frysning af grøntsager
Fra : Astrid nielsen

Dato : 19-07-02 08:48

Nu bugner køkkenhaven til overflod

Hvilke af disse grøntsager kan jeg fryse og gemme til vinterens gryderetter:
Bladselleri, squash, bladbede, spidskål.

Venlig hilsen
Astrid Vest

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 21-07-02 04:56

"Astrid nielsen" <astrid.vest@get2net.dk> skrev i en meddelelse...

> Hvilke af disse grøntsager kan jeg fryse og gemme til vinterens
> gryderetter: Bladselleri, squash, bladbede, spidskål.

Ingen andre? ..så skal du bare høre..

Spidskål: er velegnet til frysning. - Skal skylles, snittes og
*blancheres i 4 min. Opbevaringstid 12 mdr.

*Blanchere dvs. et kort opkog i vand med en efterfølgende hurtig
afkøling.

Bladbede: Sprøde, ikke for grove. - Blade er egnet, stilke er uegnet. -
Skylles og stilke skæres fra, blade blancheres i 3 min., og herefter
hakkes groft med en kniv. Opbevaringstid 12 mdr.

Squash: faste ikke for tykke er mindre egnet. - Skal renses, udskives,
ristes i smør eller tilberedes i stuvning. Opbevaringstid 6 mdr.

Bladselleri (også kaldet blegselleri): friske og sprøde er egnet. -
Skylles, snittes i stykker på ca. 1 cm. og blancheres i 2 min.
Opbevaringstid 12 mdr.
--

NB: Enhver husmoders drøm... Næsten ikke til at undvære..
Der findes en udmærket kogebog med titlen "Den Store Dybfrostbog"

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Meninger..Fedme
"På den ene side har det aldrig været nemmere og mere socialt
acceptabelt at være overvægtig, samtidig med at der aldrig har været
så megen fokusering på fedtfattige madvarer, light livsstil og på
eksponering af undervægt og spiseforstyrrelser"..
www.netdoktor.dk/nyheder/index.asp?y=2002&m=7&d=8#id82156