Kørsel i regnvejr
Fra : Jon Larsen

Dato : 19-07-02 10:17

Hvordan gør i det ??

Jeg har taget mig selv i at gøre svingene ekstra brede for ikke at få al for
meget nedlægning på og samtidig nedsætte hastigheden drastisk. Jeg holder
god afstand til biler ( de griser mit visir ) og holder mig langt væk fra
kloakdæksler...

Er der andre ting jeg bør være opmærksom på elle ting der kan hjælpe mig
????

--
Jon Larsen
Gixxer 250

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 19-07-02 10:41

"Jon Larsen" <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> kloakdæksler...
>
> Er der andre ting jeg bør være opmærksom på elle ting der kan hjælpe mig

Striber og afmærkede felter på asfalten er latterligt glatte i regnvejr. Det
værste er næsten de der blå cyklist baner i kryds, fordi man ikke kan sørge
for at ramme imellem, som man kan med et fodgængerfelt.
Mvh
Anders O

Fra : Armand

Dato : 20-07-02 10:43

[8260]Anders Olesen <9822@nospam.e.iha.dk> skrev i en

> [...]
sørge
> for at ramme imellem, som man kan med et fodgængerfelt.

Og så lige 1000 kr's spørgsmålet:
ER de blå felter egentligt så glatte, som man tror(!) at de er????

--
Armand.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 20-07-02 11:05

> Og så lige 1000 kr's spørgsmålet:
> ER de blå felter egentligt så glatte, som man tror(!) at de er????

Nej de er glattere ...

Dvs man de nye er ikke så slemme. Ifølge en
"proffesionel-trafik-sikkerheds-dims" i omgangskredsen er de blå felter som
man lægger i dag ikke så glatte som den der blev lagt for et par år siden -
Men man skifter jo ikke de gamle ud før de er slidt væk ...

/A

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 20-07-02 11:12

> Og så lige 1000 kr's spørgsmålet:
> ER de blå felter egentligt så glatte, som man tror(!) at de er????
>
> --

Jeg ved ikke med de blå, men de hvide kan være rigtig glatte i vådt føre.
...og så snakker jeg slet ikke om de f... blanke tjære-asfalt-lapninger.

Det mest ubehagelig er den pludselige udskridning de forårsager, den er ikke
graddelt. Enten står du helt fast, eller også har du intet greb.

Kenneth
R1

Fra : Arne Rohr Pedersen

Dato : 19-07-02 10:39

> [...]
> kloakdæksler...
>
> Er der andre ting jeg bør være opmærksom på elle ting der kan hjælpe mig

Ja, vær opmærksom på at i starten af en regnbyge er det ekstra glat, da støv
og snavs på vejen (især efter længere tids tørvejr) bliver til et tyndt lag
fedtet mudder, indtil det er skyllet af vejbanen.

--
Arne Rohr Pedersen
Honda ST 1100

Fra : Henry

Dato : 19-07-02 10:42

> Hvordan gør i det ??
Meget forsigtigt under acceleration og nedbremsning

> [...]
> meget nedlægning på og samtidig nedsætte hastigheden drastisk.
> Jeg holder god afstand til biler ( de griser mit visir ) og holder mig
God dreng!
Tilføj lige fodgængerfelter/hvide striber/spærreflader, cyklistblåplamager
og andet det LORT som vejbæstet forsøger at slå os ihjel med.

> Er der andre ting jeg bør være opmærksom på elle ting der kan hjælpe mig
> ????
Ja vær opmærksom på lastbiler (også modkørende), de kan ofte smide anselige
mængder vand omkring sig, planlæg din overhaling så du kan køre hele vejen
forbi i et hug så du undgår at blive fanget midt inde i vandtågen og
turbulenserne. Du kan ofte se igennem inden du kører ind i vandtågen men
ikke når du er midt i. (PS jeg synes at det er lidt værre i bilen men den er
jo også lidt lavere)
Der ligger ofte en del vand i indersporet på motorvejen i de hjulspor som
lastbilerne trykker i asfalten, du behøver jo ikke køre i dem
Hvis du kører langt så være opmærksom på at du sikkert hurtigere bliver træt
(ukoncentereret) hold en pause og drik en kop kaffe.

Hvis du kører med ordentlige dæk så kan de meget mere i regnvejr end du
tror, problemere opstår hvis du går i panik og bremser i en kurve, husk det
er vigtigt at din cykel er så oprejst som muligt når du bremser, _skal_ du
bremse i en kurven, så ret cyklen op og brems, derefter slip bremserne og
læg den ind i kruven igen (kan gøres gentagende gange, men hvis det er
nødvendigt så har du
virkeligt kørt for stærkt :( )

God tur!
mvh
Henry (der hader regnvej)

Fra : mikkel \(CB 600 F\)

Dato : 19-07-02 22:45

"Jon Larsen" <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Odense
> Stud. Procesteknolog.
> "Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan"

du skal også være meget opmærksom på at der i nogle rundkørsler kan være
ekstre glat, især i midtbyen!!

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-02 23:18

On Fri, 19 Jul 2002 11:17:09 +0200, "Jon Larsen"
<jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> wrote:

Hej

>Er der andre ting jeg bør være opmærksom på elle ting der kan hjælpe mig
>????
Det værste der findes i regnvejr er jernbaneoverskæringer med
gummibelægning mellem sporene.
Det er en ren dødsfælle

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 20-07-02 10:44

<Steen Gruby> skrev i en

> Det er en ren dødsfælle

Aprospos: Hvordan har du med din dødsdrift for tiden?

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-07-02 00:20

Jon Larsen wrote:

> Hvordan gør i det ??

Hæhæ, jeg kører egentlig bare roligt og undgår så vidt muligt alle de
glatte, som de andre nævner.

> Er der andre ting jeg bør være opmærksom på elle ting der kan hjælpe mig
> ????

Ja, det er der jo egentlig. Der er ret stor forskel på hvor godt
forskellige dæk står fast i regnvejr og hvordan regnvejrsgrebet er på
forskellige typer asfalt. Derfor er det en god ide at øve nogle kraftige
opbremsninger på forskellige typer våd asfalt, da det vil gøre at du i en
våd nødsituation har en væsentlig bedre fornemmelse af hvor meget du
virkelig kan nå at bremse. Selv blev jeg egentlig ret overrasket da jeg
prøvede det de første gange, især med mine Pilot Sport. Hvis man ville
kunne man rent faktisk lave stoppies på sjaskvådt
smid-sten-på-tjære-og-lad-bilerne-køre-det-sammen-asfalt, som jeg egentlig
ikke synes der er særligt godt bid i, selv under tørre forhold.
Nåja, som alle vist er klar over, så øver man selvfølgelig bremsning steder
hvor man ikke er til gene for nogen.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600