Valg af Vandvarmer
Fra : Mick

Dato : 19-07-02 10:20

Hej

Vi har en æld gammel metro vandvarmer (mener den er på 80 L.),
problemet er så at den ikke længere varmer vandet nok, så 2 personer
kan gå i bad, efter hinannen.. vi har prøvet at afkalke den, det hjalp
en del.. men stadigvæk ikke nok.. så vi har tænkt på at købe en ny (el
forbruget vil vel også være mindre), men vi ved ikke hvor mange liter,
så en sjover skal være på for at det er nok varmt vand til 2 personer,
med normalt vandforbrug.
Hvad mener i? at den rigtige størrelse??

mvh.

Mick (ny husejer)

Fra : Gert

Dato : 19-07-02 11:30

"Mick" <d_m_t@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med normalt vandforbrug.
> Hvad mener i? at den rigtige størrelse??

Hejsa

jeg ville nok foreslå en 110L den dækker fint behovet for 2-3 personer, og
hvis man sætter et termostat batteri (damixa eller lign) på ved bruseren så
er der også penge at spare der, en del varmt vand går til spilde når man
prøver at ramme den vand temperatur man bedst kan li.

med venlig Hilsen
Gert Ringholm Møller

Fra : Mick

Dato : 19-07-02 16:09

ok...

er der penge at spare på elforburget??? eller er det så lidt, at det ingen
betydning har..

Fra : Giro

Dato : 19-07-02 16:21

> Hvad mener i? at den rigtige størrelse??

Vi har en Metro 60 liter, som er alt rigeligt til en familie på 4.
Vi går selvfølgelig ikke alle i bad samtidig, men der er aldrig nogen, der
om morgenen har manglet varmt vand til et bad.
Elregningen mindskes ikke af at købe en ny vandvarmer: Al den strøm, der
tappes fra nettet bliver til varme i varmtvandsbeholderen. Der er simpelt
hen ikke andre steder, den kan blive af. Det er en skrøne, at et kalklag
fører til forhøjet elforbrug.

Mvh

Bo

Fra : JPo

Dato : 19-07-02 16:55

"Giro" <Please@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Der er simpelt hen ikke andre steder, den kan blive af. Det er en skrøne,
> [...]

Hvis ikke varmen kan komme i kontakt med vandet - vil varmen efter min
mening ikke nå vandet. Strømmen er da ligegald. Varmen forbliver i
varmelegemet, og strømmen farer igennem.

mvh.
Jpo

Fra : Ivar

Dato : 19-07-02 17:46

JPo skrev:

> Hvis ikke varmen kan komme i kontakt med vandet - vil varmen efter min
> mening ikke nå vandet.

Hvis varmen ikke kan komme væk fra varmelegemet, vil temperaturen
stige og stige, når den har nået nogle tusinde grader vil varmelegemet
smelte sig under ud af vandvarmeren. Og det gør det ikke ! ! !

Et varmelegeme på fx 1000 watt afgiver en energi svarende til 1000
joule pr. sekund ligegyldigt om det er tilkalket eller ej. Hvis varmelegemet
er isoleret med et lag kalk, vil temperaturen i varmelegemet blot stige
nogle grader for at overvinde den termiske modstand. Den højere
temperatur betyder at varmelegemet afgiver varme i længere tid
efter at det er slukket. Dvs. et tilkalket varmelegeme vil have en
smule forsinkelse før end det begynder at varme, men til gengæld
vil det varme længere efter at strømen er afbrudt. Summa-summarum
man får de kWh man betaler for. Tidsforsinkelserne ved start er i
størrelsesordenen nogle sekunder, ved afbrydelse lidt længere.

Tab i en vandvarmer sker som varmetab gennem isoleringen, der skal
i løbet af dagen tilføres effekt blot for at fastholde vandets temperatur.
En vandvarmer _burde_ være isoleret som en termokande.
Endnu bedre var det hvis vandvarmeren sad ved vandhanen, og
opvarmede vandet efterhånden som vandet blev brug - så ville tabet
være nul. Desværre kræver det et ekstremt stor strøm i
varmelegemet.

Ivar

Fra : Giro

Dato : 19-07-02 22:40

> [...]
> man får de kWh man betaler for. Tidsforsinkelserne ved start er i
> størrelsesordenen nogle sekunder, ved afbrydelse lidt længere.

Hej Ivar

Det var såmænd bare det jeg prøvede at sige lidt kortere.
Jeg gentager lige for prins Knud:

Du vinder intet ved at skifte til en mere moderne vandvarmer, for den strøm
du betaler for, er også den strøm, der opvarmer dit vand.Det er en af de
faste naturlove, som ingen til dato har betvivlet.

Ligegyldigt hvordan din vandvarmer er indrettet, eller hvor meget kalk, der
er på den.

Så det er ikke derfor, du eventuelt skal skifte. Prøv dog nu igen at
afkalke - det kan ofte gøres ved at skrue bunden med varmelegemet ud og så
hamre kalken af og så indkøbe en ny pakning til ca. 40 kr.

Så er du lige så godt kørende som da vandvarmeren var ny.

Mvh

Bo

,

Fra : Giro

Dato : 19-07-02 23:04

> Hvis ikke varmen kan komme i kontakt med vandet - vil varmen efter min
> mening ikke nå vandet. Strømmen er da ligegald. Varmen forbliver i
> varmelegemet, og strømmen farer igennem.

Hej Jpo,
Ikke for at gøre dig til grin, men din ovennævnte argumentation er på linie
med Keld Heick når han synger om romantik.

Strømmen er _ikke_ ligeglad, for det kan den simpelt hen ikke være. Al den
strøm, som registreres i din el-måler, må nødvendigvis bruges til et eller
andet. Ellers var der ikke tale om strøm, men kun om spænding. ( og for at
være rigtig teknisk kan jeg fortælle, at al (købt) energi i sidste ende
bliver til hvad vi kalder varme. Her er vi inde på termodynamikkens
hovedsætninger) Men det vil du måske afvise fordi du er klogere ?

Forstår du forskellen ?

Et aftenkursus i Ohm´s lov ville give dig den nødvendige indsigt til at
kunne udtale dig om energiforbrugsspørgsmål. Den har du tydeligvis ikke i
øjeblikket.

Dette er venligt ment, men styr dig nu, når du ikke har forudsætning for at
udtale dig om varme/fysik/naturlove/enhedsregning.

Mvh

Bo

Fra : Ivar

Dato : 20-07-02 00:15

Giro skrev:

> Men det vil du måske afvise fordi du er klogere ?

Rolig nu! Du behøves ikke hisse dig op, fordi manden har
sagt noget der ikke er rigtigt.
Argumenter for dit syn på sagen - gå efter bolden ikke manden.

Ivar

Fra : JPo

Dato : 20-07-02 09:13

Hej Bo.

Jeg takker for din venlige besvarelse. Det er altid rart at blive sat
effektivt på plads, når man gør noget man ikke har forstand på.
Det er rart at vide, at alle de mange omtaler om kalk og øget energiforbrug
er det rene vås. Det skal du have tak for.

> Ikke for at gøre dig til grin, men din ovennævnte argumentation er på
linie
> med Keld Heick når han synger om romantik.

Jeg ved ikke hvad du har mod Keld Heick - jeg synes han har gjort det godt.

> [...]
> bliver til hvad vi kalder varme. Her er vi inde på termodynamikkens
> hovedsætninger) Men det vil du måske afvise fordi du er klogere ?

Joh - jeg forstår forskellen. Helt dum mener jeg da ikke jeg er. Men min
fattige husmandsklogskab (det erkender jeg) siger mig (jeg skal måske
sige - tror jeg), at når min dypkoger skal være tændt flere minutter
længere, når den er tilkalket, end hvis den er nyafkalket, for at få kogt en
kedel vand, så mener jeg, at jeg kommer jeg til at betale for mere (ja nu
skal jeg jo passe på hvad jeg skriver) strøm/el/energi (så er jeg vist
dækket ind).
Hvor den manglende varmeafgivelse fra varmelegemet til vandet bliver af -
ved jeg ikke, men den forbliver vel i varmelegemet, og det futter jo nok
også af en dag. Men elmåleren kører da vist videre.
Og her har jeg jo så læst Ivar,s meget venlige og belærende indlæg, at den
varme som jeg ikke fik fik omsat i min dypkoger mens jeg skulle bruge den,
fiser ud i luften, når jeg tømmer dypkogeren for vand. (Ja det er en
besvarelse der vil noget. Men den skulle du jo også lige kommentere - for vi
skal jo ikke tro du ikke er lige så klog som Ivar)

> Et aftenkursus i Ohm´s lov ville give dig den nødvendige indsigt til at
> kunne udtale dig om energiforbrugsspørgsmål. Den har du tydeligvis ikke i
> øjeblikket.

Nu er jeg en aldrende mand - men det er jo aldrig forsent at lære noget

> Dette er venligt ment, men styr dig nu, når du ikke har forudsætning for
at
> udtale dig om varme/fysik/naturlove/enhedsregning.

Nu kom jeg ikke med en udtalelse, men en meningstilkendegivelse.
Du er jo mere selvsikker kan jeg se. Du er sikkert en lært mand - "langt fra
gulvet"

Jeg skal nok fremover undlade at komme dig på tværs i din nyhedsgruppe - det
får man da kun ubehageligheder ud af.

mvh.
Jpo

Fra : mcloud

Dato : 20-07-02 10:26

"Mick" <d_m_t@mobilixnet.dk> wrote in message
> [...]
> med normalt vandforbrug.
> Hvad mener i? at den rigtige størrelse??

Hej Mick
En tommelfingerregel siger at en familie på 4 skal bruge 100 liter ergo , er
60 liter med termostetbatteri på , mere end rigeligt til 2 personer.Har sat
30 liter op hos svigerfar og svigermor og med den rette badepolitik er der
varmt vand nok
mvh mcloud blikkenslager

Fra : Johnny Louis

Dato : 20-07-02 15:53

Mick <d_m_t@mobilixnet.dk> wrote:

> Hvad mener i? at den rigtige størrelse??

30 l er rigeligt hvis i kun er 2 personer og ikke har karbad, hvis du
tilslutter den til 2 faser (kraft) tager det kun 21 minutter at varme de
30 liter op fra 10 til 50 grader.

Johnny Louis

Fra : Mick

Dato : 20-07-02 22:49