Kryddersnaps: Så er det nu!
Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-07-02 18:26

Til dem der tit har tænkt på at gøre noget ved det, men for hvem det
endnu ikke er lykkedes at få sig taget sammen, kan jeg oplyse, at der
lige nu er mange dejlige urter til snaps. Vi har idag indsamlet
Røllike, Rejnfan, Perikon, Gul Snerre og Revling.

De giver alle nogle herlige snapse og er meget nemme at lave. Der
findes mange gode bøger om emnet på biblioteket, men hvis det kniber,
poster jeg da gerne nogle af dem her i gruppen.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ove Kristensen

Dato : 21-07-02 02:16

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse
[klip]

> De giver alle nogle herlige snapse og er meget nemme at lave.
> men hvis det kniber, poster jeg da gerne nogle af dem
> her i gruppen.

Gør du bare det Kurt, vi skal nok selv sørge for glas ))

Mvh
Ove.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-07-02 07:30

On Sun, 21 Jul 2002 03:16:16 +0200, Ove Kristensen wrote:

>"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse
>[klip]

>Gør du bare det Kurt, vi skal nok selv sørge for glas ))

He, he, ja den var jeg jo selv ude om. Det var nu opskrifterne jeg
mente. Jeg ved ikke hvad TDC vil sige til at jeg hælder Perikonsnaps i
deres ledninger, for slet ikke at tænke på hvad styregruppen vil sige
til fritflydende spiritus i en newsgroup

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ove Kristensen

Dato : 21-07-02 09:18

> [...]

> deres ledninger, for slet ikke at tænke på hvad styregruppen vil sige
> til fritflydende spiritus i en newsgroup

Nej, men spøg til side - hvis man nu godt kunne tænke sig at indsamle nogle
af de "urter" til at prøve at lave snaps, kan man så via en bog nemt finde
ud af hvordan at de enkelte planter ser ud, eller risikerer man at få nogle
giftige med hjem i tasken - eller kan de købes hos Matas/Apoteket?

Med venlig sommer hilsen
Ove.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-07-02 18:59

On Sun, 21 Jul 2002 10:17:36 +0200, Ove Kristensen wrote:

> [...]
>ud af hvordan at de enkelte planter ser ud, eller risikerer man at få nogle
>giftige med hjem i tasken - eller kan de købes hos Matas/Apoteket?

Hvis vi nu lige ta'r det sidste først, så kan man skelne mellem to
former for snapsefremstilling:
1. Udtræk på friske urter - drikkes som den er i passende fortynding
2. Indsamlede urter tørres og oplagres. Man eksperimenterer med at
blande to eller flere tørrede urter og hælder snaps på.

Jeg laver udtræk af friske urter og blander dem yderst sjældent. Her i
huset har vi lært at sætte pris på den enkelte urts karakteristikum og
drikker essensen rå, kun svagt fortyndet, men det er er en smags sag.

Med hensyn til indsamling af urter, er der egentlig ikke så stor
risiko for forvekslinger, da de fleste gængse urter er nemme at kende.
"Politikens bog om kryddersnaps" nævner under hver urt hvilke
forvekslingsmuligheder der er (hvis der er nogen). F.eks. Prikbladet
Perikon, som jo har gule blomster, kan for den uøvede måske godt
forveksles med andre, men her anviser bogen at man tager en næsten
udsprunget blomsterknop og tværer den ud mellem to finge. Perikon vil
så farve stærkt rødviolet. Snapsen får da også en vidunderlig dybrød
farve.

Jeg vil egentlig påstå, at man kan nøjes med to snapsebøger:
ovennævnte fra Politiken og så klassikeren: Globs Brændevinsbog. Begge
kan skaffes gennem boghandlere eller lånes på biblioteket. Hvis man er
på røven, kan man godt klare sig med Politiken alene et stykke tid.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ove Kristensen

Dato : 22-07-02 18:20

> [...]

> kan skaffes gennem boghandlere eller lånes på biblioteket. Hvis man er
> på røven, kan man godt klare sig med Politiken alene et stykke tid.

Jaaahh, men så vil jeg gå ud og købe de 2 snapsebøger og se at komme igang,
jeg er helt sikker på, at mit helbred vil have godt af en snaps i timen -
sludder, om dagen )

Med venlig hilsen
Ove.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-07-02 23:07

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

> [...]
> lige nu er mange dejlige urter til snaps. Vi har idag indsamlet
> Røllike, Rejnfan, Perikon, Gul Snerre og Revling.

Swortbær (revling) er absolut en af de foretrukne - også til bare at
spise af, men dels bor vi for langt sydpå, dels er pengekassen drænet af
en ferie, så det bliver nok ikke i år.

Hvad med Porsen? Den er vel lige ved at være over-plukkemoden?
Hjemmelavet porse på knopper er langt bedre end købevaren. Bladene er
også OK, men man skal lige strippe stænglerne og smide dem væk - er min
erfaring.

Valnødden er desværre for langt henne ... nåede det ikke i år. Øv.

Malurten (strandmalurten) er i sidste øjeblik. Smeden i Tårs
(Vendsyssel) havde en teori om, at den skulle plukkes den 21. juli (tror
jeg, det var), men her i det sydvestligste Jylland, kører vi på
Skallingen (det allervestligste Danmark: Next stop England) og plukker
Hindebærer til dekoration og strandmalurt til snaps. Strandmalurten er
meget udbredt, den står i store grupper og er kun ca. 15 cm høj. Men der
er langt derud i vaden, hvor de står, der er meget kolort at gå udenom,
så husk lige gummistøvler. Naturoplevelsen er derimod gigantisk.

Da vores økonomi (igen igen igen) er på lavblus efter feriens
udskejelser, bliver malurten tørret. Vi har flere stofposer hængende i
et 'udhus' og leverer til familie og venner i løbet af efteråret. Vi er
- selvsagt - vææææældigt populære af samme grund. Sådan en 'buket
blomster' er meget velkommen ...

Malurten kan man ikke tage fejl af (svjv), når den er identificeret,
nulrer man bare et par blade mellem fingrene. Duften er umiskendelig.

God jagt til alle. Julefrokosten får lidt af en anden dimension, når
nogen sætter en hjemmelavet kryddersnaps på bordet .... for ikke at tale
om den efterfølgende påskefrokost, da er krydderfyrene jo blevet lidt
ældre ....

God jagt til alle.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen