Nye servere....
Fra : [TR]Fido_linux

Dato : 19-07-02 15:20

Hej
Vi står for, i min virksomhed, at skulle have nyt puterudstyr over det hele.
Men, hvad er smartest ?
1:
Vi har pt mailserver hos vores udbyder, og det er lidt bøvlet, når man skal
lave om på mailadresser, tilføje, eller fjerne i dem, osv.
Vi vil derfor gerne have egen server, dertil. Men, skal vi så have to
netlinjer ind i huset, i tilfælde af, at den ene bliver gravet over?
Det skal lige siges, at vi lever af support, og er en exportvirksomhed, så
derfor er det et must, at den kører hele tiden

2: Vi har til dagligt, problemer med meget HF støj...
Dette burde kunne løses med lysleder kabler eller ?

3:
Derudover, planlægger vi, at vi skal have en filserver (linux, med samba) en
inet server, (sakl funke som router), en web og mail server (oxo en linux
box)
Er det helt hen i vejret eller ?
Har overvejet, at klare mailserveren med en esmith server, på en linux
maskine... er det ufornuftigt eller ?

Vi er en mellemstor virksomhed, der har en 80-90 ansatte, så serverene skal
self kunne håndtere dette.
Vi modtager mellem 100 og 1000 mails i døgnet... så der er tryk på....

På forhånd tak for svar...

Fra : Claus

Dato : 19-07-02 15:49

....kommer an på om du selv kan håndtere alt omkring linux? Ellers ville jeg
nok vælge nowet MS istedet.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 19-07-02 21:26

"Claus" <claus@kjerkegaard.dk> wrote in message
> ...kommer an på om du selv kan håndtere alt omkring linux? Ellers ville
jeg
> nok vælge nowet MS istedet.

Ikke mindst skal man tænke på hvad nu Linux guruen i firmaet har ferie, hvor
finder man hans erstatning?
Det er noget nemmere at finde en Windows mand der kan hjælpe end en Linux
guru når lokummet brænder..

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 19-07-02 21:30

"[TR]Fido_linux" <fido_linux@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Det skal lige siges, at vi lever af support, og er en exportvirksomhed, så
> derfor er det et must, at den kører hele tiden

Det burde kunne lade sig gi sig med 2 ADSL forbindelser (en "rigtig" fast
kredsløb er at anbefale hvis budgettet tillader det?) og noget MX priotet

> [...]
en
> inet server, (sakl funke som router), en web og mail server (oxo en linux

Næe, men du skal bare overveje nærmere om du har nogle bankprogrammer eller
lignende der skal køre fra serveren (og der kan kun afvikles på windows).
Samt hvad gør du hvis der en dag er en af serverne der kommer med
enelleranden mystisk fejl. Der er det uden tvivl nemmere at finde hjælp hvis
det er Windows..

> [...]
skal
> self kunne håndtere dette.
> Vi modtager mellem 100 og 1000 mails i døgnet... så der er tryk på....

Sørg for at få noget rigtig serverhardware, så kan du skrige af en
leverandør hvis hardwaren opfører sig mærkeligt. Det er lidt svært hvis det
er noget du selv har strikekt sammen..

/Dennis

Fra : Troels Arvin

Dato : 19-07-02 21:59

On Fri, 19 Jul 2002 16:20:21 +0200, [TR]Fido_linux wrote:

> Men, skal vi så have to netlinjer
> ind i huset, i tilfælde af, at den ene bliver gravet over?

Hvis I p.t. lever uden to linjer er det vel godt nok med én. At I
flytter mail-delivery ind i huset ændrer ikke på om én eller to linjer er
nok.

Mine erfaringer med redundans siger mig, at man alvorligt skal overveje
_ikke_ at implementere det. Jeg har set situationer, hvor redundans gav
nedetid pga. den øgede kompleksitet eller fordi produktet havde lovet for
meget. Eksempler:
- Redundante IP-linjer ind i huset. I forb. med indlæggelse
af nogle filtre på firewall'en, var teknikeren ikke opmærksom
på nogle uheldige interaktioner med BGP (som er en forudsætning,
når først redundansen er valgt). - Vel og mærke en tekniker, der
laver IP-netværk dagen lang. Resultat: Timers nedetid.
- Checkpoint Firewall-1's i redundant setup: Gik i perioder ned
indtil man lukkede redundansen og kun lod den ene køre. Muligvis
løst med en senere firmware.
- Cisco HTTP-loadbalancers, der - så længe vi har haft dem (over et
år) - aldrig har levet op til det, som manualen skriver om
failover-features. Engang hvor vi havde problemer kom en tekniker
ud og fortalte os, at "jo, men I skal bare koble denne her
failover-feature fra, så kører det - det er en (i Cisco kredse)
kendt fejl".
- HP-switch'e, der brød sammen, når vi prøvede at skabe redundans.

Eneste redundans jeg har gode erfaringer med er RAID (gammel, velkendt
teknologi) og teaming af Intel netkort.

Hvis jeg var jer, ville jeg købe en ISDN linje eller lignende billig
forbindelse, og slå manuelt slå over på den, hvis jeres faste
IP-forbindelse skulle blive afbrudt. Alternativt slet ingen redundans; I
kan sikkert klare jer med telefonen/faxen i de få, meget korte perioder
med manglende forbindelse, som man kan forvente med en god leverandør.

_Hvis_ I vælger redundans, så giver det kun mening, hvis der virkelig er
alternativitet i signalfremførselen. I praksis == dyrt.

> Derudover, planlægger vi, at vi skal have en filserver (linux, med
> samba) en inet server, (sakl funke som router), en web og mail server
> (oxo en linux box)
> Er det helt hen i vejret eller ?
Det må jeg svare ja til. Få et firma til at give bud på konfiguration og
support, hvis I ikke har Linux-erfarne folk i huset.

> Har overvejet, at klare mailserveren med en esmith server, på en linux
> maskine... er det ufornuftigt eller ?
Ingen erfaringer.

> Vi modtager mellem 100 og 1000 mails i døgnet... så der er tryk på....
100 til 1000 mails burde snildt kunne håndteres af en Commodore 64.
Seriøst: Det er _ingenting_.

Fra : Troels Arvin

Dato : 19-07-02 22:09

On Fri, 19 Jul 2002 22:59:06 +0200, Troels Arvin wrote:

> Det må jeg svare ja til. Få et firma til at give bud på konfiguration og
> support, hvis I ikke har Linux-erfarne folk i huset.

Det, jeg mente, var naturligvis: Nej, det er ikke hen i vejret. Jeg har
gode erfaringer med Linux-servere, både som fil/print-, mail- og
web-server samt som router. Desværre findes der så vidt jeg ved ingen
gode open source kalender-styringsprogrammer, men hvis det er vigtigt, så
kører Notes fx. fint på en Linux-server.

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 23-07-02 15:50

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> wrote in message

> [...]
> gode open source kalender-styringsprogrammer, men hvis det er vigtigt, så
> kører Notes fx. fint på en Linux-server.

Til Linux findes Evolution til Gnome der som sådan kan det samme som MS
Outlook,
lige bortset fra at modtage en masse virus.
Mvh
Torben

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 23-07-02 16:14

"Torben Schou Jensen" <tsj@sas.dk> wrote in message
> "Troels Arvin" <troels@arvin.dk> wrote in message

> Til Linux findes Evolution til Gnome der som sådan kan det samme som MS
> Outlook,
> lige bortset fra at modtage en masse virus.

Også koble opimod en Exchange?

/Dennis

Fra : Troels Arvin

Dato : 23-07-02 17:38

On Tue, 23 Jul 2002 17:13:44 +0200, Dennis Pedersen wrote:

> [...]
[...]
> Også koble opimod en Exchange?

Ja, hvis man køber et Exchange-plugin til den.

- Men eftersom at fokus her er at benytte Linux som server, er det mere
interessant om der findes noget software, der kan emulere en Exchange
server. Som nævnt kender jeg ikke til noget gratis og/eller open-source
software, der kan arbejde sammen med Outlook's system til delte kalendre.

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 23-07-02 18:14

Troels Arvin <troels@arvin.dk> writes:
> [...]
> server. Som nævnt kender jeg ikke til noget gratis og/eller open-source
> software, der kan arbejde sammen med Outlook's system til delte kalendre.

Samsung Contact (gamle HP OpenMail) er gratis ved (meget) små
installationer.
--
Lars Balker Rasmussen "Special is bad."

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-07-02 19:12

"Torben Schou Jensen" <tsj@sas.dk> wrote in message

> Til Linux findes Evolution til Gnome der som sådan kan det samme som MS
> Outlook,
> lige bortset fra at modtage en masse virus.

I princippet er det jo ikke mail klienten, der "modtager" virus?
Og i den sidste ende opstår problemet jo "kun", fordi man kan åbne en
attachment direkte fra klienten
Som så kan have nogle knap så heldige bivirkninger

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : [TR]Fido_linux

Dato : 19-07-02 22:14

Hvis, serveren så er ende... vil man jo ikke få mailen så, derfor ville jeg
mene, vi skull ehave to linjer,....

Fra : Troels Arvin

Dato : 19-07-02 22:23

On Fri, 19 Jul 2002 23:14:28 +0200, [TR]Fido_linux wrote:

> Hvis, serveren så er ende... vil man jo ikke få mailen

Jo. Dels kan jeres linjeleverandør eller eksisterende ISP sikkert
overtales til at agere backup-mail-exchanger for jeres domæne. Dels
fungerer SMTP således, at fremmede mail-servere igen og igen vil forsøge
at sende ikke-afleveret post til jer i - typisk - fire dage.

Det er svært at forestille sig, at både I og jeres evt. sekundære
mail-exchanger begge skulle være afskåret fra omverdenen i mere end fire
dage...

Fra : [TR]Fido_linux

Dato : 19-07-02 22:28

Arh, ok. Er det noget man betaler ekstra for eller ?

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 20-07-02 12:13

"[TR]Fido_linux" <fido_linux@hotmail.com> wrote in message
> Arh, ok. Er det noget man betaler ekstra for eller ?

Det kommer an på hvem der hoster jeres domain - typisk kommer det i omegnen
af 20-30kr/kvartal hvis det ikke er gratis..

/Dennis

Fra : [TR]Fido_linux

Dato : 19-07-02 22:32

jeg sidder pt. og kigger på del servere
Som filserver, ville jeg mene, vi skulle have en server, med Raid 5, og DAT
backup på ca 80 gb, samt fiber til switchen
Som inetrouter, ville jeg vælge en ca 800 mhz server, alm 100 mbit net
Som mail server ville jeg vælge en ca 800 mhz server, med raid 5 oxo, og en
40 gb til backup af mails, alm 100 mbit net

Er overstående helt hen i vejret, sakl der mere til ?

Fra : Henning

Dato : 21-07-02 21:15

>Som filserver, ville jeg mene, vi skulle have en server, med Raid 5, og DAT
>backup på ca 80 gb, samt fiber til switchen

Ikke DAT men DLT?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : [TR]Fido_linux

Dato : 22-07-02 15:00

ja, det var det jeg mente Det var bare ikke det jeg fik skrevet, hehe

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 23-07-02 15:46

> [...]
en
> 40 gb til backup af mails, alm 100 mbit net
>
> Er overstående helt hen i vejret, sakl der mere til ?

Umiddelbart vil jeg mene at 1 box kan klare alle ovenstående opgaver.
Mvh
Torben

Fra : Henning

Dato : 20-07-02 10:53

> [...]

>Vi har pt mailserver hos vores udbyder, og det er lidt bøvlet, når man skal
>lave om på mailadresser, tilføje, eller fjerne i dem, osv.

Hvorfor? Jeg får min mail hostet hos buydomains - for 15,-/md kan jeg
have op til 500 mailadresser med "ubegrænset" plads. Jeg kan som
administrator ændre/oprette/nedlægge adresser online, som slår igennem
med det samme.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Søren

Dato : 13-08-02 20:28

> [...]
skal
> self kunne håndtere dette.
> Vi modtager mellem 100 og 1000 mails i døgnet... så der er tryk på....

Jeg kan se da din email hedder det den hedder at du har styr på Linux :P