[Drivhus] Kondensvands skadelige dryp ....~
Fra : M@rk

Dato : 21-07-02 12:11

Hej alle,

jeg sad lige og lurede lidt i et Juliana katalog - ikke, at det er et
sådan drivhus jeg har, men der er så meget ekstraudstyr i kataloget og
så skal man lige lure lidt

I dette katalog falder jeg over en statement, som jeg ikke helt kan se
logikken i - nedenstående omhandler deres taghældning og
vinduesåbning:

   "Taghældningen er på 30 grader, hvilket sikrer mod
   kondensvands skadelige dryp på planterne"

Og her er det, at jeg blive tabt )

Hvordan i alverden kan kondens være skadeligt for planterne?

Jeg ville kunne forstå det, hvis kondensen opstod i dagtimerne og
dryppede ned på planterne, så de nærmest blev kogt - men typisk vil
der da først, i hovedsæsonen, være en kondensdannende
temperaturforskel om aftenen, når solen ikke længere bager på
drivhuset ............... så hvad er problemet?

Er det et salsgimmik eller er det mig der fatter minus?
(well, sikkert det sidste

/Mark
- som nu alligevel ikke vil stille store tønder med vand ind i
drivhuset for, at hæve luftfugtigheden ........... man skulle jo
nødigt rammes af det der "skadelige kondens" )

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-07-02 16:24

On Sun, 21 Jul 2002 13:11:11 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

> [...]
>   kondensvands skadelige dryp på planterne"
>
>Og her er det, at jeg blive tabt )
>
>Hvordan i alverden kan kondens være skadeligt for planterne?

Det tvivler jeg også på det er.

> [...]
>drivhuset ............... så hvad er problemet?
>
>Er det et salsgimmik eller er det mig der fatter minus?

Jeg har tit hørt fra folk at de ikke kan få noget til at gro under vores
store træer, fordi der ikke er noget som kan klare det 'dryp' der kommer
fra disse træer. Men det er jo ikke det at det drypper fra toppen af de
store træer på de små, der er grunden til at de ikke vil gro. Det er
nærmere at det drypper for lidt! (altså at der er for tørt/for mørkt)

Det lyder som et salgsgimmick. Men på den anden side er det nu altså
skønt at kondensen ikke drypper af huset, hvis man nu bruger det til
andet end tomater. Store tunge kondensdråber som drypper ned i
spirekasserne er ikke altid sagen ej heller er det sjovt hvis man vil
sidde i sit lille drivhus og drikke sin formiddagskaffe.

Men planterne er efter min mening ret ligeglade.

>- som nu alligevel ikke vil stille store tønder med vand ind i
>drivhuset for, at hæve luftfugtigheden ........... man skulle jo
>nødigt rammes af det der "skadelige kondens" )

Høj luftfugtighed kan også fremme svampeangreb, så det er nok smart nok

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-07-02 23:21

> [...]
>
> Men planterne er efter min mening ret ligeglade.

> Høj luftfugtighed kan også fremme svampeangreb, så det er nok smart nok

Jeg ser tydeligt mere skimmel, som jeg er den eneste i dette land der har i
mine tomater , der hvor det drypper eller tomaten rører taget.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen