Ang. friture og brandfare...
Fra : Andrew

Dato : 19-07-02 18:49

Hej

Jeg har tænkt mig at give mig i kast med friturestegningskunsten. Jeg har
fulgt Nigella på DR2 og vil prøve hendes "Kylling på Sydstatsvis". Der
pochere hun kyllingelår og frituresteger dem i en pande. Hun bruger en
enkelt pakke stegemagarine som hun smelter og frituresteger i. Men jeg er
lidt bange for at bringe sådan noget olie/magarine i kog pga brandfaren ved
det. Hvordan ved man at fedtstoffet er ved at blive for varmt. Jeg ved at
det ryger når det er varmt, men må de ikke gerne det. Og er det bare en
skrøne eller er der virkelig stor brandfare når olie eller andte flydende
fedtstof bringes i kog?

Mvh Anders

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-07-02 18:52

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> writes:

> [...]
> det ryger når det er varmt, men må de ikke gerne det. Og er det bare en
> skrøne eller er der virkelig stor brandfare når olie eller andte flydende

Det skal endelig ikke bringes i kog. Hvis det ligefrem koger er det
vist en anelse for varmt til madlavning. Det skal vaere saa varmt at
det bobler om en tandstikker eller at en franskbroedsterning bliver
gylden paa kort tid.

Og husk det aller vigtigst naar man har med varm olie at goere:
ALDRIG, aldrig kom vand paa. Hvis der kommer flammer i det skal man
fjerne luften og det goer man bedst med et grydelaag eller
lignende. Hvis man kommer vand paa, eksploderer det og det er altsaa
ikke sundt. Det der sker er at vandet lynhurtigt bliver opvarmet til
kogepunktet og bliver til damp. Det sker saa hurtigt at det bliver en
eksplotion, som kan forbraende en grusomt. Olien bliver sproejtet op
af gryden og dampen braender ogsaa.

Men hvis man soerger for at holde smaa boern vaek og at have et
passende stoerrelse grydelaag i naerheden, saa burde det ikke vaere
farligt. Taenk paa alle de klejner der bliver kogt hver aar til jul.

God appetit.

/Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Klaus Petersen

Dato : 19-07-02 19:20

Hej Anders

Jeg kan da fortælle dig at jeg engang prøvede kunsten af via. 1 liter
mad-olie. Om det er varmt nok testes, som der også er blevet sagt, ved at
stikke en tændstik ned i olien og se om der kommer bobler. Men jeg vil da
anbefale, at du holder skarpt øje med det mens det varmer op. En af gangene,
hvor jeg prøvede, snakkede jeg i telefon samtidigt - med uopmærksomhed og
brand til følge Heldigvis var jeg klar over det med vand og varm olie er
ret uheldigt, så jeg fik det hurtigt slukket med grydelåg og ved at sætte
det udenfor. Efter det var kølet lidt ned kunne det sagtens bruges alligevel
og gav nogle ganske udmærkede pomfritter.

Jeg har prøvet at friturestege oksekød, hvilket giver nogle temmelige
kraftige reaktioner i gryden. Jeg kan forestille mig at det er det samme med
kylling - så pas på sprøjt, når du putter det derned. Brug evt. en
over-dimensioneret gryde til formålet - måske det hjælper lidt på risikoen

God fornøjelse med det

Fra : Lars Ehlers

Dato : 19-07-02 19:38

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> det ryger når det er varmt, men må de ikke gerne det. Og er det bare en
> skrøne eller er der virkelig stor brandfare når olie eller andte flydende

Hej,

Min kones familie er oprindeligt fra sydstaterne (North Carolina) og "Fried
Chicken" er nærmest en nationalret på det kanter.

Vi bruger alm. madolie, varmer det op til det syder omkring en tandstik, og
så justerer vi varmen (så det ikke bliver for varmt). Jeg har altid et låg
til panden liggende parat i tilfælde af, at olien begynder at brænde. Vi har
prøvet det mange gange og har aldrig haft problemer (vi har endda et
gaskomfur).

--
Lars
San Francisco

Fra : Lene

Dato : 20-07-02 00:07

Hej
Måske skulle du holde dig fra stegemargarinen - hun brugte palmin (evt.
erstat med olie, gør jeg selv).
Mvh
Casper

Anders

Fra : Granhegnet 11

Dato : 20-07-02 01:10

Er det ikke hulens svært at få krydret emnerne, der skal friteres, f.eks.
den der systatsmåge?

Smagløsheden har ærgret mig, siden jeg anskaffede mig en fritøse.
Pomfritterne smager ikke halvt så godt, som da jeg lavede dem i ovn - selv
om de har en langt mere tilfrredsstillende (federe?) konsistens.

vh/Torben

Fra : Klaus Petersen

Dato : 20-07-02 01:13

> Pomfritterne smager ikke halvt så godt, som da jeg lavede dem i ovn

Der skal også meget til at slå en gang ovn lavede promfritter med remulade.

Fra : Andrew

Dato : 20-07-02 13:24

> Der skal også meget til at slå en gang ovn lavede promfritter med
remulade.

enig