Gebyrer
Fra : Søren

Dato : 21-07-02 17:22

Hej

Jeg har underfrankeret et brev med en rykker til følge. Beløbet jeg manglede
på brevet var 1.25 kr. Med rykkergebyr vil Post Danmark havde 120,-. Jeg
mindes at have hørt om en lov, der skulle sikre et maksimalt gebyr på nogen
lignende diskontoen plus 5%. Husker jeg helt galt?

På forhånd tak!

Søren

Fra : Jonathan Stein

Dato : 21-07-02 17:36

"Søren" wrote:

> Jeg har underfrankeret et brev med en rykker til følge.

Der plejer da at komme en almindelig opkrævning først? Nå, nok om det.

> [...]
> mindes at have hørt om en lov, der skulle sikre et maksimalt gebyr på nogen
> lignende diskontoen plus 5%. Husker jeg helt galt?

Jeg tror du forveksler med mora-renter.

Gebyret må svare til omkostningerne. I praksis accepteres vist 100 kr pr.
rykker, så jeg gætter på, at de har opkrævet 100 kr i rykkergebyr plus de
manglende 1,25 plus gebyr på 18,75 for den første opkrævning. Oven i det kunne
de opkræve mora-renter (ca. 8% per år) af de 20 kr, som de tidligere har sendt
opkrævning på.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 24-07-02 22:03

"Søren" <scbuhl@hotmail.nospam.com> wrote in message
> [...]
nogen
> lignende diskontoen plus 5%. Husker jeg helt galt?

Kik i Retsinfo.dk under Renteloven. Der skulle du kunne finde svaret.