spind i tjørnehæk
Fra : Johnny Pedersen

Dato : 18-07-02 21:43

Jeg har en gammel have som er indkrandset af en tjørnehæk, men den er fuld
af spind med en masse små larver indeni. Hækken har mistet mange af sine
blade, og ser derfor ikke særlig pæn ud.
Mit spørgsmål går på om der er noget man kan sprøjte hækken med så
spindene/larverne forsvinder?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-07-02 07:09

On Thu, 18 Jul 2002 22:42:33 +0200, "Johnny Pedersen"
<Johnny.Pedersen@Holstebro.dk> wrote:

> [...]
>blade, og ser derfor ikke særlig pæn ud.
>Mit spørgsmål går på om der er noget man kan sprøjte hækken med så

Man kan godt sprøjte det, med hvad er jeg ikke helt sikker, måske et
pyrethrummiddel.

Men det eneste du får ud af det er at larverne dør. Spindet forsvinder
ikke og bladene er der ikke pludselig igen. Så du kommer nok lige så
langt ved at spule hækken med en kraftig vandstråle.

Selv om hækken ser trist ud, så tager den normalt ikke varig skade af
sådan et angreb.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 19-07-02 10:20

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
> ikke og bladene er der ikke pludselig igen. Så du kommer nok lige så
> langt ved at spule hækken med en kraftig vandstråle.

Det var måske også relevant at finde ud af, hvad det er for nogle larver, og
om de overhovedet har noget med hækkens tilstand at gøre, før man
overhovedet overvejer at bekæmpe dem. Det er jo ikke altid de sundeste
planter der angribes af skadevoldere.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Madsen

Dato : 19-07-02 13:52

> [...]

>blade, og ser derfor ikke særlig pæn ud.
>Mit spørgsmål går på om der er noget man kan sprøjte hækken med så

Larverne er viklere og de bør bekæmpes. Ellers kan de fuldstændigt
tage livet af hækken.

Jeg plejer at bruge midlet Malathion som købes i Matas. Det fortyndes
med vand og sprøjtes på hækken. Det er et insektmiddel som dræber
larverne. Husk at følge anvisningerne nøje, for det er noget giftigt
stads, men det virker.

mvh Madsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-07-02 14:10

On Fri, 19 Jul 2002 14:52:21 +0200, Madsen <madsen@dontmailme.dk> wrote:

>Larverne er viklere og de bør bekæmpes. Ellers kan de fuldstændigt
>tage livet af hækken.

Det er yderst sjældent at skadedyr direkte tager livet af planterne. I
dette tilfælde er det nok tjørnespindemøl som er på spil. Om dem siger
'Den grønne bog' at selv om de kan medføre store bladløse områder så
tager planterne aldrig varig skade.

Men det ser yderst træls ud pga. de manglende blade og noget beskidt,
snasket spind.

Samme bog anbefaler at man fejer ind i busken med en stiv kost og
derefter spuler efter med en kraftig vandstråle.

> [...]
>med vand og sprøjtes på hækken. Det er et insektmiddel som dræber
>larverne. Husk at følge anvisningerne nøje, for det er noget giftigt

Husk at det også tager alle andre insekter.

http://www.gartneriet.dk