brugervejledninger
Fra : vosuma

Dato : 19-07-02 08:57

Hvordan er reglerne for bruger og monteringsvejledninger der følger med et
produkt.

Skal de være på dansk eller?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-07-02 18:53

On Fri, 19 Jul 2002 09:57:16 +0200,
vosuma <mr@camper.dk> wrote:
> Hvordan er reglerne for bruger og monteringsvejledninger der følger med et
> produkt.
>
> Skal de være på dansk eller?

Nej. Sikkerhedsinstruktioner skal. Så altså kun nok vejledning
til at undgå du kommer til skade.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : Peter G C

Dato : 19-07-02 19:09

vosuma <mr@camper.dk> skrev:

[klip]

> Skal de være på dansk eller?

Formentlig ja. Særligt efter ændringen af købeloven tyder meget på, at en
køber har krav på en dansk instruktionsbog.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jakob Andersen

Dato : 20-07-02 12:33

> Formentlig ja. Særligt efter ændringen af købeloven tyder meget på, at en
> køber har krav på en dansk instruktionsbog.

Eer det ikke noget med at det ikke gælder hvis det er bl.a. edbudstyr ??
Det mener jeg at have læst her i gruppen for noget tid siden ??

Jakob

Fra : Claus P.

Dato : 20-07-02 13:34

Peter G C wrote:
> vosuma <mr@camper.dk> skrev:
>
> [klip]

> Formentlig ja. Særligt efter ændringen af købeloven tyder meget på,
> at en køber har krav på en dansk instruktionsbog.

Hvilke ændringer skulle tyde på det?
MVH CP

Fra : Ove Kristensen

Dato : 20-07-02 20:44

"Claus P." <ewarp@get2net.dk> skrev i en meddelelse
[klip]

> Hvilke ændringer skulle tyde på det?

Ja, Peter G C mener selvfølgelig ordlyden i den nye købelov som der er link
til herunder:

http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kbl.htm

Med venlig hilsen
Ove.

Fra : Peter G C

Dato : 21-07-02 08:41

Ove Kristensen <ovek@adslhome.dk> skrev:

[klip]

> http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kbl.htm

Jep - § 75a, stk. 1 kan måske nok anføres til støtte for et krav om
brugervejledning. Se også
http://www.advokatgruppen.dk/dansk/diverse/nyhedsbreve/dec01koeb.htm hvor
forfatteren om lovforslaget, med støtte i motiverne anfører, at
"Brugsanvisningen skal være affattet på et sprog, som tales i det land, hvor
varen sælges."

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 21-07-02 10:08

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Jep - § 75a, stk. 1 kan måske nok anføres til støtte for et krav om
> brugervejledning. Se også

Der er intet i §75a, der bare antyder, at der skal følge en dansk
manual med. Det eneste, der står i §75a er, at den solgte vare skal
stemme overens med det, der er aftalt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jakob Paikin

Dato : 21-07-02 10:14

On Sun, 21 Jul 2002 09:08:18 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Der er intet i §75a, der bare antyder, at der skal følge en dansk
>manual med. Det eneste, der står i §75a er, at den solgte vare skal
>stemme overens med det, der er aftalt.

Citat:

"§ 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og
andre egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen skal i
forbindelse med købet have de fornødne oplysninger med henblik på
montering, anvendelse, opbevaring og vedligeholdelse af
salgsgenstanden."

Ordene "...fornødne oplysninger med henblik på ... anvendelse..."
indeholder i hvert fald et krav om vejledning.

Forarbejderne til loven
(http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/200122L00009) indeholder
følgende:

"Sælgers forpligtelse til at stille de fornødne oplysninger til
forbrugerens rådighed angår ikke alene indholdet og omfanget af
oplysningspligten, men også oplysningernes form, idet oplysningerne
skal gives forbrugeren på en let tilgængelig måde. Brugsanvisninger
skal således bl.a. være udformet på et sprog, forbrugeren kan
forventes at forstå."

Et generelt krav om dansk manual findes derfor ikke, men afhængig af
salgsgenstandens art kan det kræves.

--
Jakob Paikin

Fra : Peter G C

Dato : 21-07-02 10:35

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> skrev:

[klip]

> Et generelt krav om dansk manual findes derfor ikke, men afhængig af
> salgsgenstandens art kan det kræves.

Vi er da tæt på, at der foreligger et krav om dansk brugsanvisning.
Anvendelse af en lidt besværlig videomaskine forudsætter da en dansk
brugsanvisning. Det mener jeg nu nok, at § 75, stk. 1 med forarbejder også
giver nogen støtte for.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jakob Paikin

Dato : 21-07-02 11:19

On Sun, 21 Jul 2002 11:35:27 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Vi er da tæt på, at der foreligger et krav om dansk brugsanvisning.

Det er jeg ikke uenig i, men der ligger dog noget spillerum i at
sproget blot skal forstås af køberen.

Men jeg er enig i, at kravene til vejledning formentlig er skærpet med
den nye §75 a (eller i hvert fald i kraft af forarbejderne hertil).

--
Jakob Paikin

Fra : Peter G C

Dato : 21-07-02 11:26

Fra : Claus P.

Dato : 21-07-02 08:45

Ove Kristensen wrote:
> [...]
> [klip]

> Ja, Peter G C mener selvfølgelig ordlyden i den nye købelov som der

Ja, men hvor står der at en dansk brugervejledning skal medfølge?
Som den gode Peter G C ville have sagt: "Lad os få nogle § på
bordet.".
MVH CP

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 21-07-02 10:39

> [...]

> forudsætter da en dansk brugsanvisning. Det mener jeg nu nok, at §
> 75, stk. 1 med forarbejder også giver nogen støtte for.

Måske men der ikke rigtigt noget nyt i det.
Der er en afgørelse fra 1992, de rgiver et par eksempler på, hvordan
det tidligere blev vurderet, hvorvidt, der skulle medfølge danske
vejledninger eller ej:
http://www.fs.dk/jura/fjura/jb92/92011300.htm#lampe

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 21-07-02 10:43

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

[klip]

> Der er en afgørelse fra 1992, de rgiver et par eksempler på, hvordan
> det tidligere blev vurderet, hvorvidt, der skulle medfølge danske
> [...]

At manglende vejledning kan udgøre en mangel er gengivet i lovforslaget

Ja - jeg har rent faktisk læst det da jeg skrev artiklen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 21-07-02 10:47

Peter G C <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

[klip]

"§ 75 a, stk. 1, fastslår for det første det i og for sig temmelig
selvfølgelige, at salgsgenstanden
med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre egenskaber skal stemme overens
med aftalen.
For det andet fastslår bestemmelsen, at sælgeren skal sørge for, at køberen
modtager de
fornødne oplysninger om montering, anvendelse, opbevaring og
vedligeholdelse. Hvilke
oplysninger der kan anses for at være "fornødne" i så henseende, afhænger af
de konkrete
forhold. Ved standardvarer kan der tages udgangspunkt i en gennemsnitlig
købers behov for
oplysninger af betydning for den sædvanlige anvendelse af genstanden.
Konkrete forhold hos
køberen kan føre til, at flere respektive færre oplysninger, end hvad der
følger af det nævnte
udgangspunkt, må anses for at være "fornødne". Oplysningerne i f. eks. en
brugsanvisning,
skal gives på et sprog, som køberen kan forventes at forstå, dvs. som
udgangspunkt på dansk.
Oplysningerne omfatter ikke udelukkende forhold af betydning for køberens
købsbeslutning,
men som nævnt også f. eks. brugsanvisninger mv. Hvis køberen har krav på at
få en
brugsanvisning, skal kravet herom opfyldes "i forbindelse med købet", dvs.
at opfyldelse kan
ske ved, at brugsanvisningen følger med varen, selv om den således først
kommer til køberens
kendskab efter udpakningen. Er brugsanvisning "fornøden", og viser det sig
efter udpakning
af varen, at der ikke medfølger en brugsanvisning, har sælger ikke opfyldt
sin forpligtelse
efter § 75 a, stk. 1. Der foreligger i så fald en mangel, jf. § 76, stk. 1,
nr. 4, og køber kan gøre
mangelsbeføjelser gældende, jf. § 78."

- fra http://www.jur.ku.dk/obligationsret/pensumKOB2002.pdf

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 21-07-02 10:16

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> skrev:

> Et generelt krav om dansk manual findes derfor ikke, men afhængig af
> salgsgenstandens art kan det kræves.

Altså samme eller stort set samme retstilstand som tidligere.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 21-07-02 10:48

> At manglende vejledning kan udgøre en mangel er gengivet i
> lovforslaget

Ja, men jeg vil da gerne gentage, at der ikke er noget nyt i det

--
Morten http://miljokemi.dk