Pudsede vægge på badeværelset?
Fra : Morten Klostergaard

Dato : 21-07-02 12:30

Vores ene badeværelse er under totalt ombygning, og i den forbindelse vil vi
gerne have pudsede vægge som vores andet badeværelse har. (Det var den
tidligere ejer der lavede det)

Vi har fået grov pudset væggene i brusenichen efter at vi bankede klinkerne
af; i resten af rummet har der siddet glasvæv som er dampet af.

Men hvad gør vi med vandtætning i brusenichen?

Maler en gummimembran på i brusenichen, og finpudser op uden på den?
Bruger noget tætnings "halløj" som bare skal blandes i pudse cementen?
(Mener at have set at LIB har sådan noget)

Skal der bruges noget specielt til at pudse op med? (Binder eller lignende?)

Skal der bruges en speciel malling bagefter, eller er det bare normal
vådrums malling?

Alle ideer modtages med glæde!

Mvh
MK

(Der skal lige siges at der blev støbt nyt gulv i går, da det har været oppe
en tur, pga. utæthed i gulvvarmen)

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 23-07-02 21:10

"Morten Klostergaard" <Mortenklostergaard@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh
> MK
>
> (Der skal lige siges at der blev støbt nyt gulv i går, da det har været

Glem det.
Sæt fliser på væggen, alternativ proff. monteret vinyl.
Pudsede vægge, om de så blev malet med gummimaling, vil blive noget lort i
en brusekabine.
Selv det bedste "vådrum´s"maling suger fugt og ødelægger væggen til sidst.
Maling i en brusekabine _er_ kun en nødløsning som kan bruges hvis intet
andet kan lade sig gøre.

Henrik

Fra : Niels

Dato : 24-07-02 07:57

"Henrik B. Larsen" <henrik@gsx.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Maling i en brusekabine _er_ kun en nødløsning som kan bruges hvis intet

Hmm, for et år siden hev jeg glasvæv af væggen i brusekabinen, rensede det
hele med en højtryksrenser og lod det tørre.. derefter malede jeg 2 lag
gummi på og 2 lag maling (glans 40) og det fungerer fint.

Niels

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 24-07-02 18:14

> [...]
> hele med en højtryksrenser og lod det tørre.. derefter malede jeg 2 lag
> gummi på og 2 lag maling (glans 40) og det fungerer fint.

Ja, det ser ud til at fungere fint.
Men hvis du om yderligere et års tid eller to (måske allerede nu hvis du er
rigtigt uheldig) tager en fugtmåler og holder på væggen er der desværre
meget stor sandsynlighed for at murværket er fugtigt, med efterfølgende
risiko for råd og svamp og alskens ulykker.

Den lejllighed jeg fraflyttede i foråret var lavet med noget
linoliumsflisepis og derefter malet med "vådrumsmaling".
Da viceværten holdt fugtmåleren på ved flyttesynet lød dommen meget hurtigt;
Det der er lavet er sjusk, der skal sættes fliser op før du flytter!

Henrik

Fra : Niels

Dato : 24-07-02 22:32

> [...]
hurtigt;
> Det der er lavet er sjusk, der skal sættes fliser op før du flytter!

Mit hus består desværre at fusk udført gennem de sidste 150 år.. jeg
repererer efterhånden som jeg får råd til det.. råd og svamp var årsagen til
at jeg lavede brusekabinen om, .. (har næsten ikke været der siden) de 750
kr. i materialer var det jeg havde råd til for et år siden.. skal det gøres
om igen vil jeg sætte fliser op i stedet for.

Niels

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 25-07-02 20:30

"Niels" <ikke.til@raadighed> skrev i en meddelelse
> Mit hus består desværre at fusk udført gennem de sidste 150 år.. jeg
> repererer efterhånden som jeg får råd til det..>
> Niels

Kender det kun alt for godt, om end mit hus kun er 92 år gammelt

Henrik

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 25-07-02 21:34

"Henrik B. Larsen" <henrik@gsx.dk> wrote in message

> "Niels" <ikke.til@raadighed> skrev i en meddelelse
> >

> Kender det kun alt for godt, om end mit hus kun er 92 år gammelt

Tja, mit er 20 år og lavet for 150-200K på ejerskifteforsikringen.

Men jeg har fundet løsningen, jeg lægger en fuld gummimembran, som jeg
derefter pudser op med vandfast puds på. På den måde er der IKKE noget fugt
der kan komme igennem på nogen måde. Det bliver ikke helt billigt, men det
vil holde.

\MK