jagttegn
Fra : ST

Dato : 18-07-02 20:50

Der er åbentbart ikke nogen, her i gruppen, der ved om man skal til ny
jagtprøve , hvis man fradømmes retten til jagttegn.( jeg tror du skal).

Jeg er meget enig med Peter Weis i, at det er vigtigt at inddrage Danmarks
Jægerforbund i sådanne sager, for at få en ensartet og fair domsfællelse i
sager om overtrædelse af jagt og/ eller våbenloven.
Det kræver selvfølgelig, at man/ du er medlem og det er jo kun ca.
halvdelen af jagttegnsløserne i Danmark.-Problem?

I øvrigt mener jeg at man er hjemfalden til straf, når man overtræder loven,
men niveauet for straffen må overlades til domstolene. Jeg synes at den
aktuelle dom lyder helt urimlig i forhold til f.eks. domme for krybskytteri.

Fra : JPo

Dato : 18-07-02 23:36

"ST" <st@has.dk> skrev i en meddelelse
> Der er åbentbart ikke nogen, her i gruppen, der ved om man skal til ny
> jagtprøve , hvis man fradømmes retten til jagttegn.( jeg tror du skal).

Jagttegnet kan fratages fra en person på 2 måder.

1.
Jagttegnet kan fradømmes ved dom. Og dette kan kun ske ved overtrædelser af
jagtloven, jf. jagtlovens § 55

2.
Politiet kan tilbagekalde samtykket til jagttegnet.

ad 1.
Jagttegnet kan fradømmes en person ved dom, hvis han har gjort sig skyldig i
grov overtrædelse af jagtloven. For at få jagttegnet igen, skal man til
jagtprøve, jf. bekendtgørelse om jagttegn § 21, stk. 3
Hvis man har overtrådt jagtloven, men ikke frakendt jagttegnet, kan politiet
ikke på det grundlag tilbagekalde samtykket.

ad 2.
Hvis man overtræder våbenloven, straffeloven, mv., hvor misbrug af våben
kan frygtes, kan politiet tilbagekalde samtykket til jagttegn, og jagttegnet
inddrages ligeså længe denne frygt består. som regel 3-5 år. Man skal ikke
op til fornyet jagtprøve med mindre det er over 10 år.

mvh.

JPo