overvågning
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-07-02 06:28

Hej NG,

I takt med at GPS anlæg bliver mere og mere almindeligt er jeg kommet til at
tænke på følgende:

Normalt kan en arbejdsgiver ikke se hvor bilen befinder sig, og anlæget kan
udelukkende bruges af chauføren til at finde vej, men for nogle få kroner
kan der isættes en chip, så arbejdsgiver med ½ meters nøjagtighed kan sige
hvor bilen (og dermed den ansatte) befinder sig.

Er det lovligt at montere dette ekstraudstyr uden medarbejderens vidende??

mvh
peter

Fra : K.B. Steffensen

Dato : 18-07-02 12:59

Det kommer vel an på hvis bil det er.

--
MVH.
K.B.S.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-07-02 14:12

Det er arbejdsgivers bil, men spørgsmålet er om det kan sammenlignes med at
video overvåge folk på arbejdet????

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 18-07-02 15:23

Peter K. Nielsen wrote:
> Det er arbejdsgivers bil, men spørgsmålet er om det kan sammenlignes med at
> video overvåge folk på arbejdet????

Der har været en diskussion om det tidligere, og enden på det blev
(svjh) at det var lovligt, for det er _kun_ bilens position som
arbejdsgiveren dermed har kendskab til.
Arbejderen kan jo, stik imod regler, fornuft osv., have lånt den ud.
Den kunne evt. blive stjålet - og i det tilfælde er det jo guld at have
en (skjult) GPS-enhed i den.

Fra : Claus P.

Dato : 18-07-02 21:14

[Odense] Jens C. Hansen wrote:

> [...]
> Arbejderen kan jo, stik imod regler, fornuft osv., have lånt den ud.
> Den kunne evt. blive stjålet - og i det tilfælde er det jo guld at

Må arbejdsgiveren så også hemmeligt forsyne en arbejdsjakke med
GPS-udstyr og forlange at den ansatte bruger denne jakke på job?
Det er jo kun jakkens position han kender. Og medarbejderen kunne
jo have hængt den i garderoben eller den kunne blive stjålet.

MVH CP
NB Ja det er en provokation.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-07-02 22:51

> [...]
> Det er jo kun jakkens position han kender. Og medarbejderen kunne
> jo have hængt den i garderoben eller den kunne blive stjålet.

Jamen du rammer jo alligevel min pointe. Jeg kan godt forstå argumentet med
hvis bilen bliver stjålet, men det er jo ikke et argument for at overvåge 24
timer i døgnet.

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 19-07-02 14:52

[Odense] Jens C. Hansen wrote:

> Der har været en diskussion om det tidligere, og enden på det blev
> (svjh) at det var lovligt, for det er _kun_ bilens position som
> arbejdsgiveren dermed har kendskab til.

Jeg kan se af den tidligere diskussion at jeg huskede lidt forkert.
Citat fra en vis "kc":

"Det afgørende er blot, om virksomheden kan sammenkæde oplysningen med
en bestemt person (her skal alle hjælpemidler tages i betragtning!),
således at oplysningen kan henføres til bestemte personer.
Såfremt flere benytter samme køretøj - og det ikke via arbejdsrappporter
eller lignende kan ses, hvem der er føreren på bestemte tidspunkter -
gælder persondataloven derimod ikke."

Fra : LaPPe

Dato : 20-08-02 15:32

> [...]
> kan der isættes en chip, så arbejdsgiver med ½ meters nøjagtighed kan sige
> hvor bilen (og dermed den ansatte) befinder sig.

Må jeg spørge, hvordan man kan gøre dette?
Har du evt nogle links?

Lars