maling, hvor? (lille mængde)
Fra : Nicolai Lang

Dato : 20-07-02 21:58

Jeg er ved at færddiggøre et lille byggeprojekt i træ, som skal stå
ude - men opbevares i carporten.

I den forbindelse skal jeg bruge noget maling i 3 forskellige farver,
men det er forholdsvis små mængder.

Jeg vil af gift-hensyn ikke bruge træbeskyttelse. Det skal på høvlet
træ og vandfast østen-krydsfiner.

Hvor vil I anbefale at købe det? Jeg synes Silvan er for dyre, men det
kan også bare være fordi de ikke har små mængder.

Samtidig vil jeg også gerne betale lidt ekstra for ikke at skulle male
hvert eller hvert andet år.

Jeg bor i Græsted, nordsjælland - men arbejder i København.

På forhånd tak.
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-02 10:23

> Hvor vil I anbefale at købe det? Jeg synes Silvan er for dyre, men det
> kan også bare være fordi de ikke har små mængder.

Stort set alle maler-forretninger sælger små prøver til 25 - 30 kr.
stykket...

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : Nicolai Lang

Dato : 21-07-02 17:53

On Sun, 21 Jul 2002 11:22:55 +0200, "Allan Rasmussen" <jawa350 at
HOTMAIL . COM> wrote:

Hej Allan, og tak for din kommentar....

>Stort set alle maler-forretninger sælger små prøver til 25 - 30 kr.
>stykket...

Ja, men dem jeg har set indtil nu (på nettet og i Silvan) skriver "det
er til bedømmelse af farve, ikke holdbarhed og glans", så jeg tror
ikke det er samme kvalitet i de tilfælde.

Den ene slags jeg skal bruge skal være absolut højglans (den type man
normalt bruger til paneler), så den er nok ikke billig under alle
omstændigheder.

Hvorom alt er, jeg vil nok bevæge mig ind til Flügger i Hillerød på
tirsdag og se hvad de kan tilbyde.

- Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Ida Nielsen

Dato : 21-07-02 20:29

Ellers kan jeg anbefale at tage i sadolin eller Profa- de sælger nemlig
hobbylak ( Den kan bruges på træ og metal) den er helblank men dog alkyd (
terpentin fortyndbar) Mængden den fås i er 100 ml og findes i en hel del
forskellige farver. Prisen kan jeg desværre ikke give et praj da det
efterhånden er 4 år siden jeg var farvehandler i detailhandlen.

Venlig Hilsen
Ida

( Tideligerer farvehandler - revisor elev)

Fra : JL

Dato : 22-07-02 07:23

Det har Flügger også.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 31-07-02 08:01

On Sat, 20 Jul 2002 22:58:04 +0200, Nicolai Lang <nicolai@spamcop.net>
wrote:

>I den forbindelse skal jeg bruge noget maling i 3 forskellige farver,
>men det er forholdsvis små mængder.

Lad mig så følge op med hvad det rent faktisk endte med ...

Vi gik i Flügger i Hillerød en hverdag ved 11-tiden, stod i kø i 20
minutter mens et andet par blev ekspederet - jeg kunne se der stod
nogen i "kø" før mig, så jeg gav op og gik. De kunne åbenbart ikke
afse mere end en ekspedient til det.

3 dage senere tog vi forbi Sadolin i Helsingør ("Kowis" - den ligger
på Rosenkildevej 4C "ved siden af" bycenteret).

Her fik vi en kompetent og effektiv betjening, som udmundede i at vi
alligevel bruger træbeskyttelse, og nøjes med 2 farver (for at spare
200 kr).

Jeg havde sat næsen på efter helblank overflade, men det blev vi
frarådet, da det vil "knække og skalle af" ved vejrpåvirkningerne. Så
vi har valgt heldækkende udendørsmaling. Jeg kan dog stadig overveje
at give den 2-3 lag helblank hvis den ikke ser rigtig ud, men med mit
kendskab til min egen lyst til at male så er det nok ikke så
sandsynligt alligevel.

Igår grundede jeg, i aften skal jeg så male den første farve, og hvis
den når at tøre til i morgen får den så den anden farve.

Det eneste problem jeg er stødt på, er at den vandfaste x-finer ikke
rigtig ville tage imod grundingsolien - især på de lodrette flader,
men jeg satser på at det går bedre når jeg ruller dækfarven på.

Jeg kan kun anbefale Kowis, jeg er ret sikker på at vi for eftertiden
kører til Helsingør når vi skal bruge "rigtig" maling.

- Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Ida Nielsen

Dato : 31-07-02 09:42

Hej er din dækfarve vandig træbeskyttelse eller oliebaseret. Hvis den er
vandig - skal der gå 3 døgn inden du kommer dækfarven på. Ellers kan du få
store problemer med vedhæftningen
Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Farvehandler

Fra : Nicolai Lang

Dato : 31-07-02 11:59

Hej Ida,

On Wed, 31 Jul 2002 10:42:19 +0200, "Ida Nielsen"
<idani@worldonline.dk> wrote:

>Hej er din dækfarve vandig træbeskyttelse eller oliebaseret. Hvis den er
>vandig - skal der gå 3 døgn inden du kommer dækfarven på. Ellers kan du få
>store problemer med vedhæftningen

Begge er vandopløselige, men farvehandleren og dåsen siger 1 døgn
tørretid ved 25 grader, 2 ved 15 grader. Jeg har nu planer om at føle
på træeet og starte et lille sted i aften hvis det virker tørt - og så
se hvordan det går.

- Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com