ATI 9700(R300) er klar !
Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 18-07-02 10:39

Læs anmeldelsen/kroningen på Anantech

http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1656

Mit favorit afsnit:

"At 1600x1200 with 4X AA enabled, the Radeon 9700 is 251% faster than the
GeForce4 Ti 4600."

Bye bye GF4 8))

Kortet skulle være på gaden om ca. en måned.

Fra : sharkandk

Dato : 18-07-02 12:29

> "At 1600x1200 with 4X AA enabled, the Radeon 9700 is 251% faster than the
> GeForce4 Ti 4600."

Ja, men jeg nu alligevel glad for at jeg ikke købte et 64 MB GF4 ti4200:

"And for those of you that are wondering whether a 128MB card will be
necessary, Doom3 will use at least 80MB of textures."

Fra : JRS

Dato : 18-07-02 12:51

"sharkandk" <sharkandk@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men jeg nu alligevel glad for at jeg ikke købte et 64 MB GF4 ti4200:
>
> "And for those of you that are wondering whether a 128MB card will be
> necessary, Doom3 will use at least 80MB of textures."

Og jeg er glad for at jeg kun har købt et GF4 MX440 .. Så har jeg nemli
bedre råd til et Radeon 9700 om en måned eller 2
Amen, det bliver for vildt !

JRS

Fra : Frank Hahn

Dato : 18-07-02 13:27

"JRS" <jrs@kvalme.dk> wrote in message
> [...]
>
> Og jeg er glad for at jeg kun har købt et GF4 MX440 .. Så har jeg nemli
> bedre råd til et Radeon 9700 om en måned eller 2

Ja, suk.. havde ikke set mere på Parhelio-specs.. udover at det
var det kort jeg ville ha'.. Men så havde de "svinehunde" fra Anand
jo inkluderet dette kort i testen mellem nvidia og ati.. *suk*
Matrox ser jo så sørgelig og sølle ud..

/Frank, der nok også engang udskifter sit Radeon 64 Vivo med 9700..

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-07-02 13:54

"Frank Hahn" <efgeho@hotmail.com> wrote in message

> /Frank, der nok også engang udskifter sit Radeon 64 Vivo med 9700..

Haha, samme her... Har bare brugt 400 Kroner på at lyddæmpe korten, for et
par uger siden... såe

Fra : Sadat

Dato : 18-07-02 13:31

> [...]

> "And for those of you that are wondering whether a 128MB card will be
> necessary, Doom3 will use at least 80MB of textures."

Ja, men et GF4Ti vil stadig være dårligt til Doom III. Et Ti4600 har ca.
10GB båndbredde, et Radeon9700 har over 20GB.

Dit Ti4200 med 128MB ddr har måske 8GB båndbredde. Så hvor meget high
quality Doom III textures tror du dit kort kan klare? Højst et ad gangen?
Man er aldrig fremtidsikker.. Husk det. Du vil ikke kunne køre et Doom III
en normal oplønsing og normal detalje grad med den computer du har nu,
måske... men ikke med tilfredstillende fps.

MVH. Sadat

Fra : sharkandk

Dato : 18-07-02 15:05

> [...]
> en normal oplønsing og normal detalje grad med den computer du har nu,
> måske... men ikke med tilfredstillende fps.

Det bliver vel ikke værre end UT 2003 som kører fint i 1024x768, og det er
kun en beta.

øvrig konfiguration:

AMD XP1600+
256 MB Samsung PC2700 RAM
Soltek drv5 (men snart Asus a7v333)

Fra : Sadat

Dato : 18-07-02 17:04

> Det bliver vel ikke værre end UT 2003 som kører fint i 1024x768, og det er
> kun en beta.

Du har åbenbart ikke set Doom III in-game filmen fra E3 messen vel?

Mvh. Sadat

Fra : sharkandk

Dato : 18-07-02 22:48

> Du har åbenbart ikke set Doom III in-game filmen fra E3 messen vel?

Nej, men nu har jeg, og den ser skummel ud

Men hvorfor lave et spil som ikke kan køre på de lidt ældre grafikkort ? Det
kan jo være at den er programmeret ordentlig!

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 18-07-02 23:21

sharkandk skrev bl.a.:

> Nej, men nu har jeg, og den ser skummel ud
>
> Men hvorfor lave et spil som ikke kan køre på de lidt ældre
> grafikkort ? Det kan jo være at den er programmeret ordentlig!

Jeg tror nu godt at Doom III vil kunne køre på ældre grafikkort om fx GF3,
men selvfølgelig ikke med alle effekter på max. Jeg mener at John Carmack
har sagt noget om hvordan de nuværende grafikkort ville klare sig med Doom
III og det lød ikke helt håbløst.

Jeg tror du kan være ret sikker på at den er "programmeret ordentlig". Det
er nok en af de ting der bliver mest spicielt ved denne enging... den
udnytter det som dagens og morgendagens grafikkort kan. Nu er det jo sådan
et ID software, der udvikler Doom III, laver en engine der skal holde nogen
år. Se bare på Quake 2 og 3... det må da være lavet ordenligt fra starten

--
Lars

Fra : sharkandk

Dato : 18-07-02 23:40

> [...]
nogen
> år. Se bare på Quake 2 og 3... det må da være lavet ordenligt fra starten

Det er jo det jeg mener

Fra : sharkandk

Dato : 18-07-02 23:41

> Ja, men et GF4Ti vil stadig være dårligt til Doom III. Et Ti4600 har ca.
> 10GB båndbredde, et Radeon9700 har over 20GB.

Ja, men kun hvis man har AGP 8x ? Det kan GF4 ultra ultra eller hvad det
skal hedde vel også få.

Fra : Sadat

Dato : 19-07-02 03:27

"sharkandk" <sharkandk@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men kun hvis man har AGP 8x ? Det kan GF4 ultra ultra eller hvad det
> skal hedde vel også få.

Nej... GF4 er jo AGP 4x. Selvom det var AGP 8x ville det stadig have samme
båndbredde, det er jo ram der styrer det.

Radeon9700 bruger 256-bit ddr ram som giver dobbelt så meget båndbredde som
128-bit ddr ram.

Mvh. Sadat

Fra : sharkandk

Dato : 19-07-02 09:18

> [...]
> båndbredde, det er jo ram der styrer det.
>
> Radeon9700 bruger 256-bit ddr ram som giver dobbelt så meget båndbredde

Ahhh ok, man lærer noget nyt hver dag

Fra : Karsten Borchers

Dato : 18-07-02 13:46

"Uffe S. Callesen" <usc@lite.dk> wrote in message
> [...]
> GeForce4 Ti 4600."
>
> Bye bye GF4 8))
>
> Kortet skulle være på gaden om ca. en måned.

Glem ikke at Nvidia lurer om hjørnet med deres Nv30. Så tager de nok tronen
tilbage.
Men fandme lækkert at se at nogen byder Nvidia op til dans. Mere af det tak
;)

/ Karsten Borchers

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 18-07-02 14:20

ATI og Nvidia kører med næsten identiske produkt cycluser - ATI er bare ca.
3 måneder foran nu.

Læste i øvrigt at ATI har skrevet driverne helt forfra til R300 - håber det
betyder enden på de børnesygdomme de tidligere ATI kort har haft.

Fra : Sadat

Dato : 18-07-02 14:39

"Karsten Borchers" <karsten@borchers.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
tronen
> tilbage.
> Men fandme lækkert at se at nogen byder Nvidia op til dans. Mere af det

Radeon9700 er hos forhandlerne om ca. 30 dage, NV30 har ikke engang fået
navn endnu og bliver anonceret om ca. 3 mdr.

Vil du vente 3 måneder hvis NV30 er 5% hurtigere?

Mvh. Sadat

Fra : Frank Hahn

Dato : 18-07-02 14:42

"Sadat" <sadat@mail.dk> wrote in message

> [...]
> navn endnu og bliver anonceret om ca. 3 mdr.
>
> Vil du vente 3 måneder hvis NV30 er 5% hurtigere?

Ja.. Med at købe ATI 9700, der så er faldet mere end 5% i pris
indtil da..

/Frank

Fra : Karsten Borchers

Dato : 18-07-02 14:59

> [...]
> navn endnu og bliver anonceret om ca. 3 mdr.
>
> Vil du vente 3 måneder hvis NV30 er 5% hurtigere?

Afhænger så sandelig af prisen. Nogen der tør gætte ?

Borchers

P.s. NV30 passer bedre ind i min cyklus da jeg købte et Ti4400 lige da de
kom til landet ;)

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 19-07-02 15:36

"Karsten Borchers" <karsten@borchers.dk> har med klæbrige fingre ramt
tastaturet på en måde, så disse sprøde ord er fremkommet:

>Afhænger så sandelig af prisen. Nogen der tør gætte ?

http://www.telefragged.com/ skyder på 400$

-------
MVH
Simon Walther-Larsen
- nu i en udgave udenfor hegnet.

Fra : Kewin Pedersen

Dato : 18-07-02 15:53

> Vil du vente 3 måneder hvis NV30 er 5% hurtigere?

Tror nu nok, at NV30 bliver MERE end 5 % hurtigere end Radeon 9700!

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 18-07-02 16:18

Kewin Pedersen skrev bl.a.:

> Tror nu nok, at NV30 bliver MERE end 5 % hurtigere end Radeon
> 9700!

.... og til den tid kommer ATI med Radeon 9700 bygget på 0.13 micron. Så
hæver de frekvensen og mon ikke Nvidia og ATI så står lige igen? Det ender
nok med at drivere og understøttelse i spil bliver afgørende.

--
Lars

Fra : Kewin Pedersen

Dato : 18-07-02 16:57

Whatever... det er jo kun til gavn for os forbrugere!

Fra : DaWizeGuy

Dato : 18-07-02 22:44

"Lars Jørgensen" <lagojo@hotmail.DOT.com> wrote in message
>Det ender nok med at drivere og understøttelse i spil bliver afgørende.

Hvad angår DirectX og OpenGL understøttelse vil R300 og NV30 nok være ret
ens. Så er det mere interessant, at der har været (ubekræftede!!)
forlydender om, at NV30 skulle understøtte 3dfx Glide via NvBlur. Teknisk
set er det sikkert muligt, idet Nvidia jo ejer rettighederne til 3dfx
teknologi.
Anders

Fra : Sadat

Dato : 19-07-02 03:29

"DaWizeGuy" <anders@herlevkollegiet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forlydender om, at NV30 skulle understøtte 3dfx Glide via NvBlur. Teknisk
> set er det sikkert muligt, idet Nvidia jo ejer rettighederne til 3dfx

Wauw... Jeg går straks ud og køber et GeForce 5 for at kunne gå hjem og
spille Unreal og Quake II med Glide understøttelse.

Mvh. Sadat

Fra : DaWizeGuy

Dato : 19-07-02 19:47

> [...]
>
> Wauw... Jeg går straks ud og køber et GeForce 5 for at kunne gå hjem og
> spille Unreal og Quake II med Glide understøttelse.

Jeg antager, at dit svar er et forsøg på at være morsom. Du er bare lidt
forkert på den mht. Quake 2 - det understøtter ikke Glide, men derimod kun
OpenGL.
Anders

Fra : N/A

Dato : 18-07-02 22:53

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 18-07-02 22:53

> Der hvor jeg læset overstående står der citat " At 1600x1200 with 4X AA
> enabled, the Radeon 9700 is 2.51x faster than the GeForce4 Ti 4600." Altså
> 2.51 gang hurtigere og _IKKE_ 251% hurtigere!
>
> Kim

Kim - hvis du lige spørger din matematik lærer henne i skolen i morgen - så
vil du få at vide at det er NØJAGTIG det samme !

ROFL !!!

Fra : Jesper Bertelsen

Dato : 18-07-02 23:08

Altså

> Kim - hvis du lige spørger din matematik lærer henne i skolen i morgen -

> vil du få at vide at det er NØJAGTIG det samme !
>
> ROFL !!!

Tror du Kim går i skole ???

Fra : Peter T.

Dato : 19-07-02 00:20

"Uffe S. Callesen" <usc@lite.dk> wrote in

> Kim - hvis du lige spørger din matematik lærer henne i skolen i morgen
> - så vil du få at vide at det er NØJAGTIG det samme !

Hvis en audi kører 100 km/t og en bmw kører 150 km/t (altså er bmw'en 1.5
gange hurtigere i denne opstilling), er bmw'en så 50% eller 150% hurtigere
end audien?

--
Mvh. Peter T.
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

"I love the smell of new hardware this morning"

Fra : Henrik Dissing

Dato : 19-07-02 01:45

On Thu, 18 Jul 2002 23:53:06 +0200, Uffe S. Callesen wrote:

>Kim - hvis du lige spørger din matematik lærer henne i skolen i morgen - så
>vil du få at vide at det er NØJAGTIG det samme !
>
>ROFL !!!

Inden du falder helt ned af stolen af grin, så hør lige her:

Hvis hastighedsforskellen på Radeon 9700 og GeForce Ti 4600 er 2,51:1 (det
er hvad graferne for den omtalte test viser), er Radeon "kun" 151% hurtigere
end Geforce. Hvis den var f.eks. 1,1:1, ville du jo heller ikke påstå at
Radeon var "110% hurtigere".

(Man kan diskutere om Anand har ret, sprogligt set, når han skriver at
"Radeon 9700 is 2.51x faster than the GeForce4 Ti 4600". Han burde nok have
skrevet "the speed of Radeon 9700 is 2.51 times that of the GeForce4 Ti
4600" - ligesom Kim måske burde have skrevet "2,51 gange så hurtig" - men
det er en anden sag).

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Niels Bjørk Pedersen

Dato : 19-07-02 15:52

He He, AGP 2x er ikke engang blevet presset til sit yderste endnu - faktisk
langtfra. AGP1x har først lige fået udnyttet sit potientiale. Så AGP4x
venter stadig på udfordring - he AGP 8x er bare fremsat for at skulle lyde
sejt og sælge - intet program idag kan endnu gøre AGP2x til en flaskehals -
og AGP4x er der ikke blevet rørt ved endnu. AGP8x er kun til for at
promovere og sælge.
Se evt hele AGP debatten på nettet og i div. hardware blade !.

men jo he he jeg er glad for mit GF3Ti-200 - det bliver først udskiftet til
jul el. januar - evt til et GeForce5 !!!.
-Niels-

Henrik Dissing <hendis@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:92nejuk25628dinqq7jfr49l977bejjjc8@4ax.com...

Fra : Madsen

Dato : 19-07-02 15:55

Niels Bjørk Pedersen skrev:

> [...]
> kan endnu gøre AGP2x til en flaskehals - og AGP4x er der ikke
> blevet rørt ved endnu. AGP8x er kun til for at promovere og sælge.

Til orientering så er der ikke ret mange der ser dit indlæg når du
indleder emnelinien med Sv:. På mange nyhedsservere bliver sådanne
indlæg automatisk filtreret fra.

Se hvordan du retter det her:
http://kommunalbastards.org/oe/svtilre.html

Madsen.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-07-02 15:59

Har du fået dit Parhelia?

Du må love at komme med en mindre test.
Jeg er meget nysgerrig på det kort!
Selvom ATI Radeon 9700 lyder for lækkert, er jeg vist mere til Matrox
Parhelia pga. tripleheadgaming.

Jeg jkan simpelthen ikke tåle at spille First Person Shooter games.
Jeg bliver utilpas.
Så er kørespil og flightsimulator mere min kop the, og de kræver mig bekendt
ikke helt så meget råpower.

Men det er da for fedt, at ATI endelig sparker fra sig.

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : DWM

Dato : 21-07-02 16:09

"Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg jkan simpelthen ikke tåle at spille First Person Shooter games.
> Jeg bliver utilpas.

Sådan har jeg det også med nogle. Dog ingen problemer med
MOHAA og Red Faction. Har du prøvet dem?

/Kenneth Iversen

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-07-02 16:17

"DWM" <no.valid.email.address@for.you.duh> skrev i en meddelelse
> "Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> Sådan har jeg det også med nogle. Dog ingen problemer med
> MOHAA og Red Faction. Har du prøvet dem?

Nej, egentlig holdt jeg op med FPS spil i 1998.
Allerede dengang lærte jeg lektien.

Jeg kan dog godt spille FPS-spil på Playstation!
Dere er så langt til Tv'et, at jeg ikke mister jordforbindelsen.
Til gengæld bliver jeg vist aldrig ret god til det!

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Madsen

Dato : 21-07-02 17:07

Jesper Nielsen skrev:

> Har du fået dit Parhelia?

Nej desværre.

> Du må love at komme med en mindre test.
> Jeg er meget nysgerrig på det kort!
> Selvom ATI Radeon 9700 lyder for lækkert, er jeg vist mere til Matrox
> Parhelia pga. tripleheadgaming.

Forvent ikke at jeg fortæller noget som helst om hvordan Parhelia kører
i spil, for det er ikke spil jeg skal bruge det til og har ej heller
tre skærme at koble på det.

Madsen.