Syltning af rødbeder
Fra : PH

Dato : 21-07-02 20:10

Hej

Er der nogen her der ved om man skal bruge klar eller brun eddike til
syltning af rødbeder. Jeg har lige været ude og handle, og kunne kun få fat
i brun lagereddike.

Hvis der ellers er nogen der ligger inde med gode tips til rødebedesyltning,
så vil jeg være glad for at høre om det.

mvh Pia Henningsen

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 21-07-02 12:54

"PH" <news@(removethis)danacomp.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis der ellers er nogen der ligger inde med gode tips til
rødebedesyltning,
> så vil jeg være glad for at høre om det.

Der er ingen smagsforskel på den brune og den klare eddike. Den brune er
brun, for det har det altid været , farven skyldes (vist nok) lidt tilsat
karamel, som ikke skulle påvirke smagen.
Den klare er farveløs, fordi det nu er moderne med "uden farvestoffer".

Køb den gode gamle, grønne syltebog for opskriften(Tørslevs?). Fås i de
fleste supermarkeder og boghandlere.

VH Birgitte

Fra : PH

Dato : 21-07-02 22:08

tak skal du have. Det anede mig nok at der ikke var forskel.

Jeg har også tænkt mig at købe den lille grønne (bruger selv tit den røde),
men jeg vil gerne igang i dag (har fået en opskrift af min mor), og
butikkerne har jo lukket...

Tak - og ha' en god sommer
Pia

Fra : Kat

Dato : 21-07-02 13:33

"Birgitte Abkjær" skrev:

> Køb den gode gamle, grønne syltebog for opskriften(Tørslevs?). Fås i
de
> fleste supermarkeder og boghandlere.

De har en hjemmside med online-søgning, gode råd og bogbestilling:
http://www.toersleff.dk/

--

/kat
---

Fra : PH

Dato : 21-07-02 23:22

Tak skal du have, der var jo et par opskrifter også. Men ikke en lyd om
hvilken type eddike man skal bruge.

Uhhm, den der opskrift på balsamiske rødbeder, den lyder god!

Pia

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-07-02 17:47

"PH" <news@(removethis)danacomp.dk> wrote in message news:<3d3a8841$0$12700$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Er der nogen her der ved om man skal bruge klar eller brun eddike til
> syltning af rødbeder. Jeg har lige været ude og handle, og kunne kun få fat
> i brun lagereddike.

Det brune er blot tilsat farvestof. Tidligere anvendte man ammonieret
karamel, jeg ved ikke hvad man bruger i dag. Prøv at se efter E-numre på
deklarationen.

http://www.vfd.dk/publikationer/publikationer/publikationer/tilsaet_e_nr/
er en oversigt over tilsætningsstoffer og deres E-numre.

Sådanne farvestoffer er aldeles overflødige; hvis du har muligheden, så
køb den klare.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Marlene

Dato : 21-07-02 20:03

Erik Olsen <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ff10faeb.0207210846.6cf26661@posting.google.com...
> Sådanne farvestoffer er aldeles overflødige; hvis du har muligheden, så
> køb den klare.

Og allerhelst den økologiske, som er i den samme flaske som i den ikke
økologiske.

Mvh. Marlene.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-07-02 23:16

> Og allerhelst den økologiske, som er i den samme flaske som i den ikke
> økologiske.
>
> Mvh. Marlene.

Nu beskæftiger kemikaliefabrikker sig altså ikke med begrebet økologi, de
laver blot eddikesyre. Du kan så med samme ret sige at man skal købe en
økologisk cykel. Det findes nok også
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-07-02 06:58

"Preben Riis S?ensen" <preben@esenet.dk> wrote in message news:<3d3b32e7$0$56161$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Nu beskæftiger kemikaliefabrikker sig altså ikke med begrebet økologi, de
> laver blot eddikesyre.

Vi bruger faktisk 32% eddikesyre og fortynder passende (1 del 32% eddikesyre
til 5 dele vand).

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Marlene

Dato : 22-07-02 09:22

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d3b32e7$0$56161$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Nu beskæftiger kemikaliefabrikker sig altså ikke med begrebet økologi, de
> laver blot eddikesyre. Du kan så med samme ret sige at man skal købe en
> økologisk cykel. Det findes nok også

Der _er_ (naturligvis) en forskel på den økologiske og den ikke økologiske
eddike (ellers så ville der jo ikke være en grund til at sælge den
økologisk!), og jeg kan da huske, at jeg undersøgte det, den første gang jeg
købte eddiken. Men lige nu kan jeg ikke huske forskellen (ingredienserne) -
jeg vil undersøge det nærmere og vende tilbage.

Mvh. Marlene.