MessageDlg Delphi
Fra : Lars Hundebøl

Dato : 17-07-02 22:43

Hej NG,

når man benytter sig af MessageDlg i Delphi er valgmulighederne altid på
engelsk... det være sig enten Yes, No, Cancel etc. knapper.

Er det muligt selv at definere disse knapper til i stedet at lyde Ja, Nej,
Annuller etc.?

Det ser trodsalt smartere ud når alt andet i programmet er skrevet på dansk.
:)

Håber I kan hjælpe mig med dette lille problem...

Med venlig hilsen

Lars Hundebøl

Fra : Henning E. Lund

Dato : 17-07-02 23:44

Undersøg : application.Messagebox();
eks : Application.Messagebox('Vil du lukke?', 'Test Application', , MB_YESNO
+ MB_DEFBUTTON1) = idYes...

Hvis du bruger denne form for messagebox, blive knapperne danske.......

Fra : Harald

Dato : 17-07-02 23:47

> [...]
dansk.
> :)
>
> Håber I kan hjælpe mig med dette lille problem...

Hvilken version af Delphi bruger du? Hvis det er version 6 så er det let at
rette.

Mvh
HK

Fra : Henning E. Lund

Dato : 17-07-02 23:52

Delphi 5.....

Fra : Harald

Dato : 18-07-02 00:21

"Henning E. Lund" <Enemark@NOSPAMmail.net4you.dk> skrev i en meddelelse
> Delphi 5.....

Jeg kender ikke Delphi 5 men i Delphi 6 skal man rette i Consts.pas filen
som bruges af Dialogs.pas og derefter compilere Dialogs.pas.

Delphi 4 er straks værre, det er igen i Consts.pas filen der skal rettes men
så kommer problemet, den unit der bruger Consts skal også bruge en OBJ fil
og borland fjolserne har ikke vedlagt sådan en, kun en ASM fil, så man skal
bruge en assembler compiler her.

Jeg ved ikke om Delphi 5 er magen til Delphi 4 eller 6.

Mvh
HK

Fra : Juno

Dato : 17-07-02 23:59

"Lars Hundebøl" skrev
> [...]
> på engelsk... det være sig enten Yes, No, Cancel etc. knapper.
>
> Er det muligt selv at definere disse knapper til i stedet at lyde Ja,
<snip>
Hvis du bruger Windows' indbyggede funktioner MessageBox og
MessageBoxInderect er knapperne altid på samme sprog som resten af
styresystemet. Du kan også kigge på Application.MessageBox.

2 eksempler på brug af den første (MessageBox):
{
kaldes fx:
if Confirm('er du sikker ?') then
ShowMessage('Du er sikker');
}
function Confirm( mes: string) : Boolean;
var
begin
options := MB_YESNO + MB_ICONQUESTION + MB_TASKMODAL;
Result := MessageBox(
Application.Handle,
Pchar(mes),
PChar(Application.Title),
options)
= IDYES;
end;

// Same as Confirm, with a CANCEL button, and a different return type
// Returns ID_YES, ID_NO or ID_CANCEL
// kald:
// if CloseConfirm('Skal det lukkes ned ?') = ID_YES then
// Lukned() else ...
function CloseConfirm( mes: string): Integer;
var
begin
options := MB_YESNOCANCEL + MB_ICONQUESTION + MB_TASKMODAL;
Result := MessageBox(
Application.Handle,
Pchar(mes),
PChar(Application.Title),
options);
end;

Et eksempel på MBInderect:
// viser en box med en ok knap og programmets ikon
// kald: AboutBox('Programmet er lavet af mig');
procedure AboutBox( msg: string);
var
MboxParms: MsgBoxParams;
begin
ZeroMemory( @MboxParms, SizeOf( MboxParms));

MboxParms.cbSize := SizeOf(MboxParms);
MboxParms.hwndOwner := Application.Handle;
MboxParms.hInstance := HInstance;
MboxParms.lpszText := Pointer( msg);
MboxParms.lpszCaption := @Application.Title[1];
MboxParms.dwStyle := MB_USERICON + MB_TASKMODAL;
MboxParms.lpszIcon := PAnsiChar('MAINICON');

MessageBoxIndirect(MboxParms);
end;

Kig evt i hjælpefilerne.

--