CLA som hjælpemiddel
Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 18-07-02 11:12

Hej,

Da jeg er pænt overvægtig, har jeg igennem længere tid forsøgt at tabe mig -
også ved hjælp af forskellige hjælpe midler.
Det har ikke rigtigt hjulpet så meget - desværre.

Hvad jeg nu har tænkt på, at er prøve CLA (efter at have læst en artikel i
lokal avisen om en der tabte 19 kg... uden ellers at gøre andet) - men
samtidig med vil jeg begynde at løbe 3-4 gange om ugen.

Har nogen folk ikke nogen erfaringer om dette?

Mvh Dennis

Fra : izeqb

Dato : 18-07-02 11:46

On Thu, 18 Jul 2002 12:12:13 +0200, "Dennis Meng Hansen"
<dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote:

> [...]
>samtidig med vil jeg begynde at løbe 3-4 gange om ugen.
>
>Har nogen folk ikke nogen erfaringer om dette?

Hvis du har tænkt dig at begynde at løbe, kan jeg kun anbefale at
finde et ordentligt træningsprogram (evt. her: www.run4fun.dk) og hvis
du er overvægtig skal du nok starte stille og roligt. Og få købt dig
et par ordentlige løbesko.

MVH.
Hjalte

Fra : MIKKEL JENSEN

Dato : 21-07-02 11:24

"Dennis Meng Hansen" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote in message

> Hvad jeg nu har tænkt på, at er prøve CLA

Hvad er CLA?

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient biokemi
http://www.cmrc.dk ; http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Kim Grandjean

Dato : 21-07-02 14:39

"MIKKEL JENSEN" <mgybel@tiscali.dk> wrote

> Hvad er CLA?

Conjugated Linoleic Acid.

En samlebetegnelse for nogle kemiske variationer af Linolsyre, som
oftest findes koncentreret i solsikkeolie. I dyreforsøg har CLA
vistnok dokumenteret anticarcinogen virkning.

Efter et par undersøgelser for 10 år siden viste at det havde positive
indvirkninger på kropskomposition (øget muskelmasse og nedsat
fedtmængde) er det blevet et populært kosttilskud, særdeles udbredt i
USA.

På det seneste er der kommet reklamer herhjemme som baseret på ren
fuldemandsnak lover vilde vægttab uden motion og diæt. Sidst jeg så
det var i en lokalavis med en "artikel" om en eller anden som havde
tabt 20 kilo på ingen tid "uden at gøre andet". Jeg tror også
kuponnyhederne bringer reklamer for CLA.

Konklusionen er (i mine øjne) at CLA HAR en effekt, og at denne er
dokumenteret. Virkningen har dog ingen betydning for folk som virkelig
har brug for at tabe sig, og er derfor det rene svindel. I den sidste
populære undersøgelse tabte de forskellige CLA-grupper omkring 1
(!!!!!) kg fedt over 3 måneder, samtidig med at de øgede deres motion.
Alle pengene værd

Jeg ville anbefale CLA til folk som dyrker styrketræning/BB, og har
økonomisk overskud til at bruge penge på lettere at smide det sidste
kilo før grill-risten er synlig, samtidig med en evt mindre
muskelmasse forøgelse.

Venligst
Kim

Se evt. den misbrugte undersøgelse: (håber ikke den bliver helt
smadret af Outlook)

J Nutr 2000 Dec;130(12):2943-8

Conjugated linoleic acid reduces body fat mass in overweight and obese
humans.

Blankson H, Stakkestad JA, Fagertun H, Thom E, Wadstein J, Gudmundsen
O.

Scandinavian Clinical Research AS, N-2027 Kjeller, Norway.

Conjugated linoleic acid (CLA) has been shown to reduce body fat mass
(BFM) in animals. To investigate the dose-response relationships of
conjugated linoleic acid with regard to BFM in humans, a randomized,
double-blind study including 60 overweight or obese volunteers (body
mass index 25-35 kg/m(2)) was performed. The subjects were divided
into five groups receiving placebo (9 g olive oil), 1.7, 3.4, 5.1 or
6.8 g conjugated linoleic acid per day for 12 wk, respectively.
Dual-energy X-ray absorptiometry was used to measure body composition
[measurements at wk 0 (baseline), 6 and 12]. Of the 60 subjects, 47
completed the study. Eight subjects withdrew from the study due to
adverse events; however, no differences among treatment groups were
found regarding adverse events. Repeated-measures analysis showed that
a significantly higher reduction in BFM was found in the conjugated
linoleic acid groups compared with the placebo group (P: = 0.03). The
reduction of body fat within the groups was significant for the 3.4
and 6.8 g CLA groups (P: = 0.05 and P: = 0.02, respectively). No
significant differences among the groups were observed in lean body
mass, body mass index, blood safety variables or blood lipids. The
data suggest that conjugated linoleic acid may reduce BFM in humans
and that no additional effect on BFM is achieved with doses > 3.4 g
CLA/d.