Kan någon identifiera detta nummer?
Fra : david bonde

Dato : 20-07-02 11:10

Jag var nere i Danmark nyligen och hade med mig mitt comviq-abbonnemang.
Där fick jag ett 'tyst' meddelande på min telefonsvarare. Comviq
erbjuder en slags nummerpresentation på sitt mobilsvar, trycker man 9
när man lyssnar på ett meddelande skickas ett textmeddelande med den som
lämnade meddelandets nummer.

Eftersom det aktuella meddelandet var tomt utnyttjade jag denna tjänst
och fick ett synnerligen konstigt nummer att ringa:

045 709 53X XX

Förvisso är Danmarks landskod 45, men då ska det ju vara två nollor
först. 045 finns så vitt jag vet inte som ett svenskt riktnummer, 0457
kan finnas men då börjar ju det 'riktiga' numret på en nolla.

Jag har provat att ringa diverse varianter på detta nummer, utan
framgång (har inte kommit fram). Någon som vågar sig på en chansning vad
det är för nummer och vad jag ska lägga till/ta bort för att det ska gå
att ringa?

Fra : Ichimusai

Dato : 20-07-02 11:18

i97_bedREMOVETHIS@i.kth.se (david bonde) writes:

> [...]

> framgång (har inte kommit fram). Någon som vågar sig på en chansning
> vad det är för nummer och vad jag ska lägga till/ta bort för att det

Om det är nallen du ringer från så vet du väl att du skall slå
specialtecknet + i stället för 00 för utlandssamtal.

--
AA#769 ICQ: 1645566 Yahoo & MSN: Ichimusai http://www.ichimusai.org/
Support the ASCII ribbon campaign - No HTML, RTF or MS Word in mail

Fra : -- kent --

Dato : 20-07-02 12:30

On 20 Jul 2002 12:17:40 +0200 in <news:swnet.teknik.telefoni> Ichimusai
wrote:

>Om det är nallen du ringer från så vet du väl att du skall slå
>specialtecknet + i stället för 00 för utlandssamtal.

Det behöver han inte alls göra. Det fungerar precis lika bra att trycka 00
(eller vad det nu är i det land man är i).

Fra : Marcus Räder

Dato : 29-07-02 19:04

"-- kent --" <kent_r_kendt@yahoo.dk> wrote in message

> Det behöver han inte alls göra. Det fungerar precis lika bra att trycka 00
> (eller vad det nu är i det land man är i).

Inte alltid. I Finland (med Sonera) fungerade inte 00 för ett tag sedan...

Marcus

Fra : -- kent --

Dato : 29-07-02 20:31

On Mon, 29 Jul 2002 18:04:08 GMT in <news:swnet.teknik.telefoni> Marcus
Räder wrote:

>"-- kent --" <kent_r_kendt@yahoo.dk> wrote in message

>Inte alltid. I Finland (med Sonera) fungerade inte 00 för ett tag sedan...

Plustecknet gör inget annat än lägger till respektive lands prefix, dvs 00.
Inget annat. Så funkar inte 00 (eller vad man nu har i Finland, man måste
ju givetvis använda rätt prefix för respektive land) så skall inte
plustecknet heller fungera.

Fra : Jakob Houkjær

Dato : 20-07-02 15:34

"david bonde" <i97_bedREMOVETHIS@i.kth.se> skrev i en meddelelse

> Eftersom det aktuella meddelandet var tomt utnyttjade jag denna tjänst
> och fick ett synnerligen konstigt nummer att ringa:
>
> 045 709 53X XX

Landekoden er Danmarks og telefonnummeret der starter med 70 kan godt være
dansk idet det indeholder 8 cifre. Du kan jo slå nummeret op på
http://217.28.160.161/yp/dgs/index.html?frame=/yp/Navnebogen/White.
Idet det starter med 70 er der særlige opkaldstakster. Disse kan findes på
http://www.teledanmark.dk/menu/sm11.htm
______________________________
Jakob Houkjær
Jeg repræsenterer med dette indlæg ikke TDC Internet

Fra : david bonde

Dato : 20-07-02 23:23

Jakob Houkjær <jaho@mail.dk> wrote:

> Landekoden er Danmarks

Fast jag förstår inte varför det bara var en nolla först? Jag had
förväntat mig antingen 0045... eller +45...

> og telefonnummeret der starter med 70 kan godt være
> dansk idet det indeholder 8 cifre. Du kan jo slå nummeret op på
> http://217.28.160.161/yp/dgs/index.html?frame=/yp/Navnebogen/White.

Hittade inget där.

> Idet det starter med 70 er der særlige opkaldstakster. Disse kan findes på
> http://www.teledanmark.dk/menu/sm11.htm

Är 70 dyrare eller billigare än vanliga samtal?

Eftersom jag inte kommer vidare kan jag lika gärna posta numret i sin
helhet, om någon skulle råka känna igen det, 045 709 530 33.

Fra : Jakob Houkjær

Dato : 21-07-02 07:54

--

> Fast jag förstår inte varför det bara var en nolla först? Jag had
> förväntat mig antingen 0045... eller +45...

Det er også korrekt at der bør være 2 nuller, muligvis er det dit udstyr der
fjerner det ene..?

Sidste mulighed er at du ringer til Oplysningen tlf. 0045-118, hvis du ikke
kan finde det der, er nummeret udeladt/hemmeligt.

> Är 70 dyrare eller billigare än vanliga samtal?

Det er pt. samme pris (25 øre i dagtimer / 14 øre øvrig tid)
______________________________

Fra : david bonde

Dato : 21-07-02 09:58

Jakob Houkjær <jaho@mail.dk> wrote:

> Sidste mulighed er at du ringer til Oplysningen tlf. 0045-118, hvis du ikke
> kan finde det der, er nummeret udeladt/hemmeligt.

Vad betyder 'udeladt'? Det som är så konstigt är ju att om det är
hemligt så borde det väl inte synas på nummerpresentation (vilket är vad
jag tror Comviq anävder sig av för denna tjänst). Dessutom, eftersom
tjänsten är automatiskt tycker jag också det är konstigt att numret
börjar med bara en nolla.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-07-02 10:46

> Vad betyder 'udeladt'? Det som är så konstigt är ju att om det är
> hemligt så borde det väl inte synas på nummerpresentation

Nej, der er forskel på hemmeligt/udeladt og skjult nummer. Man kan godt
have skjult nummer (dvs vises ikke på nummerpræsentation) og stadig være
udeladt fra telefonbøgerne

Fra : Ola I

Dato : 21-07-02 12:00

On Sun, 21 Jul 2002 08:58:07 GMT, i97_bedREMOVETHIS@i.kth.se (david bonde)
wrote:

>Vad betyder 'udeladt'?

Utlandet
--
Ola

Fra : Tommy Paulsson

Dato : 21-07-02 12:03

"Ola I" <ola_s_Remove_nospam_@home.se> skrev i meddelandet

> Utlandet
> --
> Ola

Utlandet ?!
Betyder det inte utelämnat?
/Tommy

Fra : Ola I

Dato : 21-07-02 12:11

On Sun, 21 Jul 2002 11:02:59 GMT, "Tommy Paulsson" <5paulsson@telia.com>
wrote:

>Utlandet ?!
>Betyder det inte utelämnat?

Kanske det gör för gissade bara
--
Ola

Fra : Jakob Houkjær

Dato : 21-07-02 22:04

"Ola I" <ola_s_Remove_nospam_@home.se> skrev i en meddelelse
> On Sun, 21 Jul 2002 11:02:59 GMT, "Tommy Paulsson" <5paulsson@telia.com>
> wrote:
>
>Betyder det inte utelämnat?
> --
> Ola

Korrekt!
______________________________

Fra : -- kent --

Dato : 21-07-02 12:14

On Sun, 21 Jul 2002 12:59:35 +0200 in <news:swnet.teknik.telefoni> Ola I
wrote:

>Utlandet

Nejdå. "Udeladt" betyder helt enkelt "utlämnat" som i lämnat ute, dvs inte
medtaget. Ett udeladt nummer är alltså ett nummer som inte syns, inte finns
i telefonkatalogen.

Fra : david bonde

Dato : 21-07-02 18:56

> [...]

> medtaget. Ett udeladt nummer är alltså ett nummer som inte syns, inte finns

Kan då någon förklara vad detta betyder?

------
Nej, der er forskel på hemmeligt/udeladt og skjult nummer. Man kan godt
have skjult nummer (dvs vises ikke på nummerpræsentation) og stadig være
udeladt fra telefonbøgerne
------

Jag läser detta som att man kan ha dolt nummer (för nr-pres) och vara
utelämnad från telefonkatalogen _eller_ ha hemligt nummer. Vad är
skillnaden? Och varför skulle någon med ett nummer med speciell taxa ha
ett hemligt eller 'skjult' nummer?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-07-02 19:06

> Jag läser detta som att man kan ha dolt nummer (för nr-pres) och vara
> utelämnad från telefonkatalogen _eller_ ha hemligt nummer. Vad är
> skillnaden?

Jeg kom også til at dreje den så den ikke blev helt så tydelig.
Man kan være udeladt fra telefonbogen, og man kan have skjult nummer
(ifbm nummerpræsentation) uafhængigt af hinanden.

Forskellen på udeladt og hemmeligt er at med udeladt er kun nummeret
udeladt fra telefonbogen. Med hemmeligt optages man slet ikke.

> Och varför skulle någon med ett nummer med speciell taxa ha
> ett hemligt eller 'skjult' nummer?

70-numre har aldrig været dyrere end landstakst og fordelen er primært
fleksibiltet, fx til brug for vagtordninger.
Man kunne snildt forestille sig at man ikke ønskede at vagttelefonen var
optaget i telefonbogen