Hvad kan lægen hjælpe med?
Fra : Mae

Dato : 18-07-02 17:15

Hej!

Da jeg er overvægtig og har det sidste år prøvet en del for at slippe af med
denne, vil jeg høre om I har nogle erfaringer med lægen, når I går til ham
pga overvægt.
Mit BMI er på 32 og har bl.a prøvet vægtvogterne med et vægttab på 4 kg over
4 måneder...Så det blev droppet igen... Det var simpelthen for omfattende og
med et utrolig lille resultat. Jeg har ingen intensioner om at få medicin
for at hjælpe mig igang med vægttabet, men kan han hjælpe med andet, når det
er et sådant problem man har??
Mange hilsner
Mae

Fra : Carina Mia Boese

Dato : 18-07-02 18:42

Hejsa

Har du prøvet vægtkonsulenterne?

Mvh
Carina (der selv går hos DDV)

Fra : Camilla Larsen

Dato : 18-07-02 20:51

Hej Mae

Jeg har selv samme problem som dig....jeg har selv for nylig droppet
VægtVogterne og har forrige efterår prøvet Vægtkonsulenterne med samme
resultat....et ufattelig lille vægttab.

Det min læge har gjort er at tage en stofskifte prøve på mig..min
viste sig at være lav. Derud over skal jeg her i August testes for
PCO, personer med denne defekt kan nemlig have problemer med at tabe
sig på normal vis !

Mille
--
Camilla

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 18-07-02 20:56

"Camilla Larsen" <pepperNOSPAM1@albertsen.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> viste sig at være lav. Derud over skal jeg her i August testes for
> PCO, personer med denne defekt kan nemlig have problemer med at tabe

Hvad er PCO?

Mvh
Henrik

Fra : Camilla Larsen

Dato : 18-07-02 21:08

Hejsa

Nemmeste svar er at henvise til denne her side:

www.lindenberg.dk

Når man kommer ind på siden tænker man hvad pokker har overvægt med
barnløshed at gøre....det er fordi PCO´er har svært ved at få børn
eller i helt ekstreme tilfælde kan slet ikke få børn pga defekten.

Men inde på den side beskrives symptomerne så det er til at forstå.

Mille
--
Camilla

Fra : Mae

Dato : 19-07-02 09:13

Hej Camilla.
Da du fik af vide at dsit stofskifte var lavt, havde han da nogle andre
"gode" idéer til hvad du så kunne gøre? Hvordan du ellers ville komme af med
overvægten? Eller var det bare: jamen, du har lavt stofskifte.?
Mae

Fra : Camilla Larsen

Dato : 19-07-02 14:28

On Fri, 19 Jul 2002 10:13:01 +0200, "Mae" <espressopigen@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>"gode" idéer til hvad du så kunne gøre? Hvordan du ellers ville komme af med
>overvægten? Eller var det bare: jamen, du har lavt stofskifte.?

Hej Mae

Ja jeg har bare fået beskeden at jeg har lavt stofskifte...fik slet
ingen diæt eller lign...derfor har jeg via nyhedsgruppen forsøgt at
efterlyse gode råd desværre uden svar

Men jeg vil på mandag få fat i lægen og forlange at jeg får noget
hjælp et eller andet sted fra...evt.henvisning til diætist.

Camilla
--
Camilla

Fra : Klaus Petersen

Dato : 20-07-02 11:58

> Det min læge har gjort er at tage en stofskifte prøve på mig..min
> viste sig at være lav.

Sådan af ren nysgerrighed.. hvordan tager man en stofskifte prøve? Får man
et tal på hvor ens stofskifte ligger henne af?

Fra : Camilla Larsen

Dato : 21-07-02 21:03

En stofskifteprøve kræver at lægen tager en blodprøve fra en.

Jeg har ikke fået oplyst mine tal...hvilket jeg dog agter at få her i
morgen*S*

Camilla
--
Camilla

Fra : Jeannette

Dato : 19-07-02 17:44

"Mae" skrev

> [...]

> Jeg har ingen intensioner om at få medicin
> for at hjælpe mig igang med vægttabet, men kan han hjælpe med andet, når

Alene det at komme ud til ham en gang om ugen og på den måde kunne få afløb
for frustrationer samt få lidt moralsk opbakning var en professionel, kan
gøre underværker.
Kommer selv hos min hver 14. dag.
Desuden kan dit stofskifte/blodtryk trænge til et tjek.
Og så kan han være behjælpelig med råd, vejledning og andet brugbart

Nette, som nu har tabt sig tre kilo, uden at gå på "kur".

Fra : Mookee

Dato : 20-07-02 08:59

> [...]
> for at hjælpe mig igang med vægttabet, men kan han hjælpe med andet, når

Hej Mae. Din læge kan hjælpe dig med at udersøge om dit stofskifte er som
det skal være. Ellers kan han tilbyde dig et kostprogram og opfølgende
kontrol.
Som konsulent for Weight Watchers, kan jeg ikke forstå, du ikke har brugt
muligheden for at få hjælp hos vores diætist, har din konsulent ikke
foreslået det? 4 kilo på 4 mdr. er ALT for lidt, og din konsulent burde have
taget fat om dit problem? Den gængse vægtreduktion ligger på ½-1 kilo om
ugen - vel at mrke, hvis man følger programmet og overholder sine points.
Men jeg tænker på, om du mon er blevet sat ordentligt ind i programmet? Jeg
har ikke hørt nogen (før dig ) sige at det er for omfattende? Det er jo
en livsstilsændring, og kan gøres med små bitte skridt? Er du sikker på, det
var vægtvogterne, du var hos?
Hvis du er interesseret i at få hjælp til at bruge programmet, må du meget
gerne maile til mig privat.
Held og lykke med dit projekt.
Kærlig hilsen Ninett

Fra : Camilla Larsen

Dato : 20-07-02 10:56

On Sat, 20 Jul 2002 09:59:24 +0200, "Mookee" <Mookee@Greenshus.dk>
wrote:

>"Mae" <espressopigen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej Ninett

Jeg har kun tabt 3,5 kg på et halvt år hos Weight Watchers og min
konsulent har ikke forslået diætist hos dem????

Camilla

--
Camilla

Fra : A.J. Andersen

Dato : 20-07-02 16:13

Mae <espressopigen@hotmail.com> skrev i
meldingsnyheter:dQBZ8.12505$Yf1.835282@news010.worldonline.dk...
> [...]
> for at hjælpe mig igang med vægttabet, men kan han hjælpe med andet, når

Hei
En mulig forklaring er at du kan lide av insulinresistens. Det er også
derfor kvinner med pco har vanskelig for å tape vekt. Fra siden
http://www.roli.no/om.htm
limer jeg inn denne teksten:

INSULINRESISTENS:

25% av den normal-vektige delen av befolkningen har denne plagen.
75% av den over-vektige delen av befolkningen har denne plagen.
95% av den sterkt over-vektige delen av befolkningen har denne plagen.
Plagen heter insulinresistens. Det finnes ingen medisiner som kan kurerere
insulinresistens. Fordi det ikke finnes medisiner, bryr ikke helsevesenet
seg med å sjekke om folk er insulinresistente.

Siden de fleste insulinresistente er overvektige, har det blitt vanlig å tro
at overvekt fører til insulinresistens. Det er det omvendte som er tilfelle;
insulinresistens fører svært ofte til over-vekt.

Slik oppstår insulinresistens
Når du spiser mer karbohydrat enn kroppen klarer å bruke opp med en gang
stiger blodsukkeret ditt. Kroppen oppdager dette og gir ordre om produksjon
av insulin. Insulinet gir cellene ordre om å arkivere overskuddet som fett
til senere bruk. Blodsukkeret blir da normalt og alt er såre vel.
Regulering av blodsukker er en treg og langsom prosess som ikke klarer å
takle raske endringer. Det er mye slakk i reguleringen, og den takler dårlig
raske endringer eller høyt nivå i blodsukkeret. Hvis maten blir nedbrutt
sakte slik at blodsukkeret stiger sakte, fungerer dette meget bra. Kroppen
din er altså dimensjonert for å takle mat som blir spaltet og nedbrutt over
tid. Når du spiser små mengder trege karbohydrater, vil blodsukkeret stige
sakte og kroppen vil fint klare å produsere passende dose insulin slik at
blodsukkeret blir godt regulert.
Problemer med blodsukkeret oppstår når du spiser raske karbohydrater, og når
du spiser mye karbohydrater. Raske karbohydrater gir rask stigning av
blodsukkeret og gir kroppen problemer med doseringen av insulin. Den raske
stigningen i blodsukker lurer kroppen til å tro at store mengder
karbohydrater er på vei og store mengder insulin blir derfor produsert. Når
blodsukkeret har blitt normalt, vil det være insulin til overs i systemet.
Dette fører til at blodsukkeret blir for lavt. Da blir man slapp og sulten
og trenger noe oppkvikkende.
Når du spiser store mengder karbohydrater, får du en lignende effekt.
Karbohydratene du spiser må enten forbrennes med en gang eller de må
arkiveres. Arkivering tar tid. Et skikkelig måltid med mye karbohydrat vil
derfor føre til at kroppen ikke klarer å arkivere fort nok når blodsukkeret
begynner å stige. Kroppen innbiller seg at mer insulin vil hjelpe og øker
derfor insulinproduksjonen, men til ingen nytte. Arkiveringsprosessen går
allerede for fullt og det blir derfor insulinoverskudd i blodet ditt. Når
blodsukkeret har blitt normalt, vil det fortsatt være for mye insulin i
blodet. Dette fører til for lavt blodsukker med påfølgende lyst på noe søtt.
Tradisjonen med noe søtt til dessert og ettermiddagskaffe med kaker senere
på kvelden kommer av dette.
Når du har plaget kroppen med insulinoverdoser lenge nok, har den lært to
ting; Den har blitt vant med overdoser insulin, og den har blitt vant med at
lavt blodsukker skal rettes opp ved å tilføre flere karbohydrater. Etter
hvert vil kroppen kreve større og større doser insulin for å gjøre det den
skal. Glukagonet vil komme i bakgrunnen og fungere dårlig når det er for mye
insulin i omløp. Mekanismen som konverterer fett til blodsukker, vil bli
bremset, og lavt blodsukker må korrigeres ved å spise søtsaker i stedet.
Etter noen år vil du oppdage at du blir slapp når du ikke har spist på en
stund og at litt mat kvikker opp. Da har du fått så store svingninger i
blodsukkeret er legen din kan finne på å si at du har både hypoglykemi og
hyperglykemi. Du har altså blodsukker som svinger mer eller mindre
ukontrollert. Hvis legen din målte insulinnivået ditt, ville vedkommende
også finne ut at insulinnivået er unormalt høyt i lang tid etter et måltid.
Kroppen har begynt å ignorere signalet som insulinet gir. Dette fenomenet
kalles insulinresistens.
En insulinresistent person får etter hvert for mye insulin i blodet selv om
blodsukkeret er normalt. Insulinet har da fått overtaket og kroppen vil
heller lagre fett i stedet for å forbrenne fett. Blodsukkeret vil lett bli
lavt når en ikke har spist på en stund. Dette fører til at en blir slapp og
maktesløs og får lyst på søtsaker. Vanlig måte å kvikke seg opp er å spise
en sjokolade eller annen type søtsak. Du har vel sett at sjokoladereklamen
sier at sjokolade er oppkvikkende? Det stemmer veldig bra. En person som
ikke er insulinresistent vil ikke trenge slike opp-kvikkere. Glukagonet hos
en slik person vil automatisk sørge for at leveren produserer passende
mengde med blodsukker.

Langvarig insulin-resistens kan føre til alvorlige problemer;
kolesterolinnholdet i blodet kan bli meget ugunstig, blodtrykket kan stige,
en kan bli overvektig og i verste fall kan en få type II diabetes.
AJ

Fra : Erna Andersen

Dato : 21-07-02 21:43

tak for en meget grundig forklaring