Regn i skorsten
Fra : Carsten Howard

Dato : 18-07-02 08:39

Det har regnet så meget i nat, så da vi kom ned i morges var der vand på
køkkengulvet fra den lem i vægen til skorstenen.

Er det "normalt" ?
Hvordan sikker vi os at det ikke sker igen?

Mvh

Carsten

Fra : Thomas

Dato : 18-07-02 11:24

"Carsten Howard" <news@chiptech.dk> skrev i en meddelelse
> Det har regnet så meget i nat, så da vi kom ned i morges var der vand på
> køkkengulvet fra den lem i vægen til skorstenen.
>
> Er det "normalt" ?
> Hvordan sikker vi os at det ikke sker igen?

Efter det du ellers har skrevet i denne gruppe (købt nyt/gammelt hus,
nedslidte fuger i murværk, borebiller) kunne man godt komme til at tænke på,
om ikke skortenens fuger i virkeligheden allerede i år bør udskiftes. Jeg
skriver i år, fordi du tidligere har skrevet at fugerne formenlig først
behøver at blive udskiftet næste år. Det er langt fra sikkert at du gør klog
i at vente. Prøv at tjekke om ikke der kan løbe vand ind nogle steder ved
fugerne.

Mvh Thomas

Fra : Carsten Howard

Dato : 18-07-02 11:54

"Thomas" <hshlab@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
klog
> i at vente. Prøv at tjekke om ikke der kan løbe vand ind nogle steder ved

Skorstenen er blevet fuget, det må være sket den gang der blev installeret
iso kerne i den, og det er ikke mere end et par år siden.
Jeg kan huske at have læst i skorstensfejerens kontrol bogen at der stod at
skorsten skulle fuges for et par år tilbage og det må være gjort for han er
kommet 2 gange om året siden og det er ikke 14 dage siden han var her sidst.

Den ser også ny fuget ud i forhold til resten af huset.

Er det en mure eller skorstensfejeren jeg skal have fat i her?

Mvh

Carsten
Carsten
Kan vandet ikke bare været kommet direkte ned gennem skorstenen.

Fra : Thomas

Dato : 18-07-02 13:06

> Er det en mure eller skorstensfejeren jeg skal have fat i her?

hmmm. måske begge dele. Skorstensfejeren kan hjælpe med at besigtige
problemet, mens det nok bliver muren der skal istandsætte det. Det er endda
muligt at det er en blikkenslager du skal have fat i, hvis det drejer sig om
en utæthed i overgangen mellem tag og skorsten. (inddækning)

Men prøv at kravl op (når det igen er blevet tørvejr, ellers kan du falde
ned) og kik skorstenen godt igennem. Det er ikke kun fugerne du skal kikke
på.. Nogle af murstenene kan som følge af fugt være frostsprængt
(knækkede/smuldret), og derved kan vandet trænge ind her.
Det kan også være afdækningen på toppen af skorstenen som er nedbrudt.

> Kan vandet ikke bare været kommet direkte ned gennem skorstenen.

Jo det er også en mulighed, men det er ikke noget i skal leve med. Hvis
vandet render direkte ned i skorstenen må der være et eller andet galt med
afdækningen.

Der er også nogle som har problemer med kondensvand i deres skorstene, men
jeg tror ikke det er det der er problemet her.

Mvh Thomas

Fra : Carsten Howard

Dato : 18-07-02 13:15

> Jo det er også en mulighed, men det er ikke noget i skal leve med. Hvis
> vandet render direkte ned i skorstenen må der være et eller andet galt med
> afdækningen.

Vi har ingen "hætte" på skorstenen det er nok det der er problemet, så
regner det lige ned i den.

Har snakket med skorstensfejeren, han mener det er derfor.

Mvh

Carsten