"Peter Malling" <malling@iname.com> wrote in message
news:uaHZ8.14544$Yf1.895884@news010.worldonline.dk...
> Vi skal til at fraflytte et lejemål som vi har beboet i 1½ år. Ved
> overtagelsen var det nyistandsat, (primært malet og gulve afhøvlet og
> lakeret), og det skal også tilbageleveres nyistandsat.
>
> Da vi fra starten vidste at det kun ville være midlertidigt (fremleje for
> max 2 år) passede vi meget på ikke at ødelægge væggene etc. Vi har således
> ikke sat billeder, hylder o.lign. op. Vi håbede på denne måde at slippe
for
> at skulle sætte det i stand ved fraflytningen eller at miste vores
> depositum. Lejemålet fremstår derfor i meget fin stand, de fleste vægge er
> der ikke en plet på, men på nogle få vægge er der nogle enkelte beskedne
> mærker fra møbler etc.
>
> Til vores store overraskelse kræver udlejer nu at vi alligevel skal
> nyistandsætte lejemålet, dvs. male, lakere gulvene samt sætte dørene i
> stand. Alternativt vil han trække os hele vores depositum, 21.000 kr. Han
> vil tydeligvis foretrække sidstnævnte. Lejemålet er en lejlighed på ca. 70
> kvm. med stue, 2 kamre, bryggers, entre, køkken og toilet. Alt er
hvidmalet.
> Udlejeren vil sælge huset og agter således slet ikke sætte det i stand.
Men
> han ønsker alligevel at få hele depositummet.
Lyder til forveksling som det vi var udsat for i Århus for et par år siden
(72 kvm lejlighed). Vi fik at vide gennem LLO at nøgleordet er
"nyistandsat", dvs. nymalet/lakeret OVERALT, uanset om væggene ikke har
været rørt af et eneste flueben i de måske 3 uger du har boet der. Vi gav
dog ikke op, idet vi ved overtagelsen havde haft en aftale med daværende
vicevært om at vi selv stod for maling af lejlighed - alternativt ville vi
overtage en hvidmalet lejlighed som vi så alligevel skulle til at klistre
nogle andre farver på. Dengang vidste vi ikke hvad ordet "nyistandsat" som
ganske vist stod i lejekontrakten dækkede over... Da vi desuden selv greb
malerpenslerne før fraflytning, og afleverede en betydeligt pænere lejlighed
(alt i alt fremstod den som nyistandsat, selvom vi ikke havde malet lister
rundt omkring, men kun malet lofter og vægge, samt fået gulvet givet en
"vedligeholdelseslakering"), så fandt vi det faktisk noget urimeligt at
viceværten ved fraflytningssynet bare krydsede af i kolonnen "ikke godkendt"
for ca. 75% af alle punkter (dog var gulvene "godkendt"). Det var faktisk
for meget, så vi besluttede at køre sagen helt til ende.
Et par gode råd:
a) Ved fraflytningssynet, SKRIV IKKE UNDER PÅ NOGET SOM HELST. Skriver i
under på rapporten, godkender i vurderingen, og kommer til at betale for alt
der er markeret "ikke ok":
b) Sørg for at DOKUMENTERE lejlighedens stand før synet. Et videokamera kan
som regel tage nogle vældig gode nærbilleder, og er et godt værktøj i denne
forbindelse.
c) Selvom synsmanden ikke godkender lejligheden, så aflever alligeve
nøglerne, og FÅ EN KVITTERING. Vores vicevært nægtede at modtage nøglerne,
men vi kom heldigvis først ned til administrator-kontoret. Så de modtog, og
skrev en kvittering uden bøvl
d) Kontakt en advokat der har prøvet den slags sager før. LLO kan henvise
til sådan en. Måske dækker jeres indboforsikring også retshjælp (vores (GF)
gjorde med en selvrisiko på 2.500)?
>
> 1. Kan udlejer kræve at der f.eks. males, hvis væggene faktisk stadig ser
> helt nymalede ud, på trods af at vi har boet her i 1½ år.
>
Hmm, muligvis kan i slippe såfremt i kan dokumentere at væggene (og lister
og lofter og...) fremstår nymalede ("0 huller"
. Vi tog en masse billeder
og en del video OG havde et vidne med til synet.
> 2. Kan udlejer bare beholde depositummet, og så i øvrigt ikke anvende det
> til istandsættelse? Hvilken dokumentation har man som lejer for at det
rent
> faktisk sker?
Det tror jeg ikke.
>
> 3. Jeg synes at 21.000 lyder af meget for at køre sådan en lejlighed over
> med en pensel, men det er måske det niveau det ligger på?
>
Vi fik en opgørelse efter fraflytningen der tilfældigvis landede på et beløb
kun et par tusind kroner under depositum beløbet (som var på ca. 16.000), så
jo, jeg synes det lyder lidt dyrt.
Vores sag kørte lidt frem og tilbage mellem vores og deres advokat i ca. 3/4
år, og pludselig en dag (en måneds tid før sagen skulle have været i
boligretten) kom der en besked fra vores advokat om at udlejer ville
refundere resten af depositum. Sagen skulle dog lige køres færdig i retten,
for udlejer skulle lige dømmes til at betale sagens omkoskniger også
Derefter kom med posten en check på forskellen mellem hvad vi havde fået
refunderet og depositum. Alt i alt måtte vi betale selvrisikoen på
retshjælpsforsikringen, så netto reddede vi ca. 10.500. Men det bedste var
det principielle i afgørelsen - at en udlejer ikke på trods af en
lejekontrakts ordlyd, påføre en lejer urimelige og unødvendige udgifter i
forbindelse med fraflytning. Ta' den!
Held og lykke med det!
Michael Jørgensen.
PS: Nu er du sikker på at det er *depositum* og ikke *indskud* du har
betalt, ikke? For ellers er pengene tabt på forhånd...
PPS: I har fremlejet lejligheden. Dvs. i har lavet en lejekontrakt med den
der oprindeligt har lejet lejligheden, ikke? Altså i har i virkeligheden
lejet lejligheden af nuværende lejer, og har på den baggrund ikke noget
ansvar over for oprindelig udlejer (ejer)? Eller hvad?