Egen vaskemaskine i lejet lejlighed.
Fra : Hans Pedersen

Dato : 20-07-02 14:12

Hej. Jeg kan se, at der tilbage i 1999 var en længere tråd om subj,
men da problemstillingen var lidt anderledes end min, vil jeg tillade
mig at spørge.

Vi bor til leje i en privat udlejningsejendom. Jf. lejekontrakten har
vi adgang og brugsret til et fællesvaskeri, men sagen er den, at
udlejer tager, efter vores mening, væsentligt mere for afbenyttelsen
af møntvaskeriet, end hvad der reelt skal til for at dække
omkostningerne. Vi har derfor ikke længere lyst til at betale udlejers
profit.

Vi overvejer således nu at anskaffe os vores egen vaskemaskine af den
topbetjente type, der kan tilsluttes alm. 220V netstik og vandhane.

På vores første mundtlige forespørgsel blev vi afslået muligheden for
installationen ud fra følgende argumentation, der har sandsynligvis
har grundlag i LL § 29, at "medmindre udlejeren kan godtgøre, at
ejendommens el- og afløbskapacitet ikke er tilstrækkelig til
installationen" dog med den tilføjelse, at husets konstruktion ikke
kan bære installationen. Det skal her siges, at vaskemaskinen vil
blive installeret på et badeværelse med klinkegulv, der efter min
sundefornuft sagtens vil kunne modstå vibrationerne fra vaskemaskine.

Hvilke krav kan der stilles til udlejers dokumentation af, at huset og
dets installationer ikke kan klare en vaskemaskine?

Afslaget blev yderligere begrundet i, at sålænge vi har adgang til
fællesvaskeri, har udlejer ret til at nægte os at installere
vaskemaskinen.

Holder den?

Såfremt vi vælger at anskaffe os maskinen, vil jeg sende udlejer et
anbefalet brev med en underretning om, at vi vil anskaffe os en
vaskemaskine, samt give udlejer en måneds indsigelsesfrist. Dette
burde være tilstrækkeligt.

--
Hans Pedersen, Esbjerg.
http://h2ns.dk | ICQ: 9178476

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 20-07-02 15:12

Hans Pedersen <h2ns@nospam.dk> skrev:

> Vi overvejer således nu at anskaffe os vores egen vaskemaskine af den
> topbetjente type, der kan tilsluttes alm. 220V netstik og vandhane.

Normalt må vaskemaskiner ikke tilsluttes til alm. vandhaner, da der
ikke er tilstrækkelig tilbageløbssikring og fordi blandingsbatteriet
ikke kan klare fuldt vandværkstryk.

Der står lidt om det her:
http://www.fs.dk/pdf/rr/99/rr991220.pdf

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : vagn torup

Dato : 20-07-02 16:00

"Hans Pedersen" <h2ns@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Vi overvejer således nu at anskaffe os vores egen vaskemaskine af den
> topbetjente type, der kan tilsluttes alm. 220V netstik og vandhane.
>
> Hej Hans
Din udlejer kan godt nægte dig at installere en sådan vaskemaskine, da der
som en anden skriver ofte er problemer med vandet. De tekniske detaljer har
jeg ikke, men det er noget med at vandet kan blive blandet, således at der
løber varmt vand ud af den kolde hane ikke bare hos dig men også hos de
andre i ejendommen.
Hvis ikke jeg husker meget galt, var det Rene Ord for Pengene, der fortalte
historien og om hvordan sælgerne af disse maskiner ikke oplyser om det. De
tilslutter også maskinen for dig og enten var det det, eller også selve
maskinen, der var ulovlig at bruge, mon ikke DR kan hjælpe dig videre.
Der var i hvert fald også noget med et boligselskab, der ikke ville have
beboerne havde dem, fordi de havde haft nogle sager med vandskader.
MVH Rikke

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 20-07-02 16:44

[snip]

> Vi overvejer således nu at anskaffe os vores egen vaskemaskine af den
> topbetjente type, der kan tilsluttes alm. 220V netstik og vandhane.

Uden at vide det med 100% faglig sikkerhed (jeg er hverken jurist eller
VVS-mand), vil jeg indskyde:

Der er også den mulighed at få en VVS-mand til at installere en ekstra hane
(indskydes i rør til håndvask). Sålænge i tilbagefører installationen til
oprindelig stand inden fraflytning, tror jeg ikke udlejer kan nægte denne
installation.

Mvh
Michael

Fra : Hans Pedersen

Dato : 20-07-02 18:50

On Sat, 20 Jul 2002 17:44:25 +0200, "Michael Jørgensen"
<m.jorgensen@fjernmig.mail.dk> wrote:

>Sålænge i tilbagefører installationen til
>oprindelig stand inden fraflytning, tror jeg ikke udlejer kan nægte denne
>installation.

Er der nogen, der kan underbygge dette?

--
Hans Pedersen, Esbjerg.
http://h2ns.dk | ICQ: 9178476

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-02 19:03

måske, se http://www.familieadvokaten.dk/emner/742.html &
http://www.familieadvokaten.dk/breve-700/b700-327.html

Fra : Hans Pedersen

Dato : 20-07-02 19:55

On Sat, 20 Jul 2002 20:02:59 +0200, <H> wrote:

>måske, se http://www.familieadvokaten.dk/emner/742.html &
> http://www.familieadvokaten.dk/breve-700/b700-327.html

Tak for links'ene... Denne her overbeviste mig, hvad angår
retsstillingen i forbindelse med installation af vaskemaskine i
lejemål med adgang til vaskeri:
http://www.familieadvokaten.dk/breve-700/b700-406.html

--
Hans Pedersen, Esbjerg.
http://h2ns.dk | ICQ: 9178476

Fra : vagn torup

Dato : 21-07-02 09:59

> Tak for links'ene... Denne her overbeviste mig, hvad angår
> retsstillingen i forbindelse med installation af vaskemaskine i
> [...]

Hej Hans
Har læst linket, men det løser stadig ikke problemet med den type
vaskemaskine, du har tænkt dig at installere.
MVH Rikke

Fra : Hans Pedersen

Dato : 21-07-02 12:20

On Sun, 21 Jul 2002 10:59:08 +0200, "vagn torup"
<vagntorup@get2net.dk> wrote:

>Har læst linket, men det løser stadig ikke problemet med den type
>vaskemaskine, du har tænkt dig at installere.

Det er jeg enig i, men man kan købe noget* til koblingen, som er
typegodkendt, som på en eller anden måde skal modvirke returtrykket.

*) Kan ikke huske, hvad hvidevaremanden sagde det var.

Men det lader i øvrigt til, at der er et kompromis på vej: Vi kan
muligvis få lov til at installere vores egen maskine i kælderen.

--
Hans Pedersen, Esbjerg.
http://h2ns.dk | ICQ: 9178476

Fra : vagn torup

Dato : 22-07-02 17:37

> Det er jeg enig i, men man kan købe noget* til koblingen, som er
> typegodkendt, som på en eller anden måde skal modvirke returtrykket.

OK, nu er vaskemaskiner ikke ligefrem mit speciale.

> Men det lader i øvrigt til, at der er et kompromis på vej: Vi kan
> muligvis få lov til at installere vores egen maskine i kælderen.

Jamen, det er jo fint, så løser det sig nok altsammen

MVH Rikke