Tjenestemandsansættelse
Fra : John Kristiansen

Dato : 19-07-02 08:51

Hej

Jeg har en kollega som i forbindelse med sin ansættelse
som tjenestemand i sit ansættelsesbrev (fra 1972) har
fået indført et afsnit om at han så længe han er ansat i
sin stilling har ret til en tjenestebolig. Nu har
arbejdspladsen opsagt ham og opkrøver leje, desuden har
de afskåret telefonforbindelsen i boligen.

Kan de uden videre det?

-John

Fra : Padre

Dato : 19-07-02 09:42

> [...]
> arbejdspladsen opsagt ham og opkrøver leje, desuden har
> de afskåret telefonforbindelsen i boligen.

Har de opsagt stillingen eller lejekontrakten ?

Padre

Fra : John Kristiansen

Dato : 19-07-02 12:07

Lejekontrakten, han er stadigt ansat

-John

[This followup was posted to dk.videnskab.jura and a copy
was sent to the cited author.]

In article <ah8jbt$e7i$1@sunsite.dk>,
spirito_santo@nospam.yahoo.com says...

Fra : Padre

Dato : 19-07-02 12:18

> Lejekontrakten, han er stadigt ansat

Kompenserer arbejdsgiver ham så lønmæssigt for lejeudgiften ?

Padre

Fra : John Kristiansen

Dato : 19-07-02 14:07

Der bliver ikke kompenseret på nogen måde. Han er meldt
ind i tjenestemændenes organisation, men de er lidt tunge
at danse med og siger vent nu lidt og se tiden an.

For lige at opklare en enkelt ting: Han har ingen
lejekontrakt men i ansættelseskontrakten står at han har
ret til tjenestebolig, de har så sagt tjenesteboligen op
og overfører ham til en lejebolig (med 3 mdr. varsel)

In article <ah8sft$eiq$1@sunsite.dk>,

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 19-07-02 15:03

John Kristiansen wrote:

Skriv venligst under det du svarer på.

> Der bliver ikke kompenseret på nogen måde. Han er meldt
> ind i tjenestemændenes organisation, men de er lidt tunge
> at danse med og siger vent nu lidt og se tiden an.

Så skal han / MK op på tæerne, og RÅBE (og det er med vilje,
da de fleste af de gamle statsforbund er sløve, de er vant
til at få det bedre end andre, og det får de ikke mere, men
det er vejen )

> For lige at opklare en enkelt ting: Han har ingen
> lejekontrakt men i ansættelseskontrakten står at han har
> ret til tjenestebolig, de har så sagt tjenesteboligen op
> og overfører ham til en lejebolig (med 3 mdr. varsel)

For at opklare en misser, det er ingen tjenestebolig, når
det ikke er et krav i ansættelsen, det er et "frynse" gode,
men i statens tjeneste er der, udover funktionærlovens
bestemmelser om opsigelse m.v., flere undtagelser.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Padre

Dato : 19-07-02 18:27

> [...]
> ret til tjenestebolig, de har så sagt tjenesteboligen op
> og overfører ham til en lejebolig (med 3 mdr. varsel)

Uden iøvrigt at være specielt vidende om denne specielle gren af juraen:

Situationen lader til at være den, at man har en ansættelseskontrakt, der
som en del af lønnen giver én ret til en vederlagsfri bolig, og arbejdsgiver
ønsker at fratage én denne bolig.

Jeg ville mene, at det må kræve en genforhandling af ansættelseskontrakten.

Såfremt arbejdsgiver gennemfører dette ensidigt, må der være tale om en
handling, der stiller den ansatte som var han blevet opsagt (i ansættelsen).

Der er jo tale om en lønreduktion på op mod 15.000 kr. brutto (når man som
jeg antager, at der er tale om en bolig i det centrale København)

Padre

Fra : Peter G C

Dato : 19-07-02 19:07

Padre <spirito_santo@nospam.yahoo.com> skrev:

[klip]

> [...]
> arbejdsgiver ønsker at fratage én denne bolig.
>
> Jeg ville mene, at det må kræve en genforhandling af

FUT til news:dk.jura.gæt.en.regel

Hint til københavneren: Funktionærlovens § 2, stk. 9

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Padre

Dato : 19-07-02 21:02

> FUT til news:dk.jura.gæt.en.regel
>
> Hint til københavneren: Funktionærlovens § 2, stk. 9

Din frække jydestarut

"Stk. 9. Såfremt der som led i arbejdsaftalen stilles tjenestebolig til
rådighed for funktionæren og dennes familie, skal opsigelsesvarslet fra
arbejdsgiverens side være mindst 3 måneder. Funktionæren er med sin familie
berettiget til mod det aftalte vederlag - respektive vederlagsfrit - at bebo
tjenesteboligen i indtil 1 måned efter tidspunktet for sin fratræden; samme
ret tilkommer familien i tilfælde af funktionærens død. Hvor arbejdsgiveren
skønner det nødvendigt af hensyn til virksomhedens tarv, er han dog - mod at
afholde de med flytningen forbundne udgifter - berettiget til at kræve
familiens bortflytning straks"

Det er sikkert bare mig, der er dum, doven og fantasiløs, men hvad hentyder
du til ??

Bestemmelsen fastslår, at såfremt man ønsker at fyre (jeg bruger ordet fyre
for at undgå forvirring i fh.t. begrebet "opsige") en funktionær, der har
tjenestebolig, skal han have et varsel på 3 mdr.

Er det tvingende nødvendigt for virksomheden, at funktionæren flytter
straks, er der dog hjemmel hertil.

Det har vel ikke meget at gøre med den situation, vi taler om her, nemlig at
han kan fortsætte med at bebo boligen, men skal betale for den, hvilket han
ikke har skullet hidtil ???

Jeg startede i øvrigt med at læse dit indlæg som § 9, stk. 2 - tror du lige
jeg blev forvirret ??

Padre

Fra : Peter G C

Dato : 19-07-02 21:10

Padre <spirito_santo@nospam.yahoo.com> skrev:

[klip]

> Din frække jydestarut

Du har jo godt af det, din jurist.

> [...]
> straks"
>

> Det er sikkert bare mig, der er dum, doven og fantasiløs, men hvad

Minimumsvarslet. Man kan vel ændre kontrakten ved at opsige og tilbyde
ansættelse på nye vilkår?

[klip]

> Jeg startede i øvrigt med at læse dit indlæg som § 9, stk. 2 - tror du
> lige jeg blev forvirret ??

Er du overbebyrdet, min ven?

Vi er jo enige .... men § 9, stk. 2 ligger i baggrunden og giver nogle
minimumsregler for varslet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Padre

Dato : 19-07-02 21:20

> Vi er jo enige .... men § 9, stk. 2 ligger i baggrunden og giver nogle
> minimumsregler for varslet.

Netop, men jeg har på intet tidspunkt påstået andet.

Der er bare lige det ved det, at den bestemmelse kun taler om fyring og
heraf følgende opsigelse af lejekontrakten, ikke om opsigelse af
lejekontrakten *uden* fyring, så jeg ved ikke rigtig hvor relevant den er
her.

Jeg er derfor nogenlunde sikker på, at en ensidig opsigelse af
lejekontrakten er at sidestille med en fyring, konsekvensen må derfor næsten
være, at arbejdstager er stillet som havde han modtaget en uberettiget
fyring.

Hvad det så end betyder for en tjenestemand.

Masser af penge i erstatning måske ?

Men så skal vedkommende nok have fat i en advokat eller få sin fagforening
op i omdrejninger.

Please - sig han ikke arbejder i en af Kbhs skoler ??

Padre

Fra : John Kristiansen

Dato : 22-07-02 07:51

[This followup was posted to dk.videnskab.jura and a copy
was sent to the cited author.]

Tak for alle svarene, jeg kan se at det ikke er en
situation som er så ligetil, osm jeg i min uendelige
naivitet troede, han er i færd med at få sin fagforening
op af stolen, jeg skal nok poste noget follow up når der
ligger en afgørelse.

> Please - sig han ikke arbejder i en af Kbhs skoler ??

Du kan jo gætte en enkelt gang

-John

Fra : Padre

Dato : 23-07-02 01:05

> Tak for alle svarene, jeg kan se at det ikke er en
> situation som er så ligetil, osm jeg i min uendelige
> naivitet troede,

Når først man involverer jurister er *intet* ligetil

Men rent juridisk ser det altså ud til at være nogenlunde lige ud af
landevejen. Din ven er rent faktisk blevet sagt op. Spørgsmålet er om han
vil benytte sig af det til at få erstatning, gå på pension etc., eller om
han vil beholde jobbet og forhandle sig frem til en løsning med sin
arbejdsgiver

Hvis hans fagforening er så sløv, kunne man evt tage en advokat selv.

Benny Rosberg i Nørregade er ekspert i arbejdsret (han er også dommer i
arbejdsretten)

> Du kan jo gætte en enkelt gang

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa nej nej nej nej

Padre

Fra : Padre

Dato : 23-07-02 17:44

Kom lige til at tænke på - er han opsagt i lejemålet fordi boligen skal
nedlægges ??

Padre

Fra : John Kristiansen

Dato : 24-07-02 08:22

In article <ahk13p$kta$1@sunsite.dk>,
spirito_santo@nospam.yahoo.com says...
> Kom lige til at tænke på - er han opsagt i lejemålet fordi boligen skal
> nedlægges ??
>
> Padre

Næ de kan fortsat blive boende, bare de betaler leje af
boligen.

-John

Fra : Padre

Dato : 24-07-02 19:57

> Næ de kan fortsat blive boende, bare de betaler leje af
> boligen.

Og de kompenserer ikke for indtægtstabet ? Det er jeg sikker på er at
sidestille med en uberettiget opsigelse.

Din ven er med stor sandsynlighed berettiget til erstatning for uberettiget
opsigelse mm.

Padre

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 19-07-02 13:39

John Kristiansen wrote:

> [...]
> arbejdspladsen opsagt ham og opkrøver leje, desuden har
> de afskåret telefonforbindelsen i boligen.

Han skal (tryk på) henvende sig (indmelde sig) i sin
faglige organisation, da en lang række af disse forhold
er dækket af lokalaftaler og kotyme, der er langt mere
vidtrækkende end de officielle aftaler.

Fra : Peter G C

Dato : 19-07-02 17:31

John Kristiansen <spiff@softhome.net> skrev:

[klip]

> Kan de uden videre det?

Hvor langt er varslet? Hvor langt er hans opsigelsesvarsel vedr.
ansættelsen?

/Peter

--
http://www.grauslund.com