Hjelm-erfaringer søges.
Fra : Jens Pytlich

Dato : 18-07-02 11:46

Hej i grupen.

Jeg står for at skulle købe ny hjelm og ville høre om der var nogle gode
råd/oplevelser at hente her i gruppen.

Jeg har en kigget på en del forskellige hjelme i de sidste par uger men har
ikke rigtig fundet noget. Et af mine problemer er at jeg er ret spinkelt
bygget. Jeg kører i en sort Dainese lædderdragt str. 48, og de fleste hjelme
ser MEGET store ud oven på den. Jeg har kigget på nogle hjelme fra Uvex der
har forskellige størrelser yderskal, men jeg bryder mig ikke om deres måde
at lukke hjelmen på.

Jeg har også kig på hjelme fra Arai og Airoh, og det er egentlig mest dem
jeg ville høre kommentarer til.

Jeg vil gerne have en hjelm der er så lydløs som muligt, og så lille som
muligt. Uden at det selvfølgelig går ud over sikkerheden.

Med venlig hilsen

Jens Pytlich

Fra : Peder

Dato : 18-07-02 12:15

On Thu, 18 Jul 2002 12:46:29 +0200, "Jens Pytlich" <jens@pytlich.dk>
wrote:

>Hej i grupen.
Selv haj

>Jeg har også kig på hjelme fra Arai og Airoh, og det er egentlig mest dem
>jeg ville høre kommentarer til.

Jeg har i lang tid haft Arai hjelme, som jeg har været glad for. Lette
(relativt) og komfortable. Men...

>Jeg vil gerne have en hjelm der er så lydløs som muligt, og så lille som
>muligt. Uden at det selvfølgelig går ud over sikkerheden.

Støjen afhænger helt af, hvordan på hvilken cykel du sidder. Personlig
møder jeg ingen vindstøj, men det er kun fordi mit råberør overdøver
alt. Heldigvis kører jeg kun bane

Det optimale er at prøve forskellige modeller på *din* cykel...

--
Peder - m/Suzi
"Inside every old person is a young person wondering what happened"

Fra : peterl

Dato : 18-07-02 15:16

Jeg forelskede mig fra starten i en Arai-hjelm, som jeg stadig er meget glad
for. Så glad at min extra-hjelm også er blevet sådan en. Jeg kan næsten ikke
byde mine bagsædepassagerer mindre, når det nu er mig der får lov at sidde
oppe foran
Jeg får tit kommentarer fra andre, der er vandt til andet, at de synes det
er en rigtig lækker hjelm.

Så hvis du altså kan passe sådan éen, og det er jo det vigtigste, så vil jeg
varmt anbefale dem...

Jeg har prøvet jeg ved ikke hvor mange hjelme i forskellige størrelser og
mærker, men jeg har kun kørt med Arai (og Bieffe på køreskolen), så jeg skal
ikke gøre mig mere klog end det...

-PeterL

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 18-07-02 23:06

Hejsa

Jeg har lige crashtestet en Shoei Z-one, og den virker faktisk så fint, at
jeg nok må have sådan en igen.
Endvidere en den meget komfortabel, og sidder alligevel til. Støjmæssigt, så
skulle jeg have ørepropper i på motorvej. Ligenu kører jeg desværre ikke så
meget... - men hjelmen var fin, og holdt nydeligt sammen på mit hovede.

Mvh
Kristoffer

Fra : Armand

Dato : 22-07-02 00:00

Kristoffer Lippert <krl@imv.au.dk> skrev i en
> Hejsa
>
> Jeg har lige crashtestet en Shoei Z-one, og den virker faktisk så
fint, at
> jeg nok må have sådan en igen.

Jup!
Hvis/når man endelig selv har haft muligheden for selv at teste, og
tillige med godt resultat, så er der ikke grund til andet end at
geninvestere i samme!

--
Armand.

Fra : Anneli

Dato : 18-07-02 23:48

> [...]

>Et af mine problemer er at jeg er ret spinkelt
> bygget. Jeg kører i en sort Dainese lædderdragt str. 48, og de fleste

Min hjelm (Shoie syncro-et-eller-andet klaphjelm) ser også meget stor ud på
mig, der er vældig lille, men det er jo ikke skønhedskonkurrencer vi skal
til......... mon ikke du kan leve med det? ;0) Jeg kan godt anbefale nævnte
hjelm, men ikke Airoh som du selv nævner. Min blev hurtigt for stor indeni,
så den gled rundt på knoppen af mig, spændet gled og den støjede en del.

Stor hilsen Anneli og Savage :0)

Fra : Armand

Dato : 22-07-02 00:00

Anneli <anneli_jensen@yahoo.dk> skrev i en

> Min hjelm (Shoie syncro-et-eller-andet klaphjelm) ser også meget stor
ud på
> mig, der er vældig lille,

Hjelmskaller er lige store - Størrelsen reguleres v.h.a. polstringen!

> ....... men det er jo ikke skønhedskonkurrencer vi skal til

Desværre for nogle- Det kunne ellers være et godt trick

--
Armand.

Fra : Bjørn S

Dato : 22-07-02 17:11

Fra : Jacob

Dato : 23-07-02 06:53

"Bj?n S" <bjosko@ReMoVeyahoo.com> wrote in message news:<48W_8.33692$Yf1.1361660@news010.worldonline.dk>...
> [...]

Arai er ikke de eneste der bruger forskellige hjelm-yderskaller. Baehr
bruger også flere str. hjelm-yderskaller (se
http://www.motocom.dk/Default.asp?Action=Details&Item=54 ).
Formålet er at minimere tykkelsen af skummet/foring i hjelmen. Jo
mindre skum - jo længere tid holdes hjelmens facon.

Mvh

Jacob
(Der kører med Baehr Silencer på toppen

Fra : Anneli

Dato : 29-07-02 23:30

"Bjørn S" <bjosko@ReMoVeyahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Det vil jeg da være opmærksom på, selvom jeg er ret sikker på, at jeg skal
have en Shoie klaphat næste gang også. Også selvom klaphjelme generelt ser
større ud end alm. Som sagt skal jeg hverken til skønhedskonkurrence eller
modeopvisning, så jeg vil hellere se dum ud i en ellers perfekt hjelm, end
smart i en hjelm jeg er gået på kompromis med :0)

Stor hilsen Anneli og Savage :0)

Fra : Bjørn S

Dato : 30-07-02 15:20

"Anneli" <anneli_jensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> modeopvisning, så jeg vil hellere se dum ud i en ellers perfekt hjelm, end
> smart i en hjelm jeg er gået på kompromis med :0)

Hej Anneli.

Nej, nu var det ikke fordi hun ville se smart ud at hun købte en "lille"
Arai hjelm, men udifra samme kriterier som dig
Men nu lød jo orginaltråden bl.a sådan :
"Jeg vil gerne have en hjelm der er så lydløs som muligt, og så lille som
muligt. Uden at det selvfølgelig går ud over sikkerheden."
Men Anneli, tag en kig på Schuberth'en også, jeg købte hindes, og jeg syntes
den har nogle klare fordele fremfor Shoie'en, selv om den er "stor og som
alle klaphatte lidt tyngre"
- men du siger jo at størrelsen ikke betyder noget for dig........... øh hø
))))

/Bjørn - som næste gang kigger på Shoei og Arai uden klap

Fra : Kasper

Dato : 07-08-02 08:19

"Jens Pytlich" skrev d. 18-07-02 11:46 dette indlæg :
> Hej i grupen.
>
> Jeg står for at skulle købe ny hjelm og ville høre om der var nogle
gode
> råd/oplevelser at hente her i gruppen.

*snip*

> Jeg har også kig på hjelme fra Arai og Airoh, og det er egentlig mest
dem
> jeg ville høre kommentarer til.

Hej Jens,

jeg har nu i nogle år kørt med Arais topmodel RX7, senest RX7-RR4.

Den hjelm slår alt andet jeg har prøvet med mange længder, i pasform, i
kvalitet, i materialeudførsel og den sikkerhed som hjelmen generelt
indgyder.

Den helt store forskel kan jeg dog mærke i ventilationen - min hjelm er
genialt godt ventileret - ingen uopmærksomhed på grund af et for varmt
hoved - noget jeg ikke vil undvære fremover.

Prisen for den genialt gode ventillation er, at hjelmen er mere støjende
end de modeller, hvor der ikke er tilsvarende luftindtag ovenpå hjelmen
(fx. Arais egen Quantum serie, der efter sigende er mere lydsvag.) - da
jeg altid kører med ørepropper, er vindstøj ikke noget jeg bemærker,
hvorfor dette kriterie ikke betyder noget for mig.

Valget af hjelm er dog meget subjektivt m.h.t. kvalitet og pasform, men
prøv så mange du har mulighed for (evt. under en testtur).

Jeg kan kun anbefale RX7-RR4 - der var en del billigere at købe i
Tyskland. Læs Peter Rahbæks test af hjelmen på mc-basen.

Mvh,
Kasper
Super Blackbird

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas Makro

Dato : 09-08-02 18:42

On Wed, 07 Aug 2002 07:18:48 GMT, "Kasper" <Kasper.news@kandu.dk>
wrote:

> [...]
>
>Den hjelm slår alt andet jeg har prøvet med mange længder, i pasform, i
>kvalitet, i materialeudførsel og den sikkerhed som hjelmen generelt

Jeg har også en Arai, en Quart. Her i sommervarmen synes jeg at det er
temmelig irriterende at visiret smækker sig selv i, når der kommer
for meget vind på - når jeg kører over 40-50 km/t! Der er ingen
mulighed for at stramme visiret.
Men om der overhovedet findes en hjelm der kan holde visiret delvist
åbent ved vindpres, tør jeg ikke sige noget om...

--
Mvh Thomas Makro
Honda VFR 750 F