taletids kort garanterer ikke efterregning~
Fra : P.N.

Dato : 19-07-02 15:14

Jeg er lidt i vildrede her, hvad kan forklaringen være på at han kan få
regningen, taletidskort er ikke registrerede, men hvordan kan de så finde
ham ?.
P.N.

DR 1 S117 fre 19 jul 15:28:29

TALETIDSKORT GARANTERER
IKKE MOD EFTERREGNINGER

Et taletidskort til mobiltelefonen er
ingen garanti mod store efterregninger.

Det viser en sag fra Nordjylland, hvor
en handicappet mand på en af amtets
institutioner fik en regning på næsten
3.000 kr., selv om hans mobiltelefon
har begrænset taletid:

De tre mobilselskaber TDC, Orange og
Sonofon giver Forbrugerrådet ret i, at
taletidskunderne bør have bedre besked,
om at de risikerer ekstraregninger for
telesex.

Selskaberne erklærer, at de ikke har
mulighed for at gribe ind.

110 OVERSIGT I N D L A N D

---

Fra : MaRk

Dato : 19-07-02 15:24

"P.N." <pip160@> skrev i en meddelelse
> Jeg er lidt i vildrede her, hvad kan forklaringen være på at han kan få
> regningen, taletidskort er ikke registrerede, men hvordan kan de så finde
> ham ?.

De ringer vel til ham og spørger hvor han bor

I øvrigt, jeg ser du har AVG antivirus har du XP??
Kan du altid se den nede ved siden af uret??
Jeg har den nemlig selv, men jeg kan ikke se den nede ved uret, så jeg er
lidt itvil om hvor godt den virker.

Mvh
MaRk

Fra : Jacob Andersen

Dato : 19-07-02 17:12

Jeg har også AVG, og ja jeg kan se den nede i det såkaldte system tray (når
den ikke skjules a XP)
Nu er det ikke bare fordi du ikke har slået "resident shield" tile, veel?

/Jacob

Fra : MaRk

Dato : 19-07-02 20:19

Det er sat til...

"Jacob Andersen" <ikkeligeumiddelbart@der.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> den ikke skjules a XP)
> Nu er det ikke bare fordi du ikke har slået "resident shield" tile, veel?

---

Fra : MaRk

Dato : 19-07-02 21:55

Jeg har fundet fejlen, jeg har virus og har haft den siden inden jeg
installerede anti virus
Men den er slettet og det virker fint nu
Housecall antivirus er godt!!

Fra : Fischer

Dato : 20-07-02 17:54

> Jeg er lidt i vildrede her, hvad kan forklaringen være på at han
> kan få regningen, taletidskort er ikke registrerede, men hvordan
> kan de så finde ham ?

Jeg fald over ordene "hans mobiltelefon har begrænset taletid", hvilket
tyder på et abonnement med en eller anden form for samtale-max. Disse
systemer er ikke særligt sikre.

Jeg tvivler på at det er et rigtigt taletidskort - det vil være typisk for
en såkaldt "journalist" at blande begreberne godt og grundigt sammen.

*Fischer

Fra : Fischer

Dato : 21-07-02 07:18

> Jeg er lidt i vildrede her, hvad kan forklaringen være på at han kan
> få regningen, taletidskort er ikke registrerede, men hvordan kan de
> så finde ham ?

Jeg fandt lidt mere info. om sagen på Berlingske online:
http://www.berlingske.dk/artikel:aid=200410/

Manden har ringet til en service fra telesexfirmaet Teleconnect, og som
forbrugerrådet skriver, så svarer det til at ringe ned til sit lokale
supermarked og bestille fem kasser øl.
Det er altså en service kan køber via telefonen, men som ikke betales via
telefonregningen.

Hvis nummeret ikke er registreret, så plejer sådanne firmaer at ringe retur
for at få adressen - evt. under dække af noget andet.
Men hvis der er tale om et ikke registreret taletidsnummer, så er firmaet
afhængig af at brugeren er "dum" nok til at opgive sit navn og sin adresse -
ellers har de jo ikke noget sted at sende regningen hen.

*Fischer

Fra : P.N.

Dato : 21-07-02 09:54

"Fischer" <express@get2net.dk> wrote in message

> [...]
adresse -
> ellers har de jo ikke noget sted at sende regningen hen.

Jamen så blev vi så meget klogere.
P.N.

---

Fra : Fischer

Dato : 21-07-02 10:50

> Manden har ringet til en service fra telesexfirmaet Teleconnect ...

Jeg synes iøvrigt det er en svinsk måde at lave penge på.
Jeg har intet imod at folk sælger denne slags "ydelser", så længe køberen er
100% klar over hvad der foregår.
Men fidusen er jo netop at skjule prisen bedst muligt - det tenderer ofte
bondefangeri / bedrageri.

Faktisk føler jeg mig lidt fristet til at afprøve konceptet.
Jeg har et ikke-registreret TDC taletidsnummer liggende. Det kunne være
sjovt at ringe til en af disse services og bagefter se hvad de vil gøre for
at finde ud af hvem jeg er!

*Fischer

Fra : P.N.

Dato : 22-07-02 15:16

> [...]
> Jeg har et ikke-registreret TDC taletidsnummer liggende. Det kunne være
> sjovt at ringe til en af disse services og bagefter se hvad de vil gøre

Jamen hvis det lykkes for dig at bondefange bondefangerne så send mig en
lige mail, så vil jeg osse være med.
P.N.

---

Fra : Fischer

Dato : 22-07-02 15:44

> Jamen hvis det lykkes for dig at bondefange bondefangerne så
> send mig en lige mail, så vil jeg osse være med.

Jeg har kigget lidt mere på sagen.

Firmaet hedder Telecollect (ikke Teleconnect) og er fra Finland. De udbyder
disse sextjenester i f.eks. Den Blå Avis.
Med små bogstaver står der: 300 min = 297,-
Så fidusen er nok at mange nysgerrige ringer op en enkelt gang (i få
minutter) og så bliver opkrævet de 297,- kr.

Numrene er 35xxxxxx numre - altså helt almindelige telefonnumre. Derfor må
de simpelthen have en nummerviser der kan se hvem der ringer. Efterfølgende
finder de adresserne og sender regninger ud til disse. Mange (nok) vil finde
det hele så pinligt, at de betaler uden at blinke.
Men 35-nummeret betyder også at man ud over de 99 øre i minuttet sikkert
betaler alm. minuttakst.
Og derfor er jeg ret sikker på at det skulle kunne lade sig gøre at komme
igennem på f.eks. et ikke-registreret TDC taletidsnummer.

Om man vil "ofre" et taletidsnummer på en omgang uengageret kvinde-støn er
så en anden sag.

Den helt store gimmick er jo når Telecollect ikke kan finde nogen ejer til
nummeret i noget register. Så ringer de åbenbart til nummeret for at få
adressen.
Her kunne det være MEGET sjovt at høre hvad de vil gøre for at fritte en for
adressen. Derfor overvejer jeg at putte mit ekstra TDC taletidsnummer i en
ekstra telefon, ringe til et af deres numre og afvente at Telecollect ringer
tilbage ...... !

Desværre er der en del minutter på mit ikke-registrerede kort, så jeg er
ikke helt varm på at "ofre" det endnu. Men det kunne da være sjovt hvis
andre havde erfaringer.

*Fischer

Et par af numrene:
Våd, varm og lækker: 35309458