|
| Hvor langt tid kan man køre? Fra : \(7000\) Dennis |
Dato : 20-07-02 08:22 |
|
Jeg har aldrig prøvet at køre den helt store tur før så jeg er lidt usikker
på hvad man skal regne med. Ifølge vejviseren er der 1351 km og det tager
12,5 timer. Dette er så forudsat at man kører hele tiden uden at tanke ect
går jeg ud fra. Hvad er realistisk og hvordan gør I når I skal køre så
langt? Kører I 5 timer og holder en pause eller hvad?
MVH
Dennis
--
Fjern: slet dette ved svar
| |
Andreas Falck (20-07-2002)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 20-07-02 09:10 |
|
"(7000) Dennis" <cfs11807slet dette@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:ahb307$1f3b$1@news.cybercity.dk...
[ ... ]
> Hvad er realistisk og hvordan gør I når I skal køre så
> langt? Kører I 5 timer og holder en pause eller hvad?
Vi kører max 3 timer, holder en lille kort pause (tisser, drikker en
kop kaffe) på ca. 15 min. Kører igen max 3 timer. Holder en længere
pause (ca. 30-40 min.), får lidt at spise, tanke brændstof m.m.
Skifter chauffør, hvorefter vi igen kører max 3 timer og så en kort
pause, kører max 3 timer og så en længere pause osv.
Efter ovenstående "model" kørte vi for nogle år siden gennem Tyskland,
Østrig, Ungarn, Rumænien, Bulgarien og til Denezli i Tyrkiet - en tur
på ialt 4500 km.
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Bibelsk lære om sjælen" - http://www.sda-net.dk/~tror/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-084.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk
| |
Birgitte Abkjær (20-07-2002)
| Kommentar Fra : Birgitte Abkjær |
Dato : 20-07-02 16:53 |
|
Hej
Jeg synes det er uansvarligt at køre 3 timer i træk. Vi har kørt meget og
langt, og erfaringen er, at det kan betale sig at holde mange pauser, ca en
gang i timen, og så skifte chauffør.
Selvom man kører mange tusinde kilometre i et stræk, får man ikke meget ud
af det, fordi man er helt kvæstet dagen efter og sover i mange timer.
Det er bedre at køre ind et sted og få en god nattesøvn.
Det er endnu mere uansvarligt, hvis man kun er én fører.
VH Birgitte
"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:ahb613$acc$1@dknews.tiscali.dk...
> "(7000) Dennis" <cfs11807slet dette@vip.cybercity.dk> skrev i en
> meddelelse news:ahb307$1f3b$1@news.cybercity.dk...
>
> [ ... ]
> > Hvad er realistisk og hvordan gør I når I skal køre så
> > langt? Kører I 5 timer og holder en pause eller hvad?
>
> Vi kører max 3 timer, holder en lille kort pause (tisser, drikker en
> kop kaffe) på ca. 15 min. Kører igen max 3 timer. Holder en længere
> pause (ca. 30-40 min.), får lidt at spise, tanke brændstof m.m.
> Skifter chauffør, hvorefter vi igen kører max 3 timer og så en kort
> pause, kører max 3 timer og så en længere pause osv.
>
> Efter ovenstående "model" kørte vi for nogle år siden gennem Tyskland,
> Østrig, Ungarn, Rumænien, Bulgarien og til Denezli i Tyrkiet - en tur
> på ialt 4500 km.
>
> Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
> --
> "Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
> "Bibelsk lære om sjælen" - http://www.sda-net.dk/~tror/
> "Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-084.htm
> "Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk
>
| |
Andreas Falck (20-07-2002)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 20-07-02 17:04 |
|
"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:3d39870c$0$54739$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg synes det er uansvarligt at køre 3 timer i træk. Vi har kørt
> meget og langt, og erfaringen er, at det kan betale sig at holde
> mange pauser, ca en gang i timen, og så skifte chauffør.
Nu skrev jeg også max 3 timer. De fleste gange holdt vi faktisk pause
med MAX 2 timers mellemrum og skiftede chauffør ved hver pause, - og
mange gange var der kun ca. 1 time mellem pauserne.
Og så bruger vi desuden altid den regel, at ingen der føler sig træt
(læs: bare en smule træt) har lov til at køre bilen! - hvilket af og
til medfører at der bliver holdt temmelig lange pauser hvor der så
bliver sovet/hvilet, måske i et par timer!
Vi tager altså ingen "chancer" når vi kører bil, hverken til daglig
eller når vi skal på ferie!
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Bibelsk lære om sjælen" - http://www.sda-net.dk/~tror/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-084.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk
| |
leif (20-07-2002)
| Kommentar Fra : leif |
Dato : 20-07-02 17:49 |
|
Det hele afhænger jo også af hvor erfaren man er til at køre..
Men kan man ikke klare mere end en time bag rattet burde man nok slet ikke
begynde på det.
Leif
| |
Jørgen Rasmussen (21-07-2002)
| Kommentar Fra : Jørgen Rasmussen |
Dato : 21-07-02 09:37 |
|
"Birgitte Abkjær" wrote:
> Hej
>
> Jeg synes det er uansvarligt at køre 3 timer i træk. Vi har kørt meget og
> langt, og erfaringen er, at det kan betale sig at holde mange pauser, ca en
> gang i timen, og så skifte chauffør.
Det kan du da ikke mene.?
Selvfølgelig afhænger jo af hvilken tid på dagen det er osv.
Jeg vil mene at 3 timer er passende. Og man kan regne med 100km/time i snit.
800 - 900 km på en dag er vel passende. For 1 chauffør.
--
Mvh. Jørgen
Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/
| |
Birgitte Abkjær (21-07-2002)
| Kommentar Fra : Birgitte Abkjær |
Dato : 21-07-02 10:43 |
|
>
> Det kan du da ikke mene.?
> Selvfølgelig afhænger jo af hvilken tid på dagen det er osv.
>
Hej
Selvfølgelig kommer alt an på omstændighederne.
F.eks når man kører ned ad de tyske autobahner med 160-170 km i timen og
konstant skifter bane, eller når man kører anstrengende bjergkørsel og
lignende, kræves der meget stor opmærksomhed, ellers kan det gå galt
(fatalt). Hermed mener jeg selvfølgelig ikke man ikke altid skal være
opmærsom.
I disse tilfælde skal pauserne med førerskift hver time selvfølgelig bare
være en tissetår eller at løbe 10 meter frem og tilbage og så videre.
Til gengæld har jeg også kørt tværs over USA, hvor man til tider kunne have
sat et 10-årig barn til at køre bilen. Her skulle man bare passe på ikke at
falde i søvn. Man satte bilens fartpilot, og kunne køre ret lige ud uden at
møde mere end én modkørende hvert kvarter.
VH Birgitte
| |
Jan Bøgh (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Jan Bøgh |
Dato : 24-07-02 13:37 |
|
"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> wrote in message
news:3d3a81d4$0$13963$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Selvfølgelig kommer alt an på omstændighederne.
>
> F.eks når man kører ned ad de tyske autobahner med 160-170 km i timen og
> konstant skifter bane,
Det var dog også en tåbelig måde at køre på. Vælg et spor, faldt ind i den
rytme, der er her og slap af. I modsætning af, hvad jeg normalt får tudet
ørerne fulde af, synes jeg det er temmeligt afslappende at rulle ned gennem
Europa på motorvejsnettet - men ret kedeligt.
> eller når man kører anstrengende bjergkørsel og
> lignende, kræves der meget stor opmærksomhed, ellers kan det gå galt
> (fatalt). Hermed mener jeg selvfølgelig ikke man ikke altid skal være
> opmærsom.
> I disse tilfælde skal pauserne med førerskift hver time selvfølgelig bare
> være en tissetår eller at løbe 10 meter frem og tilbage og så videre.
Det er vel til en vis grad individuelt - jeg ville personligt anse det for
fjollet og helt unødvendigt med et chaufførskifte hver time, måske undtaget
hvor chaufføren er helt urutineret.
vh
Jan
| |
Mogens Knudsen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Mogens Knudsen |
Dato : 24-07-02 21:13 |
|
On Wed, 24 Jul 2002 14:36:43 +0200, "Jan Bøgh" <jan@boegh.X_net>
wrote:
>Vælg et spor, faldt ind i den rytme, der er her og slap af.
>I modsætning af, hvad jeg normalt får tudet ørerne fulde af,
>synes jeg det er temmeligt afslappende at rulle ned gennem
>Europa på motorvejsnettet - men ret kedeligt.
Det er præcis den forkerte måde at "gennemtrævle" Tyskland på.
Man vælger ikke spor og holder det........ - din "idé" må absolut
være en joke.
--
Mvh Mogens
http://bilsalg.tkrath.dk
| |
Pernille og Kennet (21-07-2002)
| Kommentar Fra : Pernille og Kennet |
Dato : 21-07-02 13:35 |
|
"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:3d39870c$0$54739$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg synes det er uansvarligt at køre 3 timer i træk. Vi har kørt meget og
> langt, og erfaringen er, at det kan betale sig at holde mange pauser, ca
en
> gang i timen, og så skifte chauffør.
> Selvom man kører mange tusinde kilometre i et stræk, får man ikke meget ud
> af det, fordi man er helt kvæstet dagen efter og sover i mange timer.
> Det er bedre at køre ind et sted og få en god nattesøvn.
> Det er endnu mere uansvarligt, hvis man kun er én fører.
>
> VH Birgitte
>
En gang i timen? Så ville man ikke kunne køre fra Ålborg til Århus uden at
holde pause? En tankfuld er rimeligt. Vi har kørt til Paris to gange (ca.
1.200 km). Vi plejer at skifte ved grænsen og en enkelt gang på vej derned.
Hvis man kører om morgenen er man derned sidst på eftermiddagen/først på
aftenen. Det er meget forsvarligt.
Kennet
| |
Eskil M. Jørgensen (20-07-2002)
| Kommentar Fra : Eskil M. Jørgensen |
Dato : 20-07-02 19:55 |
|
For professionelle erhvervschauffører er det køre-hviletids regler.
Prøv at følge dem, hvis I er rutinerede. Ellers kort køretiden ned og
forlæng hviletiderne.
1300 km er for langt i et stræk. Snup en overnatning ved 800 km. Så er der
ikke så langt næste dag.
EMJ
"(7000) Dennis" <cfs11807slet dette@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:ahb307$1f3b$1@news.cybercity.dk...
> Jeg har aldrig prøvet at køre den helt store tur før så jeg er lidt
usikker
> på hvad man skal regne med. Ifølge vejviseren er der 1351 km og det tager
> 12,5 timer. Dette er så forudsat at man kører hele tiden uden at tanke ect
> går jeg ud fra. Hvad er realistisk og hvordan gør I når I skal køre så
> langt? Kører I 5 timer og holder en pause eller hvad?
>
> MVH
>
> Dennis
>
> --
> Fjern: slet dette ved svar
>
>
| |
Anne (20-07-2002)
| Kommentar Fra : Anne |
Dato : 20-07-02 20:00 |
|
Hej,
Før i tiden når vi kørte langt i vores familie, havde vi altid en chauffør
og en vognkommandør. Det var chaufførens job at køre bilen og sige til, når
det var tid til at bytte og vognkommandørens job at holde chaufføren med
selskab, servere drikkevare osv. Når det var tid til at bytte, kom der så et
nyt sæt til og de andre kunne så sætte sig til at sove, indtil det var deres
tur til at køre igen.
Nu er vi kun to til at køre og har ingen vognkommandører endnu, så nu tager
vi normalt ca. en tank hver - alt afhængig af, om det er kø-kørsel eller
lige ud i højeste gear. Når vi skifter, kører vi ind på en tank og render
lidt rundt, finder evt. lidt at spise og chaufføren får en kop kaffe og så
er vi smuttet igen. Når vi bliver trætte kører vi ind på en oplyst
tankstation og sover der min. 5 timer før vi fortsætter.
Man burde nok sætte bilen op på et tog, hvis man har tænkt sig at holde
pause for hver time. Hvis det skal tage flere dage at køre ned gennem Europa
vil man jo til sidst slet ikke være oplagt til at køre.
Historierne om folk som sidder og blinker og først vågner, når de kører ude
på den hvide stribe - det er simpelthen enormt uansvarligt!
God tur
Hilsen
Anne
| |
\(7000\) Dennis (20-07-2002)
| Kommentar Fra : \(7000\) Dennis |
Dato : 20-07-02 20:53 |
|
Jeg takker for de mange gode svar. Mht at tage toget så har vi overvejet
det, men det blev for dyrt. Hvis vi kørte bilen på i Niebel og til
Dusseldorf. En strækning på 550 km så ville det koste os 2500,- tur/retur og
det synes jeg ærlig talt er nogle dyre kilometer.
Så jeg tror vi holder os til at tage bilen og så kører ind på en rasteplads
og få sovet nogle timer.
Dennis
| |
Mogens Knudsen (21-07-2002)
| Kommentar Fra : Mogens Knudsen |
Dato : 21-07-02 06:33 |
|
On Sat, 20 Jul 2002 21:52:53 +0200, "\(7000\) Dennis" <cfs11807slet
dette@vip.cybercity.dk> wrote:
>Så jeg tror vi holder os til at tage bilen og så kører ind på en rasteplads
>og få sovet nogle timer.
Find et hotel i stedet - det er langt bedre. Der er mange sørgelige
eksempler på overfald på de tyske rastepladser. Nogle hoteller kører
med familieværelser, således at 2 voksne og 2 børn overnatter til
rimelige penge.
Brug et Gasthaus lidt fra Autobanen eller book et Formula 1 Hotel.
Etap kan også anvendes eller Premier Class - lidt afhængig af jeres
destination.....
http://www.hotelformule1.com/formule1/
http://www.etaphotel.com/etaphotel/index.html
--
Mvh Mogens
http://bilsalg.tkrath.dk/
| |
Mogens Knudsen (21-07-2002)
| Kommentar Fra : Mogens Knudsen |
Dato : 21-07-02 09:12 |
|
On Sun, 21 Jul 2002 05:33:18 GMT,
alfaromeo164qv24v@FJERNEDETTEjubiimail.dk (Mogens Knudsen) wrote:
>>Så jeg tror vi holder os til at tage bilen og så kører ind på en rasteplads
>>og få sovet nogle timer.
>Der er mange sørgelige eksempler på overfald på de tyske rastepladser.
Dette står faktisk nævnt i dagens avis - undgå derfor overnatning på
den måde
--
Mvh Mogens
http://bilsalg.tkrath.dk/
| |
Gunnar Martensen (21-07-2002)
| Kommentar Fra : Gunnar Martensen |
Dato : 21-07-02 15:06 |
|
Kære Dennis.
Vi er et ægtepar omkring de 50.
Du skal regne med, at der er stor forskel på, hvor langt du kan nå på en
dag.
Vi har lige afsluttet en tur å 6600 km til Varangerhalvøen i det nordligste
Norge. Da vi kørte op gennem Sverige kunne vi præstere 800 km om dagen. Vi
følte selv det var i ovrkanten af det forsvarlige.
Vi skiftedes til at køre i ca 3 timer hver.
Men det kan du ikke blive ved med at holde til i længden uden at oparbejde
en væsentlig træthed, der skal ud, før du kører videre.
D.v.s. at du godt kan indlægge en dag, hvor du går på opdagelse i terrænet
el. lign.
Vi sov forskellige steder. Dels på vandrehjem, dels på hoteller og dels i
telt i naturen.
I det nordlige Norge kunne vi sjældent køre mere end 500 km på en dag. Det
skyldes, at man kører på langs med fjeldkæderne og faktisk kører i fjelde
dagen lang.
Jeg synes, jeg har læst nogle meget fornuftige betragtninger omkring det
uansvarlige i at køre, hvis man føler sig det mindste uoplagt.
Nu ved jeg ikke, om du allerede er kørt, men jeg vi ønske dig og dine
medpassagerer held og lykke.
Mvh
Gunnar Martensen
"(7000) Dennis" <cfs11807slet dette@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:ahb307$1f3b$1@news.cybercity.dk...
> Jeg har aldrig prøvet at køre den helt store tur før så jeg er lidt
usikker
> på hvad man skal regne med. Ifølge vejviseren er der 1351 km og det tager
> 12,5 timer. Dette er så forudsat at man kører hele tiden uden at tanke ect
> går jeg ud fra. Hvad er realistisk og hvordan gør I når I skal køre så
> langt? Kører I 5 timer og holder en pause eller hvad?
>
> MVH
>
> Dennis
>
> --
> Fjern: slet dette ved svar
>
>
| |
Daniel Birch (21-07-2002)
| Kommentar Fra : Daniel Birch |
Dato : 21-07-02 20:08 |
|
"(7000) Dennis" <cfs11807slet dette@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:ahb307$1f3b$1@news.cybercity.dk...
> Jeg har aldrig prøvet at køre den helt store tur før så jeg er lidt
usikker
> på hvad man skal regne med. Ifølge vejviseren er der 1351 km og det tager
> 12,5 timer. Dette er så forudsat at man kører hele tiden uden at tanke ect
> går jeg ud fra. Hvad er realistisk og hvordan gør I når I skal køre så
> langt? Kører I 5 timer og holder en pause eller hvad?
>
Det kommer jo an på så meget - vejforhold, trafik, vejr, bil, osv. osv.
I Australien - hvor der jo som bekendt kan være langt at køre - giver
myndighederne (Rådet for Større Færdselssikkerhed el.l.) det råd, at man
holder pause mindst hver 2. time:
Stop - Revive - Survive
kalder de det, og det er jo sådan set meget fornuftigt!
mvh
Daniel
| |
Jens Bering (27-07-2002)
| Kommentar Fra : Jens Bering |
Dato : 27-07-02 23:10 |
|
"Daniel Birch" <danielbirch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ahf0pt$d37$1@news.cybercity.dk...
>
> "(7000) Dennis" <cfs11807slet dette@vip.cybercity.dk> wrote in message
> news:ahb307$1f3b$1@news.cybercity.dk...
> > Jeg har aldrig prøvet at køre den helt store tur før så jeg er lidt
> usikker
> > på hvad man skal regne med. Ifølge vejviseren er der 1351 km og det
tager
> > 12,5 timer. Dette er så forudsat at man kører hele tiden uden at tanke
ect
> > går jeg ud fra. Hvad er realistisk og hvordan gør I når I skal køre så
> > langt? Kører I 5 timer og holder en pause eller hvad?
>
Cph -> Gedser (tanke ved færgen) 1½ time
Sejltur (2½ times tvungen pause)
Rostock -> Berlin 1½ time
Pause (tankning mv. 10 min.)
Berlin-> Dresend ( 3 timer)
Pause (tankning mv.10 min.)
Dresend -> Pragh - 10 km uden for centrum (2 timer)
Ialt 10 timer og 50 minutter, heraf pauser 1 time og 50 minutter
Køretøj Honda CBR 1000 (140 HK)
På nær en øm bagdel og stive ben, føltes det ikke uforsvarligt at køre turen
som beskrevet.
Mvh
JB
| |
|
|