Definition på "Nyistandsat"
Fra : Peter Malling

Dato : 18-07-02 23:21

Vi skal til at fraflytte et lejemål som vi har beboet i 1½ år. Ved
overtagelsen var det nyistandsat, (primært malet og gulve afhøvlet og
lakeret), og det skal også tilbageleveres nyistandsat.

Da vi fra starten vidste at det kun ville være midlertidigt (fremleje for
max 2 år) passede vi meget på ikke at ødelægge væggene etc. Vi har således
ikke sat billeder, hylder o.lign. op. Vi håbede på denne måde at slippe for
at skulle sætte det i stand ved fraflytningen eller at miste vores
depositum. Lejemålet fremstår derfor i meget fin stand, de fleste vægge er
der ikke en plet på, men på nogle få vægge er der nogle enkelte beskedne
mærker fra møbler etc.

Til vores store overraskelse kræver udlejer nu at vi alligevel skal
nyistandsætte lejemålet, dvs. male, lakere gulvene samt sætte dørene i
stand. Alternativt vil han trække os hele vores depositum, 21.000 kr. Han
vil tydeligvis foretrække sidstnævnte. Lejemålet er en lejlighed på ca. 70
kvm. med stue, 2 kamre, bryggers, entre, køkken og toilet. Alt er hvidmalet.
Udlejeren vil sælge huset og agter således slet ikke sætte det i stand. Men
han ønsker alligevel at få hele depositummet.

1. Kan udlejer kræve at der f.eks. males, hvis væggene faktisk stadig ser
helt nymalede ud, på trods af at vi har boet her i 1½ år.

2. Kan udlejer bare beholde depositummet, og så i øvrigt ikke anvende det
til istandsættelse? Hvilken dokumentation har man som lejer for at det rent
faktisk sker?

3. Jeg synes at 21.000 lyder af meget for at køre sådan en lejlighed over
med en pensel, men det er måske det niveau det ligger på?

Mvh Peter.

Fra : TA

Dato : 19-07-02 10:56

En lejet lejlighed skal somregel altid sættes i stand inden fraflytning (maling og
udbedring af huller i vægge, rengøring osv.). I skal dog ikke aflevere den i bedre
stand end i overtog den. Så med mindre i har hærget dørene og gulvet er dette
næppe blevet værre i løbet af de 1½ år i har boet i den.

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide

Fra : Børgesen

Dato : 19-07-02 11:12

"Peter Malling" <malling@iname.com> skrev i en meddelelse

> 1. Kan udlejer kræve at der f.eks. males, hvis væggene faktisk stadig ser
> helt nymalede ud, på trods af at vi har boet her i 1½ år.

Ja. Definationen af "Nyistandsat" betyder at malingen praktiskt ikke er tør
endnu.

> 2. Kan udlejer bare beholde depositummet, og så i øvrigt ikke anvende det
> til istandsættelse?

Nej. Depositummet fungerer netop som udlejers "sikkerhed" for re-etablering
og evt. istandsættelse (hvis det er aftalt) ved fraflytning, og _skal_
bruges dertil. Evt. del af depositum, der ikke er benyttet til re-etablering
og istandsættelse skal tilbagebetales til fraflyttende lejer.

> Hvilken dokumentation har man som lejer for at det rent
> faktisk sker?

En regning fra en håndværker som oftest, men jeg ved ikke, om udlejer selv
kan udskrive en "faktura".

> 3. Jeg synes at 21.000 lyder af meget for at køre sådan en lejlighed over
> med en pensel, men det er måske det niveau det ligger på?

Tjaaa - professionelt malerarbejde _er_ dyrt, men du kan jo overveje at få
huslejenævnet til at vurdere rimeligheden....

Børgesen

Fra : Peter Malling

Dato : 19-07-02 14:53

Tak til de indkomne svar.

Der ser ud til at være uenighed om hvad "nyistandsat" dækker.

"Børgesen" <news@klog.dk> skrev

Jan M <a@b.c> skrev

TA <th_and@notmail.com> skrev
> [...]
dette
> næppe blevet værre i løbet af de 1½ år i har boet i den.

I lejeloven er det, så vidt jeg kan se, ikke beskrevet. Der står blot:
"Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved overleveringen med
undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde, og som ikke er
omfattet af lejerens vedligeholdelsespligt, samt mangler, som det påhviler
udlejeren at udbedre. Det kan ikke pålægges lejeren at bringe det lejede i
bedre stand end den, hvori han overtog det lejede." (§98)

Familieadvokaten skriver endvidere:
Langt de fleste udlejere aftaler, at du og andre lejere skal stå for den
indvendige vedligeholdelse. Og hvis det er tilfældet, skal du sørge for
tapetsering, maling og hvidtning af din lejlighed så ofte, som det må anses
for nødvendigt. Men pligten viser sig især - i kroner og øre - i forbindelse
med din fraflytning, for her vil du kunne forpligtes til at aflevere
lejligheden i samme nytapetserede og nymalede stand, som du modtog den i.

Kan vi komme det nærmere: Betyder "nyistandsat" pr. definition at der SKAL
males, alt andet lige? Eller beror det på et skøn?

I øvrigt ser jeg i Familieadvokaten (emne 721) at vores husleje faktisk
skulle have været sat "tilsvarende" ned som følge af at vi selv skulle stå
for den indvendige vedligeholdelse. Hvordan vurderer man om det er sket? Vi
har ikke fået noget særskilt og dokumenteret afslag i lejen som følge af at
vi selv stod for den indvendige vedligeholdelse.

Mvh Peter.

Fra : Jan M

Dato : 19-07-02 12:56

> [...]
>
> 3. Jeg synes at 21.000 lyder af meget for at køre sådan en lejlighed over
> med en pensel, men det er måske det niveau det ligger på?

Man kan altid kræve at se dokumentation for de udgifter der har været.
Hvilket især er fint når andre folk bruger af ens penge.

Nyistandsat betyder ikke malet og lakeret helt forfra. Det betyder bare at
evt. fejl skal udbedres så det fremstår i fin og brugbar stand. Så uden at
have set jeres lejlighed kunne det godt lyde som om udbedring af pletter på
vægen samt en opfriskning af gulvet kunne være nok. ( Det anbefales af
gulvfirmaer at ca. hvert 2. år skal gulvet grundrenses eller let slibes og
have et tyndt lag lak).

Der er en række boligselskaber, som kræver at der bliver brugt en speciel
maling og lak til istandsættelse, så husk lige at kontrollerer det inden I
går i gang.

Jan M

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 19-07-02 12:59

Jeg gjorde krav på at se kvitteringer fra det arbejde der blev påstået der
var lavet. Og fik derefter hele mit depositum tilbage, selvom de i første
omgang ike ville ud med noget, jeg havde boet der ca. 1 år.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 19-07-02 15:21

Peter Malling wrote:

> Da vi fra starten vidste at det kun ville være midlertidigt (fremleje for
> max 2 år) passede vi meget på ikke at ødelægge væggene etc. Vi har således
> ikke sat billeder, hylder o.lign. op.

Hvor fremgår det ellers, at det er fremleje,
så er det svjh fremlejer, der er udlejer ? / ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter Malling

Dato : 19-07-02 15:40

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor fremgår det ellers, at det er fremleje,
> så er det svjh fremlejer, der er udlejer ? / ?

Sorry, jeg mente tidsbegrænset leje.

Peter.

Fra : Barney

Dato : 19-07-02 17:30

> 1. Kan udlejer kræve at der f.eks. males, hvis væggene faktisk stadig ser
> helt nymalede ud, på trods af at vi har boet her i 1½ år.

Vi lejer en lejlighed hos AAB og der har vi fået at vide at om så folk kun
har boet en uge i lejligheden, så bliver der malet og hvidtet loft som
minimum.

Fra : vagn torup

Dato : 19-07-02 17:41

> [...]

> 1. Kan udlejer kræve at der f.eks. males, hvis væggene faktisk stadig ser
> helt nymalede ud, på trods af at vi har boet her i 1½ år.

Ja, det kan han godt. Det vil jo altid være en skønssag, om en lejlighed ser
nymalet ud. Når der står at den skal være nyistandsat ved fraflytning skal
væggene osv males. Sådan er det bare.

> 2. Kan udlejer bare beholde depositummet, og så i øvrigt ikke anvende det
> til istandsættelse? Hvilken dokumentation har man som lejer for at det
rent
> faktisk sker?

Selvfølgelig kan du kræve at se regningen, men 21.000 lyder nu ikke
urimeligt for en lejlighed af den størrelse og dermed er 3. også besvaret.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 19-07-02 21:14

"Peter Malling" <malling@iname.com> wrote in message
> [...]
Men
> han ønsker alligevel at få hele depositummet.

Lyder til forveksling som det vi var udsat for i Århus for et par år siden
(72 kvm lejlighed). Vi fik at vide gennem LLO at nøgleordet er
"nyistandsat", dvs. nymalet/lakeret OVERALT, uanset om væggene ikke har
været rørt af et eneste flueben i de måske 3 uger du har boet der. Vi gav
dog ikke op, idet vi ved overtagelsen havde haft en aftale med daværende
vicevært om at vi selv stod for maling af lejlighed - alternativt ville vi
overtage en hvidmalet lejlighed som vi så alligevel skulle til at klistre
nogle andre farver på. Dengang vidste vi ikke hvad ordet "nyistandsat" som
ganske vist stod i lejekontrakten dækkede over... Da vi desuden selv greb
malerpenslerne før fraflytning, og afleverede en betydeligt pænere lejlighed
(alt i alt fremstod den som nyistandsat, selvom vi ikke havde malet lister
rundt omkring, men kun malet lofter og vægge, samt fået gulvet givet en
"vedligeholdelseslakering"), så fandt vi det faktisk noget urimeligt at
viceværten ved fraflytningssynet bare krydsede af i kolonnen "ikke godkendt"
for ca. 75% af alle punkter (dog var gulvene "godkendt"). Det var faktisk
for meget, så vi besluttede at køre sagen helt til ende.
Et par gode råd:

a) Ved fraflytningssynet, SKRIV IKKE UNDER PÅ NOGET SOM HELST. Skriver i
under på rapporten, godkender i vurderingen, og kommer til at betale for alt
der er markeret "ikke ok":
b) Sørg for at DOKUMENTERE lejlighedens stand før synet. Et videokamera kan
som regel tage nogle vældig gode nærbilleder, og er et godt værktøj i denne
forbindelse.
c) Selvom synsmanden ikke godkender lejligheden, så aflever alligeve
nøglerne, og FÅ EN KVITTERING. Vores vicevært nægtede at modtage nøglerne,
men vi kom heldigvis først ned til administrator-kontoret. Så de modtog, og
skrev en kvittering uden bøvl
d) Kontakt en advokat der har prøvet den slags sager før. LLO kan henvise
til sådan en. Måske dækker jeres indboforsikring også retshjælp (vores (GF)
gjorde med en selvrisiko på 2.500)?

> 1. Kan udlejer kræve at der f.eks. males, hvis væggene faktisk stadig ser
> helt nymalede ud, på trods af at vi har boet her i 1½ år.

Hmm, muligvis kan i slippe såfremt i kan dokumentere at væggene (og lister
og lofter og...) fremstår nymalede ("0 huller" . Vi tog en masse billeder
og en del video OG havde et vidne med til synet.

> 2. Kan udlejer bare beholde depositummet, og så i øvrigt ikke anvende det
> til istandsættelse? Hvilken dokumentation har man som lejer for at det
rent
> faktisk sker?

Det tror jeg ikke.

> 3. Jeg synes at 21.000 lyder af meget for at køre sådan en lejlighed over
> med en pensel, men det er måske det niveau det ligger på?

Vi fik en opgørelse efter fraflytningen der tilfældigvis landede på et beløb
kun et par tusind kroner under depositum beløbet (som var på ca. 16.000), så
jo, jeg synes det lyder lidt dyrt.

Vores sag kørte lidt frem og tilbage mellem vores og deres advokat i ca. 3/4
år, og pludselig en dag (en måneds tid før sagen skulle have været i
boligretten) kom der en besked fra vores advokat om at udlejer ville
refundere resten af depositum. Sagen skulle dog lige køres færdig i retten,
for udlejer skulle lige dømmes til at betale sagens omkoskniger også
Derefter kom med posten en check på forskellen mellem hvad vi havde fået
refunderet og depositum. Alt i alt måtte vi betale selvrisikoen på
retshjælpsforsikringen, så netto reddede vi ca. 10.500. Men det bedste var
det principielle i afgørelsen - at en udlejer ikke på trods af en
lejekontrakts ordlyd, påføre en lejer urimelige og unødvendige udgifter i
forbindelse med fraflytning. Ta' den!

Held og lykke med det!
Michael Jørgensen.

PS: Nu er du sikker på at det er *depositum* og ikke *indskud* du har
betalt, ikke? For ellers er pengene tabt på forhånd...

PPS: I har fremlejet lejligheden. Dvs. i har lavet en lejekontrakt med den
der oprindeligt har lejet lejligheden, ikke? Altså i har i virkeligheden
lejet lejligheden af nuværende lejer, og har på den baggrund ikke noget
ansvar over for oprindelig udlejer (ejer)? Eller hvad?

Fra : Allan Olesen

Dato : 19-07-02 21:16

"Peter Malling" <malling@iname.com> wrote:

>og det skal også tilbageleveres nyistandsat.

Du kan lige faa lidt ujuridisk baggrundsviden fra JP's
boligtillaeg for nogle maaneder siden. Frit fra hukommelsen:

Mange boligforeninger er begyndt at bruge udtrykket "nyistandsat"
i lejekontrakterne, og de tager det meget bogstaveligt. Med
udtrykket menes der ikke bare den gang maling af lofter og
vaegge, som normalt udfoeres ved en fraflytning. "Nyistandsat"
kan f.eks. ogsaa daekke udskiftning af alle bordplader og
elektriske kontakter, selv om de kun er normalt slidte.

Der er i saadanne lejemaal set eksempler paa
fraflytningsopgoerelser paa over 50.000,- efter faa maaneder. Der
har vaeret foert sager om nogle af disse opgoerelser, og det har
foert til nedsaettelse, men det endelige beloeb har stadig vaeret
meget hoejt.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Tom Christensen

Dato : 20-07-02 00:36

"Peter Malling" <malling@iname.com> skrev i en meddelelse

<klip>

> 2. Kan udlejer bare beholde depositummet, og så i øvrigt ikke anvende det
> til istandsættelse? Hvilken dokumentation har man som lejer for at det
rent
> faktisk sker?

<klip>

I modsætning til hvad alle andre har skrevet kan udlejer rent faktisk kræve
istandsættelsesbeløb, selvom der ikke bliver istandsat. Jeg henviser i den
forbindelse til Kendelse fra Ankeneævnet samt Østre Landsretsdom, hvorefter
lejer blev dømt itl at betale på trods af at lejemålet skulle sælges som
ejerlejlighed.

Det er formentlig et udtryk for en værdiforringelse, som så afspejler sig i
salgsprisen, hvorfor udlejer har krav på beløbet..

Hilsen

Tom Christensen

Fra : Peter G C

Dato : 20-07-02 12:21

Tom Christensen <tomchris@image.dk> skrev:

> Jeg
> henviser i den forbindelse til Kendelse fra Ankeneævnet samt Østre
> Landsretsdom

Hvilken dom?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Tom Christensen

Dato : 20-07-02 13:23

> Hvilken dom?
>
> /Peter

ØLD 1999-01-11.
Skulle ifølge Karnov være ref. i Fagligt Nyt 1999, 5 s. 169.

Hilsen

Tom Christensen