Søger meget kaloriefattig kartoffelsalat
Fra : Gitte Madsen

Dato : 20-07-02 09:56

Hej alle medskrumpere.

Vi kunne godt tænke os at spise en dejlig kartoffelsalat i aften, men da vi
er på skrump skal den være meget fedtfattig. Hvis man bruger mayonnaise og
creme fraiche er det jo ingen kunst at få den til at smage, men er der nogle
der kender et godt alternativ? Den skal være meget kalorielet, og må ikke
smage "syrnet".

Håber på nogle gode svar inden butikkerne lukker

Hilsen

Gitte & Bo

Fra : Pia Petersen

Dato : 20-07-02 10:46

Hej Gitte og Bo

Nu ved jeg ikke, om svaret kommer for sent ?

Men jeg har haft købt den kartoffelsalat fra K Salater med "HØJST 5%
FEDT" .. Den smager ganske udemærket, ikke bare af en fedtfattig ting
at være, men også af en købe-kartoffelsalat at være .. ( for de smager
jo ikke altid lige godt ! )

Specifikationerne er :

Pr 100 gr :
Energi 377 kcl / 90 kal
protein : 2,5 g
kulhydrat : 13 g
fedt 3,5 g

Hvis du vil lave det selv, kan du så ikke bruge Fromage Frais og en
meget fedtfattig mayonnaise ???

Håber du kan nå det, inden butikkerne lukker

Knus fra Pia

Fra : Gitte Madsen

Dato : 20-07-02 11:19

Hej Pia.

Tak for dit hurtige svar. Nej, butikkerne har ikke lukket endnu

Jeg har aldrig brugt Fromage Frais. Kender du (eller andre) kalorieindholdet
pr. 100 gram? Og er det meget syrnet i smagen?

På forhånd tak

Sultne hilsner

Gitte & Bo

Fra : Elisabeth

Dato : 20-07-02 10:53

"Gitte Madsen" <gitte_madsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> smage "syrnet".
>
> Håber på nogle gode svar inden butikkerne lukker

Når jeg selv laver dressing til kartoffelsalat, består den grundlæggende af
en blanding af fromage frais ( 0,1 % fedt) og 3% mayonnaise (braisseri er
efter min mening langt den bedste fedtfattige mayonnaise). Det giver en
rigtig god konsistens og en rimelig neutral smag, som du så kan bygge op med
f.eks. karry, sennep, purløg, eddike + sukker eller havd du foretrækker den
dag.
Hilsen Elisabeth

Fra : Gitte Madsen

Dato : 20-07-02 11:21

Hej Elisabeth.

Det lyder søreme godt. Vi kaster os straks ud i en smagstest.

Hilsen

Gitte & Bo

Fra : Tina Nilsson

Dato : 23-07-02 10:29

Hej Gitte,

Jeg ved godt at svaret kommer lidt sent, men I får sikkert lyst til
kartoffelsalat på et andet tidspunkt igen. Hvis jeg skal lave en fedtfattigt
kartoffelsalat så laver jeg en god olie-eddikedressing, men sparer på olien
og kommer lidt vand i istedet for. Jeg søder den med sød fransk sennep og
spicer den op med masser af purløg, den må godt "nappe" lidt af eddiken for
kartoflerne suger godt. Jeg kommer kartoflerne lune i og spiser den først
når den er kold, altså lidt marineret agtig kartoffelsalat. Jeg synes det
smager pragtfuldt og er et godt alternativ til det fedtfattige køkken.

Hilsen Tina

Fra : Thomas E

Dato : 23-07-02 11:22

Min mor bruger ylette, en smule a38, løg og purløg. samt friske tomater,
salt/peber og evt eddike.