Talmud dilemma i rummet...
Fra : Cyril Malka

Dato : 18-07-02 10:46

Goddag,

Hermed et forward af noget, jeg har sendt i vores religion-liste.

Denne besked er forwardet
Fra: Cyril Malka <cyril@malka.dk>
Til: religion@malka.dk <religion@malka.dk>
Dato: Thursday, July 18, 2002, 11:33:11 AM
Subject: Talmud dilemma i rummet...

===8<============== Start af original tekst===============
Date: Thu, 18 Jul 2002 11:33:11 +0200
From: Cyril Malka <cyril@malka.dk>

Goddag religion,

Her kommer et lille jødisk matematisk problem: Idet man ved, at når
man er i orbit om jorden, solen står op en gang hvert 90. minut: Hvor
mange gange om dagen skal en jødisk astronaut holde sabbat?

Selv om spørgsmålet lyder som en joke, er det det ikke. Dette skyldes
at oberst Ilan Ramon er den første israelisk astronaut som skal her
til sommer deltage i en 16 dages mission med rumskibet Columbia rundt
om jorden.

Idet at oberst Ramon mener at repræsentere det jødiske og det
israeliske folk, har han stillet ovennævnte spørgsmål til den rabbi i
den synagog, han plejer at komme i, i Florida.

Rabbien kunne ikke helt svare på ovennævnte spørgsmål, hvorfor han
sendte det videre til de internationale rabbiske autoriteter.

Efter nærmere studium har de fleste rabbiner afgjort at situationens
usædvanlighed fritager obersten fra sine religiøse forpligtelser.
Dette begrundes lidt forskelligt: Nogle bygger beslutningen på, at de
jordiske love ikke skal overføres (uden forandring) til rummet, andre
fortæller at faren ved enhver rumrejse giver pr. automatik en
dispensation af at holde sabbat, idet det er vigtigere at opretholde
livet end at overholde de religiøse love.

For hvad maden angår er der ingen problem, NASA forsyner rumskibet med
kosher mad. (Kilde: L'express)

--
Venligst

Cyril Malka

et-sect-era nr. 16 - Tema: Sektmodstandere

http://www.etsectera.com - Aktualitetsbladet om sekternes verden

http://www.malka.dk -=- http://www.malka.info

Fra : arc@na

Dato : 18-07-02 16:12

Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk> wrote in

> Her kommer et lille jødisk matematisk problem: Idet man ved, at når
> man er i orbit om jorden, solen st†r op en gang hvert 90. minut: Hvor
> mange gange om dagen skal en jødisk astronaut holde sabbat?

Nemt: De holder sig til lokaltiden på deres bopæl. Og gøre ganske som de
plejer...

arc@na

Fra : Cyril Malka

Dato : 18-07-02 19:01

"arc@na" <boss@nsa.gok> skrev i

> Nemt: De holder sig til lokaltiden på deres bopæl. Og gøre ganske som
> de plejer...

Jeg tænkte nok at nogen ville forsøge sig frem med en løsning... Hvorfor
undrer det mig ikke, at det blev dig? (Nej, tak, ingen svar på dette
spørgsmål!)

Løsningen er 2 gange om dagen, hvilket vil sige, hver 10,5 time.

Din løsning duer ikke, for jødedommen er egentligt rimelig naturpræget.
Den er ikke ud fra tid, klokkeslet som så, men det tidspunkt hvor solen
går ned, der hvor *man befinder sig*, for ellers, skal en amerikanske
jøde på besøg i Japan holde Shabbat på Florida tidspunktet?

På den anden side er jødedommen rimelig fleksibel (mere end mange tror),
derfor lærer man, og har som grundprincip at loven er til for at blive
adlydt, men at enhver bud/lov kan brydes ift. fornuften eller, hvis det
gælder menneskelivet.

Hvilket er den princip, der gøres brug af her.

Fra : Morten Gulev

Dato : 18-07-02 20:49

> [...]
> derfor lærer man, og har som grundprincip at loven er til for at blive
> adlydt, men at enhver bud/lov kan brydes ift. fornuften eller, hvis det

Øh, hvad? "Enhver lov kan brydes ift. fornuften"? Hm, det lyder ikke som
noget jøderne (dem der rent faktisk efterlever Moseloven og ikke
"bekvemmeligheds-jøderne") gør. Hvor har du det fra?

I korte bukser, G

Fra : Cyril Malka

Dato : 18-07-02 21:13

"Morten Gulev" <morteng@oncable.dk> skrev i

> Øh, hvad? "Enhver lov kan brydes ift. fornuften"? Hm, det lyder ikke
> som noget jøderne (dem der rent faktisk efterlever Moseloven og ikke
> "bekvemmeligheds-jøderne") gør. Hvor har du det fra?

Jødedommen og Bibelen.

3. Mos. 18:5. Der står der (på hebraisk) at menneske skal LEVE takket være
Herrens bud, men ikke DØ pga. dem.

Det har alle jøder, i alle tider tolket som, at budene (loven) er til for
mennesket, og mennesket ikke er til for loven. Jesus omformulerede det godt
nok, fordi visse fanatikere havde fat i skrifterne og overså
menneskeligheden i det. Men Jesus opfandt stort set ike noget. Det meste af
det (også det med at elske sin fjende!) står rent faktisk allerede i GT.

Men hvis du bedømmer jødedommen ud fra forskellige jødiske sekter, er der
intet under.

Det svarer til at man bedømte kristendommen ud fra Jehovas Vidner.

Fra : Morten Gulev

Dato : 20-07-02 23:47

> 3. Mos. 18:5. Der står der (på hebraisk) at menneske skal LEVE takket være
> Herrens bud, men ikke DØ pga. dem.

3. Mb. 18:5: "Og I skal overholde mine forskrifter og mine lovbud, for det
menneske er handler efter dem skal leve ved dem."
Det er vist ikke helt det samme .......

> [...]
af
> det (også det med at elske sin fjende!) står rent faktisk allerede i GT.

Min pointe er netop at jøderne IKKE har tolket det således, og Jesus i sin
læren til farisærerne om sabatten fortæller dem at hviledagen er til for
menneskene og ikke omvendt. Hverken Mosebøgerne eller de (praktiserende)
jøder jeg kender har udtrykt sig om at Loven må brydes hvis det er passende.
Loven SKAL overholdes.

> Men hvis du bedømmer jødedommen ud fra forskellige jødiske sekter, er der
> intet under.
>
> Det svarer til at man bedømte kristendommen ud fra Jehovas Vidner.

Bortset fra at JV er den "sekt" som tager Bibelen mest alvorligt. De gør
intet (som gruppe betragtet) som Bibelen forbyder, og gør alt hvad den
påbyder.

Beviseligt,

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-07-02 20:23

"Morten Gulev" <morteng@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]

> [...]
> Mosebøgerne eller de (praktiserende) jøder jeg kender har
> udtrykt sig om at Loven må brydes hvis det er passende.

Sådan var det måske noget blevet blandt jøderne fra og med
makkabæertiden. Men det er bestemt slet ikke det indtryk GT gennerelt
efterlader sig. For som der blev gjort opmærksom på, så lærte Jesus
faktisk slet ikke noget som ikke allerede stod skrevet i GT, og Paulus
og de andre samtidige apostle (NT-skribenter) lærte faktisk heller
ikke noget som ikke allerede var blevet skrevet i GT.

> Bortset fra at JV er den "sekt" som tager Bibelen mest alvorligt.
> De gør intet (som gruppe betragtet) som Bibelen forbyder,

Nåh, gør de ikke det! De overtræder da hver uge helligholdelsen af
Herrens sabbat!

> og gør alt hvad den påbyder.
>
> Beviseligt,

Tværtimod, - det er let påviseligt at de bestemt ikke gør alt hvad
hvad Bibelen påbyder, - bl.a. overtræder de hver uge Herrens sabbat!

"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-084.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-07-02 21:19

> [...]

> (praktiserende) jøder jeg kender har udtrykt sig om at Loven må brydes
> hvis det er passende. Loven SKAL overholdes.

Så er det fordi du omgås fanatikere. Sådan er judaismen altså ikke.

Ej heller i NT. Hvis du lige checker det ud, vil du se, at dem Jesus havde
problemer med var farisæer og sædukkaerne. En del var naturligvis forbavset
da de skriftkloge snakkede højt men...

De jøder jeg kender og det er en del, siden jeg dels er halv jøde, dels fra
en rabbiner familie og dels har boet i Israel vil kunne fortælle dig, at ud
over selve Bibelen, tolker man jødedommen også vha. andre lovbøger.

Naturligvis skal loven holdes... Så længe menneskelivet ikke kommer i fare.
Gå lige og check med rabbineren om loven kommer ud over menneskeliv.

Tror du måske at i Israel er hospitalet lukket i sabbaten?

Jo de gør, men det er en anden snak.

Fra : Erik L

Dato : 22-07-02 03:51

> [...]

> Bortset fra at JV er den "sekt" som tager Bibelen mest alvorligt. De gør
> intet (som gruppe betragtet) som Bibelen forbyder, og gør alt hvad den

Jeg kender en JV der modtog blod, og blev straffet med to års tavshed på den
nederste bænk i salen. Og en kvinde der lod sig skilde fra sin (vandtro)
mand for at gifte sig med en (rettroende) JVer, med menighedens tilladelse.
Desuden er det kendt her i byen at en JVer hele tider banker sin koner (både
den første og den næste) til vanvid, den sidste kone er JVer og vil hellere
lade sig banke end skilde.

Så det må være uden for Sruer at JVerne gør alt hvad bibelen påbyder dem at
gøre.

Erik L

Fra : Cyril Malka

Dato : 22-07-02 08:30

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i

> Jeg kender en JV der modtog blod, og blev straffet med to års tavshed
> på den nederste bænk i salen.

To år? Det er en af de barske.

Husk at fortælle Morten detaljer: Manden skulle komme *efter* indgangsbønnen
og gå *før* afgangsbønnen. I den tid han sad sammen med menigheden, på sidste
bænk, som du nøjagtigt skriver, skulle han naturligvis ikke tale med nogen
eller blot sige "goddag" til nogen for, som Vagttårnet (JV øverste organ)
udbasunerer: "At sige goddag, i GTs tid, var "shalom" (fred), og vi ønsker
ikke fred over de udstødte."

> [...]
> sidste kone er JVer og vil hellere lade sig banke end skilde.
> Så det må være uden for Sruer at JVerne gør alt hvad bibelen påbyder

Nej De er sådanne allevegne... Desværre.

Fra : Cyril Malka

Dato : 18-07-02 19:04

"arc@na" <boss@nsa.gok> skrev i news:Xns924FAF5BE31D1marsupilankangoroogo@
193.88.15.213:

I øvrigt: Hvordan indsætter du tegninger i hjørnet på Xnews?

(svar gerne i privat ellers får vi bare ballade med vores moderator in spe)

Fra : arc@na

Dato : 19-07-02 17:04

> (svar gerne i privat ellers f†r vi bare ballade med vores moderator
> in spe)

Besvaret i privat mail. Hvem er "vores moderator in spe" btw?

arc@na

Fra : Cyril Malka

Dato : 19-07-02 19:09

"arc@na" <boss@nsa.gov> skrev i news:Xns9250B821521BAmarsupilankangoroogo@
193.88.15.213:

> Besvaret i privat mail.

Tak for det.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-07-02 21:20

"Cyril Malka" <cyril@fjerndette.malka.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> livet end at overholde de religiøse love.
>
> For hvad maden angår er der ingen problem, NASA forsyner rumskibet med

Er man egentlig ikke fritaget, når man færdes "over hav"?

Egentlig kan man vel sammenligne en rumFÆRGE (det ligger allerede i ordet?)
med et skib, nemlig at det ikke kan holde stille, men er i naturkræfternes
(her i Orbit mellem tyngdekraft og centrifugalkraft) vold, idet et skib jo
er i _konstant bevægelse_ pga. vind og havstrøm?

Giv den endelig videre, hvis der ikke er nogen, der har tænkt på dèn...

Kombineret med faren for tab af menneskeliv, så burde det være helt
undskyldt at undlade sabbaten. Desuden er det jo, som du selv pointerer,
normalt meningen at Sabbaten skal holdes een gang hver uge, dvs 24 timer ud
af et forløb på 168 timer, så rytmen bliver jo helt forstyrret.

Anders Peter Johnsen

Fra : Cyril Malka

Dato : 18-07-02 21:35

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post.tele.dk> skrev i

> Er man egentlig ikke fritaget, når man færdes "over hav"?

Ikke mig bekendt, for der er stadig solopgang/solnedgang og almindelig
beregning af tid.

Men her igen sker tingene i rimelighedens grænser og passerer man en dato-
linje for eksempel, hvilket gør at man er sabbat to dage i rap, kan jeg
ikke forestille mig, at man vil få påtvunget to sabbat (værre: Tænk hvis
det nu skulle være Kippur! Ikke spise/drikke i to dage! Det kan være
fatalt!)

> [...]
> naturkræfternes (her i Orbit mellem tyngdekraft og centrifugalkraft)
> vold, idet et skib jo er i _konstant bevægelse_ pga. vind og havstrøm?

Ikke helt, for i en skib, er man stadig på jorden og underlagt jordiske
kræfter. I rummet, er man uden for dette.

Hvis der havde stået i Bibelen: "Eder skal holde den syvende dage hellige
selv om du fiser rundt i en rumraket", ville den nok være taget med

> Giv den endelig videre, hvis der ikke er nogen, der har tænkt på dèn...

Men egentligt, så tror jeg, jeg vil spørge storrabbineren i Paris... Der
går nok en del tid, før jeg får svar (de har aldrig travlt de folk! Man
skulle tro, de levede i en anden tid ) Jeg skal nok sende svaret videre.

> [...]
> pointerer, normalt meningen at Sabbaten skal holdes een gang hver uge,
> dvs 24 timer ud af et forløb på 168 timer, så rytmen bliver jo helt

Jo. Altså, jeg har altid lært af min farfar (søn af overrabbin) at loven
var til for at bevare liv og for at vi kan leve sammen, ikke for at sætte
os i trældom, som vi var i Egypten.

Så jo, løsningen på dette "problem" forbavser mig ikke. Det ER det mest
fornuftige.

Men det er med jødedommen, som det er af mange andre tro, det er
fanatikerne, der larmer mest (selv om de er færre), og når man forsøger at
få dem til at klappe i lidt, er det forfølgelse fordi de er færre...

Ak!

Nå... Nu skal vi se film CU

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-07-02 06:08

Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk> writes:

> Ikke mig bekendt, for der er stadig solopgang/solnedgang og almindelig
> beregning af tid.

Ak ja, hvis vi endelig skal lege med dette "mekaniske" tids-slaveri,
så er det jo ikke så slemt at skulle holde en 90 minutters sabbat hver
tiende time.

Det må være langt være, når den lange nat eller den lange dag på meget
nordlige eller meget sydlige positioner lige rammer en sabbat. En jøde
på Antarktis-stationen kan risikere en sabbat af varighed flere
måneder.

> Men her igen sker tingene i rimelighedens grænser

Nemlig.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Diskussioner ødelægges tit af folk,
The RockBear. ((^)) der ved hvad de taler om"

Fra : Cyril Malka

Dato : 19-07-02 10:00

pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) skrev i

> [...]
> nordlige eller meget sydlige positioner lige rammer en sabbat. En jøde
> på Antarktis-stationen kan risikere en sabbat af varighed flere

Det kunne blive værre... Hvis det var Kippur?

Fra : arc@na

Dato : 19-07-02 17:07

> Det kunne blive værre... Hvis det var Kippur?

Hvordan klarer islamerne mon den situation (ramadan etc.)? Dette er
selvfølgelig et rent teoretisk spørgsmål - jeg tror det kommer til at vare
meget længe, før der kommer islamister i rummet...

arc@na

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-07-02 20:42

"arc@na" <boss@nsa.gov> writes:

> Hvordan klarer islamerne mon den situation (ramadan etc.)? Dette er
> selvfølgelig et rent teoretisk spørgsmål - jeg tror det kommer til at vare
> meget længe, før der kommer islamister i rummet...

Dit ordvalg taget i betragtning tillader jeg mig at opfatte det sådan,
at du enten mener, at muslimer er nogle sære typer, der bor i huler og
slås hele dagen (for nu at citere Shu-Bi-Dua) eller noget andet
tåbeligt.

Jeg vil tillade mig at gøre dig opmærksom på, at den moderne astronomi
skylder muslimske astronomer i fortiden meget.

Og så kan jeg informere dig om, at Prince Sultan Ibn Salman Ibn Abdul
Aziz fra Saudi Arabien var med på en af Discovery's missioner i 1985,
fordi han sad inde med nødvendig ekspertise omkring lasten på den
givne mission.

Pt. beklæder han vist posten som minister for turisme i
Saudi-Arabien. Det er nok en sand fornøjelse.

Fra : Erik L

Dato : 20-07-02 00:25

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg vil tillade mig at gøre dig opmærksom på, at den moderne astronomi
> skylder muslimske astronomer i fortiden meget.

Sikke da noget vrøvl du fyrer af igen, den muslimske tro kom med Allahs
sendebud Muhammed og er kun ca 1400 år gammel.

Erik L

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-07-02 07:48

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> writes:

> Sikke da noget vrøvl du fyrer af igen, den muslimske tro kom med Allahs
> sendebud Muhammed og er kun ca 1400 år gammel.

Hvad i luften er det du prøver at sige?

Hvordan er det du siger på nogen som helst måde en modsigelse af det
jeg siger?

Jeg forstår simpelthen ikke hvad du snakker om.
--
Peter B. Juul, o.-.o "This is not a book which should be put aside
The RockBear. ((^)) lightly, it should be tossed aside with great

Fra : Erik L

Dato : 20-07-02 14:44

> Hvad i luften er det du prøver at sige?

At alt urgammel astronomi der blev grundlag for "moderne" astrologi var til
før muslimerne kom, ikke andet.

> Hvordan er det du siger på nogen som helst måde en modsigelse af det
> jeg siger?

Jeg har ikke sagt du modsiger dig selv, jeg sagde kun at muslimerne er 1400
år gammel meget ungre end astrologien.

> Jeg forstår simpelthen ikke hvad du snakker om.

Jeg prøver at forklare dig der er tilsforskeld mellem astrologien og
muslimerne, astrologien er ældre end muslimerne og kan derfor ikke være
kortlagt af dem.

Spørgsmål;
Hvad skylder den moderne astrologi så muslimerne, hvad har muslimerne gjort
" i fortiden" for astrologien og hvorledes???

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-07-02 15:20

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> At alt urgammel astronomi der blev grundlag for "moderne" astrologi
> var til før muslimerne kom, ikke andet.

Nu talte Peter om astronomo og *ikke* _astrologi_, der er en vis
forskel!

Fra : Erik L

Dato : 20-07-02 18:22

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> "Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Nu talte Peter om astronomo og *ikke* _astrologi_, der er en vis
> forskel!

Jeg tillægger det ikke en særlig forskel, da det bortset fra forskelligheden
i troen, er et og samme ting.

Erik L

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-07-02 19:37

> Jeg tillægger det ikke en særlig forskel, da det bortset fra forskelligheden
> i troen, er et og samme ting.

Magen til vås skal man lede længe efter.

Astronomi er en videnskab, som ikke har noget som helst at gøre med
sære forudsigelser af dette og hint.

Astrologi er et religiøst fænomen, som bruger astronomiens beregninger
til at komme med forudsigelser af hvordan folks liv vil forme sig, ud
fra en formodning om, at planeternes positioner i fødselsøjeblikket
former en persons liv (en tanke, der bygger på en opfattelse af at
planeterne er en art guder, noget som astronomien klart har afvist ved
opdagelsen af, at de er sten- og gas-klumper)

Hvorfor i luften insisterer folk på at gøre det til to sider af samme
sag? Det er det ikke.

Det svarer til at sige, at biologi og reinkarnation er det samme,
fordi ideen om reinkarnation indebærer, at folk har en krop og kroppen
er jo noget biologien arbejder med.

Fra : Erik L

Dato : 21-07-02 12:02

> Magen til vås skal man lede længe efter.
>
> Astronomi er en videnskab, som ikke har noget som helst at gøre med
> sære forudsigelser af dette og hint.

Hvor virkelighedes beviset i videnskaben ophører starter troen, det ved da
alle.

> Astrologi er et religiøst fænomen, som bruger astronomiens beregninger
> til at komme med forudsigelser af hvordan folks liv vil forme sig,

Jeg ser de nu som et religiøst tillæg til astronomien, hvor man tillæger
astronomien en påvirknings kraft på menneskers liv, og for at beregne denne
astrologisk kraft der påvirker mennesker skal man beregne sol, måne og
planeters stilling. Du kan kalde det hvad du vil jeg siger det er det samme,
fordi man tillæger både astrologien og astromien en form for religiøs tro.

> [...]
> planeterne er en art guder, noget som astronomien klart har afvist ved
> opdagelsen af, at de er sten- og gas-klumper)

sten- og gas-klumper som man TROR har dannet sol, måne og planeter. Hele
tiden er der tillagt en TRO for at verden/universet kan forståes.

> [...]
>
> Det svarer til at sige, at biologi og reinkarnation er det samme,
> fordi ideen om reinkarnation indebærer, at folk har en krop og kroppen

Nu flipper du igen, biologien er sikkert bevislig så langt den er
forståentlig, men reinkarnation er en løjn.

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-07-02 20:23

> "Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev:

[ ... ]

> Nu flipper du igen, biologien er sikkert bevislig så langt den er
> forståentlig, men reinkarnation er en løjn.

Det du siger om astronomi og astrologi er jo nøjagtig det samme som
Peter her siger om biologi og reinkarnation, - så det er slet ikke
Peter der flipper.

Astronomi har intet med astrologi at gøre, - men det er rigtigt at
astrologi bygger en religiøs overtro oven på astronomien. Og det samme
kan man sige at reinkarnationen bygger en religiøs overtro oven på
biologien.

Fra : Erik L

Dato : 22-07-02 04:18

> [...]
> astrologi bygger en religiøs overtro oven på astronomien. Og det samme
> kan man sige at reinkarnationen bygger en religiøs overtro oven på

Nu taler du om en religiøs overtro, hvor jeg nævner at man skal tro for at
forstå astrologien og tro for at forstå astronomien. selvføligt er
horiskopet astrologi og stjernes opstående astronomi, men det er ved tro vi
forstår det eller har du klare beviser??

Heb 11v3 I tro fatter vi, at verden blev skabt ved Guds ord, så det, vi
ser, ikke er blevet til af noget synligt.

Det er også i tro fatter vi også Big Bang som noget der skete ud af "noget
et eller andet" ????

Erik L

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-07-02 16:15

> At alt urgammel astronomi der blev grundlag for "moderne" astrologi var til
> før muslimerne kom, ikke andet.

Ah. OK. Ja. Jeg siger ikke at muslimske astronomer ikke skylder
_deres_ fortid en masse. Jeg siger bare, at moderne astronomer også
skylder fortidige muslimske astronomer en del.

> Jeg prøver at forklare dig der er tilsforskeld mellem astrologien og
> muslimerne, astrologien er ældre end muslimerne og kan derfor ikke være
> kortlagt af dem.

Jeg skrev "astronomi". Astronomi og astrologi er helt forskellige
ting (selv om de har været blandet sammen i fortiden).

Astrologi er en gang vås om at stjernerne og planeternes stilling på
fødselstidspunktet styrer vores liv.

Astronomi er en reel videnskab om hvordan stjerner og planeter
"virker" osv. og kommer ikke med påstande om disses styrende
egenskaber.

> Hvad skylder den moderne astrologi så muslimerne, hvad har muslimerne gjort
> " i fortiden" for astrologien og hvorledes???

Jeg tillader mig at erstatte "astrologi" med "astronomi"...

Abd Al-Rahman Al Sufi (900-tallet) opdagede Andromeda-galaksen og
lavede nogle meget grundige fortegnelser over stjernehimlen. Han skrev
en bog om stjerne-astronomi, som fik stor betydning for
bl.a. europæisk astronomi i århundrederne derefter.

Al-Battani (800-tallet/900-tallet) målte Jordens hældning længde
væsentligt mere nøjagtigt end Ptolemæus i sin tid gjorde. Han indførte
også sinus/cosinus-modellen fra Indien. Den bruger man i alle
beregninger af buer og cirkler af forskellig art i dag.

Ibn al-Shatir (1300-tallet) forbedrede Ptolemæus ideer om
Månen. Copernicus' senere arbejde bærer kraftigt præg af Ibn
al-Shatirs arbejde.

Ulugh Beg (1300-tallet) byggede et observatorie i Samarkand, som meget
tyder på at Tycho Brahe senere brugte som inspiration for sine
observatorier (fra hvilke Brahe lavede de målinger, der sandsynligvis
gav startskuddet til den forståelse af solsystemets opbygning, som vi
har i dag.) Han målte også årets længde med indtil da uset nøjagtighed
(fejlen var under 25 sekunder)

Det er i øvrigt næppe overraskende, at Islam havde gode
astronomer. Astronomi er primært en matematisk disciplin og
beregningen af Mekkas placering i forhold til alle mulige andre steder
i verden kræver en del matematik (og Mekkas placering er jo væsentlig
for muslimer). Tilsvarende er det muslimske år baseret på Månens
position, så nøjagtige beregninger af denne er også nødvendige.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Stofa udnytter situationen - TeleDanmarks
The RockBear. ((^)) monopol - og skummer fløden."

Fra : Erik L

Dato : 20-07-02 18:17

> "Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> writes:

2 spørgsmål før jeg siger UBS,
1) Er The Big Bang astrologi eller astronomi ?
2) Er stjernetegnene og deres bevægelser udregnet ved hjælp af astronomien
eller har astrologien selv en udregningsmetode for at bestemme deres
position.

> Det er i øvrigt næppe overraskende, at Islam havde gode
> astronomer.

Jeg sagde ikke at muslimerne ikke havde astronomer, men kun at deres viden
var af ældre dato.

> [...]
> beregningen af Mekkas placering i forhold til alle mulige andre steder
> i verden kræver en del matematik (og Mekkas placering er jo væsentlig

Matmatik som ægypterne brugte til at beregnede gravkammeret hvor Faro blev
genfødt.

>Tilsvarende er det muslimske år baseret på Månens
> position, så nøjagtige beregninger af denne er også nødvendige.

Som den Jødiske Påske mange år før muslimerne beregnede den.

Erik L

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-07-02 19:32

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> writes:

> 2 spørgsmål før jeg siger UBS,
> 1) Er The Big Bang astrologi eller astronomi ?

Det er astronomi.

> 2) Er stjernetegnene og deres bevægelser udregnet ved hjælp af astronomien
> eller har astrologien selv en udregningsmetode for at bestemme deres
> position.

Umm.. Stjernetegn som sådan er ren astrologi. Diverse stjerner, som
fantasifulde mennesker har grupperet og navngivet med løjerlige navne
har intet med astronomi at gøre.

Beregning af planeters og stjerners position på et givet tidspunkt er
astronomi. Eller rettere: Selve beregningerne er matematik.

At tillægge disse positioner en særlig betydning er astrologi.

> Jeg sagde ikke at muslimerne ikke havde astronomer, men kun at deres viden
> var af ældre dato.

Well, nutidens muslimske astronomers viden er vel af nuværende dato

Ganske som vestlige astronomer byggede deres arbejde på det arbejde,
som muslimske astronomer havde gjort, mens videnskaben i vesten stod i
stampe, så byggede muslimske astronomer i middelalderen deres arbejde
på det arbejde, som grækerne havde gjort. Grækerne igen byggede vel på
babylonernes og ægypternes arbejde, osv.

> Matmatik som ægypterne brugte til at beregnede gravkammeret hvor Faro blev
> genfødt.
Aboslut.

> Som den Jødiske Påske mange år før muslimerne beregnede den.

Ja? Hvor vil du hen? Al videnskab er en udvikling fra punkt til
punkt. Ingen led i kæden kan med rimelighed ignoreres.

Fra : Erik L

Dato : 21-07-02 12:25

> Det er astronomi.

Så er astronomi også en religion der påvirker mennesker, for kun vis du tror
på Big Bang er den virklig for dig og behøver ikke være sandheden om
universets tilblivelse.

Når jeg siger astronomien påvirker mennesker er det fordi den direkte er en
benægtelse af Guds skaberværk og får folk til at dyrke eller søge svar på
livets opstående, andre steder end hos Jesus.

> Umm.. Stjernetegn som sådan er ren astrologi. Diverse stjerner, som
> fantasifulde mennesker har grupperet og navngivet med løjerlige navne
> har intet med astronomi at gøre.

Folk der ikke har hele tiden navngivet stjernebilleder, galaxer, stjerner,
planeter, måner og meteor uden at have. Også i dag tillæger man en sten, som
man TROR er kommet fra Mars og som man TROR indeholder forstenet Marsliv og
derfor TROR der er liv på Mars og TROR det liv fra Mars har startet livet på
Jorden.

Er det astronomi eller astrologi ????

> [...]
>
> At tillægge disse positioner en særlig betydning er astrologi.

> Well, nutidens muslimske astronomers viden er vel af nuværende dato

Kald du bare Ægypternes data muslimsk og nuværende hvis du vil.

> [...]
>
> Ja? Hvor vil du hen? Al videnskab er en udvikling fra punkt til
> punkt. Ingen led i kæden kan med rimelighed ignoreres.

Der er intet (muslimsk) der er nyt under solen

Erik L

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-07-02 13:47

> Så er astronomi også en religion der påvirker mennesker, for kun vis du tror
> på Big Bang er den virklig for dig og behøver ikke være sandheden om
> universets tilblivelse.

Jeg regnede nok med, at det var der du ville hen.

Det betyder naturligvis, at biologi også er en religion. Endda i endnu
højere grad, da den er _to_ religioner. Den snakker jo både om
evolutionsteorien (hvilket i din ovenstående opfattelse gør den til en
religion) _og_ den handler om de kroppe, som folk, der tror på
reinkarnation mener at vi hopper mellem.

Og matematik er en religion, fordi den har nogle ufravigelige
grundpostulater.

> Når jeg siger astronomien påvirker mennesker er det fordi den direkte er en
> benægtelse af Guds skaberværk og får folk til at dyrke eller søge svar på
> livets opstående, andre steder end hos Jesus.

Sludder og vrøvl. Så simpelt kan det siges. Sæt dig ind i hvad
astronomi er, før du kaster om dig med den slags pladder.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Welcome to Usenet. Please don't feed the trolls."
The RockBear. ((^))

Fra : Erik L

Dato : 21-07-02 17:09

> Sludder og vrøvl. Så simpelt kan det siges. Sæt dig ind i hvad
> astronomi er, før du kaster om dig med den slags pladder.

Før du bruger ord som " sludder og vrøvl " så fortæl mig; at der ikke er en
der tænte lunten til The Big Bang og astronomien ikke er et TRO der er
opstået fordi det menes at verden opstod ved The Big Bang??

In the very beginning, there was a void, a curious form of vacuum, a
nothingness containing no space, no time, no matter, no light, no sound. Yet
the laws of nature were in place and this curious vacuum held potential. A
story logically begins at the beginning, but this story is about the
universe and unfortunately there are no data for the very beginnings--none,
zero. We don't know anything about the universe until it reaches the mature
age of a billion of a trillionth of a second. That is, some very short time
after creation in the big bang. When you read or hear anything about the
birth of the universe, someone is making it up--we are in the realm of
philosophy. Only God knows what happened at the very beginning.

http://www.angelfire.com/az/BIGBANGisWRONG/

Erik L

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-07-02 23:37

> [...]

> der tænte lunten til The Big Bang og astronomien ikke er et TRO der er
> opstået fordi det menes at verden opstod ved The Big Bang??

Hvorfor skulle jeg fortælle dig det? Og hvad har det med noget som
helst at gøre?

--
Peter B. Juul, o.-.o "I don't see much sense in that," said Rabbit.
The RockBear. ((^)) "No," said Pooh humbly, "there isn't. But there

Fra : Stefan Holm

Dato : 20-07-02 20:45

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> writes:

> Matmatik som ægypterne brugte til at beregnede gravkammeret hvor Faro blev
> genfødt.

Well, araberne havde primært deres matematik fra grækerne og inderne,
hvor en stor del af den astronomiske matematik stammer fra grækerne,
der igen lånte fra babylonerne. Men araberne bidrog skam også selv i
stor stil til udviklingen af matematikken (jvf. Al-Kwarizmi og Omar
Khayyam).

--
"Sometimes I think about two women doing a spell...
and then I do a spell by myself."

Fra : Erik L

Dato : 21-07-02 12:36

"Stefan Holm" <nospam@algebra.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der igen lånte fra babylonerne. Men araberne bidrog skam også selv i
> stor stil til udviklingen af matematikken (jvf. Al-Kwarizmi og Omar

http://www.scivis.com/AC/hist/islamastro.html

Islamic knowledge of astronomy came from all the earlier cultures in the
lands of the Islamic empire. Islamic scholars preserved and improved the
early knowledge and passed it on to us.

Står der ikke; at muslimsk viden kommer fra alle tidliger kulturer og at
muslimerne kun har forbedret den viden ???

Erik L

Fra : Stefan Holm

Dato : 21-07-02 13:15

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> writes:

> Står der ikke; at muslimsk viden kommer fra alle tidliger kulturer
> og at muslimerne kun har forbedret den viden ???

Og hvad tror du så der ligger i at forbedre? Tror du man kan forbedre
en videnskab uden stor forståelse for den? At de samlede og arbejdede
videre udfra andre kulturers viden, gør ikke, at de ikke selv bidrog.
Araberne var skam aldeles dygtige indenfor både astronomi og matematik.

--
"A sarcasm detector, that's a *real* useful invention."

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-07-02 13:49

Stefan Holm <nospam@algebra.dk> writes:

> [...]
> videre udfra andre kulturers viden, gør ikke, at de ikke selv bidrog.
> Araberne var skam aldeles dygtige indenfor både astronomi og matematik.

Muslimer er dumme og grimme, kan ingenting, vil ingenting og har
aldrig bidraget med noget som helst. Jeg tror nogenlunde det er sådan
man kan sammenfatte visse snævertsynede menneskers opfattelse af
tingenes tilstand.

Erik har for længst rodet sig ud i sine sædvanlige ulogiske og
uforståelige udsagn for at fasttømre sin opfattelse. Lad det dog blive
ved det.

--
Peter B. Juul, o.-.o "EDB er noget lort!"
The RockBear. ((^))          -Asbjørn Højmark

Fra : Stefan Holm

Dato : 21-07-02 14:08

pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Erik har for længst rodet sig ud i sine sædvanlige ulogiske og
> uforståelige udsagn for at fasttømre sin opfattelse. Lad det dog
> blive ved det.

Du har sådan set fuldstændig ret. Det er bare svært at lade den slags
vrøvl stå uimodsagt.

--
"Hvis jeg nu er en flytning af rummet ..."

Fra : Erik L

Dato : 21-07-02 17:28

> [...]
> aldrig bidraget med noget som helst. Jeg tror nogenlunde det er sådan
> man kan sammenfatte visse snævertsynede menneskers opfattelse af

så er du over stregen igen, der er ingen der har angrebet muslimernes
kultur, personlighed eller tro her på denne tråd.

Du burde mældes for racisme for at komme med denne udtalelse.

> Erik har for længst rodet sig ud i sine sædvanlige ulogiske og
> uforståelige udsagn for at fasttømre sin opfattelse. Lad det dog blive
> ved det.

Ja så?

Erik L

Fra : arc@na

Dato : 22-07-02 11:37

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> wrote in

> Du burde mældes for racisme for at komme med denne udtalelse.

Islam er ikke en race.

arc@na

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-07-02 12:40

"arc@na" <boss@nsa.gov> writes:

> Islam er ikke en race.

Religion er omfattet af racismeparagraffen.
--
Peter B. Juul, o.-.o "This was bad grammar of course, but that is how beavers
The RockBear. ((^)) talk when they are excited; I mean, in Narnia - in our

Fra : Erik L

Dato : 22-07-02 16:10

"arc@na" <boss@nsa.gov> skrev i en meddelelse
> "Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> wrote in

> Islam er ikke en race.

Det er rigtigt, men tros alt er Islam beskyttet af en racisme-§ der forbyder
os at tænke højt og tilader dem at råbe alt det de vil.

Erik L

Fra : arc@na

Dato : 22-07-02 22:22

> Det er rigtigt, men tros alt er Islam beskyttet af en racisme-§ der
> forbyder os at tænke højt og tilader dem at råbe alt det de vil.

Og du skulle bare vide, hvad de får hældt ud af ørerne til
fredagsbønnerne. De værste gloser i d.p. og d.p.i når ikke muhamedansk
retorik til overkanten af undersålen.

arc@na

Fra : Erik L

Dato : 23-07-02 20:12

> "Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> wrote in

> Og du skulle bare vide, hvad de får hældt ud af ørerne til
> fredagsbønnerne. De værste gloser i d.p. og d.p.i når ikke muhamedansk
> retorik til overkanten af undersålen.

Jeg har ingen besvær med at forstille mig den gode ros det danske folk får
og bøn om velsignelse og fremgang for danskerne hver fredag, fordi vi
rækker en hjælpende hånd til krigsramte flygninge og 250 mil årligt til PLO
som en økonomisk hjælpe til at udryde Arafats fjende nr 1.

Erik L

Fra : Erik L

Dato : 21-07-02 17:14

> [...]
> videre udfra andre kulturers viden, gør ikke, at de ikke selv bidrog.
> Araberne var skam aldeles dygtige indenfor både astronomi og matematik.

Det begyndte med at jeg sagde at muslimerne ikke har opdaget
astronomi/astrologi eller matmatik, det var allerrede i brug da muslimerne
opstod for 1400 år sidenog det er faktisk det du også siger til mig.

Erik L

> --
> "A sarcasm detector, that's a *real* useful invention."

Det er så lige hvem den tilhører der gør den brugbar

Fra : Stefan Holm

Dato : 21-07-02 17:25

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> writes:

> Det begyndte med at jeg sagde at muslimerne ikke har opdaget
> astronomi/astrologi eller matmatik,

Nej, du skrev at deres viden var af ældre dato. Heri ligger en påstand
om at de ikke selv fandt på noget eller udviklede værktøjerne. Dette,
har vi påpeget, er faktuelt forkert.

En påstand om at muslimerne _selv_ opdagede al matematik og astronomi
uden inspiration fra andre er selvfølgelig tilstrækkeligt fjollet til
at ingen er fremkommet med den, så hvad er det, du tilbageviser?

--
"Your count of lesbian witches is actually incorrect."

Fra : Erik L

Dato : 21-07-02 19:33

> Nej, du skrev at deres viden var af ældre dato. Heri ligger en påstand
> om at de ikke selv fandt på noget eller udviklede værktøjerne. Dette,
> har vi påpeget, er faktuelt forkert.

Citat fra første indslag,

(Peter B Juul)
> [...]

Sikke da noget vrøvl du fyrer af igen, den muslimske tro kom med Allahs
sendebud Muhammed og er kun ca 1400 år gammel.

~~~~

Dermed mente jeg at astrologi/astronomi/fysik og matmatik er ældre end
Allahs sendebud Muhammeds kun ca 1400 år og derfor er
astrologi/astronomi/fysik og matmatik ældre end den muslimske folk, som
Peter tillægger stor betydning for moderne astronomi.

Erik L

Fra : Stefan Holm

Dato : 21-07-02 19:47

Bemærk at "skylder meget" ikke er det samme som "skyldes".

> [...]
> astrologi/astronomi/fysik og matmatik ældre end den muslimske folk, som
> Peter tillægger stor betydning for moderne astronomi.

Jamen det kan de da sagtens også have, selvom de baserede deres
arbejde på andres. Du fejllæser og fejlslutter.

--
"Let us celebrate our agreement with the adding of chocolate to milk."

Fra : Erik L

Dato : 21-07-02 20:10

> Bemærk at "skylder meget" ikke er det samme som "skyldes".

> Jamen det kan de da sagtens også have, selvom de baserede deres
> arbejde på andres. Du fejllæser og fejlslutter.

Så siger vi det

Erik L

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 22-07-02 05:35

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> mælte sligt:

> [...]

>Dermed mente jeg at astrologi/astronomi/fysik og matmatik er ældre end
>Allahs sendebud Muhammeds kun ca 1400 [...]

Ja, men det er bare en ganske irrelevant pointe, eftersom der ikke er nogen,
der har påstået, at der ikke fandtes astronomi/astrologi før muslimerne.

Det eneste, der er blevet sagt her, det er, at muslimerne bidrog meget til den
moderne astronomi. Dit svar svarer til, at man mod udsagnet "grækerne bidrog
meget til matematikken" svarer "Sikke da noget vrøvl! Der fandtes jo matematik
før grækerne!".

Hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"I have a great big golem,
I made him out of clay.

Fra : Erik L

Dato : 22-07-02 16:48

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> mælte sligt:
>

> Det eneste, der er blevet sagt her, det er, at muslimerne bidrog meget til
den
> moderne astronomi.

Eller det svar til, at havde jeg lagt en enkelt muresten midt i rundetårn da
det blev bygget og skrevet en bog om denne mursten, så kunne jeg sige; at
jeg har bidraget meget til at konstruere et rundt tårn.

Erik L

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-07-02 18:19

> [...]

> det blev bygget og skrevet en bog om denne mursten, så kunne jeg sige; at
> jeg har bidraget meget til at konstruere et rundt tårn.

"meget" ville være så meget sagt, men du ville have bidraget, det kan
ikke diskuteres.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Baaad movie. Bad, bad movie. Skipped video and went
The RockBear. ((^)) straight to slides."

Fra : arc@na

Dato : 21-07-02 16:10

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> wrote in

> At alt urgammel astronomi der blev grundlag for "moderne" astrologi
> var til før muslimerne kom, ikke andet.

Det er rigtigt. Da islamerne undertvang sig de tidligere kaldæiske lande,
var der et veludviklet astronomisk system, som så siden har stået i stampe
- på grund af islam.

arc@na

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-07-02 21:22

"arc@na" <boss@nsa.gov> skrev i

> Det er rigtigt. Da islamerne undertvang sig de tidligere kaldæiske
> lande, var der et veludviklet astronomisk system, som så siden har
> stået i stampe - på grund af islam.

Problemet er nok, at mange ting er gået i stampe efter Islam. Problemet
nr. 2 er at sige det uden at blive anklaget for racisme

Jeg havde snakket om en mail fra vores religion-konference, som jeg
skulel poste her, så glemte jeg den. Her er den:

=== CUT ===

Her kan der findes (på fransk godt nok!) en artikel om en rapport fra FN
om de arabiske lande (22 lande alt i alt):

http://www.proche-orient.info/xjournal_pol_der_heure.php3?id_article=2638

Der fortælles om gruopvækkende tal.

Der er lige p.t. 280 mio. beboere i disse lande. Disse vil blive til
et sted imellem 410 og 459 mio i 2020. 38% af araberne er mindre end
14 år gammel. Personformuen er faldet de sidste 20 år og er nu iblandt
verdens laveste. Hvis den nuværende situation fortsætter skal en
arabisk borger bruge 120 år for at fordoble sin formue (imod 10 år for
verdensgennemsnittet)

Rapporten fortæller at ulykken i disse lande skyldes først og fremmest
den manglende frihed, manglende lighed mellem kønnene og manglende
demokrati. Det er ligeledes forbundet med mangel på viden.

BNP'en af de arabiske lande tilsammen nåede ikke op på 531,2
milliarder dollars. I Spanien alene, nåede den 595,5 milliarder
dollars.

En araber ud af 5 lever med mindre end 2 dollars om dagen. De arabiske
lande tæller 20 mio. arbejdsløse. Tallet forventes at nå 25 mio. i
2010.

Analfabetismens tal giver kuldegysninger: 65 mio analfabeter, hvoraf
2/3 af dem er kvinder. Tallet er meget højere end i andre lande, som
endda kan være fattigere. Kvinder er stort set udelukket fra enhver
udvikling, hvilket gør den arabiske verden skrøbelig.

10 mio. børn under 15 år gammel er aldrig gået i skole. Kun 13% af
araberne går til højere studiet. Dette foruroliger ungdommen en del da
51% af de mere end 18 og 45% af dem under 18 drømmer om at immigrere.
1,2% af hustandene har en computer og blot 0,6% af araberne benytter
sig af internettet.

I de sidste 1000 år har araberne oversat i deres eget sprog lige så
meget som det Spanien oversætter i 1 år. Værst er at den procent af de
arabiske landes budget som bruges til forskning og udvikling ikke er
mere end 0,5% af BNP'en af pågældende lande. Altså mindre end en
fjerdedel af det normale.

Artiklen på fransk er en bearbejdelse af en artikel fra den 5. juli i
år, som var i den arabiske avis Al Hayat, som har til huse i london

Fra : arc@na

Dato : 22-07-02 00:54

> Problemet er nok, at mange ting er gået i stampe efter Islam. Problemet
> nr. 2 er at sige det uden at blive anklaget for racisme

Islam er ikke en race, uanset hvor meget de politisk korrekte forsøger at
bilde os det ind. Så det kan umuligt være racistisk at være islam-kritisk.

Så ville det også være racistisk at være kritisk over for scientology,
kommunisme og nazisme.

arc@na

Fra : Cyril Malka

Dato : 22-07-02 08:32

"arc@na" <boss@nsa.gov> skrev i

> Islam er ikke en race, uanset hvor meget de politisk korrekte forsøger
> at bilde os det ind. Så det kan umuligt være racistisk at være
> islam-kritisk.

Jo, det er i og for sig rigtigt... Hvis man tager den skrap definition af
ordet. Ofte er racismen dog i dag mere ideologisk betinget end selve
racebetinget. Måske mangler vi et ord for udtrykket?

> Så ville det også være racistisk at være kritisk over for scientology,
> kommunisme og nazisme.

Korrekt.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-07-02 09:04

"arc@na" <boss@nsa.gov> writes:

> Islam er ikke en race, uanset hvor meget de politisk korrekte forsøger at
> bilde os det ind. Så det kan umuligt være racistisk at være islam-kritisk.

Ikke desto mindre behandlede du muslimer som en race, da du påstod, at
de næppe kom ud at flyve i rummet foreløbig.

Men det er meget nemt: etnisk oprindelse, tro, politik, nationalitet,
sexualitet - alle indgår de i den såkaldte racismeparagraf, så din
"hair splitting" er meningsløs.

> Så ville det også være racistisk at være kritisk over for scientology,
> kommunisme og nazisme.

der er forskel på at være kritisk og på at være racistisk. Hvis du
påstår f.eks. at jøder ikke kan lære at flyve et fly, så er det
racisme, for de to ting har intet med hinanden at gøre.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I desire macaroni pictures."
The RockBear. ((^)) -Moses.

Fra : arc@na

Dato : 22-07-02 11:42

pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in

> Ikke desto mindre behandlede du muslimer som en race, da du påstod,
> at de næppe kom ud at flyve i rummet foreløbig.

Hvordan det? Er Reino "Abdul Wahid" Pedersen samme "race" som Mohammed
Gelle?

> Men det er meget nemt: etnisk oprindelse, tro, politik, nationalitet,
> sexualitet - alle indgår de i den såkaldte racismeparagraf, så din
> "hair splitting" er meningsløs.

"Racismeparagraffen" (223b) er en censurforanstaltning i den form den
er i. Den bruges næsten udelukkende til at banke folk på plads, som de
politsk korrekte er uenige med.

> der er forskel på at være kritisk og på at være racistisk. Hvis du
> påstår f.eks. at jøder ikke kan lære at flyve et fly, så er det
> racisme, for de to ting har intet med hinanden at gøre.

Jeg ved skam godt, at islamere kan lære at flyve en Boeing 747 ligeud.
Iøvrigt har jeg ikke udtalt mig negativt om jøder - jeg er f. eks. helt
på israelernes side i Mellemøst-konflikten.

arc@na

Fra : arc@na

Dato : 21-07-02 16:09

pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in

> Jeg vil tillade mig at gøre dig opmærksom på, at den moderne astronomi
> skylder muslimske astronomer i fortiden meget.

Uddrag fra et brev, stilet til Carla Fiorina, chef i Hewlett Packard,
som reaktion på en tale hun holdt:

You state, "its architects designed buildings that defied gravity." I am
not sure what you are referring to, but if you are referring to domes
and arches, the fundamental architectural breakthrough of using a
parabolic shape instead of a spherical shape for these structures was
made by the Assyrians more than 1300 years earlier, as evidenced by
their archaeological record.

You state, "its mathematicians created the algebra and algorithms that
would enable the building of computers, and the creation of
encryption." The fundamental basis of modern mathematics had been laid
down not hundreds but thousands of years before by Assyrians and
Babylonians, who already knew of the concept of zero, of the Pythagorean
Theorem, and of many, many other developments expropriated by
Arabs/Muslims (see History of Babylonian Mathematics, Neugebauer).

You state, "its doctors examined the human body, and found new cures for
disease." The overwhelming majority of these doctors (99%) were
Assyrians. In the fourth, fifth, and sixth centuries Assyrians began a
systematic translation of the Greek body of knowledge into Assyrian. At
first they concentrated on the religious works but then quickly moved to
science, philosophy and medicine. Socrates, Plato, Aristotle, Galen, and
many others were translated into Assyrian, and from Assyrian into
Arabic. It is these Arabic translations which the Moors brought with
them into Spain, and which the Spaniards translated into Latin and
spread throughout Europe, thus igniting the European Renaissance.

Læs hele artiklen (What Arab Civilization?) på:
http://www.ninevehsoft.com/fiorina.htm

arc@na

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-07-02 16:46

"arc@na" <boss@nsa.gov> writes:

> Uddrag fra et brev, stilet til Carla Fiorina, chef i Hewlett Packard,
> som reaktion på en tale hun holdt:

Overvej, om vores egen kultur har udviklet noget som helst, så...
--
Peter B. Juul, o.-.o "Tryk NO NO NO NO NO NO, herefter er telefonen i
The RockBear. ((^)) 'Normal stilling'"

Fra : arc@na

Dato : 22-07-02 00:55

> Overvej, om vores egen kultur har udviklet noget som helst, så...

Hvis du virkelig behøver at overveje det, tror jeg nok at der er et eller
andet galt med din viden om historie og samfund.

arc@na

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-07-02 09:05

"arc@na" <boss@nsa.gov> writes:

> Hvis du virkelig behøver at overveje det, tror jeg nok at der er et eller
> andet galt med din viden om historie og samfund.

Næh. Vi har jo bare bygget videre på det alle mulige andre kulturer gjorde.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Mennesker kan ikke få nå at få mere end 6 børn,
The RockBear. ((^)) da de kun kan amme en af gangen."

Fra : arc@na

Dato : 22-07-02 11:43

> Næh. Vi har jo bare bygget videre på det alle mulige andre kulturer
> gjorde.

Nå, ja - som eksempel kan vi nævne, at det var Inka'erne som opfandt
mikrobiologien, ikke?

arc@na

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-07-02 12:41

"arc@na" <boss@nsa.gov> writes:

> Nå, ja - som eksempel kan vi nævne, at det var Inka'erne som opfandt
> mikrobiologien, ikke?

Mikrobiologi er jo bare en videreudvikling af biologien. Det er en
gammel videnskab.

Fra : arc@na

Dato : 22-07-02 22:23

> Mikrobiologi er jo bare en videreudvikling af biologien. Det er en
> gammel videnskab.

Du viser tydeligt, at du ikke har en dyt forstand på, hvad du skriver om.
Men fred med det. EOD herfra.

arc@na

Fra : Stefan Holm

Dato : 21-07-02 16:51

"arc@na" <boss@nsa.gov> writes:

> The fundamental basis of modern mathematics had been laid
> down not hundreds but thousands of years before by Assyrians and
> Babylonians,

I højere grad af grækere og kinesere. Aksiomatiseringen af
matematikken skyldes grækerne. 10-talspositionssystemet stammer fra
inderne, der formentlig har været inspireret af et
10-tals-næsten-positionssystem hos kineserne, der derudover lavede
relativt avanceret algebra som f.eks. den kinesiske restklassesætning
(dog uden den græske stringens). Arabernes fortjeneste er i høj grad,
at de indsamlede viden, men at påstå, at de ikke selv deltog i
udviklingen er direkte forkert. Eksempelvis kan nævnes Al-Khwarizmis[1]
Al-jabr[2], hvor han _som den første_ angiver generelle løsninger[3] af
andengradsligningen.

> who already knew of the concept of zero,

Ikke som matematisk objekt - det at opstille regneregler for 0 stammer
fra Indien. I øvrigt udviklede araberne selvstændigt en idé om
decimalbrøker, endda så vidt, at Yahûda al-Maghribî i 1172 kom frem
til at enhver brøk kan tilnærmes vilkårligt godt med en endelig
decimaludvikling. Idéen om uendelige decimalbrøker er noget nyere
(vistnok slutningen af 1500-tallet).

> of the Pythagorean Theorem,

Den har været kendt mange steder - i hvert fald i særtilfælde som
3-4-5. Jeg har aldrig set nogen påstand om at araberne skulle gøre
krav på dette, så det kan vi vist affeje som et stråmandsargument.

> Læs hele artiklen (What Arab Civilization?) på:
> http://www.ninevehsoft.com/fiorina.htm

Alene det uddrag du har bragt virker tilstrækkeligt tendentiøst og
usagligt (jeg har kun set på den del, der udtaler sig om mit
fagområde, matematikken) til at jeg ikke gider spille min tid med
det. Jeg vil foreslå dig at læse kapitlet om islamisk matematik i "A
History of Mathematics" af Victor J. Katz for en bedre fremstilling.

1) Navnet blev på latin forvansket til Algoritmus, hvilket gav ophav
til betegnelsen "algoritme", hvilket er meget rimeligt, fordi hans
bog benytter en klart algoritmisk tilgang til problemerne.
2) Egentlig hedder værket "Al-Kitâb al-mukhatasar fî hisâb al-jabr
w'al-muqâbala", men omtales normalt ved den korte titel, eller den
latinske forvanskning "Algebra", der ganske rigtigt har givet
anledning til betegnelsen "algebra".
3) Løsninger i flertal, da manglen på negative tal giver anledning til
flere forskellige andengradsligninger.
--
"I called my insurance company and they don't cover losses to rifts in
the space-time continuum."

Fra : Cyril Malka

Dato : 19-07-02 22:52

"arc@na" <boss@nsa.gov> skrev i

> Hvordan klarer islamerne mon den situation (ramadan etc.)? Dette er
> selvfølgelig et rent teoretisk spørgsmål - jeg tror det kommer til at
> vare meget længe, før der kommer islamister i rummet...

Det tror jeg også. Ifølge FN's rapporten, så er de ret meget tilbage (klip
af mail til vores religion-konference omemnet for neden af denne mail)

Egentligt BURDE islamisterne følge samme principper som jødeloven. Det er
tydeligt, at de fleste af deres principper er kalket fra GT. Så egentligt
burde grundprincippet være, at ramadan ikke udføres i rummet, for de går
ligeledes ud af samme princip som jødedommen (månekalender, princip med sol
ned- og opgang m.m.) Problemet er, i islam som i kristendommen, at dem, der
råber højest, og som man hører mest, ikke nødvendigvis er repræsentative
for troen. Altså at dem, der skyder folk for ikke at gå med chador (slør)
glemmer, at det ikke er en lov i koranen... Ikke desto mindre, så er det
dem, man forbinder med Islam...

Koranen føger samme princip som GT: i rummet, ingen ramadan! Problemet er,
at mange af de lande, som kendes som muslime, sandsynligvis følger ikek
koranen... Lige som så mange af dem, der kalder sig kristne, følger Guds
ord...

Fra : Erik L

Dato : 19-07-02 07:10

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ud
> af et forløb på 168 timer, så rytmen bliver jo helt forstyrret.

Det er Jorden der har en kalender og mennesket er bundet til den, det bliver
Aften og det bliver Morgen hver dag uanset hvordan du skaber dig og hvilken
udregning du laver

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 19-07-02 14:07

> [...]
bliver
> Aften og det bliver Morgen hver dag uanset hvordan du skaber dig og

Nu er det jo netop en kalender, der er bygget på at mennesket står på sine
flade konvolutter et rimeligt fast sted på jordoverfladen og ikke ligger og
drøner rundt om Jorden i flere hundrede kilometers højde med flere tusinde
kilometer i timen, vel?

Hvis du også sammenligner med situtionen omkring polarvinteren, så er det
vist rimeligt tydeligt at "Jordens kalender" som du kalder det netop
varierer enormt ud fra menneskets placering på eller over kloden.

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik L

Dato : 19-07-02 17:38

> [...]
og
> drøner rundt om Jorden i flere hundrede kilometers højde med flere tusinde

Kunne det ikke kaldes et extrim tilfældet, men havde de mennesker der
udregnede jordens kalender fløjet ovenover havde de nok taget det med i
beregningen.

> Hvis du også sammenligner med situtionen omkring polarvinteren, så er det
> vist rimeligt tydeligt at "Jordens kalender" som du kalder det netop
> varierer enormt ud fra menneskets placering på eller over kloden.

et døgn består af 360 grader, hvor du så end befinder dig.

Erik L

Fra : arc@na

Dato : 19-07-02 18:41

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> wrote in news:3d384082$0$54705
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> et døgn består af 360 grader, hvor du så end befinder dig.

Her hvor jeg befinder mig, består det nu af 24 timer (ca.)...

arc@na

Fra : Erik L

Dato : 20-07-02 00:29

> "Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> wrote in news:3d384082$0$54705
> $edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Her hvor jeg befinder mig, består det nu af 24 timer (ca.)...

360 grader = 24 timer

Erik L

Fra : arc@na

Dato : 21-07-02 16:16

> 360 grader = 24 timer

Du kan ikke sætte lighedstegn mellem en geometrisk gradinndeling og et
tidsrum.

Det du mener er vel, at jorden drejer 360 grader på 24 timer? Dette er jo
overfladisk set korrekt, men eftersom jævndøgnspunktet bevæger sig baglæns
gennem ekliptika, passer det alligevel ikke helt.

arc@na