Forgaffel Rep?
Fra : Gundersen

Dato : 20-07-02 23:16

Hejsa

Banditen'a forgaffel trænger efter hånden MEGET til en "gen etablering",
så den bliver forgaffel igen.

Jeg skal have skiftet pakdåser/simmerringe, da den pøser olie ud af det
ene ben. (Læs: der kommer en lille smugle forbi)
Den er noget slap i det i forvejen, og går mere eller mindre i bund, når
jeg belaster den hårdt ved opbremsning mm.

Hvad skal jeg gøre?
Jeg snakkede med en nede ved Rydbergs MC, sidst da jeg var der, og han
sagde at jeg skulle bare flå benene af, og så løsne en boldt i bunden af
benene, med en Luft tryks nøgle. (Jeg har lufttryks nøgle fra min
Scooter tid! Uundværlig til Variomagic!)
Han sagde at man skulle bare flå de gamle simmerringe ud, sætte de nye
på plads, og så tage de gamle og ligge oven på, og så slå de nye på
plads med de gamle.

Hvad med Fjederne inde i benene? Jeg har hørt en fugl synge om
Progressive fjedere hvilket jeg synes lød interesandt. Kender i noget
til det?

Hvad med olien? Jeg vil som sådan gerne have en Noget hårde dæmper, en
det jeg har nu, men jeg ved ik om det er nok, bare den bliver Std. igen.

Hvad skal jeg gøre for at få den hårde? Jeg har hørt noget om
forskellige Olier + at komme ekstra i?!?!?

I må da lige hjælpe mig lidt!

Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 21-07-02 09:15

> [...]
>
> Hvad skal jeg gøre for at få den hårde? Jeg har hørt noget om
> forskellige Olier + at komme ekstra i?!?!?

Ok.

Rydbergs måde at skifte forgaffelpakninger:
OK, sådan gør jeg også selv.

Fjedrene:
Jeg ved ikke om du kan ændre fjederforspændingen 'udefra' på din Bandit,
hvis du kan så gør det, dine fjedre er progressive.
Ellers kan du lægge afstandsstykker (møtrikker i den rigtige størrelse
f.eks) øverst på dine fjedre, så bliver fjederen forspændt mere. Er dine
gaffelben assisteret af trykluft, giver du blot dine ben et lidt højere
tryk. Nogle snakker om at fylde mere dæmperolie i gaffelbenene end
forskrevet for at få en hårdere-fjeder-effekt, der sker fordi den
komprimereringsluft der skal være i benet er der så mindre af, dvs. der
opstår et højere lufttryk ved sammenpresning. Det kan ikke anbefales IMHO,
det højere tryk stiller større krav til dine pakninger, og kan 'tvinge'
olien ud ved pakningen ved sammenpresning.

Olien:
For at få en hårdere dæmpning (igen hvis det ikke kan klares udefra), så
hæld tykkere olie i. Gradspecifikationen på din Bandit kender jeg ikke, der
er nok andre der kan hjælpe her.

Kenneth
R1

Fra : Gundersen

Dato : 21-07-02 12:41

Hejsa

> Rydbergs måde at skifte forgaffelpakninger:
> OK, sådan gør jeg også selv.

Det er ikke helt sådan de gør, men det var måden hvis man ikke havde det
special værktøj som de bruger.

> Fjedrene:
> Jeg ved ikke om du kan ændre fjederforspændingen 'udefra' på din Bandit,

> hvis du kan så gør det, dine fjedre er progressive.

Det er de ikke

> [...]
> f.eks) øverst på dine fjedre, så bliver fjederen forspændt mere. Er dine
> gaffelben assisteret af trykluft, giver du blot dine ben et lidt højere

Det tror jeg ik. Der er ik så meget teknik i dem!

Oki!

Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 21-07-02 18:31

> Det er de ikke

Alle fjedre i denne form er progressive, det er bare et spørgsmål om hvor
meget.

Kenneth
R1

Fra : Armand

Dato : 21-07-02 23:58

Gundersen <Gundersen@tdcadsl.dk> skrev i en

> [...]
af
> benene, med en Luft tryks nøgle. (Jeg har lufttryks nøgle fra min
> Scooter tid! Uundværlig til Variomagic!)

"Bundskruen" er ikke en slags bundprop, men en fastgørelse af
dæmperenhenden (der sidder ud af bunden på inderrøret) til bunden af
yderrøret, og det er super med ordentligt værktøj til afskruning af
den - Har man kun en fastnøgle kan man risikere at skulle skrue evigt
uden at kunne få dæmperenheden til at bide så meget fast at den ikke
kører med rundt!
Det er tillige en god hjælp at skrue den ud inden at teleskop-benet
skilles, derved at fjederen da presser dæmperenheden hårdt imod bunden
af inderrøret!!

> Han sagde at man skulle bare flå de gamle simmerringe ud,

"Flå", er forhåbentlig ikke hans ordrette beskrivelse?
"Flå" kan medføre at man i uvidenhed om andet forsøger at grave pakdåsen
ud, hvilket er det værste man kan begive sig ud i :-|
Efter at have fjernet bundskruen og siden fjederen samt støvkappe og
forekommende låsering over pakdåsen, skal man simpelthen bruge driften
(inertien) i inderrøret til at drive pakdåsen ud af sit sæde i toppen af
yderrøret:
Skub inderrøret længst muligt ned i yderrøret og træk det med en
pludselig og voldsom kraft op/ud imod det stop som pakdåsen udgør for
bevægelsen - Det kan blive nødvendigt med indtil flere forsøg, og i
værste fald et mere fast modhold i yderrøret (pas på med ridser hvis den
spændes op i en skruestik!), for blot at få pakdåsen til at give sig det
første lille hak, hvorefter det bliver til at overskue enden!

> sætte de nye på plads, og så tage de gamle og ligge oven på, og så
slå de
> nye på plads med de gamle.

Jup!
Inden genmontage: Inspicer lige teleskopets glideringe for
gennemslidning af coating'en til den messingfarvede bund:
Den nederste glidering sidder for neden på inderrøret og den øverste
sidder lige under pakdåsen og skulle gerne følge med ud ved demontagen !

> Hvad med olien? Jeg vil som sådan gerne have en Noget hårde dæmper, en
> det jeg har nu, men jeg ved ik om det er nok, bare den bliver Std.
igen.

Pas endelig på ikke at blande begreberne affjedring og dæmpning!
Det kan være at en lidt hårdere fjeder er det der skal til, og hårdere
dæmpning er unødvendigt :-/
Den friske olie der kommer på efter arbejdet, kan tillige tænkes at
indebære den rette viskositet, imodsætning til den gamle og opslidte!!

> Hvad skal jeg gøre for at få den hårde? Jeg har hørt noget om
> forskellige Olier + at komme ekstra i?!?!?

Kenneths råd er gode; men vær opmærksom på at selv små afvigelser (á:
mer-mængde olie, viskositet, og fjederforspænding) giver meget, så det
skal være med de små skridts teknik at du farer frem!

--
Armand.

Fra : David & Mette

Dato : 22-07-02 09:28

(SNIP)

Hvad skal jeg gøre for at få den hårde? Jeg har hørt noget om
forskellige Olier + at komme ekstra i?!?!?

(SNIP)

Hmm...jeg håber du stadig snakker om gaffelben, ellers er det hvis den
forkerte NG!

David

--
(Fjern "_ftp" fra adresse ved svar på email)
(To reply by email remove "_ftp" from adress)

Fra : Anders Thorup

Dato : 22-07-02 10:05

"David & Mette" <dvk_ftp@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> (SNIP)
>
> Hvad skal jeg gøre for at få den hårde? Jeg har hørt noget om
> forskellige Olier + at komme ekstra i?!?!?

LOL

FUT dk.fritid.seksualitet

--
MVH
Anders Thorup

Fra : Gundersen

Dato : 22-07-02 11:21

Hejsa

> [...]
>
> (SNIP)
>
> Hmm...jeg håber du stadig snakker om gaffelben, ellers er det hvis den

Hmm... Det er der noget om
Men det var nu gaffelbenene jeg snakkede om!

Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Johannes S. Nielsen

Dato : 28-07-02 17:36

> Hmm... Det er der noget om
> Men det var nu gaffelbenene jeg snakkede om!

Indrøm det nu ! :)

Ang. forgaffel, hvordan med olie og tryk ? Er det bare luft som er i en
forgaffel, hvor meget skal der i, hvor tit osv. og hvordan hænger det sammen
med olien, hvor skifter/påfyler man det ?

Johannes
GSX250R

Fra : Armand

Dato : 28-07-02 20:04

Johannes S. Nielsen <jazzy@mail.dk> skrev i en

> [...]
sammen
> med olien, hvor skifter/påfyler man det ?

Jeg tror næsten at der er svar på alle dine spørgsmål alene i denne
streng!

Ellers er der rige muligheder for at finde svar ved at trække en større
stak indlæg ned fra serveren og søge på "forgaffel".

Endelig er der muligheden for at søge (=online!) på google's
News-søgemaskine under samme subj. !

--
Armand.