Blåmejses advarsels-lydimitation
Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 20-07-02 19:25

Jeg har blåmejser ynglende i en redekasse lige ved mit hus i bebyggelsen
Galgebakken i Albertslund. Et par gange jeg var henne at kigge til kassen
(den hang skævt og var ved at falde ned og skulle rettes op) bemærkede jeg
at den rugende blåmejse prøvede at skræmme mig væk ved en besynderlig lyd,
der mindede om en arrig gedehams eller humlebis summen.

Jeg har aldrig hørt om eller oplevet dette fænomen før for blåmejsens
vedkommende. Har andre?

At musvitten i tilsvarende situationer kan prøve at skræmme forstyrere væk
ved en lyd, der minder om slangehvæsen har jeg oplevet flere gange, og det
er vist et velkendt fænomen.

Findes der mon tilsvarende "mimicry" andre steder i fugleverdenen?

Poul Evald Hansen

pevh@vip.cybercity.dk