Disk Cache størrelse ?
Fra : Tina H.

Dato : 14-02-01 22:54

Hej folkens,

Jeg vil gerne have hjælp til, at sætte disk cache korrekt i kontrolpanelet
hukommelse.

Det er lige nu sat til ca. 7000k. Kan det sættes højere og hvad vil det
gavne.

Jeg har en 200 MHz 9600MP - 224MB RAM HD 4 GB og kører Mac OS 9.1IE

Hvad er egentlig disk cache funktionen til?

hilsen

Tina

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 15-02-01 21:37

Tina H. <tvlyd@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> hukommelse.
>
> Det er lige nu sat til ca. 7000k. Kan det sættes højere og hvad vil det

Klik på knappen "standard" nederst i kontrolpanelet Hukommelse. Den
sætter disk cachen til det Apple anbefaler, udfra hvor meget RAM du har
i din Mac.

> Jeg har en 200 MHz 9600MP - 224MB RAM HD 4 GB og kører Mac OS 9.1IE
>

> Hvad er egentlig disk cache funktionen til?

Disk Cache er den funktion, der lagrer ofte brugte data fra
harddisken(e) i noget RAM, som kaldes... tadaaa. Disk Cache! :)

Fx. lagres uddrag af katalogerne fra mac'ens harddiske (de dimser der
fortæller computeren hvor det og det dokument fysisk er placeret på
disken). Det har den fordel at mac'en blot kan kigge i RAM'en i stedet
for hele tidne at læse på harddisken, hvis du fx. åbner en mappe med 800
emner. Det sparer meget tid!

I Disk Cachen lagres visse filer ofte - fx. hvis du åbner et
tekstbehandlingsdokument.

Prøv også at kopiere nopget fra en floppydisk til en harddisk. Prøv da
at kopiere det over på en anden disk. Anden gang skulel floppydiskens
indhold sandsynligvis være lagreti Disk Cachen, så det er oversåtet på 2
sekunder! :)

--
- Peter

http://www.titancity.com/lib/
- et friere, billigere og BEDRE Danmark!