Hundelov
Fra : Annette Skovbon

Dato : 20-07-02 23:11

Davs.
Jeg var i dag ude for en uheldig episode.
Sakset fra dk.fritid.hund

"Hej Alle,
Mit livs værste mareridt har udspillet sig i dag.
Jeg har jo en lille gravhunde/yorkshire terrierblanding, sidder i
el-kørestol, men kan fint styre ham derfra.
I dag kørte vi som sædvanligt hjemmefra. Vi tøffede lykkeligt derudaf,
kommer op på et hjørne, hvor der ligger en stor møbelhandler...og ud af
ukrudtet springer der to store hønsehunde. De kommer rendende over til os
med vældig fart. Jeg råber til dem at de skal gå hjem, men de lyttede
absolut ikke. Min den lille er selvfølgelig nysgerrig, men da de snapper
efter ham knurrer han efter dem, og de farer lige i flæsket på ham.
Jeg hyler op, og forsøger at rive dem fra hinanden, så godt som man nu
kan fra en el-stol. De har ikke halsbånd på, så jeg kan ikke få fat i
dem. Fangede dog den ene i nakkeskindet et øjeblik, men kan ikke holde
den.
Så styrer jeg hjem mod vores egen vej, hvor en af mine genboer ser
os og kommer løbende, råbende mod hundene. De forsvinder til sidst.
Jeg kører for at sige det ligeud hylende hjem, og min kæreste tager imod
mig. Han får kort af vide hvad der er sket, vi sætter hunden ind og kører
derop uden. Deroppe, gemt i græsset, sidder der to børn på ca. 6-7 år.
Det viser sig så at det er 'deres' hunde. Kæresten følger dem hjem, for
at få adressen på dem. Han fortæller, da han kommer tilbage, at da ejeren
hørte om det undskyldte han og ordrede hundene ind. Den ene lystrede ikke
og han sparkede den i siden.
Jeg kører selv hjem og ringer til politiet. De kommer ud og vi får
snakket om hvad der er sket. De kører så op til gården hvor hønsehundene
bor og tager en snak med ejeren. Sjovt nok har hundene i mellemtiden fået
halsbånd på og politiet bliver spist af med en historie om at hundene
åbenbart er sluppet fra børnene, da de gik tur. Heldigvis har mine naboer
også kontaktet politiet og fortalt at de også har mødt de hunde op til
flere gange,- dette vidste jeg dog ikke da havde. Jeg har aldrig før selv
set de hunde.

For det første så er jeg urolig for om der er sket min hund noget. Han
virker okay fysisk. Jeg har haft ham oppe på bordet, og trykket ham over
alt. Han reagerer ikke. Hans mentale tilstand er dog noget værrere. Vi
har lige været ude med ham igen. Kørte forbi stedet og han gøede, trak
voldsomt i snoren og lyttede slet ikke efter min stemme som han plejer.
Han gik helt i sort da han mødte naboen's hund som han ellers kender. Han
gøede og gik på bagbenene og skabte sig rigtig.

For det andet, så fatter jeg simpelthen ikke at voksne mennesker kan
sætte deres to små børn ud med to hunde, ALENE klods op ad en
landevej, og uden snor. Det er simpelthen så sindssygt.
Den ene betjent kontaktede mig derefter og informerede mig om
ovenstående, og sagde at hvis der blev nogle dyrlægeregninger, så måtte
jeg kontakte ham.

Jeg er bare i vildrede. På den ene side har jeg virkelig lyst til at
kontakte dyrlægen,- bare for en sikkerhedsskyld, men på den anden side,
så kan man vel ikke være bekendt at give andre mennesker sådan en
regning.

Jeg må indrømme at jeg er både gal og bange...gal over hundene og bange
for at møde dem igen....ØV...en dag jeg godt kunne have undværet...

--Annette, som er meget chokeret over at hønsehunde kan være så
bidske..."

Hvordan står jeg rent juridisk??

Har de pligt til at betale et dyrlægetjek, eller kun pligt til at betale
hvis der rent faktisk _er_ sket noget?
Spørger fordi jeg meget gerne ville tage den forbi doktor dyregod, men på
den anden side, egentlig ikke har lyst til at sætte hverken dem eller mig
selv i gæld, hvis der intet er sket. Kæresten siger at jeg er hysterisk.

Håber på et svar.
Vh. Annette

Fra : Allan Johansen

Dato : 21-07-02 01:06

"Annette Skovbon" <barbara_jordfed@chicks.dk> skrev i en meddelelse

<SNIP>

> [...]
> selv i gæld, hvis der intet er sket. Kæresten siger at jeg er hysterisk.

</SNIP>

Hej Annette

Dit indlæg gør mig pisse rasende, og især de sidste linier i indlægget.

Hvis man er en dyreven, så skal man efter min mening ikke sætte penge eller
jura højere end dyrets ve og vel.
Ligesom alt andet her i livet, må man regne med nogle uforudsete udgifter og
især, hvis man har dyr og ikke er forsikret.

Jeg vil mene, at dyrlægen er den bedste til at fast slå om hunden har lidt
overlast enten fysisk eller psykisk.

Hvis ikke modparten vil betale din dyrlæge regning, kommer din lille hund så
ikke til dyrlæge?

I øvrigt er der noget som hedder lovpligtig ansvarsforsikring, så mon ikke
de har en sådan forsikring.
Tjek evt. http://www.dyrekassen.dk/oversigt.htm

Beklager hvis jeg har misforstået din formulering.

Mvh.

Allan Johansen
Hunde- og katte ejer, men desværre ikke jurist.

Fra : Annette Skovbon

Dato : 21-07-02 01:49

> [...]
>

> Mvh.
>
> Allan Johansen
> Hunde- og katte ejer, men desværre ikke jurist.

Hej Allan,
Du har skam ingen grund til raseri på mig. Den lille kommer til dyrlægen
i morgen.
Jeg er frivillig i Alle Dyrs Ret, og er nok et af de største
dyremennesker som findes. Jeg spørger, fordi jeg mener det er relevant i
min nuværende situation, intet andet. -Jeg vil ikke betale hvis han skal,
og omvendt. Regningen kommer alligevel ikke med det samme (Er gode venner
med min dyrlæge) hehe.
Min pung ville aldrig komme før et dyr. Gjorde det det, så ville jeg nok
ikke igennem årene have taget tre affaldsmissere, en internatshund, en
aflivningstruet papegøje, samt to misrøgtede heste til mig
Dyret kommer først hos mig, det håber jeg ikke du tvivler på.
--Annette