Klar til switch
Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 19-07-02 09:06

Jeg har altid været pc bruger (FreeBSD og Windows), men overvejer gevaldigt
om det ikke er tid til at anskaffe mig en maskine med os-x, men jeg har
slet ikke begreb skabt om hastighed på PowerPC processors. Nogen der kan
henvise mig til nogle cross-platform benchmarks, hvor det er muligt at
sammenligne hastigheder på PowerPC og Intel processors? Jeg tænker både på
syntetiske benchmarks, men også application benchmarks.

Jeg har kraftigt overvejet en af de nye mindre Ibooks - hvad svarer de til
i intel verdenen?

--
Kasper Mejlgaard

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 19-07-02 09:58

Kasper Mejlgaard <nntpspam1@in-addr.dk> wrote:

> [...]
> syntetiske benchmarks, men også application benchmarks.
>
> Jeg har kraftigt overvejet en af de nye mindre Ibooks - hvad svarer de til

Det nemmeste er hvis du beskriver hvad du skal bruge din kommende Mac
til. Hvilke programmer forventer du at benytte samt til hvad ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 19-07-02 14:41

It seems [2900] Jesper Haaber Gylling wrote:
> Det nemmeste er hvis du beskriver hvad du skal bruge din kommende Mac
> til. Hvilke programmer forventer du at benytte samt til hvad ?

Det er næsten flovt, men ikke rigtigt noget særligt. Websurfing,
email-læsning, SSH og lidt MS Office i ny og næ. Det sker også jeg ser en
mpeg film og høre noget mp3 på den.

Jeg har i dag en Ibm X20 thinkpad, med 320 mb ram, 20 gb disk og en
Mobile Pentium III på 600 Mhz, og hastigheden på den er ganske fin
til det jeg bruge den til.

Den Ibook jeg kigger på er den mindste eller næstmindste.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Peter Gersmann

Dato : 19-07-02 15:34

Kasper Mejlgaard wrote:
> [...]
> til det jeg bruge den til.
>
> Den Ibook jeg kigger på er den mindste eller næstmindste.

iBooken er klart pænere og har længere batterilevetid, men er med sin G3
processor kun marginalt hurtigere end din nuværende computer. I
websurfing vil du formentlig opleve at den viser siderne langsommere -
og gem lige pc'en hvis du har tænkt dig fortsat at bruge din netbank.

Alt i alt kan din nuværende computer fint løse dine behov - lige med
undtagelse af at du kan få prøvet Mac OS X 10.2, hvilket selvfølgelig er
en vigtig ting

Om du kunne få andre sjove ting for 15.000,- (en iPod, et firewire kort
til din pc og en ferie) er jo op til dig, men bliver det computeren så
gå efter en iBook med CD-RW og DVD - det er ikke sådan lige at opgradere
efterfølgende.

//Peter Gersmann

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-07-02 18:55

Peter Gersmann <sitescripter.nothere@mac.com> wrote:

> Alt i alt kan din nuværende computer fint løse dine behov - lige med
> undtagelse af at du kan få prøvet Mac OS X 10.2, hvilket selvfølgelig er
> en vigtig ting

Ja, hvis man skifter platform skal det være fordi man synes om Mac OS og
miljøet omkring det, fremfor af tekniske grunde (ja med mindre man
fortsat ønsker at bruge Logic

Det er li'som at købe en Fiat Multipla (delfin bilen) i stedet for en
Opel Safira. Man kan ikke argumentere med bedre ydelse, mere plads,
eller størrer brugsværdi, men man føler, at man tager del i noget nyt,
noget der kan gøre en forskel - think different!

Martin

Fra : David Blangstrup

Dato : 19-07-02 19:55

On 19.7.2002 19:54, in article 1ffl1x0.t4nj061xhjua0N%mb@talent.dk, "Martin
Bredthauer" <mb@talent.dk> wrote:

> [...]
> eller størrer brugsværdi, men man føler, at man tager del i noget nyt,
> noget der kan gøre en forskel - think different!

Ja, think different og betal $99 om året for digital hub strategienŠ :-/

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-07-02 20:06

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Ja, think different og betal $99 om året for digital hub strategien... :-/

Ssh - bar lad som ingenting... vi er jo (næsten alle sammen) pro Apple
her i dk.edb.mac.

(Jeg var lige en tur om Apple.com/support, og i deres diskussions fora
om ".mac" og "Mac OS X" får Apple tæsk, tæsk og flere tæsk.)

Martin

Fra : David Blangstrup

Dato : 19-07-02 21:14

On 19.7.2002 21:05, in article 1ffl6cl.1cnoxof1y92l5oN%mb@talent.dk, "Martin
> [...]

> (Jeg var lige en tur om Apple.com/support, og i deres diskussions fora
> om ".mac" og "Mac OS X" får Apple tæsk, tæsk og flere tæsk.)

Ja, og i bedste USSR stil bliver for kritiske indlæg slettet. Mit blev to
minutter efter, at det var postet. Jeg skrev om digital hub strategien og .
Mac, der delte det trofaste Mac folk i to _ de rige, der har råd til det, og
de fattige, der ikke har.
Censureret af Apple. Og mange har oplevet det samme. Jeg tror, deres SWITCH
kampagne får en katastrofal dobbeltbetydningŠ :-/

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Jan Jonasen

Dato : 20-07-02 16:00

In article <B95E3FA6.2449E%david@blangstrup.dk>, David Blangstrup
(david@blangstrup.dk) wrote:
> [...]
> Censureret af Apple. Og mange har oplevet det samme. Jeg tror, deres SWITCH
> kampagne får en katastrofal dobbeltbetydningŠ :-/

Har du noget imod at gentage indlæget her i gruppen? Så kan vi se hvor
"slemt" det var.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Christian Bech

Dato : 19-07-02 21:30

On Fri, 19 Jul 2002 21:05:32 +0200, mb@talent.dk (Martin Bredthauer)
wrote:

> [...]
>
>(Jeg var lige en tur om Apple.com/support, og i deres diskussions fora
>om ".mac" og "Mac OS X" får Apple tæsk, tæsk og flere tæsk.)

Sjovt nok kan man slet ikke få et Apple ID lige nu. Jeg ville ellers
gerne have skrevet et lille indlæg om at man med det styresystem, jeg
bruger på arbejde nemt kan få en tilhørende emailadresse - de giver
ovenikøbet et emailprogram, som fungerer som en integreret løsning i
fht. emailadressen.

Tænk at Apple er ringere end Microsoft og Hotmail. Føj.
--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-07-02 23:26

Christian Bech <bechd@mac.com> writes:

> Tænk at Apple er ringere end Microsoft og Hotmail. Føj.

Kan det overraske? Efter at jeg opdagede at QuickTime ikke fulgte med
i en fuld licens til en maskine til 20.000, kan intet overraske mig.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : 0nkel

Dato : 20-07-02 00:38

Peter Gersmann <sitescripter.nothere@mac.com> wrote in message news:<3D382437.2080308@mac.com>...

> [...]
> websurfing vil du formentlig opleve at den viser siderne langsommere -
> og gem lige pc'en hvis du har tænkt dig fortsat at bruge din netbank.

Nu er jeg ikke enig i at ibooken er pænere, men det er jeg jo nok ene
om i dette selskab Jeg er selv igang med min IBM Thinkpad nr. 2.

Jeg tvivler på at de mindste iBooks (600 MHz og 700 Mhz) er marginalt
hurtigere, jeg hælder mere til marginalt langsommere. Der udover er
der også som du nævner internet problemet. Men jeg tror vi kan blive
enig om at forskellen er til at overse, i hvet fald når man ikke er på
nettet. Men det er ikke pga. hastigheden at man vælger en iBook eller
IBMs X serie.

> Alt i alt kan din nuværende computer fint løse dine behov - lige med
> undtagelse af at du kan få prøvet Mac OS X 10.2, hvilket selvfølgelig er
> en vigtig ting

Den eneste grund der er til at skifte en 600 MHz X20 med en 600/700
MHz iBook er designet af selve computeren og så styresystemet.

> [...]
> til din pc og en ferie) er jo op til dig, men bliver det computeren så
> gå efter en iBook med CD-RW og DVD - det er ikke sådan lige at opgradere

Igen meget enig, hvis han vælger at investere i en iBook så køb den
over nettet så har han lidt længere tid til at bestemme sig om OS 10
og iBook designet er pengene værd.

Personlig ville jeg købe den mindste til 12.999,- og så en ekstern
brænder.

Som f.eks. denne til 2.200,- inc. forsendelse.
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1274627894

eller måske den her fra Iomega
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1274797895

Ialt 15.199,- Du sparer over 1000,- og så har du også en brænder til
din næste bærbare. Ulempen er at brænderen ikke indbygget, men hvor
tit sidder man og brænder i toget eller på biblioteket. Desuden er den
eksterne brænder også hurtigere end den indbyggede.

Muligheden for at brænde DVDer synes jeg er totalt irellevant men der
er sikkert nogle der ikke kan undvære denne mulighed.

Husk at vente lidt så du får den nyeste version af OS 10 med. Det er
ærgeligt at investere 15.000,- og så skal ud at betale for at
opgradere styresystemet lidt.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 20-07-02 08:14

0nkel wrote:
> [...]
> enig om at forskellen er til at overse, i hvet fald når man ikke er på
> nettet. Men det er ikke pga. hastigheden at man vælger en iBook eller

Mobile Pentium III i forhold til en ægte PowerPC G3 - sorry pal, men
G3'eren er hurtigere.

> Igen meget enig, hvis han vælger at investere i en iBook så køb den
> over nettet så har han lidt længere tid til at bestemme sig om OS 10
> og iBook designet er pengene værd.

Det er grov udnyttelse af reklamationsret men desv. er der ikke noget
som beskytter onlineforhandlerne her. Personligt ville jeg vælge en
lokal forhandler og bestille RAM samme sted. Så går der heller ikke 14
dage hvis den er "dead on arrival". Skal man shoppe rundt så gør det
efter pris og service (hvem kan reparere her så du slipper for at sende
den til Holland).

> [...]
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1274797895
> Ialt 15.199,- Du sparer over 1000,- og så har du også en brænder til

Det er jo et KANON forslag. Løse kabler, ekstra strømforsyning, ekstra
vægt og teknologi som alligevel er forældet/slidt når den næste bærbare
skal købes. Alt det og så får man stadigvæk intet DVD drev.

Jeg kan godt se at prisen på DVD/CD-RW er pebret, og at det kan være en
overvejelse værd at nøjes med alm. cd. Hvis du ofte flyver eller rejser
med tog kan DVD drevet være rart - ellers spar det væk og køb så
cd-brænderen hvis behovet opstår.

> Muligheden for at brænde DVDer synes jeg er totalt irellevant men der
> er sikkert nogle der ikke kan undvære denne mulighed.

Det er slet ikke en mulighed at brænde DVD'er på en iBook.

> Husk at vente lidt så du får den nyeste version af OS 10 med.

Det koster 150,- for folk der køber hardware i dag. Vent 6 uger og spar
150,-? Tjah, det er jo hele 25,- om ugen.

//Peter Gersmann

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-07-02 08:49

On Sat, 20 Jul 2002 07:13:52 GMT,
> Det er jo et KANON forslag. Løse kabler, ekstra strømforsyning, ekstra
> vægt og teknologi som alligevel er forældet/slidt når den næste bærbare
> skal købes. Alt det og så får man stadigvæk intet DVD drev.

Brændere bliver ikke meget hurtigere. Nuværende CD teknologi topper
ved ca 50x hastighed hvor centrifugalkraften trækker de fleste skiver
i stykker, uanset om det er købe eller hjemmebrænd. Så man bør ikke gå
over 32-40x hastighed.

> [...]
> overvejelse værd at nøjes med alm. cd. Hvis du ofte flyver eller rejser
> med tog kan DVD drevet være rart - ellers spar det væk og køb så

Ellers må man spille over på VCD. Eller købe VCD'ere. De er ret billige
i asien, og du kan få dem inden filmen er gået i biografen i USA.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-07-02 13:06

0nkel <0nkel@ofir.dk> wrote:

> Muligheden for at brænde DVDer synes jeg er totalt irellevant men der
> er sikkert nogle der ikke kan undvære denne mulighed.

det kan man ej heller på ibog'en - men man kan komme til ar _se_ DVD
film.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-07-02 22:40

0nkel <0nkel@ofir.dk> wrote:

> Personlig ville jeg købe den mindste til 12.999,- og så en ekstern
> brænder.

Et indbygget drev giver større sikkerhed for kompatibilitet fremover.
Det er naturligvis ikke til at sige, om det bliver et problem med et
givet eksternt drev. Som eksempel har jeg lige læst, at man som
..mac-abonnent kan brænde back-up cd/dvd på sin Mac med indbygget drev
leveret af Apple. Det lyder altså som om, man ikke kan bruge et eksternt
drev. Man risikerer også, at næste version af OS X, iPhoto eller hvad
ved jeg, ikke kan bruge det eksterne drev, man køber.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-07-02 23:24

Kasper Mejlgaard <nntpspam1@in-addr.dk> writes:

> Det er næsten flovt, men ikke rigtigt noget særligt. Websurfing,
> email-læsning, SSH og lidt MS Office i ny og næ. Det sker også jeg ser en
> mpeg film og høre noget mp3 på den.

Office koster 5000 slag med mindre du er studerende eller lignende.
Saa koster den det kvarte.

OpenOffice har brudt isen, men er ikke moden endnu.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-07-02 22:40

Kasper Mejlgaard <nntpspam1@in-addr.dk> wrote:

> Det er næsten flovt, men ikke rigtigt noget særligt. Websurfing,
> email-læsning, SSH og lidt MS Office i ny og næ.

Ikke for på nogen måde at slå ned på dig, men det er en spøjs
bemærkning. MS Office er et hundedyrt og meget omfattende program, der
kan ufatteligt meget. Langt de fleste brugere udnytter kun en brøkdel af
dets muligheder.
Hvis du kun bruger det en smule en gang imellem, kan du sikkert
klare dig med et mindre, lettere og især billigere program. At bruge MS
Office lidt en gang imellem svarer til at købe en Pinarello Prince
racercykel til 35-40.000,- for at cykle ned til bageren henne om hjørnet
søndag morgen efter tre rundstykker. Dels er så dyr en cykel vildt
over-kill, som det hedder på nudansk, til det brug, dels er en mere
normal cykel med skærme, bagagebærer og en mere opret kørestilling langt
mere egnet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-07-02 10:52

Kasper Mejlgaard <nntpspam1@in-addr.dk> writes:

> Jeg har kraftigt overvejet en af de nye mindre Ibooks - hvad svarer de til
> i intel verdenen?

Det er svært at smamenligne direkte. Hvad skal du bruge den til?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn