Ægteskab med Jehovas Vidner er grund til e~
Fra : Cyril Malka

Dato : 19-07-02 15:57

Ægteskab med Jehovas Vidner er grund til ekskommunikation

(19/07-2002) Kairo (Ægypten) - Overhovedet for den Koptisk Ortodokse Kirke,
pave Shenouda, kritiserer Jehovas Vidner og udtaler, at en kopt-
konvertering til sekten er grund nok til skilsmisse og ekskommunikation...

http://www.etsectera.com/update/vto/index.html#shenouda

--
Venligst

Cyril Malka

et-sect-era nr. 16 - Tema: Sektmodstandere

http://www.etsectera.com - Aktualitetsbladet om sekternes verden

http://www.malka.dk -=- http://www.malka.info

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-07-02 17:59

"Cyril Malka" <cyril@fjerndette.malka.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Overhovedet for den Koptisk Ortodokse Kirke,
> pave Shenouda, kritiserer Jehovas Vidner og udtaler, at en kopt-
> konvertering til sekten er grund nok til skilsmisse

Ja, det er utroligt hvilke menneskeskabte regler der kan, og bliver,
opstillet, når man ikke bygger sin tro på de bibelske skrifter, men
sætter menneskelig "visdom" øverst som autoritet!

"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-084.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Fra : Cyril Malka

Dato : 19-07-02 19:13

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i news:ah9gkj$7s5$1
@dknews.tiscali.dk:

> [...]
> opstillet, når man ikke bygger sin tro på de bibelske skrifter, men
> sætter menneskelig "visdom" øverst som autoritet!

Altså...

Nu er jeg langt fra at være tilhænger af JV

MEN...

Hvis vi skulle sætte det op i en kristen version ville jeg mene at det er
forkert... For hvis jeg blev gift med en JV... Hvem siger, at det ikke er
mig, der kan få hende over til min tro?

Nogle vil måske sige at måske er det Gud der sætter x i vejen for y, så
han/hun kan komme til den rette tro?

I øvrigt mener jeg ikke at kunne finde bibelsk grundlag for en sådan
praksis! Mange kristne har giftet sig med "hedninger", de end så være fra
andre kristne retninger, som ikke var accepteret, eller blot ikke
troende... Hvis man skulle have ekskommunikeret dem allesammen, var
kristendommen død for længst...

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-07-02 08:30

[ ... ]
> I øvrigt mener jeg ikke at kunne finde bibelsk grundlag for en sådan
> praksis! [ klip ].. Hvis man skulle have ekskommunikeret dem
> allesammen, var kristendommen død for længst...

Læste du mon mit indlæg modsat af hvad jeg skrev?

For jeg ser egentlig ikke nogen uenighed mellem du her skriver og det
jeg skrev!

Fra : Cyril Malka

Dato : 20-07-02 08:55

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i news:ahb3lu$a9m$3
@dknews.tiscali.dk:

> [ ... ]
> Læste du mon mit indlæg modsat af hvad jeg skrev?

Ja.

> For jeg ser egentlig ikke nogen uenighed mellem du her skriver og det
> jeg skrev!

Det er jeg godt klar over.

Man kan godt skrive uden at være uenig... Kan være, det lyder utroligt i dine
ører, men det ER muligt.

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-07-02 09:18

"Cyril Malka" <cyril@fjerndette.malka.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Man kan godt skrive uden at være uenig...

Enig!

> Kan være, det lyder utroligt i dine ører, men det ER muligt.

Næh, det gør det såmænd ikke

Jeg ville også kun sikre mig at du ikke havde misforstået mine udsagn,
og det havde du jo så ikke!

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 19-07-02 23:43

Dette merkelige protestantiske mantra "bibelsk"....

Hvilket bedre bevis mot utsanget "skriften alene", enn
alle disse protestanter som slår hverandre i hodet med
ord,kan man få?

Om Skriften alene er nok, hvorfor finnes det da så mange
protestantiske grupper som alle går i hver sin retning, unntatt
mot Gud?

Herre forbarm deg!

mvh
OAK

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 20-07-02 00:35

"Odd-Arild Knutsen" <oaknutse@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Om Skriften alene er nok, hvorfor finnes det da så mange
> protestantiske grupper som alle går i hver sin retning, unntatt

1) Cyril er katolik ligesom dig.

2) Mener du helt alvorligt at det er Gud - og ikke diverse jordiske paver -
I følger?

Jeg tilhører den luthersk protestantiske gren af kristendommen, hvor en
ydmyg munk Gudskelov for ca. 500 år siden så, hvor dèt pavestyre I andre
stadig hylder, var på vej hen, og hvordan det i yderste konsekvens OGSÅ
kunne fortolkes.

Riget er ikke af denne jord, og jeg mener at Pavedømmet beviser det.

Det er godt forsøgt ud fra en augustinsk teori om "civitates dei", men jeg
giver ikke en kæft for at Den Katolske Kirke trods fælleskirkeligt
samarbejde STADIG ikke vil erkende, at den simpelt hen ikke har nogen
bibelsk legitimitet som verdsligt magtcentrum? Jo, Peter modtog nøglerne og
blev sat til at vogte fårene, men siden hans død har jeg lidt svært ved at
tro på, at det egentlig ikke er helt andre ganske ukristelige verdslige
magtspil, der netop er foregået i Den Katolske Kirke?

Jeg er om noget enig med Luther i hans kritik af Den Katoslke Kirke (og husk
lige at manden faktisk selv var katolsk munk og teologidoktor) og jeg er
stolt af at være lutheraner. Det er ikke nye Faraoer, der er brug for i
Kristendommen!

Anders Peter Johnsen

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 20-07-02 00:54

> 1) Cyril er katolik ligesom dig.

Jeg er ikke katolikk

Meget kan sies om Martin Luther, men særlig ydmyk var han neppe. I sitt
hovmod opprettet han sin egen kirke i stedet for virkelig å søke Guds Rike.
Desverre gjør hans disipler den samme feilen som ham. Når uenighet oppstår
kan man lage sin egen kirke.

Dette er en forhånelse av Ham som grunnla den ene sanne Kirke, "som
dødsrikes porter aldri skal overvinne". Til evig tid står denne kirke, fordi
dets hellighet og styrke kommer fra
Gud og er intet menneskeverk.

mvh
OAK

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-07-02 07:51

"Odd-Arild Knutsen" <oaknutse@online.no> writes:

> Meget kan sies om Martin Luther, men særlig ydmyk var han neppe. I sitt
> hovmod opprettet han sin egen kirke i stedet for virkelig å søke Guds Rike.

Sådan et udsagn er ubrugeligt.

Det kan bruges om et hvilket som helst kirkesamfund, der på et eller
andet tidspunkt har splittet med et eller flere andre ved
mellemkomsten af en eller flere stærke personligheder.

Svaret er altid: "Nej, han genetablerede den sande Kirke.", uanset om
det så er rigtigt eller ej.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 20-07-02 19:06

> Det kan bruges om et hvilket som helst kirkesamfund, der på et eller
> andet tidspunkt har splittet med et eller flere andre ved
> mellemkomsten af en eller flere stærke personligheder.

Jeg er helt enig med deg. Det er hovmodet og ulydigheten som
alltid er drivkraften bak alle de menn som gjennom historien
har opprettet sine egne kirker.

mvh
OAK

Fra : Erik L

Dato : 21-07-02 20:02

> Jeg er helt enig med deg. Det er hovmodet og ulydigheten som
> alltid er drivkraften bak alle de menn som gjennom historien
> har opprettet sine egne kirker.

Hvilken kirke er den katolske kirke afhoppet fra, Baptistkirken, Pinsekirken
eller en af de anden kirker der var før den katolske kirke,

Erik L

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 23-07-02 23:17

Den Romersk katolske kirke, slik vi kjenner den idag, ble opprettet i år
1054 etter at paven i Rom hadde brutt med
Kirken.
Babtistene, pinsevenner og andre protestantiske grupperinger
er alle arvtagere av Matin Luthers heresi.

mvh
OAK

Fra : Erik L

Dato : 24-07-02 03:48

> [...]
> Kirken.
> Babtistene, pinsevenner og andre protestantiske grupperinger
> er alle arvtagere av Matin Luthers heresi.

Mener du Apostelen Peter kendte til Luther, da han tråte frem og opfordrede
folk til at blive baptister ApG 2v38

Erik L

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 24-07-02 21:40

Hva dette løsrevne sitatet fra den Hellige Apostelen Peter
har med dagens babtister er meg en gåte.

mvh
OAK

Forøvrig hører vel denne diskusjonen inn under en annen tråd....

Fra : Erik L

Dato : 25-07-02 19:17

> Hva dette løsrevne sitatet fra den Hellige Apostelen Peter
> har med dagens babtister er meg en gåte.

Jeg skrev vist kun at Peter tråte frem for 2000 år siden på den første
pinsedag og opfordrede folk til at blive baptister.

ApG 2 v38 Peter svarede: »Omvend jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi
navn til jeres synders forladelse, så skal I få Helligånden som gave.

Lader de sig døbe som Peter befalede, bliver de baptister og det har ikke
noget med Det Danske Baptistsamfund at gøre, Men DDB er baptister fordi de
lader sig døbe, som Peter befalede.

Erik L

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 26-07-02 06:38

Den Hellige Ånds Gave får vi del i når vi trer inn i
den ortodokse kirken, ved myronsalvingens mysterium.

mvh
OAK

Fra : Erik L

Dato : 26-07-02 16:28

> Den Hellige Ånds Gave får vi del i når vi trer inn i
> den ortodokse kirken, ved myronsalvingens mysterium.
>
> mvh
> OAK

Ja "mysterium" er et godt ord at anvende hvis man ikke har kontrol over hvad
der foregår, eller skal give folk noget der ikke findes!

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-07-02 15:55

"Odd-Arild Knutsen" <oaknutse@online.no> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Babtistene, pinsevenner og andre protestantiske grupperinger
> er alle arvtagere av Matin Luthers heresi.

Du mener vel rettelig Martin Luther's opstart på at vende tilbage til
den sande kristne lære som de ortodokse og katolske kirker havde
forladt til fordel for hedenskab og afgudsdyrkelse i form af
"helgnener" og "evige jomfruer" m.m.?

Og vil du så ikke godt lære disse regler for besvarelse af indlæg i
danske grupper:

Du er tidligere gjort opmærksom på dem. Med den citatteknik (eller
rettere totale mangel på citering) du benytter dig af, er det meget
svært at se hvem og hvad du svarer!

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 24-07-02 21:37

Å bli beskyldt for hedenskap av en heretiker tar jeg med stor ro.

mvh
OAK

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-07-02 21:41

> Å bli beskyldt for hedenskap

Hedenskabet i ortodokse kirker lader sig let dokumentere.

> av en heretiker tar jeg med stor ro.

Du har hidtil kun fremført udokumenterede beskyldninger, hvad med at
prøve med lidt dokumentation i stedet for?

Og så ikke mindst:

Vil du ikke godt lære disse regler for besvarelse af indlæg i
danske grupper:

Det mindste du kan gøre, når du skriver i danske grupper, er da at
følge den generelle standard for besvarelse i danske grupper. - Du er
tidligere blevet gjort opmærksom på dette!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-07-02 13:44

"Odd-Arild Knutsen" <oaknutse@online.no> writes:

> Den Romersk katolske kirke, slik vi kjenner den idag, ble opprettet i år
> 1054 etter at paven i Rom hadde brutt med
> Kirken.

eller, som katolikkerne nok vil sige det: "Den ortodokse kirke blev
oprettet i år 1054 efter at dissidenterne forlod Kirken."

--
Peter B. Juul, o.-.o "når nattehimmelen er mørk bag stjernerne,
The RockBear. ((^)) så er det fordi nattehimmelen er dækket

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 26-07-02 21:34

Grunnen til at paven brøt med kirken var latinernes iver
etter å innføre nye ting til den ortodokse tro, som det
ikke var (og er) belegg for ifølge Tradisjonen.
Ingen av de andre kirkene var villige til å følge paven i dette
men de valgte å forbli tro mot Kirkens lære og tradisjoner.

mvh
OAK

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 27-07-02 14:43

Odd-Arild Knutsen med adressen <oaknutse@online.no> skrev således:

> [...]
> Ingen av de andre kirkene var villige til å følge paven i dette
> men de valgte å forbli tro mot Kirkens lære og tradisjoner.

Paven brød ikke med nogen som helst. Østkirkernes skisma sættes
historisk til 1054 og var kulminationen på en kampagne som blev
iværksat af den daværende patriark over Konstantinopel, Michael
Cærularius.

I 1053 sendte Cærularius gennem sin allierede Leo, metropolit af
Acrida (i Bulgarien) et brev stilet til "alle Frankernes biskopper og
den højst ærværdige pave" til Johannes, biskop af Tranum (i Apulien).
Brevet indeholdt indsigelser mod bestemte elementer af den latinske
liturgi nemlig lørdagsfaste og brugen af usyret brød i Eukaristien.
Den gamle strid om filoque-tilføjelsen blev derimod ikke berørt.
Johannes fik brevet oversat og videresendt til paven.

Cærularius sendte dernæst de øvrige patriarker en afhandling forfattet
af munken Niketas Stethatos som konkluderede at de ovennævnte dele af
den latinske liturgi samt cølibatskravet måtte stemple den vestlige
kirkes medlemmer som hunde, slette arbejdere, skismatikere, hyklere og
løgnere.

Endeligt satte Cærularius trumf på ved at lukke alle katolske kirker i
Konstantinopel og lade sin kansler Nicephorus bryde tabernaklerne op
og trampe på den indviede hostie (på grund af dens usyrethed).

Pave Leo IX sendte tre gesandter til Konstantinopel for at rede sagen
ud og disse blev modtaget af den byzantiske kejser med alle
æresbevisninger til stor irritation for Cærularius som tillige måtte
lide den tort ikke at blive behandlet med så stor ærbødighed som hans
stilling i egen selvforståelse berettigede ham til.

Efter flere ugers diskussion hvor gesandterne i skrift og tale
forsvarede den latinske ortopraxi (og ved samme lejlighed konverterede
Niketas Stethatos) besluttede Cærularius sig for at stryge paven (i
sin egenskab af biskop i Rom) fra sin liste af anerkendte patriarker.
Pavens svar herpå var en bandbulle som ekskommunikerede Cærularius,
Leo af Acrida samt deres tilhængere.

Cærularius overbeviste herefter de øvrige patriarker om at følge ham i
skismaet ved også at frakende paven anerkendelse som patriark af Rom.

De efterfølgende århundreders samtaler mellem den katolske kirke og de
østlige kirker har med al tydelighed understreget at der ikke er og
aldrig har været nogen teologisk forskel i troen som den formuleres
eller praktiseres i den latinske og den byzantinske ritus. Den
væsentligste anstødssten har altid været tillæget af "filoque" i
trosbekendelsen, men den kættterske konsekvens af tilføjelsen har
østkirkerne aldrig kunne argumentere for - modstanden mod tilføjelsen
har altid været begrundet i formalia (at tilføjelsen aldrig er blevet
sanktioneret på et økumensk koncil).

Det eneste som vedligeholder skismaet er gammel dårlig vane.

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
27 jul AD 2002
Skt. Pantaleon

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 20-07-02 05:54

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post.tele.dk> mælte sligt:

>1) Cyril er katolik ligesom dig.

1a) Odd-Arild besvarer Andreas' indlæg, ikke Cyrils.
1b) Odd-Arild er ortodoks, ikke katolik.

>2) Mener du helt alvorligt at det er Gud - og ikke diverse jordiske paver -
>I følger?

Kan du helt alvorligt tvivle? Tror du, at nogen katolik oprigtigt vil sige:
"Jeg følger ikke Gud, jeg følger paven"?

> [...]
>ydmyg munk Gudskelov for ca. 500 år siden så, hvor dèt pavestyre I andre
>stadig hylder, var på vej hen, og hvordan det i yderste konsekvens OGSÅ

Man tænker uvilkårligt på den Moses, der beskriver sig selv som "meget ydmyg,
ja, mere ydmyg end noget andet menneske på jorden".

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Den har jo ingen tilbagetrædning til slukning af hastighed!"

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 20-07-02 13:29

Rasmus Underbjerg Pinnerup med adressen <hobbes@post1.tele.dk> skrev
således:

> 1b) Odd-Arild er ortodoks, ikke katolik.

Mere præcist: Et medlem af en menigheder under en af de skismatiske
østlige patriarker som anvender græsk-katolsk liturgi. Hvor rettroende
manden så selv er er en helt anden sag.

Ortodoksi og katolicisme er ikke (nødvendigvis) hinandens
modsætninger.

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
20 jul AD 2002
Skt. Margaret af Antioch

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 20-07-02 19:06

> Mere præcist: Et medlem af en menigheder under en af de skismatiske
> østlige patriarker som anvender græsk-katolsk liturgi. Hvor rettroende
> manden så selv er er en helt anden sag.

LOL!

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-07-02 08:30

"Odd-Arild Knutsen" <oaknutse@online.no> skrev i en meddelelse

> Dette merkelige protestantiske mantra "bibelsk"....

Ja det er da i al fald langt bedre at bygge troen på en end alle de
hjemmelavede menneskeskabte afguderiske dogmer som visse/mange
ortodokse halv- og trekvart hedenske kirkeretninger tror på!

Og så må du gerne lige læse og følge disse gode og fine
citatvejledninger for skrivning i de danske grupper:

Det vil gøre det langt lettere at se hvem og hvad du svarer!

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 19-07-02 23:38

Ekskommunikasjon betyr utestengelse fra Kirken, og
en person som har valgt å bli medlem av JV er da naturlig
nok ikke lenger ortodoks, likeledes kan man heller ikke være ortodoks og
samtidig medlem av f.eks.den norske kirke.
Man har i så måte ekskomunisert seg selv.
Den kirkelige ekskommunikasjon er følgelig bare en bekreftelse
på et vaslg en person allerede har gjort.

Når det gjelder ekteskap, tillater ikke Kirken giftemål med
en person som ikke er kristen, fordi ekteskapet er en hellig
handling (mysterium) mellom to mennesker innfor Gud selv.
Å vie en ortodoks troende med en person som forkaster troen på Gud, er
følgelig blasfemisk.

mvh
OAK

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-07-02 08:30

"Odd-Arild Knutsen" <oaknutse@online.no> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Å vie en ortodoks troende med en person som forkaster troen
> på Gud, er følgelig blasfemisk.

Hvem har defineret det som blasfemisk? Gud eller syndige mennesker?

Fra : Cyril Malka

Dato : 20-07-02 09:02

"Odd-Arild Knutsen" <oaknutse@online.no> skrev i news:lx0_8.865$sR2.14201
@news4.ulv.nextra.no:

> [...]
> handling (mysterium) mellom to mennesker innfor Gud selv.
> Å vie en ortodoks troende med en person som forkaster troen på Gud, er

Dér, synes jeg man mangler kristen holdning. For gifter man sig med en
hedning, muslim eller andet, er der intet i vejen for, at det er den anden,
som bliver kristen, idet han/hun bliver påvirket af ens tro.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 20-07-02 13:23

Cyril Malka med adressen <cyril@fjerndette.malka.dk> skrev således:

> [...]
> hedning, muslim eller andet, er der intet i vejen for, at det er den
> anden, som bliver kristen, idet han/hun bliver påvirket af ens tro.

Det passer også bedre med Pauli anbefalinger i 1 Kor 7, 12-15:

"Thi den vantro Mand er helliget ved Hustruen, og den vantro Hustru er
helliget ved Manden; ellers vare jo eders Børn urene, men nu ere de
hellige."

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
20 jul AD 2002
Skt. Margaret af Antioch

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 20-07-02 17:59

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> mælte sligt:

> [...]

>"Thi den vantro Mand er helliget ved Hustruen, og den vantro Hustru er
>helliget ved Manden; ellers vare jo eders Børn urene, men nu ere de

Folk, der er af den modsatte overbevisning, ville antageligvis i denne
henseende citere 2 Kor 6,14-16:

"Drager ikke i ulige Åg med vantro! thi hvad Fællesskab har Retfærdighed og
Lovløshed? eller hvad Samfund har Lys med Mørke? Hvad Samklang er der mellem
Kristus og Belial? eller hvad Delagtighed har en troende med en vantro? Hvad
Samstemning har Guds Tempel med Afguder?"

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"I will do tze German danz for you, it's fun and gay and tralala.
Hope you will enjoy my danz, fidlya fidlya yay.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 21-07-02 12:47

> [...]
således:

> Folk, der er af den modsatte overbevisning, ville antageligvis i

Jojo - det er standardadfærd overfor vantro at man bør kun have den
kontakt med dem som er nødvendig for at forkynde evangeliet og at man
ikke bør tækkes deres levemåde når den konflikter med den kristne
ditto (jvf alle offerkødsskænderierne).

Men en sådan generel udlægning af god kristen levevis kan da aldrig
overtrumfe den konkrete udmøntning som Paulus giver i 1 Kor 7. Og her
fremgår det da rimeligt tydeligt at trosmæssig uenighed ikke er lovlig
skilsmissegrund med mindre det sker på den vantro ægtefælles (og kun
på dennes) initiativ.

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
21 jul AD 2002
Skt. Laurentius af Brindisi

Fra : Erik L

Dato : 21-07-02 19:54

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fremgår det da rimeligt tydeligt at trosmæssig uenighed ikke er lovlig
> skilsmissegrund med mindre det sker på den vantro ægtefælles (og kun

Kan en jøde, muslim, hindu, budist regnes for vantro, da de har en tro ???

Erik L

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-07-02 21:29

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i

> Kan en jøde, muslim, hindu, budist regnes for vantro, da de har en tro
> ???

Vantro i bibelske betydning er forskellige ting: vedvarende ulydighed, oprør
og opsætsighed.

Vantroen er uvilje mod at tro på Jesus (Joh. 1,8) samt ringeagt for den
guddommelige sandhed (joh. 5:10).

Det er altså ikke nødvendigvis at være ikke troende, men retter at være ikke
kristen (ulydig imod Guds ord i Bibelen).

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 20-07-02 19:11

> [...]
anden,
> som bliver kristen, idet han/hun bliver påvirket af ens tro.

Selve giftemålet er en hellig handling som bare troende kan ta del i.
Ritualet fordrer at begge parter bekjenner troen på
Gud. Følgelig er det blasfemisk og respektløst å delta i
dette ritualet uten å tro.

mvh
OAK

mvh
OAK

Fra : Cyril Malka

Dato : 20-07-02 22:33

"Odd-Arild Knutsen" <oaknutse@online.no> skrev i news:4Jh_8.926$Py1.16872
@news2.ulv.nextra.no:

> Selve giftemålet er en hellig handling som bare troende kan ta del i.
> Ritualet fordrer at begge parter bekjenner troen på
> Gud. Følgelig er det blasfemisk og respektløst å delta i
> dette ritualet uten å tro.

Ingen siger, at man skal tro PÅ DET SAMME.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 21-07-02 12:57

Cyril Malka med adressen <cyril@fjerndette.malka.dk> skrev således:

> "Odd-Arild Knutsen" <oaknutse@online.no> skrev i
> news:4Jh_8.926$Py1.16872 @news2.ulv.nextra.no:

> Ingen siger, at man skal tro PÅ DET SAMME.

Nu gik den oprindelige historie på at den koptiske kirke ville
godkende en kopters skilsmisse fra en ægtefælle som konverterede til
JV, ikke på om den ville tillade koptere at gifte sig med
ikke-koptere/kristne. Der er vel ingen tvivl om at en person som
bliver JV stiller sig udenfor af sit hidtidige kirketilhørsforhold -
også helt frivilligt. Jeg er lidt i tvivl om det er den tilbageblevne
kopter som bliver ekskommunikeret hvis vedkommende ikke vil lade sig
skille. I så fald synes jeg nok den koptiske kirke har et problem med
1 Kor 7.

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
21 jul AD 2002
Skt. Laurentius af Brindisi

Fra : Morten Gulev

Dato : 21-07-02 20:04

> [...]
> kopter som bliver ekskommunikeret hvis vedkommende ikke vil lade sig
> skille. I så fald synes jeg nok den koptiske kirke har et problem med

Good point!

Desuden vil jeg lige tilføje at 1.Kor.6:12-15 lader for mig at sigte til
forhold der er opstået efter ægteskabet er indgået. Dvs. to kristne er
blevet gift, den ene bliver "ikketroende" og det er ikke grund til at de
SKAL skilles. (Læs lige v.16 mens du har slået stedet op!)

2.Kor.6:14-15 advarer mod at indgå (altså i fremtid; i modsætning til
ovennævnte der var i datid) et forhold med ikketroende.

Den ugifte,

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 23-07-02 23:17

JV avviser troen på den kristne Gud,
på samme måte som muslimer, jøder
og andre. De kan derfor heller ikke
delta i Kirkens ritualer.

mvh
OAK

Fra : Cyril Malka

Dato : 24-07-02 09:51

"Odd-Arild Knutsen" <oaknutse@online.no> skrev i news:OBk%8.2029$Py1.42001
@news2.ulv.nextra.no:

> JV avviser troen på den kristne Gud,
> på samme måte som muslimer, jøder
> og andre. De kan derfor heller ikke
> delta i Kirkens ritualer.

Om jøder afviser troen på den kristne Gud, er jeg ikke så sikker, medmindre
Jahveh lige pludseligt skulle være blevet kristen?

Mange kirker har fundet ud af at lave "mix-ægteskab", hvor man bliver gidt
både det ene og det andet sted.

Under alle omstændigheder, ville jeg mene den holdning af at kunne vie to
forskellige under samme tag som et flot tegn på kristendommen og mindre
sekterisk end ovennævnte holdning.

Men sådan kan vi være så forskellige...

Du skal til hver en tid være velkommen i min kirke.

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 24-07-02 21:34

> Under alle omstændigheder, ville jeg mene den holdning af at kunne vie to
> forskellige under samme tag som et flot tegn på kristendommen og mindre
> [...]

Ja det er vel rett og slett så enkelt at vi saken fra to forskjellige sider.
For oss er de kirkelige ritualer et utrykk for enhet,
og ikke et middel til enhet (for å si det sterkt forenklet).

> Du skal til hver en tid være velkommen i min kirke.

Takk for det, men jeg vet ikke hva din kirke er...

mvh
OAK

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-07-02 08:47

> Ja det er vel rett og slett så enkelt at vi saken fra to forskjellige
> sider. For oss er de kirkelige ritualer et utrykk for enhet,
> og ikke et middel til enhet (for å si det sterkt forenklet).

Okay.