Underlag til laminatgulv
Fra : Thïngmand

Dato : 18-07-02 14:13

Jeg har købt et af de der tilbuds-laminatgulve til et lille rum på 6 m2. Der
har ligget gulvtæppe og under det er der ru brædder. Spørgsmålet er om jeg
kan ligge laminatgulvet direkte oven på de ru brædder eller om skal ligge
det der skumgummi halløj under?

Problemet er at jeg kun kan købe en rulle med, jeg ved ikke hvor mange
meter, til flere hundrede kroner

Fra : Per H

Dato : 18-07-02 17:42

On Thu, 18 Jul 2002 15:12:56 +0200, "Thïngmand" <michale@thingmand.dk>
skrev:

> [...]
>det der skumgummi halløj under?
>
>Problemet er at jeg kun kan købe en rulle med, jeg ved ikke hvor mange

du kan købe gulvpap, af den tykke kvalitet, der er sikekrt billigere,

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-07-02 17:43

> [...]
> kan ligge laminatgulvet direkte oven på de ru brædder eller om skal ligge

Det bliver lidt mere stille at gå på med "skummet" under. Har du gemt
tæppet? Så kan du bare lade det ligge.

Mvh Maria

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 18-07-02 20:11

> Der
>
> Det bliver lidt mere stille at gå på med "skummet" under. Har du gemt
> tæppet? Så kan du bare lade det ligge.
>
> Mvh Maria

Lækkert!!!! om tre år kan det sikkert kravle væk ad sig selv!!!

Kasper Thor

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-07-02 20:38

"Th?gmand" <michale@thingmand.dk> wrote in message news:<3d36be34$0$80818$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> det der skumgummi halløj under?
>
> Problemet er at jeg kun kan købe en rulle med, jeg ved ikke hvor mange

Der skal lægges trindæmpende materiale under laminatgulvet, ellers
kommer det til at larme når man går på det.

Du bør også kontrollere om bræddegulvet er plant; se i vejledningen
til laminatgulvet hvor stor afvigelse der må være (2 mm med en 1 m
retskinne på det gulv jeg har lagt). Hvis bræddegulvet knirker, bør
det også klares inden du lægger laminatgulvet.

Ovenstående ud fra bitter erfaring ...

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Niels

Dato : 19-07-02 05:36

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> "Th?gmand" <michale@thingmand.dk> wrote in message

Jeg har lige købt 30 x 1 meter til 275 kr.

> [...]
> retskinne på det gulv jeg har lagt). Hvis bræddegulvet knirker, bør
> det også klares inden du lægger laminatgulvet.

Nogen steder på nettet snakkes der om at lægge en fure med et eller andet
langs kanterne, men det står der intet om på den vejledning til det
laminatgulv (profi floor) jeg skal til at lægge her i weekenden.

Ved du noget om det?

> Ovenstående ud fra bitter erfaring ...

Tvivler ikke, jeg skal slipe en masse skidt væk

Niels

Fra : Thïngmand

Dato : 19-07-02 10:14

> Jeg har lige købt 30 x 1 meter til 275 kr.

Det er nogenlunde, hvad jeg har givet for gulvet! Jeg er altså ikke meget
for at give lige så meget for underlaget, som for gulvet

Er det der skumgummi ikke nøjagtig det samme som man ind imellem får ting
pakket ind i? Hvis man kan købe en rulle indpakningsskum, er den vel ikke
nær så dyr som den der står Pergo på...

Fra : Jeannette

Dato : 19-07-02 17:40

"Thïngmand" skrev

> [...]
> pakket ind i? Hvis man kan købe en rulle indpakningsskum, er den vel ikke

Jeg tror det er dumt at tage nogen chancer, hvis det er et rum, hvor der
bliver gået meget.
Jeg har selv fået lagt et sådant gulv, vi limede det ikke, men brugte noget
af det helt rigtige gummi. Det kostede ca. 300 kr. for 15 m2, men jeg kunne
forstå, at der var en herinde det havde fået det billigere.
Måske kunne man forhøre sig hos en gulvlægger eller hvad sådan en nu hedder,
om man kunne købe nogle rester? Det gør jo ikke så meget, at de ikke hænger
sammen.
Jeg overvejer i hvert fald at spørge mig for, for jeg tror det er godt at
lægge under løse tæpper også

Nette

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-07-02 13:30

"Niels" <ikke.til@raadighed> wrote in message news:<xEMZ8.4$dh2.205@news.get2net.dk>...

> [...]
> langs kanterne, men det står der intet om på den vejledning til det
> laminatgulv (profi floor) jeg skal til at lægge her i weekenden.

Det laminatgulv som jeg har lagt (fra Ikea), er lagt med 5-7 mm afstand
til alle vægge, dørtrin osv. Dette mellemrum dækkes af en fodliste eller
fejeliste (12 mm tyk). Hvis ikke der er plads hele vejen rundt til at
gulvet kan udvide sig, risikerer man at det kommer til at bule.

Jeg har ikke set beskrivelser af en fuge langs kanterne (med en fugemasse,
går jeg ud fra at du mener), for mig at se er det unødvendigt.

> Tvivler ikke, jeg skal slipe en masse skidt væk

Mine laminatgulve er lagt på gulvspånplader. Det var bestemt ikke plane,
så jeg fyldte de værste lunker med selvnivellerende gulvspartelmasse. Den
er armeret med fibre så den kan lægges ud i tynde lag på trægulve.

På træ skal først stryges med et lag binder, en slags klar lak som for-
hindrer at fugten fra spartelmassen trænger ned i undergulvet.

Det fungerede sådan set udmærket, jeg skulle blot have lagt 3-5 mm mere på.

Det får mig til at tænke på at jeg købte et "værktøjskit" med plastkiler
til at holde afstand langs væggene, og to særlige værktøjer til at slå
laminatbrædderne sammen uden at beskadige kanterne. Det var ret praktisk
at have (mit gulv er limet sammen).

Det sværeste var at lægge de første tre rækker brædder i en 8 m lang gang
langs en væg der selvfølgelig ikke var ret. De blev tilpasset og lagt
"tørt" op inden de blev limet.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Niels

Dato : 22-07-02 07:13

> [...]
> fejeliste (12 mm tyk). Hvis ikke der er plads hele vejen rundt til at
> gulvet kan udvide sig, risikerer man at det kommer til at bule.

Jeg havde læst det med en fugemasse på en norsk hjemmeside, der står intet
om en sådan på det gulv jeg her købt i Jem&Fix, der står til gengæld at de
anbefaler en afstand til vægge på 15-20 mm hvis gulvet bliver over 8 m. og
da mit bliver 7,10 m. på den lange led tænkte jeg lidt over det.

> [...]
> så jeg fyldte de værste lunker med selvnivellerende gulvspartelmasse. Den
> er armeret med fibre så den kan lægges ud i tynde lag på trægulve.

Mit rum er et rum hvor 2 rum er slået sammen dengang det blev moderne med
store rum, der er niveauforskel på de 2 rum på 6-7 mm. som man har udlignet
med henholdsvis spånplader og masonitplader. et enkelt sted buler det op
nedefra hvor man p.g.a. nedlagte vægge har været ved at få et pudsloft i
hovedet og så har kilet et brædt ind under gulvbrædderne og bjælken for at
holde pudskonstruktionen... så på de stedet lyder det som en god ide med
selvnivelerende spartelmasse, ellers er det jo en meget dyr løsning på
større gulve..

> På træ skal først stryges med et lag binder, en slags klar lak som for-
> hindrer at fugten fra spartelmassen trænger ned i undergulvet.

Kan en murgrunder bruges?

> [...]

> til at holde afstand langs væggene, og to særlige værktøjer til at slå
> laminatbrædderne sammen uden at beskadige kanterne. Det var ret praktisk

Har købt..

Niels