gulvvarme
Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 18-07-02 12:04

Jeg har i flere gulvvarme-reklamer set det postuleret at varme stiger opad!
Kan det nu også passe og hvorfor?
Mig bekendt er det kun varm luft der stiger opad, og det er fordi varm luft
fylder mindre end koldt. Men selve varmen fordeler sig vel ens både op, ned
og til siderne i beton, eller???

Jeg er ikke i tvivl om gulvvarmens kvaliteter, det er en god varmekilde.

jeg har ved en fejl spurgt om det samme i marked-hus-og-have, sorry.
--
Kasper Thor

Remove DELETESPAMFILTER from my email-address if you want to reach me!

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 18-07-02 10:53

Gulvvarme er bestemt en god ting. Vi har et hus fra år 2000 med gulvvarme i
hele huset. Termostaterne står på 22C i hele fyringssæsonen både nat og dag.
Der er dejligt lunt over det hele og så bruger vi kun kr. 6.800 pr. år for
at opvarme 152 km2. (Det skal dog tilføjes, at vi har Genvex, som opvarmer
det varme vand).
Det lækreste er bestemt på badeværelserne, men også hvis man lige skal rundt
på bare fødder, så er det lækkert.
Kan "varmt" anbefales.
Mvh
Flemming

"Kasper Thor Larsen" <k2r@larsenDELETETHISSPAMFILTER.dk> skrev i en
meddelelse news:ah671e$seo$1@sunsite.dk...

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 18-07-02 17:03

"Flemming Jacobsen" <fjfj@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det varme vand).
> Det lækreste er bestemt på badeværelserne, men også hvis man lige skal

Jeg er slet ikke i tvivl om hvorvidt det er godt eller ej, det jeg tvivler
på er hvorvidt varmen stiger op i beton eller fordeler sig jævnt i alle
retninger. Hvis den gør det vil det være en fordel med tykkere isolering
under.

Kasper Thor

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-07-02 17:42

> [...]
> på er hvorvidt varmen stiger op i beton eller fordeler sig jævnt i alle
> retninger. Hvis den gør det vil det være en fordel med tykkere isolering

Du opnår ikke nogen gevinst ved at gå over 20 cm isolering - jeg kan ikke
huske hvilke af byggefirmaerne, der har lavet en beregning på det. Varme
stiger nemlig opad, også i beton.

Mvh Maria

Fra : Soren Halkier

Dato : 18-07-02 19:46

Hvis varme stiger opad i faste materialer skal jeg have mine skolepenge
tilbage. Det er tyngdekraftens påvirkning på massen der forårsager
bevægelserne. Ved opvarmning ændres volumen og dermed massefylde. Ting med
høj massefylde har det med af tyngdekraften at blive forsøgt trukket ned i
noget med mindre massefylde. Kold luft med "høj" massefylde falder ned og
varm luft med mindre massefylde stiger op (eller rettere bliver fortrængt af
den kolde luft, der bliver trukket ned)

Byggefirmaet kan dog have ret i at der ikke er den store gevinst ved at går
over 20 cm. isolering, men hvis de kan få varmen til kun at stige opad i
beton vil jeg gerne se hvilke fysiske love der ligger til grund i det
udførte eksperiment.

Mvh
Søren

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 18-07-02 20:09

Tak Søren, skal vi søge sammen?? Ud over skolepengene må vi også kunne få en
slat fra gulvvarmefirmaerne, med refusionen må vi kunne anlægge et pænt
gulvvarme-anlæg!!!

Kasper Thor

Der stadig ikke er i tvivl om at gulvvarme er fedt!

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-07-02 17:11

> [...]
> varm luft med mindre massefylde stiger op (eller rettere bliver fortrængt

Jamen det har du da sikkert ret i, men når jeg mærker efter, så er det altså
varmere på oversiden end på undersiden.

Mvh Maria

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 19-07-02 22:45

> Jamen det har du da sikkert ret i, men når jeg mærker efter, så er det
altså
> varmere på oversiden end på undersiden.
>
> Mvh Maria

OK, så er der nok alligevel et eller andet om snakken. Tak for hjælpen.

Kasper Thor

Fra : Soren Halkier

Dato : 22-07-02 16:57

Jeg har lige været væk i weekenden, så her kommer fortsættelsen:

Uden at kende den aktuelle konstruktion du refererer til er det svært at
udtale sig konkret.

Af mere generelle overvejelser kan der gættes på, at der er isolering mod
undersiden og/eller at varmekablerne/-rørene ligger tættere på oversiden end
undersiden.

Du kan evt. prøve at beskrive konstruktionen lidt nærmere.

mvh
Søren

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 18-07-02 20:10

Varme stiger nemlig opad, også i beton.

> Mvh Maria

Hvorfor???

Kasper Thor, den ulidelige....

Fra : Niels E. Jensen

Dato : 04-08-02 21:13

> Du opnår ikke nogen gevinst ved at gå over 20 cm isolering - jeg kan ikke
> huske hvilke af byggefirmaerne, der har lavet en beregning på det. Varme
> stiger nemlig opad, også i beton.

Hvorfor så ofre penge på 20 cm isolering nedenunder ?

Mvh. Niels

Fra : Jens

Dato : 04-08-02 22:19

"Niels E. Jensen" <niels.jensen@cool.dk> skrev i en meddelelse news:aik1t8$14m907$1@ID-153484.news.dfncis.de...

> "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
> tvivler

> Hvorfor så ofre penge på 20 cm isolering nedenunder ?
>
> Mvh. Niels

For at holde kulden fra neden væk.

--
Hilsen Jens