/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
vibration
Fra : Jens E Jensen


Dato : 21-07-02 08:17

kører jeg med omkring 5000 omdr., og det er ca. 120 kmh, som er dejlig march
hastighed, vibrerer håndtagene lidt som gik man med en pladevibrator, mens
hvis jeg har bagage på eller med- passager, sker det måske først omkring
4500 eller ved 6000 omdr. Måske kan det endda have noget at gøre med hvordan
vinden står ind på ???
Vibrationerne er ikke så voldsomme, dog nok til at genere i fingre og hånd
ved en længere tur.
Kan dette afhjælpes ved at få hjulene "sporet" eller hvad det hedder når der
monteres små klodser, og hvis ja, løses problemet så uanset oppakningen af
cyklen og omdr. ?

Mvh Jens, gsx1100F, 89




 
 
Kenneth Sørensen (21-07-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 21-07-02 09:24

> kører jeg med omkring 5000 omdr., og det er ca. 120 kmh, som er dejlig
march
> hastighed, vibrerer håndtagene lidt som gik man med en pladevibrator, mens
> hvis jeg har bagage på eller med- passager, sker det måske først omkring
> 4500 eller ved 6000 omdr. Måske kan det endda have noget at gøre med
hvordan
> vinden står ind på ???
> Vibrationerne er ikke så voldsomme, dog nok til at genere i fingre og hånd
> ved en længere tur.
> Kan dette afhjælpes ved at få hjulene "sporet" eller hvad det hedder når
der
> monteres små klodser, og hvis ja, løses problemet så uanset oppakningen af
> cyklen og omdr. ?
>
> Mvh Jens, gsx1100F, 89
>

Du kan montere et par tungere styrender, det vil sænke din resonansfrekvens.
Teoretisk vil du så opleve rystelserne tidligere i omdrejningsregistret, men
da vibrationerne (amplituden) er mindre ved færre omdrejninger, kan du være
heldig at de forsvinder helt.

Ellers hvad med en styrdæmper? ..det er jo ikke ligefrem en bedstemorcykel
du kører rundt på, jeg ved godt at det ikke er en styrdæmpers primære formål
at dæmpe små-rystelser, men hvis jobbet bliver gjort, who cares.

Kenneth
R1




Armand (21-07-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-07-02 23:58


Jens E Jensen <jjensenmail@yahoo.dk> skrev i en
news:3d3a5f67$0$254$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> kører jeg med omkring 5000 omdr., og det er ca. 120 kmh, som er dejlig
> march hastighed, vibrerer håndtagene lidt som gik man med en
> pladevibrator, mens hvis jeg har bagage på eller med- passager, sker
det
> måske først omkring 4500 eller ved 6000 omdr. Måske kan det endda have
> noget at gøre med hvordan vinden står ind på ???
> Vibrationerne er ikke så voldsomme, dog nok til at genere i fingre og
hånd
> ved en længere tur.
> Kan dette afhjælpes ved at få hjulene "sporet" eller hvad det hedder
når der
> monteres små klodser, og hvis ja, løses problemet så uanset
oppakningen af
> cyklen og omdr. ?

Det er væsentligt at du erkender om problemet følger hastigheden eller
motoromdrejningerne:

Hvis årsagen skyldes ubalance i forhjulet (såvel som baghjulet) skal
problemet ubetinget følge hastigheden, uanset i hvilket gear du er!
I fald deraf er problemet let at klare med en afbalancering (som er
ordet!)

Enhver konstruktion har sine resonnanser og det er meget vel tænkeligt
at din GSX'er (vi taler om den med oliekølet motor og elektrisk
kåbeglas, ikke? For forgængeren havde sine problemer med vibrationer!!)
vibrerer mest lige omkring 5.000 rpm.
Ifald at probelemet er det samme for pågældende omdrejningstal i de to
højeste gear (= umuligt at checke en 1100'er, ved 5.000 rpm i 1. gear!),
er ændrede styrvægte løsningen til at flytte(!) styrets vibrationer til
et mindre brugt område!

Hvis problemet er pludseligt opstået og følger motoromdrejningerne, kan
det endvidere indikere at f.eks. en motorfastgørelses-bolt har løsnet
sig!

--
Armand.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408651
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste