Genstart fra cd
Fra : Storm

Dato : 19-07-02 20:20

I sidste uge gik min Tibook ned, og jeg måtte have support til at genstarte
fra hans cd.
Siden har jeg leget lidt med at lave en mere brugertilpasset brugerflade for
mine behov.
Nu har jeg været bortrejst nogle dage. Før jeg gjorde det lukkede jeg alt
ned fra
OS X, ingen åbne programmer eller processer og loggede ud og slukkede
Tibooken
(af hensyn til indbrud/tyveri?).

Nu vil jeg genstarte og får bare det blinkende disk-spørgsmålstegn. Jeg har
forsøgt at
genstarte fra min installer cd, som fulgte med Tibooken - men ikke den
systemet er
læst ind fra!
Resultat: Et øjeblik tegner alt godt: Velkommen til OS 9, men derefter:
Systemfejl: Unimplementet trap. Hold shiftetasten nede og start igen ...

Hvergang jeg så genstarter med shiftetasten nede, spytter den disken ud og
meldingen
gentager sig igen og igen...

Er det umuligt at genstarte fra den disk når det ikke er den OSX gik ned
fra?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Pelle Hede

Dato : 19-07-02 21:07

Storm wrote:

> Hvergang jeg så genstarter med shiftetasten nede, spytter den disken ud og
> meldingen gentager sig igen og igen...

Bittert.

> Er det umuligt at genstarte fra den disk når det ikke er den OSX gik ned
> fra?

Er cd'en du starter fra, ældre end det system der ligger på harddisken?
Jeg erindrer noget med at der godt kan være en del bøvl med at starte
gamle cd'er, hvis man sidenhen har installeret noget nyere.

Ellers kan du måske prøve nogle af tastaturkombinationerne på denne side:

<http://www.macx.no/support/boot.htm>

Pelle

Fra : Storm

Dato : 19-07-02 22:01

"Pelle Hede" <pelleh@mac.com> skrev

> Bittert.

Mere end du aner.

> Er cd'en du starter fra, ældre end det system der ligger på harddisken?
> Jeg erindrer noget med at der godt kan være en del bøvl med at starte
> gamle cd'er, hvis man sidenhen har installeret noget nyere.

Ja, det er lige det. Det er de cd'er der fulgte med TiBooken fra december.
De har aldrig været brugt.
Havde den gået ned fra Classic eller ren OS 9 havde det måske været
anderledes.
Nu var den altså bootet fra ren OSX, og jeg har kun Installer/Tilbagekopier
software med betegnelsen SSW version 9.0.4 og det lyder ikke meget
af OS X - vel? Tilbagekopier softwaren sletter hele harddisken synes jeg
at jeg kan læse mig til, så det har jeg ikke meget lyst til.
Måske kunne gøre det alligevel:
(Side 92 i Introduktion til PowerBook G4), men jeg undrer mig over
der tales om CD'erne: CD'en Tilbagekopier software 1.
Jeg har kun én af hver.

> Ellers kan du måske prøve nogle af tastaturkombinationerne på denne side:
>
> <http://www.macx.no/support/boot.htm>

Det var en fin oversigt. Den allerførste CMD - OPT - SHIFT - DELETE
frembragte et mere OSX - agtigt disk ikon og spørgsmålstegn, men uden
resultat.

Er der nogen erfaring for om det hjælper at blive ved at forsøge, eller er
min cd ubrugelig som boot cd når det ikke hjælper efter "20" forsøg?

Der er en tastekombination jeg ikke turde bruge, men som jeg måske skulle:
CMD - SHIFT - K (Change custom install to clean install) - hvad gør den
helt præcist?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-07-02 23:15

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> (Side 92 i Introduktion til PowerBook G4), men jeg undrer mig over
> der tales om CD'erne: CD'en Tilbagekopier software 1.

Kære Nina, ikke at jeg kan være til meget hjælp, tror jeg ikke da, men
jeg kan oplyse, at min PB og mine CD'er osse er fra december. Der er:
1) Installer software (MacOS 9)
2) MacOS X install
3) Tilbagekopier software 1 af 2 og
4) Tilbagekopier software 2 af 2 (hedder den helt bemærkelsesværdigt)
(undskyld at jeg har ombrudt din tekst)

> [...]
> af OS X - vel? Tilbagekopier softwaren sletter hele harddisken synes jeg
> at jeg kan læse mig til, så det har jeg ikke meget lyst til.

Du har måske læst om mit nedbrud og genstart af X'eren i en anden tråd.
Jeg er ret sikker på, at den CD jeg genstartede fra var OS 9'eren. Jeg
bankede den bare i drevet og genstartede (faktisk uden at trykke 'c').
Maskinen var - da den lukkede sammen - bootet i X og kørte Classic oven
på.

En ringe trøst, hvis du allerede har prøvet det, men det er ment
opmuntrende. I OS præ-X var reglen vistnok, at hvis bare startdisken
(floppy eller CD) indeholder en Finder og Sysmappe, kan man starte fra
den. Så prøv igen .... håber det lykkes for dig.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Storm

Dato : 19-07-02 23:28

"Mich. Ottosen" <mich.ottosen@post5.tele.dk> skrev

> Kære Nina, ikke at jeg kan være til meget hjælp, tror jeg ikke da, men
> jeg kan oplyse, at min PB og mine CD'er osse er fra december. Der er:
> 1) Installer software (MacOS 9)
> 2) MacOS X install

Sådan en har jeg nemlig ikke.

> 3) Tilbagekopier software 1 af 2 og
> 4) Tilbagekopier software 2 af 2 (hedder den helt bemærkelsesværdigt)

Og min ene kalder sig høfligt nok heller ikke 1 af 2.
Jeg har nok ikke fået OS X med i købet

> (undskyld at jeg har ombrudt din tekst)

Tak.

> Du har måske læst om mit nedbrud og genstart af X'eren i en anden tråd.

Ja, grundigt...

> [...]
> på.
> En ringe trøst, hvis du allerede har prøvet det, men det er ment

Men jeg havde netop lukket så pænt efter mig, og kørte ikke Classic.
Jeg har forsøgt alt hvad min fantasi (og respekt for manglende viden)
tillader.

I OS præ-X var reglen vistnok, at hvis bare startdisken
> (floppy eller CD) indeholder en Finder og Sysmappe, kan man starte fra
> den. Så prøv igen .... håber det lykkes for dig.

Ja, egentlig har jeg ferie, men har lovet at lave noget vigtigt fusk.
Så faktisk er jeg temmelig ked.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-07-02 00:55

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Ja, grundigt...

Så véd du jo også, at der er en resetknap bag på maskinen. Den kunne du
jo prøve, når du er nået til det spørgende Macsymbol.

MEN .... du skal nok lige vente lidt for at høre om der er nogle af de
rigtigt kloge her, som har andre ideer. Jeg hører selv til de
ikke-rigtigt kloge.

I ventetiden kan jeg lige give mine erfaringer fra tidligere OS'er:
1) prøv tasterne .... skiftespor+kommando+strømforsyningen (startasten)
var en god måde at komme ud af et problem med en tændt, men frossen
maskine. Men det hjælper dig nok ikke meget,
2) nødbremse 2 var at bruge resetknappen.
3) nødbremse 3 (som altid har været sidte udvej, var at tage strømmen
fra maskinen) - den medfører som regel at maskinen ikke kan finde sit OS
på HD'en og derfor skal du netop proppe en startup disk i dit cd-drev
..... men så er vi jo tilbage igen.

(sagt i (): du skal kun bruge nødbremse 3, hvis du er i yderste nød. Som
du ved fra den førnævnte tråd, gjorde jeg det selv ..... med OK
resultat)

Hvis du har nogle af de reperationsværktøjer, der kan fås til Mac, såsom
Norton Disk Doctor, og lignende, kan du /eventuelt/ prøve dem. Der er
startup facilities på dem. Bare du får masknen sparket i gang kan du gå
videre der fra.
Det BEDSTE ville dog være, at du i første omgang starter med Apples egne
OS CD'er .... Apples DiskFirstAid reparerer meget skånsomt. Pas på
formatteringsvæktøjer fra tredjeparts CD'er.

Men du kunne også maile til mig direkte ... så får du et telefonnummer
og så kan vi tale sammen. Der bliver vel bragt post ud, der hvor du
holder ferie? Osse sådan nogle kuverter i A5 format ? .... :)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Storm

Dato : 20-07-02 23:13

> [...]

> (sagt i (): du skal kun bruge nødbremse 3, hvis du er i yderste nød. Som
> du ved fra den førnævnte tråd, gjorde jeg det selv ..... med OK

Nødbremse 1: Har jeg brugt 20 gange og får ?-disk som svar
Nødbremse 2: Har jeg også brugt uden andet svar end ?-disk
Nødbremse 3: Nej - det har jeg ikke forsøgt, jeg har heller ikke mod til
det.
Jeg forestiller mig, at den også ville bede om en OSX cd.
Du havde jo Classic åben da du gik ned. Jeg havde omhyggelig lukket alt
OS9.

> [...]
> Norton Disk Doctor, og lignende, kan du /eventuelt/ prøve dem. Der er
> startup facilities på dem. Bare du får masknen sparket i gang kan du gå

Men det er det jeg ikke kan. Eller rettere jeg kan få den næsten i OS
9-gang.
Men i samme øjeblik den siger velkommen til OS 9, smider den en bombe i
hovedet på mig: Systemfejl: Unimplementet trap. Hold shiftetasten nede og
start igen
Og når jeg gør det gentager historien sig. Og iøvrigt skulle OSX ikke
bruge udvidelser (shiftetasten).

Hvad er unimplementet trap mon? Næppe noget prepress-trapping

Måske en tastegenvej under indlæsningen kunne bane vej?

> [...]
> og så kan vi tale sammen. Der bliver vel bragt post ud, der hvor du
> holder ferie? Osse sådan nogle kuverter i A5 format ? .... :)

Jeg har jo set at min systemsupporter med sin disk kunne starte den op i
en lignende situation (dengang gik OSX ned da jeg ville bruge OSX Help).

Det _er_ jo helt sikkert en OS X system disk, jeg mangler.
Jeg bruger alt for meget tid på det her - gys.

Tusind tak for hjælp.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Pelle Hede

Dato : 19-07-02 22:52

Storm wrote:

> Er der nogen erfaring for om det hjælper at blive ved at forsøge, eller er
> min cd ubrugelig som boot cd når det ikke hjælper efter "20" forsøg?

Jeg er ked af at sige det, men jeg kan ærlig talt ikke huske hvad jeg
gjorde, sidst jeg var i en noget lignende situation. Er der andre med
nogle gode bud?

Ellers kan jeg kun spørge om din OS 9 ligger på samme partition som OS X?

> Der er en tastekombination jeg ikke turde bruge, men som jeg måske skulle:
> CMD - SHIFT - K (Change custom install to clean install) - hvad gør den
> helt præcist?

Fremfor at installere enkelte delprogrammer, foretager du en ren
installation. Den løser muligvis dit problem, men alt hvad der ikke er
taget backup af, ryger ud ;-(

Pelle

Fra : Storm

Dato : 19-07-02 23:05

"Pelle Hede" <pelleh@mac.com> skrev

> Ellers kan jeg kun spørge om din OS 9 ligger på samme partition som OS X?

Ja den gør. Skulle det måske betyde at jeg godt kan få kontakt via en
OS 9 system cd? Eller at OS X vil over-rule?

> Fremfor at installere enkelte delprogrammer, foretager du en ren
> installation. Den løser muligvis dit problem, men alt hvad der ikke er
> taget backup af, ryger ud ;-(

Min skytsengel har lige fået mig til at tage backup af alle filer,
og downloads. Men altså ikke en systemdisk.
Kan man selv lave en boot cd, med de indstillinger man har fundet
frem til, f.eks. som en/et Disk Image?
Ja, det hjælper mig ikke nu, men til en anden gang.

Nå, hvis jeg kører en clean install vil hele min OS X altså blive til intet?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Pelle Hede

Dato : 19-07-02 23:13

Storm wrote:

> Ja den gør. Skulle det måske betyde at jeg godt kan få kontakt via en
> OS 9 system cd? Eller at OS X vil over-rule?

Jeg vil gå ud fra at OS X vil bestemme mest. Jeg indrømmer at jeg er på
løs grund her. Det havde været noget andet, hvis OS 9 lå på en partition
for sig.

> Min skytsengel har lige fået mig til at tage backup af alle filer,
> og downloads. Men altså ikke en systemdisk.

Det er stadig noget skidt noget at skulle genindstille hele moletjavsen
engang til. Men giv ham en øl eller hvad han ellers kan lide. Den slags
bestikkelser plejer at hjælpe i fremtiden

> Kan man selv lave en boot cd, med de indstillinger man har fundet
> frem til, f.eks. som en/et Disk Image?

Indenfor rimelighedens grænser, ja. Jeg eksperimenterede med det for
længe siden, men jeg går ud fra at gruppens faste skribenter har meget
bedre råd, end jeg kan give dig idag.

> Ja, det hjælper mig ikke nu, men til en anden gang.

Nu lyder som et godt tidspunkt.

> Nå, hvis jeg kører en clean install vil hele min OS X altså blive til intet?

Yep. Men så får du også mulighed for at partitionere på en mere
fornuftig vis. Jeg erindrer en god tråd med vistnok René spørgende om
hvordan man bedst muligt kan partitionere harddisken til OS X.

Pelle

Fra : Storm

Dato : 19-07-02 23:39

"Pelle Hede" <pelleh@mac.com>

> Jeg vil gå ud fra at OS X vil bestemme mest. Jeg indrømmer at jeg er på
> løs grund her. Det havde været noget andet, hvis OS 9 lå på en partition
> for sig.

Ja, det har jeg set anbefales her i gruppen, men...

> Indenfor rimelighedens grænser, ja. Jeg eksperimenterede med det for
> længe siden, men jeg går ud fra at gruppens faste skribenter har meget
> bedre råd, end jeg kan give dig idag.

> Nu lyder som et godt tidspunkt.

Ja. Jeg har lige tygget rob griffiths Guidebook igennem, og han anbefaler at
køre en fsck disk jævnligt, og ihvertfald efter nedbrud. Det blev ikke
gjort da jeg havde nedbrud i sidste uge. Mit projekt da jeg startede idag
var derfor at forsøge det, men så langt kom jeg aldrig.

> Yep. Men så får du også mulighed for at partitionere på en mere
> fornuftig vis. Jeg erindrer en god tråd med vistnok René spørgende om
> hvordan man bedst muligt kan partitionere harddisken til OS X.

Jo, mit problem er bare, at jeg kun bestemmer over min maskine hvis
jeg kan finde ud af det... Jeg forsøger ihærdigt - fra mit udgangspunkt

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Pelle Hede

Dato : 20-07-02 00:03

Storm wrote:

[partitionering og andet godt]

> Jo, mit problem er bare, at jeg kun bestemmer over min maskine hvis
> jeg kan finde ud af det... Jeg forsøger ihærdigt - fra mit udgangspunkt

Jamen, så vil jeg anbefale dig at læse lidt om hvordan man partitionerer
sin harddisk og ellers spørge løs. Det lyder ellers som et godt
tidsspunkt at spekulerer i den retning.

Jeg beklager at jeg ikke har de store pædagogiske links parat til dig,
jeg er storslem til at smide bookmarks ud, men du kan prøve at læse lidt
på nedenstående site og ellers spørge løs

<http://www.thefunplace.com/anykey/machdpart.html>

Pelle

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-07-02 20:42

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Ja. Jeg har lige tygget rob griffiths Guidebook igennem, og han anbefaler at
> køre en fsck disk jævnligt, og ihvertfald efter nedbrud.

Øh, hvad er sådan en fyr for en? Hvor kan jeg læse lidt (forståeligt) om
den ? Jeg kunne vel godt have brug for at køre den efter mit nedbrud.
Selvom maskinen opfører sig eksemplarisk. Det mest bemærkelsesværdige og
irriterende er, at nåpr jeg åbner et vindue i Suppen for at svare, som
f.eks. nu, så er vinduet så tort, at det rækker ned under min Dock .....

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Storm

Dato : 21-07-02 21:08

"Mich. Ottosen" <mich.ottosen@post5.tele.dk> skrev

Du kan hente guidebogen her:

http://homepage.mac.com/rgriff/osxguide2.html

Den bor under:
http://www.macosxhints.com/

> Øh, hvad er sådan en fyr for en? Hvor kan jeg læse lidt (forståeligt) om
> den ? Jeg kunne vel godt have brug for at køre den efter mit nedbrud.

Rob Griffiths skriver (på side 53):
__""
.. fsck your disks occasionally. Yes, that's fsck. It stands for file system
consistency check, and it's one of the most important UNIX utilities.
You may not use it often, and you won't use it in the normal OS X
environment, but you will use it. If you have a crash, it's a very good
idea to run fsck on your drives on the next boot. To do this, launch
OS X into single-user mode by holding down command-S during the
boot cycle. If this works, you'll see a big ugly black screen with white
text come into view. Lots of startup messages will go by, and you'll
be left at a command line prompt.
The instructions are on-screen, but basically, type /sbin/fsck -y and
repeat until you get no more reported errors. Once the errors are
cleared out, type exit to restart the machine in the normal OS X
Aqua environment. Even if you haven't had a crash in a while, start
in single-user mode and run fsck every once and a while; it's good
preventative medicine.
--""

> Selvom maskinen opfører sig eksemplarisk. Det mest bemærkelsesværdige og
> irriterende er, at nåpr jeg åbner et vindue i Suppen for at svare, som
> f.eks. nu, så er vinduet så tort, at det rækker ned under min Dock .....

Altså - det var alt hvad jeg ved. Det lyder jo meget godt.
Men det kunne være rart hvis nogen der havde prøvet det
- advarede eller opmuntrede...

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-07-02 21:30

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Øh, hvad er sådan en fyr for en? Hvor kan jeg læse lidt (forståeligt) om
> den ? Jeg kunne vel godt have brug for at køre den efter mit nedbrud.

Det er et diskreparationeværktøj indbygget i OS X (eller i Unix). Fsck -
The UNIX File System Check Program. Du skal bare ind i Terminal Du
kan også starte i en speciel mode, hvor der kun er en kommandolinie. Jeg
har desværre smidt opskriften væk.

> Selvom maskinen opfører sig eksemplarisk. Det mest bemærkelsesværdige og
> irriterende er, at nåpr jeg åbner et vindue i Suppen for at svare, som
> f.eks. nu, så er vinduet så tort, at det rækker ned under min Dock .....

Det er helt normal opførsel. MacSOUP tilpasser vinduet efter, hvor meget
citeret tekst, der er i det. Er der kun nogle få linier, kommer der et
lille vindue. Ellers kunne du jo bare lade være med at have sådan en lav
og bred skærm Måske var det en idé at udnytte den og sætte dock'en
ud i højre side i stedet for i bunden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-07-02 22:22

> Det er et diskreparationeværktøj indbygget i OS X (eller i Unix). Fsck -
> The UNIX File System Check Program. Du skal bare ind i Terminal

Nu osse dig, min broder! Jeg troede kun, at det var et ondsindet lune
hos Morten, at jeg skal lokkes over i terminalen .... :)

>Du
> kan også starte i en speciel mode, hvor der kun er en kommandolinie. Jeg
> har desværre smidt opskriften væk.

Den har Nina til gengæld leveret.

> [...]
> lille vindue. Ellers kunne du jo bare lade være med at have sådan en lav
> og bred skærm Måske var det en idé at udnytte den og sætte dock'en

OK, forstået, men hvorfor i højre side? Bare for at være politisk
korrekt?
Jeg er mere orienteret mod venstre side .... !

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-07-02 22:30

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Nu osse dig, min broder! Jeg troede kun, at det var et ondsindet lune
> hos Morten, at jeg skal lokkes over i terminalen .... :)

Når du nu er der, så start

emacs -f tetris

Når du dør, så tast Ctrl-X Ctrl-C for at komme ud.

> OK, forstået, men hvorfor i højre side? Bare for at være politisk
> korrekt?
> Jeg er mere orienteret mod venstre side .... !

Jeg har efterhånden nået frem til at Docken skal sidde i bunden, og
ikke have forstørrelse. Det virker bedst for mig.

Om jeg så er bundurimelig, må andre vurdere.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-07-02 23:04

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Når du nu er der, så start
>
> emacs -f tetris
>
> Når du dør, så tast Ctrl-X Ctrl-C for at komme ud.

Det her er SIMPELTHEN for meget! Findes der ikke et styresystem, der er
lavet af voksne mennesker? Tetris med små nuller!(?) Det er da helt
umuligt. Og brikkerne ændrer forhold mellem højde og bredde, når man
roterer dem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jonas Voss

Dato : 22-07-02 02:12

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> lavet af voksne mennesker? Tetris med små nuller!(?) Det er da helt
> umuligt. Og brikkerne ændrer forhold mellem højde og bredde, når man

Hvis du er til det mere 'voksne', saa proev med:

emacs -batch -l dunnet

istedet. Der skulle vaere underholdning til en eftermiddag i selskab med
din nye ven terminal.app.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 22-07-02 10:12

Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> Hvis du er til det mere 'voksne', saa proev med:
>
> emacs -batch -l dunnet
>
> istedet. Der skulle vaere underholdning til en eftermiddag i selskab med
> din nye ven terminal.app.

Hm... Jeg fik 0 ud af 90 mulige point. Desuden fattede den ikke det
mindste af hvad jeg skrev :-/

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Jan Jonasen

Dato : 22-07-02 18:27

In article <1ffpxwz.1kic5v81osb0n4N%nicolai@robra.dk>, Nicolai Brandt
(nicolai@robra.dk) wrote:
> Hm... Jeg fik 0 ud af 90 mulige point. Desuden fattede den ikke det
> mindste af hvad jeg skrev :-/

Start med at skrive "help"

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 22-07-02 20:39

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Start med at skrive "help"

Ok, tak. Nu faldt tiøren så også for mig. Jeg tror jeg havde sprunget
over indlægget med tetris... Det er ret hyggeligt, det minder mig om
dengang jeg sad og legede med en C64. Efter at ha' haft Apple siden '94
er man nok blevet lidt forvent med grafik osv.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-07-02 18:09

> [...]

> emacs -batch -l dunnet
>
> istedet. Der skulle vaere underholdning til en eftermiddag i selskab med

Det bekymrer mig bare lidt, at jeg ukritisk prøver jeres kommandoer i
Terminal. Jeg aner jo ikke, hvad det betyder. Det kunne lige så godt
være noget, der formaterede hele harddisken eller sendte et grimt brev
til Dronningen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-07-02 18:27

> [...]

> Terminal. Jeg aner jo ikke, hvad det betyder. Det kunne lige så godt
> være noget, der formaterede hele harddisken eller sendte et grimt brev

Du er lige så stille og roligt ved at blive en rigtig Unixnørd.

Du kan med sindsro hæve din røst i enhver Unixforsamling og sige "JEG
ER EN EMACS-BRUGER!" Når folk spørger til hvad (formentlig fordi de
vil starte en editorkrig) skal du sige "SPIL!". Dette vil give dig
respekt.

Herudover kan du ikke formattere din harddisk fordi

1) Du kører OS X. Her er det kun superbrugeren "root" der har lov
til den slags narrestreger.
2) Du er dig selv, og ikke "root".

Det er meget smart.

Og du kan ikke sende et brev til Dronningen fordi postsystemet

1) Ikke er sat rigtigt op fra Apples side.
2) Ikke er aktivt som standard.

(Hvis du ikke skulle have gættet det, så har vi bedt dig om at køre
Emacsprogrammet, som har en masse sjove ting indbygget).

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 22-07-02 18:46

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> (Hvis du ikke skulle have gættet det, så har vi bedt dig om at køre
> Emacsprogrammet, som har en masse sjove ting indbygget).

Er der ikke nogle der har bedt Dr. Münster om at starte:
emacs -f doctor
endnu?

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
irc://irc.netc.dk/%23Macintosh

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-07-02 19:49

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> wrote:

> Er der ikke nogle der har bedt Dr. Münster om at starte:
> emacs -f doctor
> endnu?

Det bliver sjovere og sjovere. Den svarer, selv om man ikke spørger om
noget. Fuldstændig som i det virkelige liv. Hvordan lukker jeg egentlig
det her Emacs?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jonas Voss

Dato : 22-07-02 19:56

> [...]

> Det bliver sjovere og sjovere. Den svarer, selv om man ikke spørger om
> noget. Fuldstændig som i det virkelige liv. Hvordan lukker jeg egentlig

du taster C-x C-c (ctrl-x + ctrl-c). Men hvorfor lukke den, nu gaar det
jo lige saa godt?

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-07-02 20:25

Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> du taster C-x C-c (ctrl-x + ctrl-c).

Efter hinanden, eller på én gang?

> Men hvorfor lukke den, nu gaar det jo lige saa godt?

Jeg skal også arbejde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-07-02 20:27

Jonas Voss <spamthis@verture.net> writes:

> du taster C-x C-c (ctrl-x + ctrl-c). Men hvorfor lukke den, nu gaar det
> jo lige saa godt?

Naehaee!

Tast ESC x g n u s RET.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-07-02 21:14

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Naehaee!
>
> Tast ESC x g n u s RET.

Jeg forstår det altså ikke. Hvilke taster skal trykkes samtidig?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jonas Voss

Dato : 22-07-02 21:47

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Jeg forstår det altså ikke. Hvilke taster skal trykkes samtidig?

For at lukke Emacs holder du ctrl (= control) tasten inde mens du
trykker paa x, og slipper x, og dernaest taster c, og slipper c, for til
sidst at slippe ctrl.

For at starte vores lille iltre nyhedslaeser gnuen, holder du ESC (=
Escape) tasten nede mens du taster x. Dernaest slipper du baade ESC og x
og taster gnus efterfulgt af et tryk paa RET (= Return).

Nu vi har dig i terminal.app grebet, saa kan man med stor gevinst laese
den indbyggede tutorial ( C-h t ).

Emacs er texteditoren for folk med at par dusin fingre, men man bliver
hurtig tilhaenger af dens no-bullshit interfjaes og hurtighed. Jeg anser
stadig mig selv som Emacs og gnus rookie (for slet ikke at tale om unix
rookie), men jeg kan nok til at bruge det til daglig.

For at kaste lys paa Emacs alsidighed, laeste jeg denne fornoejelige
joke for nyligt:

"A novice of the temple once approached the Chief Priest with a question.
"Master, does Emacs have the Buddha nature?" the novice asked. The
Chief Priest had been in the temple for many years and could be relied
upon to know these things. He thought for several minutes before
replying.
"I don't see why not. Its got bloody well everything else."
With that, the Chief Priest went to lunch. The novice suddenly achieved
enlightenment, several years later."

God fornoejelse (:

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-07-02 22:15

> [...]

> Escape) tasten nede mens du taster x. Dernaest slipper du baade ESC og x
> og taster gnus efterfulgt af et tryk paa RET (= Return).

Det vil du opdage ikke virker. ESC skal behandles som en almindelig
tast.

> [...]
> "I don't see why not. Its got bloody well everything else."
> With that, the Chief Priest went to lunch. The novice suddenly achieved

Jeg har set en udvidelse så Emacs kan lave kaffe.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jonas Voss

Dato : 22-07-02 22:23

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> Det vil du opdage ikke virker. ESC skal behandles som en almindelig
> tast.

Virker ellers fint her i terminal.app.

> Jeg har set en udvidelse så Emacs kan lave kaffe.

Jeg var da ogsaa blevet skuffet hvis den ikke kunne noget saa simpelt.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-07-02 22:33

> Virker ellers fint her i terminal.app.

Det er så et tilfælde, som afhænger af den enkelte terminalemulering.

> Jeg var da ogsaa blevet skuffet hvis den ikke kunne noget saa simpelt.

Spørgsmålet er så om man har en kaffemaskine der kan fjernstyres.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-07-02 01:04

Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> For at lukke Emacs holder du ctrl (= control) tasten inde mens du
> trykker paa x, og slipper x, og dernaest taster c, og slipper c, for til
> sidst at slippe ctrl.

OK, tak. Så er den vist trængt ind, selv hos mig.

> For at starte vores lille iltre nyhedslaeser gnuen, holder du ESC (=
> Escape) tasten nede mens du taster x. Dernaest slipper du baade ESC og x
> og taster gnus efterfulgt af et tryk paa RET (= Return).

Der ser --- interessant ud. Jeg kan ikke lige overskue, hvordan man
konfigurerer den og hvordan man får adgang til den menulinie, der synes
at være foroven

> Nu vi har dig i terminal.app grebet, saa kan man med stor gevinst laese
> den indbyggede tutorial ( C-h t ).

Det vil jeg prøve.

> [...]
> stadig mig selv som Emacs og gnus rookie (for slet ikke at tale om unix
> rookie), men jeg kan nok til at bruge det til daglig.

Min investering i AppleWorks har måske ligefrem været spildt? Emacs er
måske meget bedre?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-07-02 08:05

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Min investering i AppleWorks har måske ligefrem været spildt? Emacs er
> måske meget bedre?

Emacs er en editor, ikke en tekstbehandler.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-07-02 12:42

> [...]

> Der ser --- interessant ud. Jeg kan ikke lige overskue, hvordan man
> konfigurerer den og hvordan man får adgang til den menulinie, der synes

Nej det har jeg heller ikke gennemskuet endnu, men det er vist kun hvis
man har noget ekstra installeret, eller maaske hvis man koerer den i
XDarwin. Men her stopper min viden.

> Min investering i AppleWorks har måske ligefrem været spildt? Emacs er
> måske meget bedre?

Nej, det vil jeg ikke sige. Emacs er god til at editere unix-filer i,
der kan det ikke betale sig at starte AebleArbejde for at rette et tegn
paa en linie.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-07-02 13:04

On 23 Jul 2002 13:42:25 +0200, Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> Nej det har jeg heller ikke gennemskuet endnu, men det er vist kun hvis
> man har noget ekstra installeret, eller maaske hvis man koerer den i
> XDarwin. Men her stopper min viden.

F10 (virker ikke i apples terminal.app) - der er også en emacs komando
der aktiverer den.

hvis den skal bruges som pull-down menu kræver det at man bruger xemacs.

hint: brug jed istedet

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-07-02 17:14

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> hint: brug jed istedet

[0x3ef39b79] ravn% jed

OK? ed? no
jed: Command not found.
[0x3ef39b79] ravn%

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-07-02 00:32

On 23 Jul 2002 18:13:40 +0200,

> [0x3ef39b79] ravn% jed
>
> OK? ed? no
> jed: Command not found.
> [0x3ef39b79] ravn%

fink install jed - eller <http://space.mit.edu/~davis/jedsoft/jed/>
nup <ftp://ebv.mimnet.northwestern.edu/pub/macosx/termcap/> nu du er
der, så du kan få ordenlig ansi understøttelse i terminal.app.

obs til henrik! pull-down menuen virker i jed.

Hvis du skulle være træt af gnus er der også en prækomplieret slrn:
<ftp://ebv.mimnet.northwestern.edu/pub/macosx/slrn/>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-07-02 00:53

> [...]

> nup <ftp://ebv.mimnet.northwestern.edu/pub/macosx/termcap/> nu du er
> der, så du kan få ordenlig ansi understøttelse i terminal.app.

Men nu var der jo lige fink installationsproblemet :)

Men bortset fra det - en passende termcap er lige hvad jeg savner til
Unixmaskinen. Jeg har et behov for farver og striber og alting, så
HønseSuppe brugerne ikke driller mig.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jan Jonasen

Dato : 23-07-02 19:00

In article <m265z7o5hf.fsf@verture.net>, Jonas Voss (spamthis@verture.net)
wrote:
> For at starte vores lille iltre nyhedslaeser gnuen, holder du ESC (=
> Escape) tasten nede mens du taster x. Dernaest slipper du baade ESC og x
> og taster gnus efterfulgt af et tryk paa RET (= Return).

Eeek skrivekrampe Skiftespor ligger bedre i hånden, da du ikke skal
strække fingrene så meget. Münster, tast skiftespor+x, skriv gnus og tast
retur. Initielle beregninger viser at du spare og mod 3 cm tastatur gang.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-07-02 00:35

On Tue, 23 Jul 2002 19:59:52 +0200, Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Eeek skrivekrampe Skiftespor ligger bedre i hånden, da du ikke skal
> strække fingrene så meget. Münster, tast skiftespor+x, skriv gnus og tast
> retur. Initielle beregninger viser at du spare og mod 3 cm tastatur gang.

ulempen ved denne løsning (meta på alt tasten), er at det bliver pokkers
besværligt at skrive et snabel-a i terminal.app.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 24-07-02 18:33

In article <e6pkha.e46.ln@g4.reippuert.dk>, Morten Reippuert Knudsen
(spam@reippuert.dk) wrote:
> ulempen ved denne løsning (meta på alt tasten), er at det bliver pokkers
> besværligt at skrive et snabel-a i terminal.app.

Slå tastatur skifte dimsen til med US som alternativ. ALT+Æbel+mellemrum
derefter shift+2, instant @

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-07-02 23:39

> Slå tastatur skifte dimsen til med US som alternativ. ALT+Æbel+mellemrum
> derefter shift+2, instant @

så tror jeg det er lettere at bruge ESC som meta tast.

--
venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:13138233>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-07-02 22:06

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Jeg forstår det altså ikke. Hvilke taster skal trykkes samtidig?

Hvis der skrives Ctrl-X Ctrl-C, skal du nedtrykke Ctrl, holde den
nede, nedtrykke X, slippe X igen, slippe Ctrl, nedtrykke Ctrl, holde
den nede, nedtrykke C, slippe C igen, og slippe Ctrl igen.

Denne process kan i tilfælde som ovenstående forkortes.

I mit forrige eksempel vaqr det bare tasterne een af gangen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-07-02 20:26

> [...]

> Det bliver sjovere og sjovere. Den svarer, selv om man ikke spørger om
> noget. Fuldstændig som i det virkelige liv. Hvordan lukker jeg egentlig

Aeble-W.

Alternativt, hvis du vil vaere helt korrekt: Ctrl-X Ctrl-C.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-07-02 19:38

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> writes:

> Er der ikke nogle der har bedt Dr. Münster om at starte:
> emacs -f doctor
> endnu?

Åbenbart ikke. Det være hermed gjort. RET er iøvrigt
Returntasten...

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-07-02 20:13

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Åbenbart ikke. Det være hermed gjort. RET er iøvrigt
> Returntasten...

Nååh! Det virkede heller ikke at skrive "RET RET".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-07-02 21:58

> [...]

> Herudover kan du ikke formattere din harddisk fordi
>
> 1) Du kører OS X. Her er det kun superbrugeren "root" der har lov

Ja, men det er knap så smart, at der herinde i gruppen findes 'onde
kræfter' der forsøger (ihærdigt?) at lokke en anden lille uskyldig
(naiv) Macbruger = mig til at logge ind som root. Det er skammeligt, er
det.

Nu prøver jeg så lige med meget små bogstaver: Det der med Terminalen er
altså spændende, men er der nogle af de venlige mennesker her - tak,
nogle af de førnævnte er sandelig udelukket - der kan give en lille
henvisning til hvad f.eks. EMacs er, fsck (har jeg spurgt lidt om
tidlgiere), fink og alt det andet. Jeg er moden til at læse lidt manual
.... det ville jeg hårdnakket have benægtet for bare to år siden !
Der er vist nogle muligheder, jeg ikke har prøvet :)

Men der er jo det med, at når man (=jeg) kun har én maskine på OS X - og
det er arbejdsmaskinen - er der ikke rigtigt rum for alt for mange
'farlige' eksperimenter. Heller ikke så meget tid, når alt det andet
_også_ skal passes. :)

> Og du kan ikke sende et brev til Dronningen fordi postsystemet (snip)

Nej, men han kunne jo komme til at sende et fjollet brev til sin egen
postkasse? Gad vide om medredaktøren ville reagere skarpt på det ? altså
det fjollede i brevet!

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-07-02 22:20

> [...]

> ... det ville jeg hårdnakket have benægtet for bare to år siden !
> Der er vist nogle muligheder, jeg ikke har prøvet :)

Start her :)

http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2001/12/14/terminal_one.html

> [...]
> det er arbejdsmaskinen - er der ikke rigtigt rum for alt for mange
> 'farlige' eksperimenter. Heller ikke så meget tid, når alt det andet

Hvis du holder dig fra "root" og "sudo" kan du ikke lave mange ulykker!

> Nej, men han kunne jo komme til at sende et fjollet brev til sin egen
> postkasse? Gad vide om medredaktøren ville reagere skarpt på det ? altså
> det fjollede i brevet!

Brevet ville aldrig forlade systemet, men bundvende med en robotbøvs.

Igen, meget få fejlmuligheder :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-07-02 17:03

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Start her :)
>
> http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2001/12/14/terminal_one.html

Tak for henvisningen, den vil jeg straks kaste mig over !

> Hvis du holder dig fra "root" og "sudo" kan du ikke lave mange ulykker!

Det skal jeg nok. Det er klart, at root (Kunta Kinte?) er forbudt område
for mig og sudo (japansk fribryder?) skal jeg heller omgåes. Det er sgu'
_for_ tungt :)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-07-02 22:52

On 22 Jul 2002 19:26:57 +0200,
> [...]

> Herudover kan du ikke formattere din harddisk fordi
>
> 1) Du kører OS X. Her er det kun superbrugeren "root" der har lov

det er han med "su" eller "sudo -s", selv med "sudo" kan han lave sjove ting.

> Og du kan ikke sende et brev til Dronningen fordi postsystemet
>
> 1) Ikke er sat rigtigt op fra Apples side.
> 2) Ikke er aktivt som standard.

Det er blot et spørgsmål om at angive et host navn og nogen
brugerrettigheder til sendmails mapper. sidstnævnte klares af
"KeepSendmailHappy" (hvorfor katten har apple endnu ikke fixet dette,
grrr)

Min slrn iøvrigt bruger såvidt jeg husker sendmail - uden
problemer. Er det i øvrigt ikke kun intern levering af post der er
problemer med?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-07-02 08:03

> [...]

> brugerrettigheder til sendmails mapper. sidstnævnte klares af
> "KeepSendmailHappy" (hvorfor katten har apple endnu ikke fixet dette,

Har du fx betalt for en serverlicens?

> Min slrn iøvrigt bruger såvidt jeg husker sendmail - uden
> problemer. Er det i øvrigt ikke kun intern levering af post der er
> problemer med?

Vides ikke. Sendmail kører ikke godt synes jeg.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-07-02 10:01

> Har du fx betalt for en serverlicens?

nej men man kan forvente at den isntallerede sw virker.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-07-02 17:12

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> nej men man kan forvente at den isntallerede sw virker.

Den virker da, den er bare ikke sat ordenligt op. Det er iøvrigt ikke
uden grund at flaget hedder DontBlameSnedmail.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-02 21:07

On 23 Jul 2002 18:12:25 +0200,

> Den virker da, den er bare ikke sat ordenligt op.

Det er det man kan forvente den er. Brugeren bør kunne forvente at
den installerede sw er sat korrekt op ( om den er slået til eller
slået fra har ikke betydning) - ikke at den er sat op og konfigureret
så den ikke virker. Hvis ikke apple vil ahave at den almindelig bruger
skal kunne bruge sw'en bør de slet ikke installere den.

> Det er iøvrigt ikke uden grund at flaget hedder DontBlameSnedmail.

hvad vil det sige?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-07-02 22:45

On Mon, 22 Jul 2002 19:09:23 +0200, Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> [...]
> Terminal. Jeg aner jo ikke, hvad det betyder. Det kunne lige så godt
> være noget, der formaterede hele harddisken eller sendte et grimt brev

"sudo rm -rf /" går den så går den

- du skal iøvrigt være velkommen til at skrive til depotens oldebarn -
jeg er republikaner

Hvis du fremskaffer en valid mail adresse skal jeg nok forfatte noget
der henter en textfil du kan sende fra terminalen: Det forudsætter
selvfølgelig at din sendmail virker, hvilket jeg også kan klare såfrem
du giver mig admin adgang over ssh og din IP adresse (hvis den er fast
klarer jeg selv sidstnævnte)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-07-02 23:13

wrote:

> [...]
> Terminal. Jeg aner jo ikke, hvad det betyder. Det kunne lige så godt
> være noget, der formaterede hele harddisken eller sendte et grimt brev

"sudo rm -rf /" går den så går den

- du skal iøvrigt være velkommen til at skrive til despotens oldebarn -

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-07-02 01:04

> "sudo rm -rf /" går den så går den

Hhhmmm: Superuser Do, remove, noget modifikations-noget og /. Er det
ikke roden? SÅ naiv er jeg altså heller ikke.

> [...]
> selvfølgelig at din sendmail virker, hvilket jeg også kan klare såfrem
> du giver mig admin adgang over ssh og din IP adresse (hvis den er fast

Det behøver du skam ikke. Men det er da pænt af dig
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-07-02 08:04

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> SÅ naiv er jeg altså heller ikke.

Godt citat.

> Det behøver du skam ikke. Men det er da pænt af dig

Morten har for få kernel panics i sit liv, så han paralleliserer
problemet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "SÅ naiv er jeg altså heller ikke."
http://homepage.mac.com/ravn Henrik Münster.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-07-02 16:35

> [...]
> lavet af voksne mennesker? Tetris med små nuller!(?) Det er da helt
> umuligt. Og brikkerne ændrer forhold mellem højde og bredde, når man

Det skyldes at du bruger en forkert font i din Terminal.app, og at
Emacs ikke er bygget til at bruge grafik under OS X. Med min egen
XEmacs der er bygget med X11 (som jeg bruger til diverse) så ser det
sådan ud:

http://unixsnedkeren.dk/osx/tetris-screendump.png

Jeg ville også bare vise dig hvad det kan gemme sig i Terminalen, men
sådan er det jo med forvænte Mac-folk. Hvad bliver det næste? At du
vil have 3D-accelleration af apple.com?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-07-02 17:50

> [...]

> Jeg ville også bare vise dig hvad det kan gemme sig i Terminalen, men
> sådan er det jo med forvænte Mac-folk. Hvad bliver det næste? At du

Synes du da, det er for meget forlangt? Jeg kan faktisk godt lide
Tetris, og jeg synes da også, det er meget sjovt med sådanne små
finurligheder i programmerne. Jeg skulle bare lige brokke mig lidt,
fordi jeg blev temmeligt forbløffet over, at man kan lave sådan noget i
en terminal. Det kan man vist ikke med et DOS-prompt. Til gengæld kan
jeg ikke åbne din URL. Min computer ved ikke, hvad en png-fil er for en.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-07-02 17:54

> [...]
> en terminal. Det kan man vist ikke med et DOS-prompt. Til gengæld kan
> jeg ikke åbne din URL. Min computer ved ikke, hvad en png-fil er for en.

Internet Explorer kan sagtens, den vil bare ikke. Du kan evt åbne den
med QuickTime.

Nå.

Jeg kan anbefale Mozilla, men ellers er her en HTML fil specielt til
dig .

http://unixsnedkeren.dk/osx/tetris-screendump.html

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-07-02 19:49

> [...]

> med QuickTime.
>
> Nå.
>
> Jeg kan anbefale Mozilla, men ellers er her en HTML fil specielt til

Tak. Det ser jo lidt mere sofistikeret ud end Tetris i min Terminal.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 22-07-02 21:12

> Til gengæld kan jeg ikke åbne din URL. Min computer ved ikke, hvad en
> png-fil er for en.

Der findes et trick, som kan få Explorer til at håndtere PNG-filer
korrekt, selv om den - som Thorbjørn skriver - godt kan, men bare ikke
(umiddelbart) vil:

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20020327093859941>

--
Thomas Tvegaard
<http://homepage.mac.com/tvegaard/> (Så længe det varer!)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-07-02 23:07

On Mon, 22 Jul 2002 18:49:38 +0200,

> Synes du da, det er for meget forlangt?

i givet fald må nedenstående link være svaret på dine drømme:
<http://www.planetunreal.com/modsquad/asp/breviews.asp?144>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-07-02 22:39

On Mon, 22 Jul 2002 00:03:48 +0200, Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> [...]
> lavet af voksne mennesker? Tetris med små nuller!(?) Det er da helt
> umuligt. Og brikkerne ændrer forhold mellem højde og bredde, når man

kommer lige til at tænke på thorbjørns link til asci-quake, jeg fik
aldrig kompileret det, "locate quake"

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-07-02 23:04

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> OK, forstået, men hvorfor i højre side? Bare for at være politisk
> korrekt?
> Jeg er mere orienteret mod venstre side .... !

Netop. Dokumentet, du arbejder i, skal du have ovre mod venstre.
Personligt plejer jeg at åbne vinduer fra venstre side, men måske
arbejder du anderledes.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-07-02 22:37

On Sun, 21 Jul 2002 23:21:38 +0200,

> Nu osse dig, min broder! Jeg troede kun, at det var et ondsindet lune
> hos Morten, at jeg skal lokkes over i terminalen .... :)

Tag det roligt, du er i paranoid - vi /er/ efter dig

> OK, forstået, men hvorfor i højre side? Bare for at være politisk
> korrekt?
> Jeg er mere orienteret mod venstre side .... !

det lyder fornuftigt. Måske er du ikke et helt så dårligt menneske som
jeg til tidser tror

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-07-02 17:03

> Tag det roligt, du er i paranoid - vi /er/ efter dig

Rolig nu, Morten, rolig nu. Det er da vist en selvmodsigelse, for så
vidt jeg véd er paranoia en _vrang_forestilling. Og du konstaterer jo,
at du _er_ efter mig. Hvem er 'vi'?

Tal for dig selv, din skjælm.

> det lyder fornuftigt. Måske er du ikke et helt så dårligt menneske som
> jeg til tidser tror

Selvfølgelig er jeg ikke noget dårligt menneske .... jeg er jo
Mac-bruger, og der findes vist ikke 'dårlige mennesker' blandt os.
Det var et retorisk spørgsmål. Svar ønskes _ikke_ !

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Nina Storm

Dato : 23-07-02 21:04

> [...]
> Mac-bruger, og der findes vist ikke 'dårlige mennesker' blandt os.
> Det var et retorisk spørgsmål. Svar ønskes _ikke_ !

Du får 5 "æbler" af mig

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-02 22:44

On Tue, 23 Jul 2002 18:02:49 +0200,

> Rolig nu, Morten, rolig nu. Det er da vist en selvmodsigelse, for så
> vidt jeg véd er paranoia en _vrang_forestilling. Og du konstaterer jo,
> at du _er_ efter mig. Hvem er 'vi'?

du må være paranoid, siden du er så fokuseret på det

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-07-02 22:35

On Sun, 21 Jul 2002 22:29:36 +0200, Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> Du
> kan også starte i en speciel mode, hvor der kun er en kommandolinie. Jeg
> har desværre smidt opskriften væk.

ævle+s

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 20-07-02 20:03

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> (Side 92 i Introduktion til PowerBook G4), men jeg undrer mig over
> der tales om CD'erne: CD'en Tilbagekopier software 1.

Jeg har en gang tidligere oplevet en boot fejl med en OS X'er. Der
brugte jeg den medfølgende OS X install cd som startdisk. Der efter
lavede jeg blot en installering oven i det bestående system. Det tog
lidt tid men alt blev bevaret og fungerede fint bagefter.

Hvis du ikke kan få startet Tibook'en med en system 9 cd så kunne du jo'
prøve med en System X cd og lave en geninstallering oven i den gamle.

Jeg kommer lige i tanke om at hvis man fx har startet på sin OS X cd og
vælger _ikke_ at installere skal man holde "alt" nede under næste
opstart. Det var en mulighed...

De cd'er du har med betegnelsen SSW vil slette din hd'er og sætte
maskinen tilbage til da den blev leveret. Et genetablerings system hvis
man har lavet rigtig meget ged i den og bare gerne vil starte helt
forfra. Morten R. gav fornylig en god gennemgang af hvordan man selv kan
lave disse "genetablerings" cd'er så maskinen sættes tilbage til hvor
man _har_ lagt sine programmer ind. Der plejer vist at være 3 SSW cd'er
(det var der med min kærestes iBook).

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Storm

Dato : 20-07-02 23:10

> [...]

> Hvis du ikke kan få startet Tibook'en med en system 9 cd så kunne du jo'
> prøve med en System X cd og lave en geninstallering oven i den gamle.

Jamen det er en X cd jeg ikke har.

> Jeg kommer lige i tanke om at hvis man fx har startet på sin OS X cd og
> vælger _ikke_ at installere skal man holde "alt" nede under næste
> opstart. Det var en mulighed...

Jeg vil prøve det med min OS 9 cd. Det har jeg ikke set omtalt.

> [...]
> maskinen tilbage til da den blev leveret. Et genetablerings system hvis
> man har lavet rigtig meget ged i den og bare gerne vil starte helt

Er du sikker?
Sådan opfatter jeg Tilbagekopier cd'en. Ikke Installer cd'en.

> Morten R. gav fornylig en god gennemgang af hvordan man selv kan
> lave disse "genetablerings" cd'er så maskinen sættes tilbage til hvor
> man _har_ lagt sine programmer ind.

Jeg har ledt efter den, men kan ikke finde den. Gemmer den sig
måske under en helt anden overskrift?

> Der plejer vist at være 3 SSW cd'er
> (det var der med min kærestes iBook).

Jeg begynder at tro, at jeg har fået stjålet nogle cd'er. Vi havde faktisk
indbrud i julen, hvor jeg lige havde fået min bærbare.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 21-07-02 03:13

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> "Nicolai Brandt" <nicolai@robra.dk>

> Jamen det er en X cd jeg ikke har.

Hm, ja så er det jo' ik' så nemt. Kan du ikke låne en?

> Jeg vil prøve det med min OS 9 cd. Det har jeg ikke set omtalt.

Det er jo' ikke sikkert at det hjælper. Jeg oplevede det lige da jeg
skulle "resette" mit password og brugte Osx cd'en til det. Efter
genstart var der bare sort skærm og panikken bredte sig langsomt... Men
et tryk på alt, hjalp...

> Er du sikker?
> Sådan opfatter jeg Tilbagekopier cd'en. Ikke Installer cd'en.

Nu er det så lige at vi skal være enige om hvad det er for en cd vi
snakker om. Jeg har nok misforstået din omtale af SSW og troede i
starten at det var det samme som tilbagekopier cd'en. Hvis det er, så er
vi enige, hvis ikke så har jeg blot misforstået dig

> Jeg har ledt efter den, men kan ikke finde den. Gemmer den sig
> måske under en helt anden overskrift?

Han har altså også skrevet en hel del indlæg
Den er her: Message-ID: <1f6d05y.7w6vql1yzkp1kN%spam@reippuert.dk>
Og overskriften er sikkerhed m. OSX. Du skal lige rulle lidt ned i
teksten.

> Jeg begynder at tro, at jeg har fået stjålet nogle cd'er. Vi havde faktisk
> indbrud i julen, hvor jeg lige havde fået min bærbare.

Uha, hvis det er indbrud er det da godt det ikke var Tibooken der
forsvandt... Men for lige at få tingene helt på det rene... Med min
kærestes iBook fulgte der ikke mindre end 7 cd'er.
En Apple Hardware Test
En iBook Istaller software (os 9)
En iBook Mac os X install
En iBook programmer
og 3 Tilbagekopier software

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Storm

Dato : 21-07-02 15:36

"Nicolai Brandt" <nicolai@robra.dk> skrev

> Hm, ja så er det jo' ik' så nemt. Kan du ikke låne en?

Jo, det er nok det der er konklusionen.

> [...]
> skulle "resette" mit password og brugte Osx cd'en til det. Efter
> genstart var der bare sort skærm og panikken bredte sig langsomt... Men

Ja, der skete ihvertfald noget andet.
Skærmbillede med "Krøllepil" + Harddiskikon + Pil frem

Hvis jeg klikker Pil frem sker det samme som ved genstart:
Blinkende spørgsmålstegn og med cd - opstart af OS9 som bomber
øjeblikkeligt.

> [...]
> starten at det var det samme som tilbagekopier cd'en. Hvis det er, så er
> vi enige, hvis ikke så har jeg blot misforstået dig

Der står SSW version 9.04 på både PowerMac G4 Installer software
og Tilbagekopier software cd'en.

> Uha, hvis det er indbrud er det da godt det ikke var Tibooken der
> forsvandt...

Nej, den havde jeg med mig hjem, men ikke "emballagen" og cd'er.
De pc-bærbare der ikke var med "på juleferie" blev stjålet.

Men for lige at få tingene helt på det rene... Med min
> kærestes iBook fulgte der ikke mindre end 7 cd'er.
> [...]

Mich Ottosen remsede sine op til TiBooken, og dér mangler jeg også
nogle. Så...

Tak for hjælpsomhed

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-07-02 20:42

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

Nicolai skrev:

> Mich Ottosen remsede sine op til TiBooken, og dér mangler jeg også
> nogle. Så...

Ja, nu er jeg også begyndt at undre mig en smule, men jeg mener kun, at
der var de nævnte 4 cd'er med + Hardware Test, altså 5 ialt. Mangler jeg
nogen?
Maskinen var 'forberedt' fra forhandleren til en anden kunde, som ikke
selv ønskede at gøre arbejdet. Havde nu foretrukket at gøre det selv,
men der fulgte et program med (som den anden kunde havde krævet
installeret), men jeg fik ikke install-CD'en til det program, såååå ....

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 21-07-02 20:36

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Der står SSW version 9.04 på både PowerMac G4 Installer software
> og Tilbagekopier software cd'en.

TiBook kræver Mac OS 9.1 eller senere.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Nina Storm

Dato : 24-07-02 15:36

Thorkil Olesen <thorkil.remove.this.spam-block@pip.dknet.dk> wrote:

> TiBook kræver Mac OS 9.1 eller senere.

Jeg mener at der kræves OS 9.2.2 for at kunne køre Classic under OS X?

Nå, jeg opgiver at finde ud af hvad der egentlig er sket med de cd'er.

Jeg melder lige tilbage her om mine problemers løsning - resten af
tråden har vist udviklet sig til "den lille Unix og spillefuglene"
Jeg har lånt en OSX cd og alt kører på herligste vis nøjagtigt som før.
En herlig nyhedsgruppe - som sagtens kan snakke udenom, men også handle
når det gælder...

Efter installationen, der tog en rum tid, var der umiddelbart lidt ged i
forskelligt, klokken viste 1. februar 1970 og mine nyeste småprogrammer
nægtede at starte.
En genstart bragte dog tiden frem igen og et tjek i software update
viste at jeg var med helt fremme og up to date, og alt fungerer som før.

Er moralen simpelthen: Gå ingen steder uden en boot-cd?

Kører i andre OSX-ekvilibrister Fsck af og til - og med succes?
Er det faktisk en god ide?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-07-02 22:41

Ninzen@ofir.dk (Nina Storm) writes:

> Kører i andre OSX-ekvilibrister Fsck af og til - og med succes?

Nødigt. Fsck er hos mig tegn på at jeg har været nødt til at klippe
strømmen i den bærbare, fordi et eller andet er gået kuk.

Det sker engang imellem at maskinen ikke vil vågne efter en sleep,
hvis den har fået lov tila t gå på sleep selv, og ikek ved at klappe
låget ned. Så er der kun batteriet ud tilbage, og så tager det ofte
lang tid førend maskinen er køreklar igen.

> Er det faktisk en god ide?

Nej. Ved normalt brug af maskinen vil de ting som fsck korrigerer,
ikke opstå.

Moderne filsystemer benytter databaseteknikker til at undgå lange
opstartstider efter et nedbrud. Jeg håber OS X server har et sådant!

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Nina Storm

Dato : 25-07-02 12:50

> [...]

> lang tid førend maskinen er køreklar igen.

> Nej. Ved normalt brug af maskinen vil de ting som fsck korrigerer,

Du er altså ikke enig med Rob Griffiths
eller er det en diskussion om hvad normalt brug er?

> Moderne filsystemer benytter databaseteknikker til at undgå lange
> opstartstider efter et nedbrud. Jeg håber OS X server har et sådant!

Jeg troede de vidste alt Mener du i hver maskine der kører OS X,
eller mener du kun hvis ens server kører OS X?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 25-07-02 13:20

> Du er altså ikke enig med Rob Griffiths
> eller er det en diskussion om hvad normalt brug er?

Jeg kender ikke den herre.

fsck reparerer kun filsystemets interne strukturer, den flytter ikke
fysisk rundt på data.

Jeg betragter normalt brug, som at man starter pænt op, bruger
systemet uden kernel crashes, og lukker den pænt ned igen inden man
tager strømmen. Hele ideen med dette er at sørge for at disken
indeholder de data som operativsystemet tror den gør, og at
operativsystemet lægger en notits til sig selv om at dette er
tilfældet.

Hvis operativsystemet startes og ikke finder notitsen på hver disk,
kaldes fsck til at rette op på miseren. Det kan så være mere eller
mindre alvorligt.

> Jeg troede de vidste alt Mener du i hver maskine der kører OS X,
> eller mener du kun hvis ens server kører OS X?

I den udgave af OS X der hedder OS X Server, og som følge deraf på
alle maskiner som kører denne version af OS X.

Her skulle posten fx virke.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Nina Storm

Dato : 26-07-02 15:51

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Jeg kender ikke den herre.

Nej ok, det er min "OSX abc" jeg ville have smidt et link:
<ahf4b4$shsmg$1@ID-119002.news.dfncis.de>
(- men tilsyneladende åbner det bare min Classic MacSOUP, håber det
virker)

> fsck reparerer kun filsystemets interne strukturer, den flytter ikke
> fysisk rundt på data.

Men det kan vel også betyde en del, det lyder som at køre en udvidet
"defrag disk" på pc. Og det kan da være en god ting.

> [...]
>
> Hvis operativsystemet startes og ikke finder notitsen på hver disk,
> kaldes fsck til at rette op på miseren. Det kan så være mere eller

Takker for info.

> I den udgave af OS X der hedder OS X Server, og som følge deraf på
> alle maskiner som kører denne version af OS X.
>
> Her skulle posten fx virke.

Den sidste her forstår jeg ikke - posten?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-07-02 16:41

> [...]

> <ahf4b4$shsmg$1@ID-119002.news.dfncis.de>
> (- men tilsyneladende åbner det bare min Classic MacSOUP, håber det

Jeg kunne bruge det. Jeg er IKKE enig med den herre.

> Men det kan vel også betyde en del, det lyder som at køre en udvidet
> "defrag disk" på pc. Og det kan da være en god ting.

Nej. Defrag flytter fysisk rundt på data. Det gør fsck ikke.

Du kan betragte det lidt som at kontrollere at telefonbogens sider er
i rigtigt rækkefølge. Det gør man som regel kun, hvis der er grund
til at tro at telefonbogen er i uorden.

> Den sidste her forstår jeg ikke - posten?

OS X indeholder blandt meget andet Unixtamtam, også en postserver
til at håndtere email. (En SMTP-server :)

Denne er ikke sat rigtigt op i den OS X vi kender.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Nina Storm

Dato : 26-07-02 17:21

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Jeg kunne bruge det. Jeg er IKKE enig med den herre.

Suk - de lærde er ikke enige - Jeg holder mig fra fsck lidt endnu.

> Nej. Defrag flytter fysisk rundt på data. Det gør fsck ikke.

Næ, det skrev du jo sådan set også

> [...]
>
> OS X indeholder blandt meget andet Unixtamtam, også en postserver
> til at håndtere email. (En SMTP-server :)

Hvis du havde stoppet her havde jeg sagt ok, men så

> Denne er ikke sat rigtigt op i den OS X vi kender

Hvad mener du nu med det?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-07-02 17:32

> Hvis du havde stoppet her havde jeg sagt ok, men så

> Hvad mener du nu med det?

Det jeg siger :)

Postsystemet er fejlkonfigureret fra Apples side. Hvis dette rettes
og systemet sættes korrekt op, kan man bruge sin egen maskine som
SMTP-server.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Nina Storm

Dato : 27-07-02 14:34

> [...]

> Postsystemet er fejlkonfigureret fra Apples side. Hvis dette rettes
> og systemet sættes korrekt op, kan man bruge sin egen maskine som

Jamen den fejl bliver da sikkert rettet i 10.2

Og så er der måske ingen grund til at græde så meget over at der skal
betales for .macs - man har slet ikke brug for det?

PS - Dette er sandsynligvis noget kodylt sludder. Lad det bare ligge.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-07-02 22:09

> Jamen den fejl bliver da sikkert rettet i 10.2

Næppe. Det er ikke et kerneområde i OS X non-server. Det er bare med
for at være en komplet Unix som folket kender og elsker det (altså
sådan nogen folk som mig).

> Og så er der måske ingen grund til at græde så meget over at der skal
> betales for .macs - man har slet ikke brug for det?

Afhænger naturligvis af ens behov. Jeg har ikk ebrug for det.

> PS - Dette er sandsynligvis noget kodylt sludder. Lad det bare ligge.

Næh nej. Sender du det ud, må du søreme stå til ansvar for det.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Nina Storm

Dato : 28-07-02 14:26

> [...]

> Næppe. Det er ikke et kerneområde i OS X non-server. Det er bare med
> for at være en komplet Unix som folket kender og elsker det (altså

Aha, tænkte det nok. Dit Unix-kerneområde

Hård og konsekvent.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 28-07-02 08:24

Nina Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> (- men tilsyneladende åbner det bare min Classic MacSOUP, håber det
> virker)

Gå ind i System pref -> Internet -> Nyheder/news og vælg den nye version
af suppen til news program, så virker det uden at den åbner
classic-udgaven.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Nina Storm

Dato : 28-07-02 14:26

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Gå ind i System pref -> Internet -> Nyheder/news og vælg den nye version
> af suppen til news program, så virker det uden at den åbner
> classic-udgaven.

Jo, det havde jeg forsøgt med et mærkeligt resultat (den åbnede Outlook
Express eller ville ikke kendes ved suppen i default newslæser).
Nu prøvede jeg igen, med det resultat at min suppe frøs, så jeg ikke
engang kunne quitte den - underligt.
Jeg genstartede OSX - og så virkede suppe-tricket ...
Tak skal du have.

Forresten, jeg ville gerne skrive "X-No-Archive: et eller andet" i min
news header. I Classic versionen kunne man nemt lave en tilføjelse.
Her i X versionen synes jeg kun man kan vælge nogle givne muligheder, og
her er X-No_Archive ikke iblandt.
Er der nogen der ved hvordan det gøres?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-07-02 14:44

> [...]

> news header. I Classic versionen kunne man nemt lave en tilføjelse.
> Her i X versionen synes jeg kun man kan vælge nogle givne muligheder, og

Formentlig Christian. Han bruger det i muddergruppen.

Hvorfor vil du iøvrigt bruge det? Skriver du noget du ikke vil stå
ved?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Storm

Dato : 28-07-02 15:55

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Formentlig Christian. Han bruger det i muddergruppen.

> Hvorfor vil du iøvrigt bruge det? Skriver du noget du ikke vil stå
> ved?

Jo, det vil jeg gerne. Jeg spørger dumt og lærer af det, det har jeg det
fint med; men pinligt at det popper op i en google-søgning af f.eks.
fsck - og irriterende for folk der søger oplysninger
Det er oppe jævnligt forskellige steder, jeg vil bare gerne kunne
bestemme selv om det skal arkiveres eller ej.
Er det imod usenettets ånd?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-07-02 18:14

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> Jo, det vil jeg gerne. Jeg spørger dumt og lærer af det, det har jeg det
> fint med; men pinligt at det popper op i en google-søgning af f.eks.
> fsck - og irriterende for folk der søger oplysninger

Næppe. ideen er hvis man finder dit spørgsmål, OG tråden har nogen
fornuftige svar, så er det besværet værd.

Jeg har dechiffreret postings på tysk og italiensk fordi de indeholdt
de nøgleord jeg søgte på, og noget der lignede svar. Kan du afvise at
en tråd du starter vil kunne det samme

> Det er oppe jævnligt forskellige steder, jeg vil bare gerne kunne
> bestemme selv om det skal arkiveres eller ej.
> Er det imod usenettets ånd?

Det synes jeg, men det er min personlige mening. Andre synes det
modsatte.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Peter Ursin

Dato : 20-07-02 21:02

Hej Nina,

Jeg kan ikke rigtig tyde udfra dine mails om du rent faktisk har en OS 9 cd,
og om du har prøvet at starte fra denne ?

mvh
Peter

Fra : Storm

Dato : 20-07-02 23:09

"Peter Ursin" <zorillaFJERN@DETTEmac.com> skrev

> Jeg kan ikke rigtig tyde udfra dine mails om du rent faktisk har en OS 9
cd,
> og om du har prøvet at starte fra denne ?

Jo, det er det jeg har prøvet og prøvet

--
Venlig hilsen Nina