Undisclosed-Recipient i Bcc
Fra : jan thorup

Dato : 20-07-02 13:14

Hej gruppe

Jeg har hørt at det skulle være mere virus.sikkert, at sende mails, som
Undisclosed-Recipient i Bcc.

Men hvordan virker det, og hvordan gør man i Outlook??

VH Jan Thorup

Fra : Byrial Jensen

Dato : 21-07-02 08:20

jan thorup <jan.thorup@mail1.stofanet.dk> skrev:
> Hej gruppe
>
> Jeg har hørt at det skulle være mere virus.sikkert, at sende mails, som
> Undisclosed-Recipient i Bcc.

Mere sikkert end hvad? Hvis et e-brev indeholder virus, er det
formeodentlig lige farligt for modtageren uanset hvordan det er sendt.

Det bruges mest hvis man skal sende et e-brev til en gruppe hvor man
ikke ønsker at modtagerne skal kende hinandens identitet, eller evt.
til så stor en gruppe at det ville være upraktisk at skrive alle af
plads hensyn.

> Men hvordan virker det,

Man udfylder "To:"-feltet som en tom adressegruppe:

To: Min_hemmelige_modtager_gruppe: ;

(syntaksen kan ses i RFC 822/RFC 2822).

og "Bcc:"-feltet med adresserne på dem som brevet skal sendes til.
Ens post-program vil så fjerne "Bcc:"-adresserne fra brevet som altid
og sende det på normalt vis (typisk med SMTP, se RFC 821/RFC 2821).

> og hvordan gør man i Outlook??

Aner det ikke.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-07-02 15:18

jan thorup skrev:

> Jeg har hørt at det skulle være mere virus.sikkert, at sende
> mails, som Undisclosed-Recipient i Bcc.

Det er ikke helt ved siden af. Ganske rigtigt er det (som Byrial
også skrev) ligegyldigt om man modtager en virus via To, CC eller
BCC - hvis man ikke er beskyttet [1] vil den anrette samme skade
uanset hvor din adresse er placeret.

Men når man fjerner emailadresserne fra de synlige headere (To og
CC) spredes de ikke til hver enkelt modtager. En af de orme der
havde meget vind i sejlene i år fungerede på den måde at den
videresendte sig selv ved at besvare alle ubesvarede emails i
indbakken. Hvis en af disse mails var en massemail ville ormen
kunne videresende sig selv til alle modtageradresserne i den mail
på én gang - med mindre at afsenderen havde benyttet BCC.

1) Hvis du ikke allerede har været der er det en rigtig god ide at
kigge forbi http://www.windowsupdate.com og den tilsvarende
officetjeneste
http://office.microsoft.com/danmark/productupdates/default.aspx

> Men hvordan virker det, og hvordan gør man i Outlook??

Hvis BCC-feltet ikke er vist:

Menuen Vis -> Bcc-felt (som sikkert er skjult under dobbeltpilen
nederst). En søgning på "bcc" i onlinehjælpen viser i øvrigt det
samme.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)