommuner (offentlige myndigheder) ikke kan gøre noget uden
en bemyndigelse.

Og når de kommer i tvivl, anmoder i om nedlægning af passage, der er
under 150 m fra beboelse.. (tror jeg

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Mogens

Dato : 21-07-02 21:24

On Sun, 21 Jul 2002 19:41:20 +0200, "Erik G. Christensen"
<egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote:
> [...]
>en bemyndigelse.
>
>Og når de kommer i tvivl, anmoder i om nedlægning af passage, der er

Hej Erik,

Og tak for et svar som åbnede nogle perspektiver jeg ikke selv var
kommet på!

Vedr. det med stien, så fremgår det af privatvejslovens §5 at stier
med visse modifikationer er omfattet. Men jeg kiggede herefter lidt på
definitionen af "Privat fællesvej". I voers tilfælde har vi af
Kommunen fået oplyst at vi ikke kan hindre offentlig færdsel, d.v.s.
at der er en jævne trafik af brugere som ikke tilhører kredsen af
vejberettigede. Ved du om vi på den baggrund kan enten 1) kræve at
Kommunen overtager vedlighold, eller 2) stille krav om at der skiltes
med at der kun er adgang for de vejberettigede ?

Det med passage 150 meter fra beboelse lyder ikke helt foreneligt med
trafik i et byområde. Tror du det er korrekt husket, og hvor kan man i
givet fald finde mere information om dette forhold ?

Vh / Mogens