landbrugskalender
Fra : Pia J

Dato : 18-07-02 12:02

Findes der mon en "Landbrug for Dummies"? Da jeg gerne vil have nogen
argumenter og viden på hånden inden jeg taler med forpagteren af vores jord,
kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad arbejdsgangen er for fx en bygmark.
Når den er høstet, hvad så? Hvornår pløjes og harves den? Jeg har nemlig
tænkt mig at inddrage et stykke til køkkenhave og hundetræning, men hvis den
ligger pløjet hen hele vinteren, har det jo lange udsigter at kunne bevæge
sig rundt på den...

I virkeligheden ville jeg gerne have sået græs/miljøplanter på den allerede
i efteråret, da jeg tror han bare har brugt kunstgødning og gift i store
mængder, så den bliver HELT bar, når han er færdig med den - men hvis han
først er færdig med den i november, så... Kontrakten løber pr. kalenderår,
så jeg har ikke "ret" til den før 1/1/03 (aftalen lavet med tidl. ejer) -
men det plejer ikke at være noget problem at måtte bevæge sig rundt på
marker der ikke er sået til fods eller hest.

Ikke et rigtigt have spørgsmål, men I er jo så kloge...

:Pia

Fra : Calle.

Dato : 18-07-02 14:38

Pia J wrote:
> [...]
> til fods eller hest.
>
> Ikke et rigtigt have spørgsmål, men I er jo så kloge...

Hej

Når en mark er høstet, bliver den pløjet, og hvis der skal vinterbyg eller
lign. på den harves den straks og sås til.
Hvis der skal rug/hvede/havre osv. bliver den kun pløjet og liggende brak
indtil foråret (nogle steder lader man stubbene stå til foråret.
Om foråret når det bliver lunere i luften og markerne er tørret så meget af,
at man kan bearbejde dem, så bliver de harvet, og sået til.
Det med at der sprøjtes gift, for at holde den bar, er vist noget man tror i
byerne. Det er pløjningen der gør det.
For det første er giften så dyr, at landmændene kun bruger det nødvendige
til afgrøderne (mod svamp/snegle/ og glimmerbøsser hvis det er raps)
Jeg bor selv på landet, og har tit hjulpet forskellige landmænd, så det er
ikke tom snak.

Calle

Fra : Pia J

Dato : 18-07-02 14:55

> [...]
af,
> at man kan bearbejde dem, så bliver de harvet, og sået til.

Ok, det var en udmærket forklaring. Ved du så også, hvad han vil gøre, når
den nu ikke skal sås til igen? For han kan vel ikke nå at høste en
vinterafgrøde inden nytår... Sår man overhovedet 2 gange om året på samme
mark?

Det lyder som om han leverer den pløjet, og jeg så skal tigge mig til at få
den harvet med det samme, evt. så græs eller miljøplanter til gengæld for
nedsættelse af prisen til næste år.

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-07-02 17:59

On Thu, 18 Jul 2002 15:54:40 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>den nu ikke skal sås til igen? For han kan vel ikke nå at høste en
>vinterafgrøde inden nytår... Sår man overhovedet 2 gange om året på samme

Man _kan_ så to gange på samme mark. En del af afgrøderne fås både som
vår- og vinter. Vår-afgrøder, f.eks vårbyg, det sås om foråret, og
vinter-afgrøderne, tit noget som vinterhvede, det sår man så hurtigt
efter høst som man kan komme til det. Men man høster stadig kun en
enkelt gang om året.

>Det lyder som om han leverer den pløjet, og jeg så skal tigge mig til at få
>den harvet med det samme, evt. så græs eller miljøplanter til gengæld for
>nedsættelse af prisen til næste år.

Det kommer jo nok an på hvor travlt han har til efteråret og hvor vådt
det bliver. Det kan jo gå hen og blive så vådt at han ikke kan komme
til at pløje den.

Men, når man har høstet korn af den ene eller anden slags, så vil der
altid ligge noget spildkorn som begynder at spire i løbet af efteråret
hvis ikke marken harves/pløjes. Hvis du allerede nu er sikker på at
jorden ikke skal forpagtes væk igen når kontrakten udløber, så tag
allerede nu en snak med bonden, om ikke han kan lade være med at gøre
noget når den er høstet. Så har du en stubmark hvor der vil spire en
smule korn, og du vil kunne bruge marken hele vinteren til
hundetræningen. En stubmark er rimeligt farbar. I hvert fald
sammenlignet med en pløjemark.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Pia J

Dato : 18-07-02 18:26

> hundetræningen. En stubmark er rimeligt farbar. I hvert fald
> sammenlignet med en pløjemark.

sammenlignet ja, men det stikker faktisk i poterne og kan give grimme, dybe
sår som er svære at rense. Jeg må bare få hans telefonnummer så hurtigt som
muligt, og få en snak allerede inden han høster.

Tak for hjælpen.

:Pia

Fra : Calle.

Dato : 18-07-02 22:55

Pia J wrote:

> [...]
> grimme, dybe sår som er svære at rense. Jeg må bare få hans
> telefonnummer så hurtigt som muligt, og få en snak allerede inden han

Hej

det er kun den første stykke tid stubbene stikker i poterne. Da ståene er
hule, kmmer der hurtigt vand i dem, og de bliver bløde, og rådner væk.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Pia J

Dato : 19-07-02 09:01

> det er kun den første stykke tid stubbene stikker i poterne. Da ståene er
> hule, kmmer der hurtigt vand i dem, og de bliver bløde, og rådner væk.

Jeg fik sørme fundet ham på Krak, og det lød som om han skulle så
vinterhvede igen (øv, ingen galopfræs i efteråret - dvs. der harves
efter høsten. Så jeg får ham da bare til at så græs/miljøplanter eller noget
på min del af marken, når han alligevel kører rundt og sår på den anden side
af vejen. Perfekt! Men det var rart at vide lidt om, hvad jeg snakkede om!

:Pia

Fra : Calle.

Dato : 18-07-02 16:05

Pia J wrote:
> [...]
> at få den harvet med det samme, evt. så græs eller miljøplanter til
> gengæld for nedsættelse af prisen til næste år.

Hej

Nej, man kan ikke nå 2 gange høst på et år. men det meget normalt, at man
skifter mellem forskellige afgrøder fra år til år, for at få bedre udbytte.
Så hvis den nu har været f.eks hvede der i år, kan det jo være, at han
straks sår vinterbyg.
Vinterbyg har navnet, da det er på markerne vinteren over, og så vokser i
foråret, og høstes et par uger før alle andre sorter.
Så hvis det ser ud til at han har sået græs, så skal du nok ikke vade
derude, så er det nok nærmere vinterbyg.
Tag hellere en snak med manden nu inden høsten for alvor sætter ind, da er
de fuldstændig forvildet, og ikke til at føre en samtale med.
Jo før du snakker med ham, jo nemmere har han ved at rette sin markplan ind
efter det.
En markplan er en der styrer hvad der skal være på marken, og hvad der skal
gødes med & spredes af møg/gylle/kalk, for at opnå den surheds/gødningsgrad
den pågældende afgrøde kræver.
Ja det er ikke som os med køkkenhave, vi høster det der kommer og ser bort
fra resten. Landmændene derimod følger nøje hvad der sker, da de jo skal
leve af det.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Per A. Hansen

Dato : 19-07-02 18:47

Pia J <ngspam@ofir.dk> skrev i en news:ah673c$sjk$1@sunsite.dk...

> Findes der mon en "Landbrug for Dummies"?

Nej.
Men der findes udmærkede bøger til formålet.
Landbrugets Informationskontor ( LIK) udgiver grundbøger
til landbrugsundervisningen. De har en om dyrkning af
kulturplanter, jordbehandling etc. som du kan have stor fornøjelse af.

> [...]
den
> ligger pløjet hen hele vinteren, har det jo lange udsigter at kunne bevæge

Hvordan den behandles afhænger i høj grad af, hvad der skal være
i vedkommende mark til næste år.
Måske er der sået græsfrø i som "grøn afgrøde" - det er græs der
sørger for at optage den kvælstof, der frigøres fra jorden i
løbet af efteråret.
Hvis jorden skal afleveres til nytår bliver den jo nok ikke tilsået med
vinterhvede ( det er heller ikke godt efter byg).

> [...]
> mængder, så den bliver HELT bar, når han er færdig med den - men hvis han

"Kunstgødningen" er forlængst optaget af afgrøden - evt. planteværnsmidler
er forlængst omdannet til uskadelige forbindelser - i jorden omdannes de
af bakterier etc.

LIK kan findes på tlf. 86 10 90 11, hvis ikke de har skiftet telefon i
mellemtiden. De findes på Skejby ( 87405000)

Per A. Hansen