Shawarma og Kebab - Hvad er forskellen?
Fra : Herold

Dato : 20-07-02 09:23

Hvad er den egentlige forskel på disse to typer kød? Hvordan bliver det
tilberedt/forberedt og hvilke krydderier bruges der?

Jeg har lagt mærke til at visse steder, typisk i det indre København, har
det en gennemtrængende smag af nelliker.

Er der nogen der kan hjælpe med et indblik i denne verden?

/Jacob

Fra : Usenet

Dato : 20-07-02 11:21

Kebab er ikke en type kød, det er et grill spyd.

mvh. René

Fra : Herold

Dato : 21-07-02 14:00

> Kebab er ikke en type kød, det er et grill spyd.

Tænker du ikke på den mindre variant, Shish Kebab?

Så vidt jeg har forstået er det en særlig type kød på spyd (f.eks.de store
"køller" der er vertikalt ophængt på spisestederne, som de skærer fra).

Det er ihvertfald ikke det samme som Shawarma, har jeg erfaret. Kebab er så
vidt jeg har udledt en stor kølle fars, hvor Shawarma er skiver af kød.

Fra : Hans Pedersen

Dato : 21-07-02 14:34

On Sun, 21 Jul 2002 15:00:17 +0200, "Herold"
<jacob@spammerswillbeprosecutedboomtown.net> wrote:

>Så vidt jeg har forstået er det en særlig type kød på spyd (f.eks.de store
>"køller" der er vertikalt ophængt på spisestederne, som de skærer fra).

På visse græske steder anvendes denne tilberedningsform til gyros. Vi
har et rigtig godt lille sted (a la pøllevogn) her i Esbjerg, hvor man
kan hente den skønneste græske mad.

--
Hans Pedersen, Esbjerg.
http://h2ns.dk | ICQ: 9178476

Fra : Mai-Brit

Dato : 21-07-02 19:31

snip>
> På visse græske steder anvendes denne tilberedningsform til gyros. Vi
> har et rigtig godt lille sted (a la pøllevogn) her i Esbjerg, hvor man
> [...]

undskyld jeg bliver lokal............hvor?
Hilsen Mai-Brit

Fra : Hans Pedersen

Dato : 21-07-02 20:41

On Sun, 21 Jul 2002 20:31:02 +0200, "Mai-Brit" <mai-brit@besenet.dk>
wrote:

>undskyld jeg bliver lokal............hvor?

50 meter fra mit hjem. På museumspladsen i Nørregade.

--
Hans Pedersen, Esbjerg.
http://h2ns.dk | ICQ: 9178476

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 21-07-02 13:02

> [...]

> det en gennemtrængende smag af nelliker.
>
> Er der nogen der kan hjælpe med et indblik i denne verden?

Jeg postede et indlæg for nyligt om gode shawarma bikse for nyligt, men
der skete ikke rigtigt noget.

Konya på Nørrebrogade overfor Assistentens kirkegård er mir favoritsted.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Hans Pedersen

Dato : 21-07-02 13:31

On Sat, 20 Jul 2002 10:23:21 +0200, "Herold"
<jacob@spammerswillbeprosecutedboomtown.net> wrote:

>Er der nogen der kan hjælpe med et indblik i denne verden?

Hvorfra kommer egentlig kebab (oprindelsesland)?

--
Hans Pedersen, Esbjerg.
http://h2ns.dk | ICQ: 9178476

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-07-02 14:04

Hans Pedersen skrev:

> Hvorfra kommer egentlig kebab (oprindelsesland)?

Ordet "kebap" er tyrkisk og betyder "grillet kød", så det er
nærliggende at tro at retterne kommer fra den region. Det vi
kalder "shawarma" i Danmark, hedder "döner kebap" på tyrkisk.

// Klaus