Husrødstjert i haven / en solsorts redebyg~
Fra : Brian Østergaard

Dato : 18-07-02 09:25

Hej

Jeg har lige taget et par billeder som jeg synes i skulle se. Samtidig har
jeg et par sprøgsmål som jeg gerne vil have svar på.

Den anden aften da jeg sad i haven og nød det gode vejr, så kom der en,
mener jeg, Husrødstjert og landede næsten ved siden af mig. Den virkede
meget tillidsfuld, og på et tidspunkt tog den sig et bad i fuglebadet mindre
end 2 meter fa mig.
Da den var fløjet igen, hentede jeg kameraet hvis den nu skulle komm igen,
det gjorde den og i kan se billederne på nedenstående link.

Er det normalt for Husrødstjerten at de er så tillidsfulde ?

Jeg mener at det er en hun, men er det også en ungfugl ?

Den anden historie er om en solsort som byggede en imponerende dobbeltrede.
Se billederne og historien på sammen link.
Jeg har hørt at solsorten af og til kan finde på at lave sådan en rede, er
det korrekt ?

Se billederne her.: http://home20.inet.tele.dk/galleri/whatbird.htm Klik på
billederne for at se dem i stort format.

Med venlig hilsen
Brian Østergård

Fra : Stig Linander

Dato : 18-07-02 18:49

Thu, 18 Jul 2002 10:24:47 +0200, skrev Brian Østergaard bl.a. ...

> [snip] så kom der en, mener jeg, Husrødstjert [snip]

Halen virker ganske vist meget rød på billede 2, men jeg hælder nu
alligevel mest til ung Rødhals. Hvad mener I andre?

> Er det normalt for Husrødstjerten at de er så tillidsfulde ?

Det er i hvert fald normalt for Rødhals.

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 18-07-02 21:24

Stig Linander wrote:
> Thu, 18 Jul 2002 10:24:47 +0200, skrev Brian Østergaard bl.a. ...

> Halen virker ganske vist meget rød på billede 2, men jeg hælder nu
> alligevel mest til ung Rødhals. Hvad mener I andre?
En Rødhals har ikke røde underhaledækkere, ej heller røde yderhalefjer
med
mørke centrale.

Det er en Rødstjert (Phoenicurus phoenicurus) redeunge fra i år.
Billederne er desværre for dårlige til at jeg kan kønsbestemme fuglen.
Den lyse pandeplet kunne indikere en han ???

Mikkel

Fra : Stig Linander

Dato : 18-07-02 21:35

Thu, 18 Jul 2002 22:24:20 +0200, skrev Jens Mikkel Lausten bl.a. ...

> Det er en Rødstjert (Phoenicurus phoenicurus) redeunge fra i år.

Er det normalt at 1K Rødstjerter har så plettet et bryst?

Mange hilsner,

Stig.

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 18-07-02 22:06

Stig Linander wrote:
> Thu, 18 Jul 2002 22:24:20 +0200, skrev Jens Mikkel Lausten bl.a. ...

> Er det normalt at 1K Rødstjerter har så plettet et bryst?
Ja.

En 1k Rødhals er meget mere spættet (øh altså ikke sådan )
Se f.eks. Lars Jonsson, Birds of Europe side 385.
De fleste jorddrosler er i den juvenile dragt stærkt skællede; dvs med
lyse
rande på bug og brystfjer, på ryggen, på store, små og mellemste
vingedækfjer.

Mikkel

Fra : Stig Linander

Dato : 19-07-02 05:34

Thu, 18 Jul 2002 23:05:53 +0200, skrev Jens Mikkel Lausten bl.a. ...

> Ja.
> En 1k Rødhals er meget mere spættet (øh altså ikke sådan )
> Se f.eks. Lars Jonsson, Birds of Europe side 385.

Ja, og det er lige netop SÅ spættet jeg synes at Brian Østergaard's
fugl er. Sammenlign med 1K Rødstjerten samme bog side 391.
Og kigger man i "Fugle i Felten" er 1K Rødhalsen vist med varmt brun
hale - næsten "nattergalehalerød".

Mange hilsner,

Stig.

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 19-07-02 10:25

Stig Linander wrote:

> [...]
> fugl er. Sammenlign med 1K Rødstjerten samme bog side 391.
> Og kigger man i "Fugle i Felten" er 1K Rødhalsen vist med varmt brun

Kære Stig
Jeg har personligt ringmærket mindst 10.000 rødhalse og 1500 rødstjerte.
Fuglen på billedet er IKKE en rødhals.
Det er en rødstjert i juvenil dragt.
Roger over and out.

Hilsen Mikkel

Fra : Brian Østergaard

Dato : 19-07-02 12:29

"Jens Mikkel Lausten" <mlausten@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Stig Linander wrote:
>
> Kære Stig
> Jeg har personligt ringmærket mindst 10.000 rødhalse og 1500 rødstjerte.
> [...]
KLIP

Hej Stig og Jens.

Det er spændende at følge jeres meningsudvekslinger. Så nu vil jeg godt
komme med en, totalt, amatørbemærkning.:
Fuglen på billederne, når man ser den i virkeligheden, ligner slet ikke en
Rødhals i kropfaconen, jeg har også nogle gange været heldig og se
rødhalsens unger i min have, men denne her har slet ikke den kugleform som
jeg synes rødhalsene har, desuden er den også lidt større.
Jeg kan også fortælle at når den sidder, så "basker/vipper" den næsten med
halen hele tiden, sådan lidt ala en Vipstjert.

Håber dette kan hjælpe lidt, under alle omstændigheder så er jeg glad for at
have fuglen i haven, jeg observerede den forøvrigt igen i går.

Med venlig hilsen
Brian Østergård

Fra : Thor

Dato : 04-08-02 22:06

Det er nogen meget fine billeder ihvertfald
nvh Thomas Riedel