Klausul om trappleje...
Fra : Anders

Dato : 21-07-02 16:43

Hej

I min lejekontrakt er der en sådan klausul, men jeg undrer mig lidt over at
vores husleje steg med ca. 150,00 kr pr md allerede den 1.1.2002, idet vi
flyttede ind den 15.9.2001. Må udlejer gerne hæve lejen det første år?

Anders

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-07-02 17:06

"Anders" <no@spam.dk> writes:

> [...]
> vores husleje steg med ca. 150,00 kr pr md allerede den 1.1.2002, idet vi
> flyttede ind den 15.9.2001. Må udlejer gerne hæve lejen det første år?

Så vidt jeg husker, må udlejer hæve huslejen med "inflationen" hvert
år. Det gør vores i hvert fald og det passer ca. med de 150 kroner.

Jeg tror det du tænker på er lejelovens §74, stk. 3, som siger: "Krav
om lejeforhøjelse kan tidligst få virkning 2 år efter lejeforholdets
begyndelse eller 2 år efter, at der sidst er trådt en lejeforhøjelse i
kraft som følge af, at lejen var væsentlig lavere end det lejedes
værdi."

I skal have modtaget papirer med grunden til at lejen er blevet hævet,
og hvis grunden er ejendomsskatter osv er den god nok i
hht. lejelovens §50: "Forøges de ejendomsskatter, der påhviler
ejendommen, kan udlejeren forlange udgiften udlignet gennem en
lejeforhøjelse for de lejligheder og lokaler, som skatten
vedrører. Lejeforhøjelse kan kræves uanset aftalt uopsigelighed."

Jeg håber det er svar nok, ellers spørg igen, så er der måske en
jurist der kan svare dig. Ellers kan du læse mere i lejeloven som kan
findes på http://www.retsinfo.dk

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Anders

Dato : 21-07-02 18:57

> [...]
> lejeforhøjelse for de lejligheder og lokaler, som skatten
> vedrører. Lejeforhøjelse kan kræves uanset aftalt uopsigelighed."

Det er tilføjet i lejekontrakten med nøjagtig angivelse af forhøjelsen fra
år til år. Jeg kom blot til at undre mig fordi at der i vores nye
lejekontrakt er stigning et år efter indflytning.
/Anders

Fra : vagn torup

Dato : 22-07-02 09:33

"Anders" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse news:ahekp3$sl8$1@sunsite.dk...
> [...]
> vores husleje steg med ca. 150,00 kr pr md allerede den 1.1.2002, idet vi
> flyttede ind den 15.9.2001. Må udlejer gerne hæve lejen det første år?

Trappeleje er en fast huslejestigning hvert år, som klart skal fremgå af
lejekontrakten. Hvis trappeleje er aftalt, vil huslejen "kun" stige med det
aftalte beløb i den pågældende periode. Trappeleje skal være tidsbegrænset.
Dvs. det skal fremgå af din lejekontrakt, hvilket år trappelejen ophører.
MVH Rikke

Fra : si

Dato : 22-07-02 17:02

> [...]
tidsbegrænset.
> Dvs. det skal fremgå af din lejekontrakt, hvilket år trappelejen ophører.

Vil det sige, at en udlejer i princippet kan hæve lejen en måned efter at
man er flyttet ind? Udlejer bestemmer selv hvornår lejen skal stige, hvis
blot det er angivet på hvilke tidspunkter og frem til et givent år?

Fra : vagn torup

Dato : 22-07-02 15:50

"si" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man er flyttet ind? Udlejer bestemmer selv hvornår lejen skal stige, hvis
> blot det er angivet på hvilke tidspunkter og frem til et givent år?

Jeg skal altså ikke kunne sige, hvornår første huslejestigning må træde i
kraft, men jeg vil tro, at han godt må. Det står (skal stå) i
lejekontrakten, hvor meget den stiger pr. år. Det er en betingelse for
trappeleje, at der står, hvornår den udløber. Huslejen må desuden ikke
overstige det lejedes værdi dvs. hvad en lejlighed af samme standard, i
samme område, med samme udstyr koster.
Hvis sådan en vurdering skal laves er det huslejenævnet, som man skal have
fat i. De tager ud og besigtiger lejemål bla. for at fastslå det lejedes
værdi.
MVH Rikke

Fra : vagn torup

Dato : 22-07-02 09:34

Hej
Glemte at give en henvisning LL § 53, stk 2
MVH Rikke