Kødets opstandelse.
Fra : Jørgen Ellermann Sør~

Dato : 19-07-02 13:23

Hvad er det?
Jørgen

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-07-02 15:07

"Jørgen Ellermann Sørensen" <ellermann@ka-net.dk> skrev i en
meddelelse news:ah90be$sip$1@sunsite.dk...

Hvad er det?

At opstår igen med vort legeme, vor krop.

"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-084.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Fra : Jørgen Ellermann Sør~

Dato : 19-07-02 21:19

Hvor?

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 19-07-02 21:51

"Jørgen Ellermann Sørensen" <ellermann@ka-net.dk> wrote in message
Hvor?

På denne jord, hvor vi bor.
Og med kødets opstandelse forstås denne herlige
forventning, som vi kristne har tilfælles, uanset
kirkelig retning, nemlig den, at vi på opstandelsens
morgen igen skal have både et fysisk legeme såvel
som et åndeligt legeme, og at de skal være eet, og
aldrig mere kunne skilles. Vi får et opstandent legeme,
således som vi så det med Jesus Kristus, da han
opstod af graven.
Er det ikke en herlig forventning?
Vi forventer også at kunne være sammen med alle
vore kære, når døden til den tid er fuldstændig overvundet.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Jørgen Ellermann Sør~

Dato : 19-07-02 21:57

Denne jord vil være fuldstændig ubeboelig om nogle milliarder år.
Med venlig hilsen
Jørgen

Fra : Erik L

Dato : 20-07-02 00:19

Denne jord vil være fuldstændig ubeboelig om nogle milliarder år.
Med venlig hilsen
Jørgen

2 Pet 3v13 Men efter hans løfte venter vi nye himle og en ny jord, hvor
retfærdighed bor.

Erik L

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 20-07-02 07:53

Denne jord vil være fuldstændig ubeboelig om nogle milliarder år.
Med venlig hilsen
Jørgen

Tag det roligt, Jørgen, Gud er større end som så,
det skal han nok ordne.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik L

Dato : 20-07-02 00:16

> [...]
> aldrig mere kunne skilles. Vi får et opstandent legeme,
> således som vi så det med Jesus Kristus, da han

Jesus havde sit eget legeme efter opstandelsen, spørg selv Thomas der stak
en hånd op i siden på Jesus!

Desuden har jeg hørt at mormonerne bliver guder, på samme måde som Gud der
engang blev forvandlet fra mand til Gud ???

> Er det ikke en herlig forventning?
> Vi forventer også at kunne være sammen med alle
> vore kære, når døden til den tid er fuldstændig overvundet.

Hvor skal i være sammen med "jeres kære" ???

Erik L

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 20-07-02 01:01

> [...]
> aldrig mere kunne skilles. Vi får et opstandent legeme,
> således som vi så det med Jesus Kristus, da han

Hej Bodil!

Det er nok lige her, hvor jeg må bringe Erik L's dåbssyn på bane og stille
spørgsmålet: ER vi ikke allerede herliggjorte i Jesus, når vi døbes?

Modtager vi egentlig ikke allerede der Sejrskrans og Forjættelse,
Retfærdiggørelse og Evigt Liv?

Eller er det noget vi selv skal "kæmpe os til"? Hvad gavner så Syndernes
Forladelse, hvis Jesus Kristus ikke umiddelbart kan give os det i Troen på
Ham?

Er Frelsen i sidste ende noget vi modtager ved accept af Jesus eller ved
egen indsats?

Det er et temmeligt vigtigt principielt spørgsmål.

Jeg har svært ved at forholde mig til det stillede spørgsmål.

Når jeg læser om "død" i Johannes Åbenbaring, så er løftet nemlig at man
ikke skal rammes af "den ANDEN død". Dette tyder i retning af at der er tale
om en "åndelig" død efter den umiddelbare fysiske "første død".

Dette stiller igen spørgsmålet om "opstandelsen" er fysisk?

Det er lidt svært, nå man snakker om "prototypen" på Opstandelsen, nemlig
Jesus Kristus Selv: Var Han ved Sin Opstandelse en "forklaret engel" eller
en halvrådden zombie?
Thomas mærkede jo trods alt efter ifølge NT. Ergo havde Jesus stadig sårene,
i hvert fald efter nagler og spydstik, men hvad med panden og sår efter
Tornekronen? Dem ser man sjovt nok ikke normalt afbildet!

Anders Peter Johnsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 20-07-02 07:52

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post.tele.dk> wrote in message

> Hej Bodil!
>
> Det er nok lige her, hvor jeg må bringe Erik L's dåbssyn på bane og stille
> spørgsmålet: ER vi ikke allerede herliggjorte i Jesus, når vi døbes?

Gennem dåben anerkender vi vort tilhørsforhold til Jesus Kristus,
men livet slutter jo ikke med dåben, de færreste kan undlade at synde
efter dåben.
Det er først på et langt senere tidspunkt, at vi kan forvente at blive
herliggjorte
i Jesus Kristus, nemlig fordi han gav os opstandelsens gave, da han opstod.
Det bliver alle mennesker til del - onde som gode.

> [...]
> Forladelse, hvis Jesus Kristus ikke umiddelbart kan give os det i Troen på

Husk på Jakobs ord: "Tro uden gerninger er død" ( Se Jakobs Brev 2:17 - og
vi fortsætter længere nede i vers 22) og "Du ser altså, at troen virkede
sammen med hans gerninger........." og vers 26: "Ligesom legemet er dødt
uden ånd, således er jo også troen død uden gerninger."

> Er Frelsen i sidste ende noget vi modtager ved accept af Jesus eller ved
> egen indsats?

Se ovenfor.

> [...]
tale
> om en "åndelig" død efter den umiddelbare fysiske "første død".

Deri har du ret. Den "anden død", som du omtaler er en "åndelig død", som
vitterlig afskærer os fra samfund med Gud. Den anden død opsøger vi selv
gennem oprørskhed mod Gud - vi stiller os selv højere end Gud - vi lytter
ikke
til hans råd.

> Dette stiller igen spørgsmålet om "opstandelsen" er fysisk?

Gravens tomhed påskemorgen svarer dit spørgsmål. Opstandelsen er
helt og aldeles fysisk. Vort fysiske legeme bliver kaldt op af graven,
bliver fuldkommengjort - og forenet med vores ånd, og vi kan ikke
mere dø! Borte er dødens sejr! Kristus har vist sig som dødens overmand!

> Det er lidt svært, nå man snakker om "prototypen" på Opstandelsen, nemlig
> Jesus Kristus Selv: Var Han ved Sin Opstandelse en "forklaret engel" eller
> en halvrådden zombie?

Forklaret engel - nej!
Halvrådden Zombie - nej!
Opstandent, herliggjort menneske - ja!

> [...]
> i hvert fald efter nagler og spydstik, men hvad med panden og sår efter
> Tornekronen? Dem ser man sjovt nok ikke normalt afbildet!

Gud Faderen vidste, at f.eks. Thomas ville kigge efter disse mærker, derfor
lod han dem være på Jesu krop.
Du husker måske også, at Johs. Åb. forklarer, hvordan Jesus bliver genkendt
af alle jøderne, når han til sin tid kommer igen? Bl.a. fordi han skal være
klædt
i rødt - men vel også, fordi de kan se naglegabene på hans fødder.

Når denne verden er forbi, kan man godt forestille sig, at disse mærker
bliver
væk igen, for til den tid vil han ikke have brug for dem - for vores skyld
mere.
Jeg forventer, at gennem opstandelsen vil vore legemer blive, som de er i
dag,
men herliggjorte, så vi ikke længere kan dø. Jeg forventer også, at de
forskellige
skavanker, vi har, vil være væk til den tid. Jeg regner da med, at mine ben
vil
være lige lange, og at mine søller hofter vil være stærke igen.

På samme måde forventer jeg også, at andre med andre skavanker - og
psykiske - vil kunne opstå med et "fuldkomment legeme" - sunde og raske på
sjæl og legeme.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 20-07-02 13:02

Anders Peter Johnsen med adressen <anderspj@post.tele.dk> skrev
således:

> [...]
og
> sår efter Tornekronen? Dem ser man sjovt nok ikke normalt afbildet!

Nu er det to gange på mindre end en time blevet fremført at Thomas
skulle have stukket fingrene i sårene. Hvor pokker er det I allesammen
tror I har læst det? I Johs 20, 25-29 står der at Thomas ikke ville
tro medmindre han havde mærket sårene og at han efterfølgende fik
tilbudet - men der står intet om hvorvidt han så også gjorde det. Det
eneste Kristus siger er: "Fordi du har SET mig, har du troet".

Det minder mig meget om det fænomen hvor alle *tror* de har hørt
Humphrey Bogart sige "Play it again, Sam" i "Casablanca" (det var
Ingrid Bergman og det var ikke det hun sagde).

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
20 jul AD 2002
Skt. Margaret af Antioch

Fra : Erik L

Dato : 20-07-02 14:26

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er nok lige her, hvor jeg må bringe Erik L's dåbssyn på bane og stille
> spørgsmålet: ER vi ikke allerede herliggjorte i Jesus, når vi døbes?

Hi Anders, jeg har læst Bodils svar på dit indslag;

Før Paulus skrev dette brev til Romerne blev man retfærdiggjort.

Rom 5v1 Da vi nu er blevet gjort retfærdige af tro, har vi fred med Gud ved
vor Herre Jesus Kristus.

Vil du være sød at fortælle Bodil det, mig forstår hun jo ikke?

Erik L

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 20-07-02 18:52

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> wrote in message news:3d396502$0$54723
> [...]
ved
> vor Herre Jesus Kristus.
>
> Vil du være sød at fortælle Bodil det, mig forstår hun jo ikke?

Ja, det er jo slemt for dig!

Men nu er der jo bare det, at det, jeg skrev, er direkte
citat fra Det nye Testamente.
Så må du da vist igang med at læse HELE Bibelen,
ikke kun udvalgte brudstykker.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik L

Dato : 21-07-02 10:47

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3d39a33e$0$54755$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> ved

> Ja, det er jo slemt for dig!
>
> Men nu er der jo bare det, at det, jeg skrev, er direkte
> citat fra Det nye Testamente.

Så ligger du i konfligt med Romerbrevet 5 v 1 som siger set modsatte af den
nye testamente

> Så må du da vist igang med at læse HELE Bibelen,
> ikke kun udvalgte brudstykker.

"HELE BIBELEN" siger vi får Jesus Kristi retfærdighed den dag vi bliver
døbt.

Tit 3 v5 frelste han os, ikke fordi vi havde gjort retfærdige gerninger,
men fordi han er barmhjertig; det gjorde han ved det bad, der genføder og
fornyer ved Helligånden, v6 som han i rigt mål udgød over os ved Jesus
Kristus, vor frelser, v7 for at vi, gjort RETFÆRDIG ved hans nåde, i
håbet skulle blive arvinger til evigt liv.

OG

1Kor 6 v11 v11 Sådan var nogle af jer engang, men I blev vasket rene, I
blev helliget, I blev gjort RETFÆRDIGE ved Herren Jesu Kristi navn og ved
vor Guds ånd.

Herud af kan kun udledes at Paulus skriver at vi får del i Guds RETFÆRDIGHED
den dag vi i tro lader os døbe.

FUT dk.livssyn.newage med din mormon "ny testamente".

Erik L

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 21-07-02 16:31

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> wrote in message news:3d3a831f$0$54738
> Herud af kan kun udledes at Paulus skriver at vi får del i Guds >
RETFÆRDIGHED
> den dag vi i tro lader os døbe.
>
> FUT dk.livssyn.newage med din mormon "ny testamente".

Hvor er du dog et elskværdigt og RETFÆRDIGT
menneske!
Gid hele menneskeheden ville tage ved lære
af dig.

)))))))))))

Mvh. Bodil.

Fra : Erik L

Dato : 21-07-02 19:43

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3d3ad392$0$56235$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> RETFÆRDIGHED

> Hvor er du dog et elskværdigt og RETFÆRDIGT
> menneske!

Når det har du opdaget, men det er alså ikke min retfærdighed jeg har fået
den af Gud da jeg lod mig døbe.

> Gid hele menneskeheden ville tage ved lære
> af dig.

Nu er det altså forskeld mellem en Newage forståelse af nogle Guldbladder
der ikke eksistere og Guds retfærdighed. Derfor kan jeg ikke finde det
retfærdig at løbe rundt med Gulpladder evangeliet og lyve til andre folk om
at Jesus fåreflok var de første Amerikaner uden at have et bevis.

> )))))))))))

Er du sjov eller alvorlig ???

Erik L

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 22-07-02 08:24

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> wrote in message news:3d3b0095$0$80777
> Er du sjov eller alvorlig ???

"Den, som kun ta'r spøg for spøg,
og alvor kun alvorligt,
han/hun har faktisk fattet
begge dele dårligt!"

Citat fra Piet Heins gruk.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : John Cooper

Dato : 21-07-02 15:34

Anders Peter Johnsen <anderspj@post.tele.dk> wrote in message

> Det er nok lige her, hvor jeg må bringe Erik L's dåbssyn på bane og stille
> spørgsmålet: ER vi ikke allerede herliggjorte i Jesus, når vi døbes?

Nej. Vi behøver udholdenhed.

'Men når vi er børn, er vi også arvinger, Guds arvinger og Kristi
medarvinger, så sandt vi lider med ham, så vi også kan herliggøres med ham.'
(Romerne 8:17)
____________________________________
> Modtager vi egentlig ikke allerede der Sejrskrans...?

Nej. Vi behøver udholdenhed.

'Vær tro indtil døden, så vil jeg give dig livets sejrskrans.' (Åbenbaring
2:10)
'Jeg kommer snart! Hold fast ved det, du har, for at ingen skal tage din
sejrskrans.' (Åbenbaring 3:11)
'Salig den mand, som holder ud i prøvelse; thi når han har stået sin prøve,
skal han få den livets sejrskrans, som Gud har lovet dem, der elsker ham.'
(Jakob 1:12)
_____________________________________
> Modtager vi egentlig ikke allerede ...... Forjættelse?

Nej. Vi behøver udholdenhed.

'Men vi ønsker inderligt, at enhver af jer må vise den samme iver efter at
fastholde fuld vished i håbet indtil det sidste, så I ikke bliver sløve, men
efterfølger dem, som ved tro og tålmodighed arver det, der er dem
forjættet.' (Hebræerne 6:11,12)
'Og således fik Abraham forjættelsen opfyldt ved at bie tålmodigt.'
(Hebræerne 6:15)

'lad os urokkeligt holde fast ved håbets bekendelse; thi trofast er han, som
gav forjættelsen... thi I behøver udholdenhed for at gøre Guds vilje og få,
hvad der er forjættet.' (Hebræerne 10:23,36)
_______________________________________
> Modtager vi egentlig ikke allerede ... Retfærdiggørelse?

Vi retfærdiggøres ved tro på Krist uden den jødiske lovens gerninger - se
Romerne 3:28. Troen på Krist er midlet hvorved vi retfærdiggøres og vi
retfærdiggøres så længe vi tro på Krist. Det står ikke 'for at enhver, som
troede på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv' men hellere 'for at
enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.' Derfor
behøver vi udholdenhed.

'...har han nu forligt i sit jordiske legeme ved døden for at fremstille jer
hellige og uden dadel og anklage for sit åsyn, så sandt I bliver i troen,
grundfæstede og faste, uden at lade jer rokke fra det håb, der skænkes i det
evangelium, I har hørt...' (Kolossenserne 1:22,23)

'...min retfærdige skal leve af tro; men hvis han unddrager sig, har min
sjæl ikke behag i ham. Men vi hører ikke til dem, som unddrager sig og gå
fortabt, men til dem, som tror og vinder deres sjæle.' (Hebræerne 10:38,39)
_______________________________________
> Modtager vi egentlig ikke allerede ... Evigt Liv?

De som tror har evigt liv, men ikke de som troede uden at de kommer tilbage
til troen - Johnannes 3:36; 5:24; 6:47; 1 Johannes 5:11-13.

Evigt liv er en arv og arv fåes ikke straks

'så længe en arving er barn, er der ingen forskel på ham og en træl, skønt
han er herre over det alt sammen, men han står under formyndere og
husholdere indtil den tid, som faderen forud har fastsat.' (Galaterne
4:1,2).

Som vi forventer er evigt liv i de fleste vers sat i fremtiden

'Gå ind ad den snævre port; thi vid er den port og bred den vej, som fører
til fortabelsen, og mange er de, der går ind ad den; og snæver er den port
og trang den vej, som fører til livet, og få er de, der finder den.'
(Mattæus 7:13,14)

Hvis fortabelsen er endnu i fremtiden for dem som gå på den brede vej, så er
evigt liv i fremtiden for de andre.

'Og disse skal gå bort til evig straf, men de retfærdige til evigt liv.'
(Mattæus 25:46)

'Sandelig siger jeg eder: der er ingen, som har forladt hjem eller brødre
eller søstre eller moder eller fader eller børn eller marker for min og for
evangeliets skyld, uden at han skal få det hundredfold igen, nu her i tiden
hjem og brødre og søstre og mødre og børn og marker, tillige med
forfølgelser, og i den kommende verden evigt liv.' (Markus 10:29,30)

'Thi således elskede Gud verden, at han gav sin Søn den enbårne, for at
enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.' (Johannes
3:16)

De ikke-troende er ikke endnu fortabt. De troende forventer evigt liv.

'Den, som elsker sit liv, mister det; men den, som hader sit liv i denne
verden, skal bevare det til evigt liv.' (Johannes 12:25)

'... og han skal gengælde enhver efter hans gerninger: evigt liv til dem,
der med udholdenhed i god gerning søger herlighed og ære og
uforkrænkelighed...' (Romerne 2:6,7)

'Men nu, da I er blevet frigjort fra synden og er blevet trælle under Gud,
har I den frugt, at I helliggøres, og det ender med evigt liv;' (Romerne
6:22)

'Thi den, der sår i sit kød, skal høste fordærvelse af kødet, men den, der
sår i Ånden, skal høste evigt liv af Ånden. Når vi gør det rette, da lad os
ikke blive trætte, thi vi skal høste til sin tid, såfremt vi ikke giver
tabt.' (Galaterne 6:8,9)

Evigt liv er derfor enden af en proces.

Paulus skrev til Timoteus:

'strid troens gode strid, grib det evige liv, som du er kaldet til...' (1
Timoteus 6:12)

Han befalede Timoteus at befale de rige:

'Byd dem, der er rige i den nuværende verden, ikke at være hovmodige eller
sætte deres håb til den usikre rigdom, men til Gud, som i rigt mål giver os
alt, for at vi må nyde godt deraf; byd dem at øve godgørenhed, være rige på
gode gerninger, gerne give og dele med andre og således samle sig skatte,
der kan blive en god grundvold for den kommende tid, så de kan gribe det
virkelige (på græsk - EVIGE) liv.' (1 Timoteus 6:17-19)

'for at vi, retfærdiggjorte ved hans nåde, i håbet skulle blive arvinger til
evigt liv.' (Titus 3:7)

'Men I skal lade det, I har hørt fra begyndelsen, blive i jer. Hvis det, I
har hørt fra begyndelsen, bliver i jer, bliver I også i Sønnen og Faderen.
Og dette er den forjættelse, som han selv tilsagde os: det evige liv.' (1
Johannes 2:24,25)

'bevar jer selv i Guds kærlighed, medens I venter på, at vor Herre Jesus
Kristus i sin barmhjertighed vil føre jer til evigt liv.' (Judas 21)
______________________________________
> Eller er det noget vi selv skal "kæmpe os til"?

Det er meget vi skal selv kæmpe os til:

> [...]
> Hvad gavner så Syndernes
> Forladelse, hvis Jesus Kristus ikke umiddelbart kan give os det i Troen på

Hvis vi beder 'forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere' kan
vi forvente at vi får det vi beder om.
______________________________________
> Er Frelsen i sidste ende noget vi modtager ved accept af Jesus eller ved
> egen indsats?

Hvis vi tror på Krist, tror vi det som han siger. Hvis vi tror hans ord
('hvis I gør dét fører det til evigt liv, men hvis I gør dét fører det til
helvede') prøver vi at gøre det som han siger. Derfor er gerninger
resultatet af tro på Krist. Uden disse gerninger er ingenlunde tro på Krist
men hellere tro på noget andet, f. eks. dåb.

> Det er et temmeligt vigtigt principielt spørgsmål.

Det er det.

John Cooper

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 21-07-02 16:40

d. 21/07/02 16:33 skrev John Cooper på black@bishop1960.freeserve.co.uk i
artiklen ahegm9$8q6$1@newsg1.svr.pol.co.uk:

> De ikke-troende er ikke endnu fortabt. De troende forventer evigt liv.

Er det ikke også i den forbindelse, det er afgørende, om vi tror på nåden
eller frelse gennem gerninger? Jeg husker ikke, hvor det står, men jeg
mener, der står skrevet, at dem, der påberåber sig loven bliver dømt efter
loven, mens dem, der påberåber sig nåden bliver dømt udelukkende på, om
Jesus vil tage imod vedkommende.

> Hvis vi beder 'forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere' kan
> vi forvente at vi får det vi beder om.

Det kan så godt være noget andet end det, vi tror, vi beder om. I hvert fald
er jeg mildt sagt ikke god til at forlade mine skyldnere, herunder mig selv,
deres skyld, og derfor må ovenstående bøn i mit tilfælde være en bøn om, at
jeg netop ikke får syndsforladelse og dermed frelse og evigt liv.

> Hvis vi tror på Krist, tror vi det som han siger.

Det indebærer altså ubetinget tillid til Jesus og groft sagt en accept af
Jesu diktatoriske og uindskrænkede magt over alle forhold i vores liv. Der
er intet, der tyder på, Guds rige er et demokrati med plads til forskellige
livsopfattelser, og hvor Jesu beslutninger er til diskussion, ligesom vi må
forvente, der bliver slået hårdt ned på oprørsforsøg. Det kan virke hårdt
ved første øjekast, men når vi vælger Jesu rige, har vi prøvet et alternativ
og populært sagt konstateret, at det ikke duede.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen