Den nye købelov - sprøgsmål ...
Fra : Lasse Madsen

Dato : 20-07-02 17:31

Hej Gruppe...

Jeg sidder og tænker på om der findes noget om garanti på brugte motorcykler
/ biler købt hos en forhandler altså om man kan forvente noget lovmessigt
garanti krav ?

m.v.h.
L. Madsen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 20-07-02 19:21

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev:

> Jeg sidder og tænker på om der findes noget om garanti på brugte
> motorcykler / biler købt hos en forhandler altså om man kan
> forvente noget lovmessigt garanti krav ?

Du har 2 års reklamationsret i henhold til Købeloven.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Claus P.

Dato : 20-07-02 19:52

Morten Bjergstrøm wrote:

> Du har 2 års reklamationsret i henhold til Købeloven.

Og evt reklamationer skal i forbindelse med brugte varer ses i
forhold til varens alder og pris.
MVH CP

Fra : jan@stevns.net

Dato : 20-07-02 20:16

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev :

>Hej Gruppe...

Hej Lasse

>Jeg sidder og tænker på om der findes noget om garanti på brugte motorcykler
>/ biler købt hos en forhandler altså om man kan forvente noget lovmessigt
>garanti krav ?

Den nye købelov har en formodningsregel - der nko i realiteten betyder
du vil have en slags "garanti" i det første halve år - idet det
formodes at fejl på det købte formodes at have været tilstede ved
købet af genstanden.

Ellers er reklamationsretten udvidet til 2 år nu.
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Lasse Madsen

Dato : 20-07-02 22:20

Hvad så ved køb fra privat ... der er det vel bare kantstens garantien der
gælder ?

M.v.h.
l. madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-02 22:57

Lasse Madsen skrev:

>Hvad så ved køb fra privat ... der er det vel bare kantstens garantien der
>gælder ?

Nej, det er også købeloven. Man kan dog aftale en kortere
reklamationsfrist, men hvis den slet ikke nævnes, er den
automatisk 2 år. Varen skal svare til det aftalte, og hvis den på
købstidspunktet ikke gjorde det, kan man reklamere over det inden
for fristen.

--
Bertel