En ørred i ovnen
Fra : Mette Svangren

Dato : 19-07-02 11:18

Jeg skal i morgen have nogle gæster til middag og havde tænkt mig at servere
ørred. Jeg har i fryseren en ordentlig moppedreng på ca. 5 kg. Nogle
fremragende ideer til tilberedning?
Jeg kunne forestille mig at servere den så hel som muligt, ved f.eks. at
tilberede den hel i ovnen...men hvordan griber jeg det lige an?

MVH Mette

Fra : Bettina Madsen

Dato : 19-07-02 12:27

Hej Mette

Hvis jeg skulle lave den ville jeg gøre følgende:

-Rense fisken, skære hoved, hale og finner af.
-Gnide salt og peber indeni fisken
-Hakke en masse svampe (champignons, østerhatte eller andre)
og blande med hakket persille, evt. løg.
-Svampe og persille, (løg), svitses (så fylder de mindre og der kan være
mere
i fisken) og kommes i fiskens "mave". Kom noget revet citronskal i svampe
blandingen.
-Fisken lægges på rigeligt folie og kom evt. lidt hvidvin ved.
-Fisken pakkes godt ind og bages i ovnen i ca. 45 min (når den er så stor)

Jeg håber den bliver god, uanset hvordan du tilbereder den.

God weekend

Bettina

Fra : Ivan V. Nielsen

Dato : 19-07-02 12:49

Hej

Jeg er næsten enig.

Dog ville jeg beholde hoved, hale og finner på. Dels pynter det og dels kan
finnerne benyttes til at tjekke om fisken er færdig (slipper de kødet ved et
let træk)

mvh
ivan

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-07-02 13:29

"Mette Svangren" <svangut@hotmail.com> writes:

> [...]
> Jeg kunne forestille mig at servere den så hel som muligt, ved f.eks. at
> tilberede den hel i ovnen...men hvordan griber jeg det lige an?

Jeg ville sørge for at den er helt ren, både indvendig og udvendig. Så
vil jeg pakke den ind i to lag staniol på en måde, så den kan pakkes
ud uden at skulle have den af fadet. 5 kg. er rigtig meget, så jeg ved
faktisk ikke hvor lang tid den skal have, men det er jeg sikker på at
du har en kogebog der kan klare. Serveres med nye kartofler, gerne
asparges, men de er vist ikke kommet endnu, hollandaisesovs og godt
med agurkesalat. I overmorgen kan du så spise kold ørred med en god
kartoffelsalat til frokost og en lækker ørredgratin til aftensmaden.

God appetit.

/Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland