Varekøb Pr. Efterkrav
Fra : Ricardo

Dato : 20-07-02 01:33

Hej til alle.
Jeg håber at få lidt hjælp med et lille problem.
Situationen er den at jeg har en kammerat, som bestilte
nogen varer over internettet, med betaling pr. efterkrav -
Posten kommer med varerne, men der er ikke nogen opkrævning
på pakken, kun en ganske almindelig adresseseddel - Posten afleverer
pakken, ingen kvittering på modtagelsen - min kammerat vil så afvente en
reaktion fra firmaet, den kommer så 4 måneder senere i form af et brev
hvori de fortæller at de har lavet en fejl da de ikke har opkrævet beløbet,
og
samtididg truer med at Politianmelde ham for bedrageri og andre ulykker hvis
ikke han betaler det skyldige beløb. Jeg har sagt til ham at jeg ikke syntes
at det
er bedrageri, for han har jo kun taget mod en pakke som han selvfølgelig
godt vidste
han skulle betale for.
Så er det at jeg vil Spørge ?
Hvor står han, sådan juridisk og
Hvor står Firmaet ? - Hvad kan de gøre ham ?
For med den behandling han har fået fra Firmaet så har han faktisk mistet
lysten til at
betale dem så meget som en krone - Hvad skal han gøre ??
Nogen der kan give han et godt råd

På forhånd tak
Hilsen Ricardo

Fra : Andy

Dato : 20-07-02 05:09

> Jeg har sagt til ham at jeg ikke syntes at det er bedrageri, for han har
jo kun taget
> mod en pakke som han selvfølgelig godt vidste han skulle betale for.

Og det mener du selvfølgelig er helt iorden?

> Så er det at jeg vil Spørge ?
> Hvor står han, sådan juridisk og
> Hvor står Firmaet ? - Hvad kan de gøre ham ?

Et økonomisk krav forældes først efter 5 år, så de har retten på deres
side...

> For med den behandling han har fået fra Firmaet så har han faktisk mistet
> lysten til at
> betale dem så meget som en krone - Hvad skal han gøre ??
> Nogen der kan give han et godt råd

-dvs. han vidste at han ikke havde betalt for varen, men brugte den
gladeligt indtil de selv gjorde ham opmærksom på at de havde givet ham 4
mdrs. kredit, hvorefter han "mister lysten" til at betale for varen!

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-07-02 10:12

In article <3d38e256$0$13981$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Andy wrote:
> jo kun taget
>
> Og det mener du selvfølgelig er helt iorden?

Hvad er der i vejen med at modtage en pakke som man har bestilt ?
Det må da være firmaets problem hvornår de opkræver pengene.

[klip - (almindelig) gæld forældes efter 5 år]

> -dvs. han vidste at han ikke havde betalt for varen, men brugte den
> gladeligt indtil de selv gjorde ham opmærksom på at de havde givet ham 4
> mdrs. kredit, hvorefter han "mister lysten" til at betale for varen!

Jeg tror han blev sur over det med politi anmeldelse for bedrageri.
Det er sku da ikke hans problem at virksomheden ikke har opkrævet
pengene dengang. Hvis de bare havde sendt et girokort, uden at
beskylde ham for alt muligt, så var der vel ikke noget problem.

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 20-07-02 09:46

"Ricardo" <xxx@xxx.xx> skrev:

[SNIP]

> [...]
> samtididg truer med at Politianmelde ham for bedrageri og andre
> ulykker hvis ikke han betaler det skyldige beløb.

Der er næppe tale om bedrageri.

> Hvor står han, sådan juridisk

Han skal betale det han skylder.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Steen F.

Dato : 20-07-02 16:15

"Ricardo" <xxx@xxx.xx> skrev i en meddelelse
> [...]
> reaktion fra firmaet, den kommer så 4 måneder senere i form af et brev
> hvori de fortæller at de har lavet en fejl da de ikke har opkrævet
[snip]

Må man spørge hvilket useriøst fjumre-firma der er tale om?

MVH
Steen